متن بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه شهرستان بیرجند در دیدار با مسئولان و جمعي از اقشار مردم استان به مناسبت آغاز دهه فجرانقلاب اسلامي مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
« الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَعْدَاءِ اللَّهِ ».
با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما عزیزان و همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
عرض تسلیت ایام شهادت بی بی عالم فاطمه زهرا صدیقه کبری سلام الله علیها و بزرگداشت خاطره بازگشت امام (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران. استفاده کردیم. ما در نقطهی از تاریخ قرار داریم که گذشتهی دارد و آیندهی دارد؛ دنیا محل آزمایش است و همه ما به این منظور خلق شدهایم« لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»۱؛ زندگی تکرار نمیشود آن کس که بُرد، بُرد و آن که باخت، باخت. وقتی یاد مظلومیتهای امیرالمونین علی(ع)، وقتی یاد مظلومیتهای اهل بیت(ع)، وقتی صحنه کربلا و از این قبیل[میافتیم] هر انسانی با وجدانی حتی غیر مسلمان میبینید به نسبت به حقانیت حق اهل بیت علیهما السلام و من و شما به آرزوی اینکه کاش در کربلا میبودیم « یا لیتنا کنا معک»، آرزوی چنان گذشتهی میکردیم که میتوانستیم انجام وظیفه کنیم. آیندهاش هم همینطور است، یعنی وقتی سخن از ظهور مهدی صاحب الزمان علیه السلام پیشمیآید باز آرزو میکنیم که آن ظهور تحقق پیدا کند، ما درک کنیم و جزو یاران آن حضرت باشیم. این را میخواهم عرض کنم، که اینها یک نقاط تاریخ نیست؛ اینها یک جریان تاریخ است؛ یعنی آن آرمان چه نسبت به گذشته و چه نسبت به آینده، آن را در جریان میشود به آن تحقق بخشید؛ در اختیار من و شماست. « کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا » یعنی همین، « کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء » یعنی همین، « کُلُّ شَهْرٍ مُحَرَّم» یعنی همین؛ ما کاملاً میتوانیم خودمان را نمره بدهیم در یک خلوت تنهایی دور از این پیراههها، زیرا وقتی حالت جریانی دارد حق و باطل که دیگر تاریخ لازم ندارد؛ کدام تاریخ؟ خودمان را نمره بدهیم وجداناً الان در کدام جبهه هستیم.
این در حالی است که در این مقطع به شما نمره ممتاز میدهند، چرا؟ زیرا ما در مقطعی هستیم که پیامبران هشدار دادند، ائمه(ع) هشدار دادند، و آن دوران نامساعد آخرالزمان است. اگر کسی بتواند در چنین مقطعی بر حق پابرجا بماند نمره او بالاتر از کسی است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) است؛ چرا؟ بدی آب وهوا، بدی فضا. ما در یک چنین زمانی هستیم، جریاناتی که من و شما میبینیم کم و بیش اینها در اخبار، در روایات، در تفاسیر آمده. مخصوصاً جریانات این صدسال اخیر میبینید جا به جا این موارد در روایات ذکر شده. تعجب نکنید، حالا ما بیخبریم، بی خبریم؛ شما باور میکنید که مثلاً به قدرت رسیدن رضاخان پالانی در روایات آمده، نیامده؟ کتاب ۱۳ بهار مجلسی قدس سره – ترجمهاش هم در دسترس شما است مرحوم دوانی آن را به فارسی ترجمه کرده و اسمش گذاشته کتاب مهدی موعود- در آنجا عنوان بالاش ذکر کرده زندیق قزوینی، یعنی چه؟ روایت را ذکر میکند از قول محمد بن حنفیه- محمد بن حنفیه پسر حضرت علی علیه السلام- که گفت پرسیدم – قرینه پیداست از امام علی(ع) پرسیده است، پدر بزرگوارش- که این امر که ظهور مهدی علیه السلام است کی واقع خواهد شد؟ حضرت سری را تکان دادند و فرمودند: کجاست آن زمان؛ بعد مواردی را فرمودند هنوز چه نشده، چه نشده… هنوز آن زندیق از قزوین به قدرت نرسیده؛ – کدام زندیق از قزوین به قدر رسید؟ کودتای سوم اوت؛ رضاخان، طباطبایی کودتا کردند تهران را تصرف شدند به قدرت رسید. از قزوین آمد قدرت ایران را در دست گرفت، البته تنها نبود؛ انگلیس یک آدم بیسواد را آورد هر چه دیکته کرد او اجرا کرد با قتل و کشتن و غارت نه تنها اموال مسلمین، بلکه بیش از هر چیز فرهنگ مکتوب این جامعه با انواع و اقسام به هر حال ارزشهای این جامعه را [غارت کرد]- مذمون این روایت را که آن زندیق هنوز از قزوین به قدرت نرسیده که چادر عفت از سر زنهای مسلمان بردارد و حصار شهرها را تغییر دهد، بزرگان را خوار کند، هر کس با او بجنگد کشته شود، و هر کس به او بپیوندد کافر شود، و هر کس از او فاصله گیرد فقیر شود. آنهایی که سنشان مقتضی است دوران گرسنگیهای مرگ آسای رضاخان را به نظر دارند، چه گذشت بر این مردم؟ نظیر شرایطی که اکنون در یمن است. خُب هر کس به او پیوندد کافر گردد این جریان است. این جریان حق و باطل عیناً مثل علی (ع) و معاویه است، فرق نمیکند که؛ نمیخواهد که حتماً آن مقطع تاریخ باشد، این مقطع تاریخ است. که دوتا از آقایان علمای آن زمان از مدرسه مروی تهران؛ گفت با هم هم اتاق بودیم و دوران رضاشاه بود، شرایط سخت بود، مردم گرسنه بودند، مشکل داشتند، مردم در قحطی زندگی می کردند؛ شب که به اتاق برگشتم دیدم هم اتاقی ما نیامد، فردا هم نیامد، این هفته هم نیامد، این ماه هم نیامد، هیچ خبری از او نشد از این طلبه رفیق ما؛ چند سال طول کشید ما نفهمیدیم این چه شد؛ گفت یک شب در عالم خواب دیدیم که صحرای کربلاست و لشکرعمرسعد آماده برای قتل حسین علیه السلام، یک نفر یک چتری بالای سر عمر سعد گرفته؛ جلو رفتم دیدیم این که همین دوست ما است، همین اتاقی ما است؛ خیلی تعجب کردم، گفتم فلانی شما! گفت چه کنم زن و بچه گرسنه بودند، نان میخواستند. میگوید از خواب پریدم، روزش رفتم به قسمت جنوب شهر – طرفهای میدان شوش- یک جایی یک تابلوی دیدیم در ادارات طاغوتی آن زمان، و از این بالا رفتم از پلهها؛ دیدیم همان دوست ما است که پشت میز اداره طاغوت نشسته، خیلی تعجب کردم؛ – دیشب آن خواب را دیده، امروز [دوستش را دیده] – میگوید از او پرسیدم فلانی چه شد شما، کمک طاغوت! دقیقاً همان جملهی که دیشب در خواب محافظ عمرسعد داشت، به من گفت چه کنم بچهها گرسنه بودند، ناچار شدم. هر کس به او بپیوندد کافر گردد، صحنه کربلاست؛ و از این قبیل روایات.
همچنان که این جریانات کفرآمیز داعشیها که عوامل صهیونیست، امریکا و انگلیس هستند یا به وسیله مسلک مرتد وهابیت مسلمانکشی میکنند، ایجاد اختلاف میکنند؛ اینها در روایات ذکر شده. شاید یکی دو سال گذشته، شایدم[ بیشتر گذشته است]؛ شما هم شنیدید، آقای شیخ علی جمعه، مفتی اعظم مصر – عالم بزرگوار مصر، مفتی است مشهور- ظاهرش این است که در خطبه نماز جمعه این مطلب را ایشان میفرماید – از علمای برادران اهل سنت است- ایشان فرمود که خطاب به مردم کرد، گفت «علی کرمه الله وجهه»، علی را میشناسید یعنی که؟- گفت علی میدانید یعنی که- علی یعنی باب علم پیغمبر(ص)؛ علی میدانید یعنی که؟ علی یعنی همسر خیرالنساء؛ علی میدانید یعنی که؟ یعنی پدر سبطین، حسن و حسین(ع)؛ خیلی عالی صحبت کرد، بعد گفت این علی «کرمه الله وجهه»، که باب علم پیغمبر(ص) است از این عناصر تروریست و داعشی این زمان خبر داده؛ بعد آن روایت را خواند – که براساس تحقیقات به نظر میرسید مذمون روایت در دفترطریق الشیعه شیعه هم هست – گفت که علی فرموده که در آخرالزمان یک جمعیتی به اسم اسلام که از اسلامی بیخبرند و به اسم اسلام گناهان بزرگ انجام میدهند؛ نشانیهای آنان هم این که اسمهایشان کنیه است، مثلاً می گوید ابوبکر- کلماتی که با اَب در مردها و با اُم در زنها شروع می شود، چون در بین عربها هم اسم است، هم لقب است، هم کنیه- این را میگویند کنیه، ابوبکر بغدادی؛ گفت نامهاشان با کنیه است و نسبتهاشان به شهرها، دقیقی خودش است؛ یعنی نامی که از او شهرت دارد کنیهاش است و نسبتی که به او می دهد نسبت مثلاً به بغداد میدهند؛ بعد گفت علی فرموده نشانه دیگرش این است که ریشهای عجیب و قریب دارند، و اینها قتل میکنند، جنایات می کنند؛ و در دنبالهاش امام (ع) فرمود در نهایت هم اینها خودشان به جان هم میافتند و همدیگر را می کشند. این را که گفت؟ عالم مشهور مصری، و مفتی اعظم، و ظاهرش در خطبه نماز جمعه.
حالا منظور ما در چنین زمانی هستیم؛ این صدسال اخیر یک صد سالی است که دارد چه کار میکند؟ آن نشانههای آخر الزمان حتی خود را به مصداق نشان میدهد. همچنان که نسبت به این انقلاب، نسبت به حرکت این انقلاب از قم، نسبت به مخصوص شخص بنیانگذار جمهوری اسلامی در روایات است که برخی از اینها حتی برادران اهل سنت نقل فرمودند. گنجی شافعی، عالم مشهور و محدث سنی مذهب شافعی است؛ کتابی دارد البیان در مورد مهدی آخرالزمان. در آنجا میگوید « یخرُجُ قَوم مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه»، در آخزالزمان از مشرق زمین قومی انقلابی خواهند کرد و اینها جهان را آماده برای ظهور مهدی علیه السلام خواهند نمود.
در این باب روایت زیاد است، شیعه و سنی نقل کردند؛ یکی از روایتها شیعه نقل کرده – از بحار[الانوار] است- از حضرت امام موسی کاظم علیه السلام است که میفرماید « رجلٌ مِن قم يدعو الناس الي الحقِّ»۲، بالاخره در راستای همین انقلاب و آخرالزمان مردی از قم حرکت خواهد کرد، انقلابی شروع خواهد کرد، و آنهایی که طرفداری از او کنند و این حق را پاس بدارند با اراده خواهند بود، مقاوم خواهند بود؛ « والعاقبه للمُتَّقينَ» و نهایتاً آنچه که رقم بخورد، در نهایت بعد از آزمایشها و رویشها و ریزشها، پیروزی اینها است. حتی در یک کتابی ذکر شده به نام حجاب القلوب؛ که از قرینه پیداست عنوان این کتاب حجاب القلوب همان تفکر سیاسی اشتباهی است که بالاخره ایجاد کردند با غرضهای زیاد، و مسئله سیاستگذاری عدل و حق را که باید به وسیله پیامبران و جانشینان آنان میبود تبدیل کردند به حکومتهای طاغوتی؛ همین که میبینید، حتی به اسم دین؛ این حجاب القلوب است. برای رفع این، یعنی پردهبرداری از دل و اینکه جایگاه اصلی مدیریت انسانها با خود خداست که مربی همه عالم است و پیغمبران را به عدل برانگیخته و این که دلها در این جهت به حق گرایش کند، نه به طاغوت. کتابی است به نام حجاب القلوب حدود ۱۰۰۰ سال قبل نوشته شده؛ در آنجا حدیث دارد از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که از آخرالزمان خبر میدهد که یکی از فرزندانم – از خاندان پیغمبر- که نام او روح الله، و موید من عندالله خواهد بود؛ او خواهد آمد و بالاخره این طرح مسئله حجاب القلوب را درمان خواهد کرد؛ همین که میبینید.
به هر حال ما در یک نقطهی قرار گرفتیم یک گذشتهی داریم، یک آینده ای. خود ما به عنوان، مقطع زندگی ما در این مقطع هستیم؛ اما جریان حق و باطل در یک عصر خاصی میخکوب نیست، بلکه جریان است. فقط از خداوند توفیق بخواهید از خواب گران غفلت بیدار بشویم؛ زندگی خودمان را، سعادت خودمان را با این و آن و حزب، گروه و روزنامه و دروغ و تهمت، به اینها گره نزنیم. اگر خودمان را دوست داریم، واقعاً مستقل فکر کنیم، به خود اجازه فکر کردن بدهیم؛ خودمان را به جریانات نفروشیم « راه است و چاه و ديده بينا و آفتاب/تا آدمي نگاه کند پيش پاي خويش/آن کس که راه دارد و بيراهه مي رود/ بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش»۳.
امروز مشاهده میکنید که دنیا در مقابل این انقلاب، در مقابل چه بنیانگذار جمهوری اسلامی، و چه رهبر فرزانه امروز انقلاب واقعاً تواضع می کنند؛ غیر از آنهایی که دنبال شکم و شهوت و دزدی و غارت جهان هستند، آنهایی که انسان هستند و فکر میکنند پیرو هر کیش و مسلکی که هستند این حریم را حرمت قائل هستند. نکند یک وقتی حالا چه در دنیای فردای امروز و چه در فردای قیامت، دیگرانی به هر حال گوی سعادت را از این میدان ببرند و ما که در این کشور اهل بیت (ع) هستیم از غافله عقب بمانیم. خداوند لحظهی ما را به خود ما وانگذارد، از فتنههای آخرالزمان نگه دارد، و قلب مقدس ولی امر از ما راضی بفرماید، برعمر وعزت رهبر انقلاب بیفزاید، و روح پاک امام امت و شهدا و خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان و همه آنهایی که در مسیر الهی هستند و آرمان آنها اجرای حق و عدل است [ از ما راضی کند]. اجماعاً صلوات بفرستید.
۱- سوره ملک، بخشی از آیه ۲؛« شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است».
۲- بحارالانوار؛ ج۶۰، ص۲۱۶٫
رجلٌ مِن قم يدعو الناس الي الحقِّ، يجتمع معه قومٌ كُزبُرالحديد لا تزلهمالرياحُ العواصف و لا يملّون مِنَالحرب و لا يجبُنون و علي الله يتوكلون والعاقبه للمُتَّقينَ؛
مردي از قم، مردم را به سوي حق دعوت ميكند. جماعتي همانند پارههاي آهن گرد او جمع ميشوند كه طوفانهاي سهمگين آنان را بهلرزه درنميآورد، از جنگ نميهراسند و ترسي به دل راه نميدهند، بر خدا توكل دارند و سرانجام، پيروزي با پارسايان است.
۳- سعدی.