خانه / نمازجمعه / متن خطبه ها / بیانات در خطبه هاي نماز جمعه بيرجند مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸

بیانات در خطبه هاي نماز جمعه بيرجند مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸

بیانات در خطبه هاي نماز جمعه بيرجند مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸

 

خطبه اول

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم

الحَمْدُ للهِ الأول قَبْلَ الاِنْشاءِ وَالاِحْياءِ وَالآخرِ بَعْدَ فَناءِ الأَشْياءِ، العَلِيمِ الَّذِي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخِيبُ مَنْ دَعاهُ وَلَا يُخِيبُ مَنْ دَعَاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَجاهُ. والصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی رَسُولِ اللهِ وَ عَلی آلِهِ آلِ اللَّهِ أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّاهِرِینَ. وبَعدُ أوصیکُم عِبادَاللهِ ِبتَقوَی اللهِ. فَإِنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوى.

خودم و شما عزیزان را [به تقوای الهی توصیه می‌کنم]. روزی خواهد آمد که همه سرمایه‌های انسانی از دست می‌رود و تنها چیزی که به دردش می خورد تقوا است. تبریک و تهنیت عرض می‌کنم میلاد مقدس صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها را و فرزند گرامش حضرت روح الله، بزرگداشت روز زن و روز مادر را. چند لحظه‌ای مصدع وقت شما می‌شوم و از خدای بزرگ مدد می طلبم آنچه خیر باشد به زبانم جاری فرماید. خُب بیش از هر چیز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیهاست که در قرآن کریم یک موردی که از آن حضرت به صورت ویژه یاد شده نزول سوره مبارکه کوثر است. در تفاسیر شیعه و سنی شأن نزول سوره مبارکه کوثر متعلق به زهرای مرضیه (س) است. واژه کوثر که به اصطلاح ادبی وزن فوعل است اطلاق می‌شود بر آنچه که از شأن او -که اینجا در ماده کَثرت- از شأن او کثرت است، اما چه در تفسیر برادران شیعه و چه سنی این را بیشتر به نسل رسول اکرم(ص) احاله دادند. که یکی از معجزات قرآن نزول این سوره مبارکه است.

 در حالی که در صحنه میدانی در طول تاریخ فرزندان پیامبر(ص) که فرزندان علی(ع) و زهرا(س) هستند همواره قتل و عام می‌شدند. اما در عین حال به وعده‌ی که خدا داده و برکت در نسل زهرا سلام الله علیها قرار داده ملاحظه می‌فرماید در آماری که فکر می‌کنم حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (قدسره الشریف) در آن زمان از آنچه که آمار و ارقام نسبت به ساداتی که در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند ۱۵ میلیون از فرزندان علی (ع) و زهرا (س) طبق این آمار ارائه می‌شود. که مفسرین به این قضیه در حقیقت به همان دید اعجاز می‌نگرند که قرآن کریم آنچه را که آن روز از غیب خبر داده و در عین حالی که فرزندان علی (ع) و زهرا(س) همواره قتل عام شدند اما، آنچه را که خدا فرموده عمل شده. خُب به این اصطلاح کَثرت از نوع کمی است یعنی تعداد، یعنی اندازه؛ و آنچه را که ایجاب می‌کند در اینجا بپذیریم خیلی بیشتر از اعجاز در مسئله کمی، مسأله کیفیت نسل زهرا(س) است؛ و اگر چنانچه تعبیری که از کوثر و ترجمه‌ی که به عنوان خیر کثیر می‌شود در باقی قرآن جستجو کنیم «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا»[۱]، به کیفیت این قضیه باید توجه داشت. که این کثرت در کیفیت نسل زهرا(س) خودش را نشان می‌دهد. حالا این قضیه را در طول تاریخ ملاحظه بفرماید. بزرگانی که توانستند دین خدا را حفظ کنند که غالباً اینها در سلسله علمای طراز اول و مراجع عظیم تقلید کثرالله امثالهم جستجو کنید با اینکه بالاخره در نسبت به جمعیت‌ها خُب طبعاً تعداد سادات کم بوده نسبت به جمعیت عمومی، اما در جمعیت مراجع تقلید که همواره حافظ دین بودند و هستند و انسان‌های تاثیرگذار مشاهده می‌کنید که نسل زهرای مرضیه (س) در اینجا حرف اول را می‌زند. این در حالیست که حتی آنهایی هم که از ذراری زهرا نیستند اما کیفیت و بار معنوی و علم و تقوای آنها برگرفته از در خانه حضرت زهرا سلام الله علیهاست و از قال الصادق (ع) و قال الباقر(ع) شیخ طوسی، شیخ طوسی شده و خواجه نصیر، خواجه نصیر شده و از این قبیل. اما در عین حال از نظر کمی هم در تعداد مراجع تقلید حداقل در دوران شصت، هفتاد سال قبلی که خود ما به خاطر می‌دهیم اکثر مراجع تقلید اینها از نسل زهرای مرضیه (س) بودند، تا چه رسید به منبع اصلی همه علمای دین که فرزندان معصوم زهرا (س)هستند که قرآن به آن وعده داده. و یازده امام معصوم فرزندان زهرا(س) هستند. در عین حالی که خود علی بن ابی طالب(ع) که مصداق آیه تطهیر و مباهله هست. و امروز که دنیا را ظلم فرا گرفته و همه مکتب‌های مادی و باقی مدعیان به پوچی و پوکی و بن بست رسیدند و تنها یک راه امید برای بشر باقی مانده طبق وعده‌ی که از زبان انبیاء و ائمه هدی رسیده و از طریق وحی و عصمت به جامعه بشری رسیده تنها خلاصه می‌شود در وجود مقدس فرزند زهرا(س) مهدی سلام الله علیه. این در حالیست که در آنچه که وعده داده شده که پیش از ظهور حضرت مهدی سلام الله علیه انقلابی به وجود خواهد آمد که جهان را برای پذیرش آن حضرت آماده کند و این کار عظیم و پیغمبرگونه را بنیانگذار جمهوری اسلامی (قدس سره) صورت داد که معجزه ای تاریخ بود و اتفاقاً در روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و مصادف با چنین روزی میلاد این فرزند شایسته زهرا(س) حضرت روح الله است، این انقلاب را به وجود آورد که امروز چشم مردم دنیا به این انقلاب است. همچنان که بعد از آن مقام منی بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز این امانت الهی دست فرزند حضرت زهرا(س) است. دیگر حالا آنچه که به گذشته تاریخ برگردیم دیگر مثل فرزندان حضرت زهرا (س) چه حضرت امام مجتبی علیه السلام که در مقابل مکرهای معاویه که می خواست اسلام را از بین ببرد چگونه خنثی کرد و زمینه کربلا را ایجاد فرمود، و چه حسینی(ع) که امروز در رویارویی با استکبار جهانی و ظلم بین المللی این خون حسین(ع) است که بعد از هزار چندصدسال می‌جوشد و در این رویارویی اربعین فرزند حضرت زهرا(س) به عنوان سمبل عدالت مایه امید و جذب مردم آزادیخواهان جهان است، تا دخترانی که زهرا (س) پرورید. حالا مجدد برگردیم و این سوره کریمه را که از نظر تعداد آیات کوچک‌ترین سوره قرآن است اما در مقام اعجاز این بزرگترین سوره قرآن است.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

 

خطبه دوم

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم

الحَمْدُ للهِ الأول قَبْلَ الاِنْشاءِ وَالاِحْياءِ وَالآخرِ بَعْدَ فَناءِ الأَشْياءِ، العَلِيمِ الَّذِي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخِيبُ مَنْ دَعاهُ وَلَا يُخِيبُ مَنْ دَعَاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَجاهُ. والصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلِىٍّ وَ فاطِمَةُ وَ عَلی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی بْنَ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلی وَ جَعْفَرٍ بْنِ مُحَمَّد وَ موسَی بْنِ جَعفَر وَ عَلِىِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ وَ عَلِىِّ بْنِ  مُحَمَّد وَ الحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ وَ الحُجَّةَ بْنَ الْحَسَن صلوات الله عَلَيْهم اَجْمَعين. وبَعدُ أوصیکُم عِبادَاللهِ وَ نَفسِي ِبتَقوَی اللهِ.

خودم و شما خوبان را به تقوای الهی در همه امور توصیه می‌کنم که بهترین توشه هر انسانی رعایت تقواست. اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ  قاضی الحاجات اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ و بِالاِجابَهِ جَدیر. مجدد میلاد مقدس حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا [سلام الله علیها] را به شما تهنیت عرض می‌کنم؛ و بزرگداشت روز زن، روز مادر. ما در این عناوین خیلی حرف داریم. خیلی سخن داریم. و از مکتب غنی اسلام خیلی مطلب داریم که خود ما هم به آن کم توجه ایم. البته بنده نسبت به مسلمانی خودم احساس شرمندگی می‌کنم اما به اسلام که «يعلو و لايعلي عليه»[۲]، خیلی افتخار داریم. اسلام بالادست ندارد، اما شرطش اسلام شناسی است. جایگاه زن در اسلام که خیلی به آن بی توجه‌ایم. تاریخ را هم مراجعه نمی‌کنیم که آنچه که در جاهلیت اولی بر زن می‌گذشت چه بود و اسلام که آمد و نفس نفیس و شخص شخیص عقل کل  و هادی سبل و خاتم الرسل (ص) که مبعوث شد چه ارزشی به زن داد. آن دوران‌های قبل اسلام  زن مثل باقی کالاها به ارث می‌رسید، خرید و فروش می‌شد؛ آن هم اگر زنده می ماند چرا وقتی که متولد می‌شد همان اول زنده به گورش می‌کردند. و اگر می ماند با پستی می‌ماند و جامعه آن روز بین این دو راه «أَیُمْسِکُهُ عَلی‌ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ»[۳]، این پدر می‌ماند که حالا چکارش کند، یا یک موجود خار بالاخره بی آبرو را بگذارد یا اینکه نه همان اول زیر خاکش کند؛ یکی از این دو. [جایگاه زن] این بود. اسلام جایگاه زن را -که گفتم مربوط به اسلام است ما از مسلمانی خود خیلی شرمنده‌ایم- [ارتقا داد]. زن در اسلام جایگاهی دارد که باید به انواع و اقسام مسائلی که مردم دغدغه دارند در شرایط زندگی، شرایط اقتصادی، تهیه خانه، تهیه مسکن، خوراک، لباس و باقی آنچه که طبق شئون‌اش باشد؛ اسلام چکار کرده؟ تمام این بار را از دوش زن‌ها برداشته گذاشته روی دوش مرد؛ که زن با ارزش‌هایی که در وجودش خدا آفریده است در یک محیط آرام و بدون دغدغه بتواند به فضائلی که باید مجهز شود. وانگهی برای آنچه که زن در خانه کار انجام می‌دهد که از نظر فقهی کسی کار او را طلب ندارد اما کاری که انجام می‌دهد خدا به او چه می‌دهد؟ ارزش عبادت می‌دهد. چرا؟ چون از هر جهت تامین است. کارش، تلاشش، خدمتش هم ردیف جهاد است و نماز است. «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل»[۴]، او خانه‌داری را که انجام می‌دهد در واقع جهاد می‌کند. یعنی او عشق به خدا و اجر الهی است. حالا شما این انگیزه‌های مقدس را اینها را بیاورید در کنار این پستی و پَلشتی مسائل اقتصادی روز که با دروغ و کَلک و غش و انواع و اقسام مکر و کارهای خلاف ارزش. اسلام چه گفته ما کجا هستیم. همچنان که به مردان برای آنچه که زحمت می‌کشند و این گوهر گرانبهای زن را با حفظ شرایط در حال مصونیت حفظ می‌کنند این گوهر را، خدا به آنها نیز «اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله»[۵]، این مرد حلال طلبی که صبح از خانه می‌رود و تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد که برای زنش، برای بچه اش، برای خانه‌اش نان حلال بیاورد این عیناً مثل کسی است که در میدان نبرد دارد جهاد می‌کند. ارزش‌ها را عنایت می‌کنید. خُب این یک مطلب است که توضیحش دیگر با اهل تحقیق است اما حرف زیاد است در آن. این بحث زن است.

اما عنوان مادر، هرگز به آن فکر کردید؟ عنوان مادر در واقع دوتعبیر است یک تعبیر نقش زن در مادر بودن نسبت به آنچه را که ولد او است – فرزندی که زاده است- خُب این یک نقش است. بالاترین نقش را زن دارد. عوامل تأثیرگذار را دانشمندان محقق بر ۱- وراثت، ۲- تغذیه، ۳- تعلیم، ۴- تربیت؛ اینها عوامل موثر در سازندگی انسان است. نقش مادر حرف اول را می‌زند. چرا؟ در وراثت او پاره تن مادر است. در روایات داریم سرنوشت فرزند بر پیشانی مادر نوشته شده است. از جهت تغذیه که بعضی از متخصصین غذا کتاب نوشتند به عنوان اعجاز خوراکی‌ها؛ این خوراک است که انسان را می‌سازد، این شیر مادر است که فرزند را می‌سازد؛ حرف اول را می زند. در تعلیم، اول آنچه که فرزند یاد می‌گیرد در دامن مادر یاد می‌گیرد. شما همیشه می‌گوید زبان مادریش چیه. چرا؟ «یک حرف و دو حرف بر زبانم/ الفاظ نهاد و گفتن آموخت/ دستم بگرفت و پا به پا برد/ تا شیوه راه رفتن آموخت»[۶]، ببین آموختن مال مادر است. تا برسد به مسئله تربیت که اولین مربی که نقش اصلی را کار می‌کند روزی فرزند، مادر است. مردان بزرگ از دامن زنها بزرگ شدند. به اینها باید توجه داشته باشیم. همه مسائل فرعی است. خانواده و زندگی و این خوارک و پوشاک و اینها فرعی است؛ بله باید باشد اما فرعی است. آنچه که اصل است انسان است، انسان اینجا [دامن زن] ساخته می‌شود. اینها مسائل اصلی ماست. خُب مادر یکی در این تعبیر یک معنی دارد، دیگر در تعبیر- که نه مادر به عنوان که زاده نیست- نخیر زن مادر جامعه است. یعنی چه؟ یعنی جامعه هر هویتی که پیدا کند از نقش زن است. جامعه خوب است، ببین نقش زن چه بوده که جامعه خوبی درآمده. زن فاسد است، جامعه فاسد است. این نقش کلیدی است از آن غفلت نکنید. اینجاست که حواسمان باشد، حدیث را پیغمبر اکرم (ص) می‌فرماید:«كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ»[۷]، پیغمبر آن همه زحمت کشید دوران جاهلیت را بخاطر تغییردرشرایط زنان به عنوان یک جامعه بسیار مطلوب ایجاد کرد و زنان شایسته، هشدار داد از روزی که زنان فاسد شوند. فساد زن در خودش که خلاصه نمی‌شود جوانها فاسق می‌شوند. امر به معروف‌ها ترک می‌شود. نهی از منکرها ترک می‌شود. مردم عرض کردند «وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللهِ»[۸]، یا رسول الله آیا چنین خواهد شد؟ فرمود «نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ»[۹]، بدتر از این خواهد شد. بدتر از این چیه؟ بدتر از آن این است که تبلیغات روی کارهای بد خواهد شد، روی فسق و فجور خواهد شد. روی همین‌ها که الان می‌بینید، بازی‌های که در می آورند. و از معروف و کارهای خوب منع خواهد شد. عرض کردند یا رسول الله چنین هم خواهد شد. فرمود بدتر از این خواهد شد؟ بدتر از این خواهد شد. آن چیه؟ آن جایی است که اندیشه‌ها مسخ شود.«إِذَا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً»[۱۰] فکرها را عوضی کنند، چَپکی کنند. کارهای خوب بد احساس شود. کارهای بد، خوب احساس شود؛ نقشش، نقش زن است. اتفاقاً این حدیثی که پیامبر فرموده دشمنان ما هم خوب فهمیدند. ولذاست که جایی که می‌توانند مستقیماً به وسیله تهاجم‌های فرهنگی و این ابزار جمعی که امروز دنیا را کثیف کرده، چه غیر مستقیم به وسیله افراد نفوذیشان امروز طرح و برنامه استعمار مثل خیلی جاهای دیگر که در تاریخ سراغ داریم در جامعه ما براساس نفوذ روی فاسد کردن زن‌ها است. این در حالیست که این زنی که دچار این آسیب می‌شود، این که معاند نیست؛ نمی‌داند، نمی‌فهمد، اگر بفهمد راه استعمار را نمی‌رود چون پشت سر این‌ها بدترین خطر برای کل جامعه است. این برنامه‌های که هر روز انجام می‌دهد به یک بهانه‌ای، خیلی جاها هم نفوذ مسئولان است، کارهای فاسد؛ اینها برنامه استعماری است. آنها خوابی برای ما دیدند که از این طریق آنها سرنوشت ما را به نابودی بکشانند. مورد مستندی داشتم که از فرانسوی‌ها پرسیده بودند که شما چقدر سرمایه‌گذاری می‌کنید روی الجزایر برای اینکه چادر زنها را بردارید؟ این همه سرمایه‌گذاری! گفت شما نمی‌فهمید ما اگر بتوانیم حجاب و چادر زنها را برداریم کشور را تصرف شدیم. اینها دقیقاً همان هشدارهای پیغمبر اکرم(ص) است. حواسمان هست یا نه؟ حواسمان را داریم یا نه؟ امروز که بچه‌های من و شما را از پنج، شش سالگی می‌برند می‌رقصانند، آنها طرح استعماری است. به اسم کنسرت و فلان و اینها به فحشا و منکرات؛ اینها طرح استعماری است. می خواهید باور کنید، می خواهید باور نکنید. اگر در مقابل این حرکت ضد ارزشی، منطقی و قانونمند ایستادگی نکنید همان بلایی که سر مسلمانان اندلس آوردند و قتل و عام کردند و ۷۰۰ سال اذان را تعطیل کردند، سر شما هم خواهند آمد. با کسی شوخی هم ندارد. اینها طرح‌هایی است که به هر حال اگر خودم مردم از مالشان، از ناموسشان، از ارزش‌هایشان، از دینشان دفاع نکنند این استکبار جهانی هیچ حد یقفی ندارد. این مذاکره تمام شد، یک مذاکره دیگر بعد فردا می‌آید سر ناموس من و شما هم مذاکره می‌کند. و سرنوشت مردم دست خود مردم است« إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم»[۱۱]، مردم روی حقوق ارزشی‌شان، فرهنگی‌شان، دینی‌شان حتی غیر از آن مسائل اقتصادی خود مردم باید با بصیرت بایستند و حقشان را حفظ کنند. بنابراین اینها مهمترین حقوق ما است که بقیه سرنوشت ما به اینها گره خورده طبق عقل، طبق نقل، طبق تجربه؛ و اگر کم بیاوریم در واقع هر چه داریم فروختیم و بیگانه هم بدانید به هیچی رحم نمی‌کند. هر جا هم ردپای استعمار و استکبار را مشاهده کردید دیدید که چه کرده. و حال آن که اگر بر شما سلطه پیدا کند انتقامی فوق همه انتقام‌های می‌گیرد. امیدوارم که خداوند همه ما را به حق هدایت و دلالت کند و از قصور و تقصیرات و کج فهمی‌های ما و بی‌بصیرتی‌های ما عفو کند. به ما باران رحمت ظاهری و معنوی ان‌شاء‌الله عنایت بفرماید. قلب ولی‌اش امام زمان (عج) را از ما راضی و در ظهورش  انشاءالله تعجیل بفرماید. بِنَبیٍّ وَ آلِهِ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

انتهای پیام /ع

[۱] -سوره بقره ،بخشی از آیه ۲۶۹؛«(خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مي‏دهد، و به هر كس دانش داده شود، خير فراواني داده شده است.»

[۲] – حديثي است از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ كه ‌فرمودند: «الإسلام يَعْلوا و لايُعْلي: اسلام شأن و منزلتش والاتر و بالاتر است و چيزي با آن برابري نمي‌كند.»؛ ابي جعفر رشيد الدين محمد بن علي بن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب(ع)، بيروت، انتشارات دارالاضواء، ۱۴۱۲ق، ج۳، ص۲۷۹

[۳] -سوره نحل،بخشی از آیه ۵۹؛« (و نمي‏داند) آيا او را با قبول ننگ نگهدارد، يا در خاك پنهانش ‍ كند؟»

[۴] – قال امير المؤمنين (عليه السلام): كتب الله الجهاد علي الرجال و النّساء، فجهاد الرجل بذل (الرجل ان يبذل) ماله و نفسه و حتّي يقتل في سبيل الله و جهاد المراه حسن التبعل (وسايل الشيعه، ج ۱۱، ص ۱۵).

[۵] – الكافى: ۵/۸۸، باب ۱، حديث ۱؛ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه‏السلام قَالَ الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه.»

[۶] – شعر مادر از ایرج میرزا.

[۷] – الكافی،ثقة الاسلام كلینی ج ۵ ص  ۵۹ ؛

«كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَقِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً»
ترجمه:«رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: شما چه خواهيد كرد اگر زنهاى شما فاسد شوند و جوانهايتان فاسق شوند و امر به معروف و نهى از منكر نكنند؟ از ايشان پرسيده شد: اى رسول خدا آيا چنين مى‏شود؟ فرمود: بلى، و بدتر از اين هم مى‏شود. چه خواهيد كرد هنگامى كه امر به منكر، و نهى از معروف شود؟ سؤال شد: اى رسول خدا! آيا چنين مى‏شود؟ فرمود: بلى، و بدتر از اين هم مى‏شود. بر شما چه خواهد گذشت زمانى كه معروف را منكر و منكر را معروف ببينيد؟»

[۸] -همان.

[۹] -همان.

[۱۰] -همان.

[۱۱] -سوره رعد،بخشی از آیه ۱۱؛« (اما) خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتي) را تغيير نمي‏دهد مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *