خانه / متن بیانات / ولایت / مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با قائم مقام بنیاد مهدویت کشور

مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با قائم مقام بنیاد مهدویت کشور

متن بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در دیدار با قائم مقام بنیاد مهدویت کشور مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏

با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما گرامیان.

« اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ مولانا الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ المعصومین فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً».

اَللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَه وَ اجْعَلْنَا مِنْ اَعْوانِهِ و اَنْصارِهِ َ وَ شِیعَتِهِ، وَالذَّابّينَ‏ عَنْهُ.

استفاده کردم. خیلی موجب خوشبختی است. اصولاً این مسئله اصلی زمان ما است. نسبت به شرایط قبل از ظهور و فتنه‌های عالم گیر که « مُلِئَت ظُلماً و جَورا»۱ است ما مشاهده می‌کنیم، و با توجه به اینکه انواع و اقسام ایده‌ها و آرمان‌ها به اسم مکتب‌ها، به میدان آمدند و دست خالی بودند، بشر امروز با یأس روبرو است. و تنها امیدی که مانده همان فرج مردم و فرج اهل بیت علیه السلام به ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام است. باید تبیین شود برای مردم این قضیه، و آن هم همانطور که اشاره فرمودید رشته‌های تخصصی می‌خواهد. که در زمان ما رشته‌ها ریز شده و تخصصی شده و این امر هم باید تخصصی باشد، جوابگو باشد، راهش هم همین است. حالا اعم از آنچه که این در خود حوزه انجام شود، بهترینش است. به صورت رشته دانشگاهی و تخصصی باشد که اشاره کردید، خوب است منتهی باید حفظ شرایط شود. آنچه هم که فرمودید دانشگاهی دارد تاسیس می شود در این جهت، پیشنهاد بنده بر این است که گزینش‌هایی برای دانشجویان آن دانشگاه بعد از  گزینش‌های اساتید شایسته و جامع، اولاً شرایط پذیرش برای دانشجوها باید خیلی لحاظ شود از اینکه چه کسانی را می‌پذیرند. از نظر خانوادگی شان، از نظر اخلاقشان، حتی از نظر قیافه شان، از نظر اینکه در دوره‌های آموزشی که گذراندند سعی شود که معدل دروسشان در کل دوره‌های آموزشی که قبلاً داشتند ممتاز باشد. هر فردی را نپذیرید. به استان‌های کشور به تناسب جمعیت سهمیه بدهید. حالا که زحمتی می‌کشید اینطور نباشد که از چند استان محدود بیایند دانشگاه را پُر کنند  و بعضی جاها بدون سهمیه باشند. چون فردا این‌ها که می‌خواهند کار کنند اگر بومی باشند، موفق تر هستند. این کار خوبی است ولی  اگر رشته تخصصی‌اش در حوزه به حد کفایت بتواند نیرو پرورش دهد از این جهت بهتر است که شرایط حوزه از نظر روحیه و آن ذی طلبگی می‌تواند در این موفق‌تر باشد. البته هر دو با هم  قابل جمع است. ممکن است هر کدام در جهتی رجحان داشته باشند، اما اصل اقدام خوبی است.

زمان ما این مسئله اصلی شمرده می‌شود. باید این آگاهی‌ها به مردم برسد و مسئله انتظار برای مردم خوب تبیین شود. ملاک‌ها و شرایطش خوب تبیین شود که در عین حالی که اصل قضیه منحصر به فردی است که راه نجات شمرده می‌شود، اما همین هم باز موجب می‌شود که اگر مسائل درست، کارشناسی شده صورت نگیرد یا تبیین نشود که صرف تحریک انگیزه  انتظار، ممکن است شرایط را برای افراد کاذب هم فراهم کند. و از این سویی دچار خطرهای شویم نظیر آنچه که تا بحال شده این کار، اما مسلم عناصری در کمین هستند که از فضاهای که به وجود می‌آید حداکثر سوءاستفاده کنند. باید در این اقدام به صورت همه جانبه عمل کنیم که هم مردم بتوانند حداکر حسن استفاده را انجام دهند و هم پیشگیری از حداکثر سوء‌استفاده عناصری بشود که همیشه در کمین  بودند، هستند و خواهند بود.

حالا به صورت موقت تا این شرایط انجام شود و نسبت به این اوجب واجبات جامعه خودکفا شود ابتداً از حضور فی الجمله‌ای، حداقل یک دفتری در شهرستان‌ها، طبعاً این هم باید بیش از کمیتش که ما آمار بدهیم که در چه جاهایی دفتر داریم یا نداریم، کیفیت‌ها باید خیلی لحاظ شود. مخصوصاً مشاهده می‌کنید که در صحبتهای قبلی هم با هم اشاره داشتیم که فرصت سوزی‌ها زیاد است و جهتش هم خیلی جاها این است که امور ممکن است با آرمانهای خوبی تعبیه شود اما به افراد بی‌کفایت یا نااهل سپرده شود و نتیجه اش وقت سوزی‌هایی است که ما داریم می‌کنیم.  فرصت سوزی‌های که در زوایای مختلف ما شاهدش هستیم. اینجا چون خیلی‌هایش تازه می‌خواهد توسعه پیدا کند همان جمله‌ای که امام فرمود به نااهلش نسپرید. این خیلی مسئله است، یعنی در این قضیه کیفیت مقدم بر کمیت است.

اصولاً بدون کیفیت این کار نشود. باید واجد خیلی شرایط باشند تا شما به آنچه که می‌خواهید برسید. اما از جهت نیازهای اولیه‌ای که در این جهت هر امری  نسبت به آن باید پیش‌بینی شود حالا از نظر مکان مختصری که فرمودید، از دست ما ساخته باشد البته از قبل در این مکان اتاق‌های اضافی بود که ارگان‌های دیگر آمدند بعضی‌ها را گرفتند. حالا اینکه الان  جایی هست یا نیست چون دیگرانی هم داوطلب بودند، دیگر حاج آقای عارف می‌دانند در این جهت بررسی می‌کنند اگر جایی باشد مسلم در اختیار  شما قرار می‌گیرد. و آن دفتر هم  به جهتی که خود ما به آنجا منتقل خواهیم شد، باز هم مجدد بررسی کنند که ایا در آن شرایط  مکانی خواهد بود یا نخواهد بود. اما چه اینجا باشد چه نباشد، نسبت به جا و مکان دیگری چه  از طریق اداره اوقاف چه از طریق دیگری از بعضی ارگان ها، بنیاد مستضعفان، اگر جایی داشته باشند ما این پا در میانی را می توانیم بکنیم که در این جهت اگر از دست ما کاری ساخته باشد، کوتاهی نکرده باشیم.

نسبت به اینکه از سر وجوهی به کسانی که آنجا کار می‌کنند و همکاری شود که خداقوتی باشد، خود ما اختیاراتی به این صورت نداریم. چون در یک محدوده‌ای هستیم که قبلاً برای ما تعریف شده، اما آمادگی این را داریم که مراجعی که در اینجا دفتر به نام مبارکشان وجوهی می گیرد اگر از آنجا دستوری بدهند، ما برابر دستور آنان مشکلی نداریم. حالا چه آیات عظام آیت الله عظمی وحید خراسانی باشد اینجا دفتر از وجوهات ایشان چیزی را می‌گیریم، آنچه که یا آیت الله نور همدانی باشد، آیت الله عظمی ناصر مکارم شیرازی باشد، دفتر آیت الله عظمی سیستانی باشد، این‌ها کم و بیش بعضی از مقلدینشان اینجا مراجعه می‌کنند و ما هم امانت‌ها آنچه که می‌گیریم به دفتر آنها منتقل می کنیم.

 حالا اگر چنانچه از ناحیه هر کدام از آنها دستوری رسید که مثلاً کمکی  کنید، ما خیلی هم خوشبخیتم این کار را می‌کنیم. اما می‌دانید خود ما اینجا امانتدار هستیم و تصرف خودسرانه در هیچ یک از این‌ها نمی‌کنیم. بلکه حتماً تابع آن چیزی هستیم که خود آنها بفرمایند. ولی به هر حال ما نسبت به همکاری در این جهت آمادگی کامل داریم و از خداوند توفیق می خواهیم که  به این برنامه‌ی  که امروز دارد شکل می گیرد و برای دنیای آینده نقش دارد، کوتاهی نکرده باشیم. از اینکه تشریف آوردید، خیلی تشکر می کنم. اگر اینجا دفتری باشد همکاران با ما ارتباط داشته باشند که اگر در این ساختمان شد که بهتر، اگر هم  جای دیگر شد حتماً ارتباطات باشد ما از شرایط روزشان مطلع باشیم، از نیازهایشان مطلع باشیم، از نوع همکاری‌ها مطلع باشیم. و این چیزی است که امروز آرمان همه است. ضمن اینکه آنطور که تا به حال نشان هم داده نام‌های ایمانی که فعالیت می کنند و برای مردم  تعریف می شوند و شناخته شده باشند، مشکلی مالی نمی ماند در آن. مردم کاملاً حضور دارند، حواسشان جمع است و از این جهت نمی شود نگران بود. خداوند بر توفیقاتتان بیفزاید. بازهم در خدمتیم. اجماعاً صلوات بفرستید.

۱- كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج ‏۲، ص ۳۷۷؛ كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد خزاز قمى‏، ص ۲۸۰؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۵۱، ص ۱۵۶٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *