خانه / متن بیانات / ولایت / مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ديدار با مهندس چمران رئيس اسبق شوراي اسلامي شهر تهران

مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ديدار با مهندس چمران رئيس اسبق شوراي اسلامي شهر تهران

متن بیانات حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در ديدار با مهندس چمران رئيس اسبق شوراي اسلامي شهر تهران مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و عرض خیرمقدم. تسلیت درگذشت حضرت ام البنین سلام الله علیها.

خیلی خوش آمدید. هم از دیدار شما فیض بردیم و هم از گفتار شما فیض گرفتیم. و زیباتر از همه اینکه این عصر جمعه را مزین کردید به نام مقدس حضرت مهدی سلام الله علیه که مؤید فرمایشات شما این است که اخبار، احادیث و تفسیر قرآن از طریق شیعه، از طریق سنی به اینکه در آخرالزمان پیش از ظهور حضرت مهدی علیه السلام انقلابی به وجود خواهد آمد و آن زمینه‌ساز [ظهور] خواهد بود؛ این یک مسئله ریشه‌دار است، احادیث متعدد و روایات متعدد [داریم]. مضمون روایتی هم دارد[۱] که علم از سرزمین کوفه که نجف است دچار آسیب می‌شود در آخرالزمان. حدیث از امام صادق علیه السلام است در حالی که هنوز در آن تاریخ به این معنی نجفی مکشوف نبوده و مؤسس حوزه علمیه نجف شیخ طوسی اعلی الله مقامه است و بعد از آن قرن‌ها اینجا که از سرزمین کوفه است، مرکز علم بوده. بعد دارد در آخرالزمان علم به آن معنی از اینجا جمع می شود آن مرکزیتش، و در بلده که این تعیبر دارد «یُقالُ لها: قُمُّ»[۲] – از این کلمه از نظر ادبی معلوم می‌شود که برای مخاطبین در آن تاریخ قم خیلی مشخص نبوده، در عین حالی که برای امام مشخص بوده؛ برای مخاطب مشخص نبوده- که نام آن شهر قم است، علم در آنجا تمرکز پیدا می‌کند و آنجا جا مرکز علم می‌شود و علم از آنجا به جهان نشر پیدا می کند، علم اسلام. حالا اینها به جای خودش، و آن قائم مقام حجت خواهد بود – اصلاً در روایت دارد قائم مقام حجت خواهد بود- و براثر مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها و دهن کجی‌هایی که صورت خواهد گرفت نسبت به آن انقلاب، و «ثُمَّ یَظْهَرُ المهدی (ع)»[۳] بعد از کش و قوس‌هایی قم در حالی که مرکز علم شده و مرکز یک حرکت شده و مرکز نشرعلوم اسلام به جهان شده تاثیرگذاریش، – و قائم مقام حجت است، حجت بر خلائق است- بعد از کش و قوس‌های زیادی آن وقت مهدی علیه السلام ظاهر خواهد شد. مسلم وجود حضرت مهدی (عج) همچون جدش رسول خدا(ص) و همه پیغمبران خدا رحمت است. اما دارد که وجود حضرت بر عده‌ای نقمت و عذاب خواهد بود. چرا؟ مجدد در ذیل این روایت اشاره به صدر روایت می‌کند؛ میفرماید و آن به این دلیلی است که خداوند هیچ قومی را به عذاب گرفتار نکرده مگر اینکه قبلاً بر آنها اتمام حجت کرده باشد. و آن همین مطلبی است که در صدر همین روایت دارد که این حجت بر خلائق خواهد بود. ما بالاخره بعد از قرنها در یک چنین شرایطی درک کردیم، بسیار شرایط خاصی است به گونه‌ای که زمان ما از همه زمان‌ها استثناء است. زمان‌های تاریح را نگاه می‌کنید یا خوب بوده یا بد. اما از زمان ما در بعضی روایات اینطور تعبیر شده، بهترین زمان خواهد بود و بدترین زمان خواهد بود. این جالب است که هم بهترین خواهد بود هم بدترین. همین که الان می‌بینید، ما در بهترین شرایط هستیم در عین حالی که در بدترین شرایط هستیم. و خُب روایتی که باز هم شیعه نقل کرده هم سنی نقل کرده بر فتح قدس و بازگشت حضرت عیسی (ع) و نماز حضرت مهدی علیه السلام و اقتدای عیسی (علی نبینا وعلیه السلام) به امام  زمان علیه السلام. جایگاه این انقلاب و جایگاه این رهبری و جایگاه این حرکت در تفاسیر قرآن هست، در احادیث پیغمبر(ص) هست، در روایات به وفور هست؛ صاحب نظران به جا رسیده این مطالب را خیلی ریزتر بیان فرمودند، ما الان در یک چنین شرایطی هستیم. به خاطر داریم اوایل انقلاب بود در آن موقع آقای صلاح الدین امام جمعه محترم سنندج بود – حالا نمی‌دانم زنده هستند یا نه- به هر حال مرد بسیار شریفی بود. ایشان معتقد بود که آنچه را که خداوند به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عنایت فرموده بیش از آنچه است که به حضرت موسی داده اما این عالم تسسن می گفت که آنچه امام دارد بیشتر از آن چیزیست که به حضرت موسی [علی نبینا وعلیه السلام] داده. تعبیرشان این بود یعنی موسی(ع) با تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ،[۴] اما این عالم بزرگوار اهل تسنن امام جمعه سنندج آقای صلاح الدین می‌گفت آنچه که حضرت امام(ره) دارد بیشتر از آنچه هست که حضرت موسی(ع) دارد. عالم دیگری بود که من اسم مبارک ایشان را فراموش کردم، از همان علمای اهل سنت کردستان بود. ایشان می فرمود که من   پیش از پیروزی انقلاب بود، یک شبی در خواب دیدیم که از سویی قدس پُر از قورباغه هست و در همان حال دیدم من در محضر پیغمبر خدا هستم. و گفتم یا رسول الله این قدس است، قبله اول مسلمین است، این همه قورباغه و کثافت و اینها، اینجا چیه؟ آنجا عکسی بود بر دیوار آن عکس را پیغمبر(ص) به من نشان داد و فرمود این قدس را پاک خواهد کرد. او عکسی بود و من دیدم و آن عکس در دلم نقش بست. بعد از چندی که حرکتهای انقلابی شروع شد من همان عکس را در دست تظاهرکننده‌ها دیدم، عکس امام(ره) بود. همان عکسی که پیغمبر(ص) به من نشان داده بود و تعبیر این هم که در آن عالم خواب خود امام را نشان نداده که بفرماید این، اینکار را می‌کند؛ عکس اثر شخص است نه خود شخص. عکس را نشان داده گفته او، نه خود امام(ره) را؛ این حاکی از این است که نه این کار خود امام(ره) نیست، این اثر امام است که انقلاب است، نه خود امام(ره). نظیر آن جریانی که آقای آیت الله ری شهری دامت برکاته یادداشتی دارند که در فلان تاریخ آقای سید حسن نصرالله آمد و جریانی را نقل می‌کرد از یکی از رزمندگان و حزب الله لبنان. گفت از لبنان با ماشین خودم بیرون رفتم یک عرب خیلی زیبای کنار راه ایستاده بود و من نگه داشتم و ایشان را کنار خودم سوار کردم. رادیو روشن بود در ماشین و می‌گفت « حتی ظهور المهدی اِحفظ لنا الخمینی» و باز پشت سرش نسبت به قائم مقام ایشان که آقای منتظری بود دعایی می‌کرد. بعد آن عابری که من کنارم سوار کرده بودم گفت این بیان اشتباه است، چنین کاری نخواهد شد. اینطور نیست که امام(ره) تا ظهور مهدی(عج) باشند و همچنین آقای منتظری هم نخواهد ماند. بعد گفت به هر حال ما که ایشان را سر مقدش پیاده کردیم و نفهمیدیم کیه. اما بعد فهمیدیم دقیقاً همانطور که ایشان می‌گوید نه [ پرچم جمهوری اسلامی به دست امام خمینی تحویل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می‌شود و نه منتظری خلیفۀ خمینی شد]. کما اینکه برای دیگران هم این مکشوف بوده حالا اینها بزرگانی هستند یا رجال الغیب هستند یا وابسته به حضرت مهدی(عج) هستند به هر حال از این حرفا دارند. یا بزرگان آقای[قرهی] می‌فرماید که در محضر آیت الله بهاء الدینی رحمت الله علیه بودیم در قم. بعد یک نفر از طلبه‌ها وارد شد و بعد گفتم آقای منتظری قائم مقام امام(ره) شدند. آقای بهاء الدینی فرمود چنین چیزی نمی‌شود. گفت رادیو اعلام کرد شما می‌گوید نمی‌شود! گفت چنین چیزی نمی‌شود. این شاگردانشان گفتند خُب اگر چنین چیزی نمی‌شود پس چه چیزی می‌شود. گفت من به شماها اعتماد ندارم که اگر حرفی بگویم فردا بالاخره همه خبر شوند، حاج حافظ هم خبر می‌شود. گفتند نه ما به هیچ کسی نمی‌گویم فقط بگوید پس که می‌شود. وقتی از آنها پیمان گرفت گفت همین آقای سید علی خودمان می‌شود. بعد گفت که فردا رفتم به محضر استاد – آیت الله بهاء الدینی- دیدم بسیار ناراحت است. چرا نارحتید؟ گفت ناراحتم از اینکه اینها پیمان دادند که این را نگویند رفتند افشا کردند الان کلی سر ما حرف درآوردند. گفتم آقا من که نگفتم. گفت بله ما هم می‌گویم شما نبودید ولی گفتند. گفتم خُب حالا که گفتند طوری نیست، شما هم که گفتید بگذارید بگویند. گفت من نگفتم، حضرت صاحب زمان (عج) گفته. به ساحت قدس حضرت مهدی (عج) صلوات بفرستید.

انتهای پیام /ع

[۱] -تاریخ قم، ص ۹۷؛ بحار الانوار، ج ۶، ص ۲۱۴؛ « امام صادق علیه السّلام می فرماید: سَتَخْلُوا کُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ یَأرَزُ عَنْهَاالْعِلْمُ کَما تَأرَزُ الْحَیَّةُ فى جَحْرِها ثُمَّ یَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یُقالُ لَها قُمْ وَ تَصیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ حَتَّى لایَبْقى فِى الْاَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِى الدّینِ حَتَّى الْمُخَدَّراتٍ فِى الْحِجالِ وَ ذلِکَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قائِمَنا فَیَجْعَلُ اللَّهُ قُمْ وَ اَهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الْحُجَّةِ وَ لَوْلا ذلِکَ لَساخَتِ الْاَرْضُ بِاَهْلِها وَ لَمْ یَبْقِ فِى الْاَرْضِ حُجَّةٌ فَیُفیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ اِلى سایِرِالْبِلادِ فِى الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَیَتِمُّ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ حَتَّى لا یَبْقى اَحَدٌ عَلَى الْاَرْضِ لَمْ یَبْلُغُ اِلَیْهِ الدّینُ وَ الْعِلْمُ ثُمَّ یَظْهَرُ الْقائِمُ علیه السّلام وَ یَصیرُ سَبَباً لِنِقْمَةِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ عَلَى الْعِبادِ لِاَنَّ اللَّهَ لایَنْتَقِمُ مِنَ الْعِبادِ اِلَّا بَعْدَ اِنْکارِهِمْ حُجَّةً». به زودى کوفه از مؤمنین خالى مى‏گردد و علم از آن قبض و گرفته خواهد شد، بدانگونه که مار در لانه‏اش گرفته مى‏شود. سپس علم در شهرى ظاهر مى‏گردد که قم نامیده مى‏شود و آنجا معدن علم و فضل مى‏گردد؛ به گونه‏اى که در زمین مستضعفى در دین باقى نماند، حتى زنان پرده‏نشین. و این نزدیکى ظهور قائم ما خواهد بود، پس خداوند قم و اهل آن را در مقام حجت قرار مى‏دهد و اگر این نبود، زمین اهل خود را فرومى‏برد و حجتى در زمین باقى نمى‏ماند، پس علم از قم به سایر بلاد در مشرق و مغرب سرازیر خواهد شد و حجّت خدا بر مردم تمام مى‏گردد، آنچنان که احدى بر صفحه زمین باقى نخواهد ماند که دین به او نرسیده باشد. آنگاه قائم ظهور مى‏کند و موجب نقمت و خشم خدا بر بندگان – منحرف – خواهد شد زیرا خداوند از بندگان خود انتقام نمى‏گیرد، مگر بعد از آنکه آنان حجّت را انکار کنند.

[۲] -همان.

[۳] -همان.

[۴] -. سوره اسراء، بخشی از آیه ۱۰۱؛ «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ؛ ما به موسي نه معجزه روشن داديم.»

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *