خانه / متن بیانات / بسیج / مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از بانوان فرهنگی و سیاسی استان

مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از بانوان فرهنگی و سیاسی استان

متن بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در دیدار با جمعی از بانوان فرهنگی و سیاسی استان مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏

«الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَعْدَاءِ اللَّهِ».

با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما و همه اهل ایمان.

خیلی خوش آمدید. قبلاً به دفتر عرض می کنم فرمایشات سه خواهر بزرگواری که هم مطالباتشان را فرمودند و هم پیشنهاداتی داشتند در جدولی تنظیم شود. و امیدواریم خداوند توفیقی عنایت کند بی تفاوت نباشیم. پیداست اساس هستی که در نظام حکیمانه خلقت آفریده شده و جایگاه هر موجود و مخلوقی مشخص شده و حفظ عدالت همان است که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و به رشد و کمالی که شایسته آن است برسد« فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»۱ خدای متعال نوع انسان را در جهت این سیر الی الله و سفر به کمال همه آنچه لازم بود عنایت فرموده. به انسان فطرت داده، به انسان عقل داده، به انسان علم داده، انسان را در سایه وحی پرورش داده و در مقام تزکیه مهبط الهام خودش قرار داده و برای راهنمایی انسان پیامبرانی را برگزیده. « اِنَّ اللّهَ اصْطَفَى‏ آدَمَ»۲ خدا آدم را، خدا نوح را، ابراهیم را و عمران را برگزیده. این‌ها سه نقش اصیلی که در رشد انسان هم معلم می خواهد که علم را بیاموزد، هم مربی می خواهد که عمل را بیاموزد، هم اسوه و الگو می خواهد که قله رشد مشخص شود. خدا چقدر زیبا این‌ها را قرار داده. پیامبران را فرستاده که در مقام علم یعلموهم باشند و در مقام تربیت یزکیهم هستند و در مقام نمونه اسوه و الگو هستند. البته ما نسبت به نعمت‌های خدا و بالاترین همه نعمت‌های خدا، نعمت بزرگ هدایت الهی و دین الهی مسلم کوتاهی کردیم و باید استغفار کنیم. تا جایی که کم‌کاری‌های ما، بی‌تفاوتی‌های ما در طول تاریخ  موجب شده که به جای پیغمبران، ستمگران نشستند و به جای تزکیه، آلودگی‌ها آوردند و به جای اسوه خیر و صلاح نمونه فساد و تباهی بر ما حاکم بودند و ما بی‌تفاوت بوده‌ایم.

در یکی دو قرن اخیر حتی اضافه بر آن بیگانگانی که اصولاً خارج از مکتب بودند، کافر بودند، مشرک بودند و آنهایی که خدا در قرآن مجید تاکید کرده آنها را اولیاء خود نگیرید، آنها را سرپرستتان نگیرید، آنها را دوستتان نگیرید، آنها آمدند و همه امور ما را در دست گرفتند. و همه هدایا فساد و تباهی و عقب‌ماندگی را بر ما متاسفانه تحمیل کردند.

یعنی ننگ حکومتهای فاسد و مستبد کم بوده که از آن طرف دنیا استعمارگران آمدند هم زمام حکام ستمگر بر ما را به دست گرفتند، آنان برای ما پادشاه انتخاب کردند- اصل پادشاهی یک کار خلاف است. اصل پذیرفتن ستمگران و مستبدین  یک عمل معکوس است اما در عین حال به این اکتفا نشده – آن‌ها آمدند برای ما پادشاهان را انتخاب کردند، دولت‌ها را انتخاب کردند، امور اعتقادی ما، امور اقتصادی ما، امور سیاسی ما، امور فرهنگی ما را آنان قبضه کردند و نتیجه‌اش دیدیم که چه کردند. این جزیی از نمایش اخیری که اکنون مشاهده فرمودید از فاجعه دخالت مستقیم؛ دخالت غیر مستقیم از قبل هم داشتند اگر امیرکبیر به شهادت رسید و پادشاه نادان قاجار امر اوامر انگلیس را اجرا کرد اما به صورت غیرمستقیم بود. ولی بعداً به صورت مستقیم ورود پیدا کردند. یک سرباز بی‌سواد، نفهم، بی‌فرهنگ، دزد به عنوان پادشاه بعد برای او مثل اینکه کسی برای نوکر خودش دستوراتی صادر کند، شما باید این کار بکنی.

آنها همه دستوراتی که از ناحیه بیگانه، از غرب و مخصوصاً انگلیس انشاء شد و برای این نادان دیکته کردند، همه را پیاده کرد. خیلی  زبان و قلم کوتاه است که بگوید این‌ها چه کردند. هدیه آنان برای ما فساد اخلاق بود. هدیه آنان برای ما مواد مخدر و تریاک بود. هدیه آنان دخانیات و سیگار و قلیان بود. هدیه آنان اصولاً ایجاد روحیه دزدی و خیانت بود. ما قبل از آنان نه معتاد بودیم به مواد مخدر، نه به مواد دخانی، نه در جامعه ما فحشای  بود، نه در جامعه ما دزدی بود، اصلاً این‌ها نبود. نه بی رحمی و قصاوت، هیچکدام این‌ها نبود. آنان آمدند سرنوشت ما را این چنین رقم زدند که خود ما هم مقصر بودیم. چقدر  در قرآن کریم تاکید شده، خدا امر فرموده که از این‌ها اطاعت نکنید. ما موارد « أَطیعُوا و لاتُطیعِوا» قرآن را ندیده گرفتیم و مقصر هستیم. آنها پایگاه‌های علمی ما را ویران کردند. علما و دانشمندان ما را یا کشتند یا منزوی کردند. تخریبی که در فرهنگ ما و فرهنگ مکتوب ما و ذخایر علمی ما کردند اصلاً با زبان و قلم نمی شود گفت این‌ها چه کردند. شما این همه علما، دانشمندان، فقها، محدثین، محققین، از ذخایر علمی که داشتیم، از کتبی که در طول ۱۳۰۰ سال تدوین شده بود، از این‌ها چه گذاشتند برای ما. آنچه توانستند جمع کردند بردند انگلیسی‌ها. به این اکتفا نشد، شیوه  برخورد آنان و تبلیغ آنان در میان مردم این شد که نتیجه آن اسناد و کتب اصلی ما که اگر هر مجلد از آنان باشد امروز میلیاردها تومان قیمتش است، این‌ها در آن روزهای که نه پاکت کاغذی بود، نه پاکت پلاستیکی بود و مردم غالباً در اوراقی به عنوان کاغذ سیاه از عطاری‌ها اجناسی می خریدند، این کتب را به عنوان کاغذ سیاه به مغازه‌دارها می‌دادند و تاراج کردند. حالا چه شده، ما کی می‌توانیم بگویم چه شده، که آمار دارد که ارقام دارد.

در روزهای که حضرت آیت الله عظمی مرعشی که با روزه و نماز استیجاری چند ریالی را به دست می‌آورد، از آن بازار آشفته شاید از هر میلیون‌ها یک کتب می توانست یک طلبه از راه پول استیجاری، روزه استجاری و نماز استیجاری بدست بیارد بعد از آن کتابها می‌خرید یک ریال، دو ریال، ده شاهی، دو پول. امروز همون‌هایی که به دست این عالم بصیر در آن دوران جوانی تهیه شد، کتابخانه آیت الله عظمی مرعشی امروز جزو مفاخر کشور شمرده می‌شود. این چند در میلیون آنچه بوده که آن‌ها بردند و بیش از آن آنهایی که به بازار به عنوان کاغذ سیاه تاراج کردند، این اصلاً یک چندم است. حالا شما قلم و کاغذ بردار حساب کن که این‌ها چه کردند.

در حالی که مردم از گرسنگی می‌مردند اما عناصر وابسته با دشمن معامله می‌کردند. از ده‌ها قضایا که بر سر ما آوردند از شاخص‌ترین و مهمترین آنان آسیبی است که به فرهنگ زنان شایسته اسلامی به وسیله این مزدور، بی‌سواد و نفهم بیگانه که ما هنوز آثارش را مشاهده می‌کنیم. منع حجاب. خیلی عجیب است عناصر وابسته یا مُقلد بیگانه که گاهی از این به یک نوع آزادی تعبیر می‌کنند، منع بود کدام آزادی؟

 آنها در اجرای این دیکته بیگانه و استبداد داخلی چقدرها خون ریختند، چقدرها اهانت کردند، چقدرها چادر آتش زدند تا قتگاه مسجد گوهرشاد. چقدرها زن هایی بودند که این‌ها از سال۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ و به بعد اصلاً از خانه بیرون نیامدند، نجابتشان آنقدر بود که  همه مشکلات را تحمل کردند بیرون نیامدند که آن شرف چادر را از دست بدهند .مرحوم آیت الله آقا سید باقر سیستانی که آقازاده آیت الله عظمی حاج سیدعلی سیستانی عالم بزرگ وقت مشهد، که ایشان آقازاده مرحوم سیدعلی سیستانی است و پدربزرگوار آیت الله عظمی سید علی سیستانی مرجع تقلیدند و در عراق منشاء این همه خدمات هستند. در نوشته‌ی دیدم که این بزرگوار آقا حاج سید محمد باقر سیستانی پدر بزرگوار حاج سیدعلی سیستانی دامت برکاته مدتها در آن شرایط سخت توسلاتی داشت چون این خانواده اهل کرامت اند، آن حاج سید علی مشهد هم کرامتهای عظیمی داشته رحمت الله. ایشان مدتها متوسل بود که مظهر مقدس حضرت مهدی علیه السلام شرف یاب شود و وقتی در نیمه شبی در یک از مساجد مشهد قاعدتاً، مسجد محله مشغول توسل بود به کیفیتی به ایشان می رسد حالا الهام گونه بوده یا به شکل دیگری که در خانه همسایگی مسجد وارد شود و مرادش را آنجا زیارت خواهد کرد. گفت من وارد شدم، وقتی وارد شدم آنجا دیدم جنازه یک زن شرافتمند است و حضرت مهدی علیه السلام هم آنجا تشریف دارند. بعد خطاب می‌کنند به حاج سید باقر سیستانی که آنان که بر عهد و پیمان ولایت و امامت و انجام وظایف الهی خود بمانند ما خودمان به سراغشان می‌رویم. بعد فرمودند که این جنازه خانم چند سالش را من نمی دانم اما اجمالش این است که اشاره فرموند در طول این مدتی که ایادی بیگانه حجاب را منع کردند و این زن بخاطر حفظ حجابش در کل این مدت از خانه بیرون نرفته که ما امشب به زیارت این زن آمدیم.

آسیب بزرگی که بیگانه بر فرهنگی متعالی که زن‌های مسلمان ما به جای این همه آنچه که امروز صنعت پُر کرده، همه اینها را زنان کارآمد ما انجام می دادند که ما در بخشی از اوایل عمرمان همان صحنه را مشاهده می کردیم. یعنی از پنبه و پشمی که به وسیله زحمات آقا خانه تهیه می شد وارد خانه می‌شد بقیه کل کارهای صنعتی آن را خانم‌ها انجام می‌دادند. یعنی هم از ریشتن نخش، هم از رنگش، هم از بافتش، هم از دوختش، همه چیز.

و از تهیه انواع مواد غذایی که امروز متاسفانه همه منتظر هستند از بازار غذای آماده بگیرند، همه ترکیبات غذایی را در بهترین نوعش و با قناعتهای مثال زدنی. و در این‌ها خلاصه نمی‌شد، این‌ها کارهای ابتدایی زنان ما بود. به جای همه این کار در خانه آنان فعالیت داشتند، جامعه ما به هیچ چیز از بیرون نیاز نداشت، این کار را که می‌کرد؟ خانمهای مسلمان آن هم با چه روحیه‌ای، با چه اخلاقی، با چه حوصله‌ای. اما مهمتر از همه این‌ها نقش خدادادی است که برای پرورش و تربیت نسل آینده دارند. چون وظیفه مردها بیشتر روی مسائل اقتصادی و دفاعی صورت می‌گرفت. کارهای سنگین به دوش مردان بود و برای همان هم آفریده شدند و بسیاری از انواع و اقسام امور سنگین هم در تهیه خانه، درساخت خانه، کشاورزی، سربازی و از این قبیل.

 اما بقیه امور، کارهای خانه را زنان ما به بهترین وجه انجام می‌داند و آنان بودند که فرزندانشان را از روز اول باعاطفه، با محبت و بااخلاق بار می آوردند. اصولاً هر فردی به هر مقامی که رسیده  این ها؛ مردان بزرگ ما و بزرگ مردان ما این‌ها پرورش یافته زن‌های بزرگ ما بودند، هستند و خواهند بود. بیکار بودند! بعد خارجی‌ها، انگلیسی‌ها، عوامل آنها آن روز و امروز اسم این همه هنر را که همه زندگی را می شود گفت انجام می‌داد و به بهترین صورت رقم می‌زد، می‌گفتند این که عقب مانده است. پیشرفتش کدام است؟ ببین با واژه ها، با الفاظ ،با مکر روی اندیشه‌های ما زهر می ریختند. بعد پیشرفتش کدام است؟ پیشرفتش این است که به صورت انسان سبک مغز خیابانگردی کند، هیچ هنری هم نداشته باشد، اگر هم هنری داشته باشد هنر بدرد نخور و غذای خانه اش را هم غذای آماده از بازار بگیرد، این می‌شود متمدن، پیشرفته. از ما چه گرفتند و به ما چه دادند؟و چون گفتم همه قلم‌ها و زبان‌ها در تبیین این مسائل کم می‌آورند بنابراین امروز که به هر حال شرایطی در پیش از ظهور پیش آمده که دنیا شده دو قطب. یکی قطب مستکبرین، یکی قطب اسلام ناب. دیگر آن اسماء و القاب را که به اسم مسیحی است یا مسلمان بگذارید کنار. شما در سمبل این دو قطب در اربعین حسینی مشاهده می‌کنید انسان‌های آگاه، انسا‌ن‌های دلسوز، انسان‌های بافرهنگ، که البته مسلم هسته مرکزی از اسلام ناب و تشییع علوی است. اما در این‌ها خلاصه نمی‌شود انسان‌های به معنی صحیحش آزاداندیش، انسان‌های پیشرفته، عدالتخواه، می خواهد شیعه باشد، سنی باشد، ارمنی باشد، زردشتی باشد، همه در این حرکت ۲۰ میلیونی و بیشتر از ۲۰ میلیونی کربلا و باقی کشورهای که به تبع آن در سطح روز اربعین حرکت می‌کنند، این در مقابل استکبار جهانی است. همه دنیا هم شده به هر حال  کُلُّ یَومٍ عاشورا »، « کُلُّ أرضٍ کَربَلا» شده. بنابراین ایجاب می‌کند که در این جبهه به صورت هدفمند وبرای اینکه پاسخ بیگانه و بیگانه پرست را بدهد تشکیلاتی تبلیغی، فرهنگی و تبیینی که داشته‌های خودش را در یک تمدن کهن ایرانی از سویی و ارزشی و خدایی و الهی که با هم تلفیق شده، شما داشته‌های خود را چه در گذر تاریخ و چه امروز بر اساس آنچه که رشد انسان است باید این‌ها همانطور که در پیشنهادات هم بود باید از رسانه‌ها، از مکتوبات، از نشریه‌ها، از تبیین‌های فضای مجازی، فضای حقیقی مکتوب و غیرمکتوب باز یک حرکتی شروع شود و نسل آینده و جوان و کم تجربه را که در بین دو راهی قرار می‌گیرد آن‌ها اشباع شود و راهشان را درست با بصیرت انتخاب کنند.و این مسئولیتی است که مسلم باید به وسیله زن‌های شایسته و فرهیخته انجام شود و رسالت خودش را در این مقطع که نهایت این مقطع پیروزی شما است، باید ایفا کند. مسئولین هم باید گوششان بدهکار باشد. مسئولینی که خدمتگزار بودند و هستند و خواهند بود و با صداقت هستند و برخواسته از انقلابند که فرمایشی که فرمودند ما دستشان را می‌بوسیم به جای خودش. اما مسئولینی هم که حرفها برایشان باور نیست، باید باور کنند که دیگر آن دوران‌ها گذشته. ما در جریان انقلاب هم که با انواع و اقسام مسائل از ترورهای کور ۱۷ هزار انسانهای فرهیخته و علمای شایسته‌ای که به وسیله منافقان ترور شدند تا جنگ تحمیلی که هشت سال طول کشید، تا دخالت نظامی امریکا که در طبس پیاده کرد، و تا کودتای نوژه‌ای که بود، تا فتنه‌های هرروزه و فتنه‌های فراگیر ۷۸، ۸۸ و این فتنه خطرناک امروز، این را مسئولین بی‌تفاوت بدانند که اگر دشمن با هر مکر و حیله‌ی فتنه فراگیر ۸۸ را ایجاد کرد و هشت ماه طول کشید تا مردم ما خودشان را از فتنه‌گران توانستند جدا کنند و بصیرت لازم را کسب کنند اما این رشد موجب خرسندی است که در فتنه پیچیده امروز که با مشکلات روزمره مردم و مسائل اقتصادی مردم گره خورده بود و همه دچار مشکل بودند اما آن هشت ماه به هشت روز هم نکشید و مردم با بصیرت کافی بالاتر از ۹ دی را خلق کردند.  این رشد است و اگر آن روز آن جمعیت میلیونی آنچنانی را تهران داشت اما امروز در سطح کشور با اینکه چند روز است که دارد می‌گذرد از این جریان و فیصله داده شده، اما مردم رها نمی‌کنند و در سطح ایران چه کردند. افتخار بزرگی بود. دشمن را میخکوب کرد. همه اهل ایمان را امیدوار کرد و لذاست که مسئولین هم باید گوششان را باز کنند. خودشان را همراه کنند با این مردم، با این مردم با بصیرت. ما هم در خدمت شما هستیم. دعاگوی شما هستیم. خداوند ان شالله بر توفیقاتتان بیفزاید و بر آن زن‌های الگو و اسوه‌ی که از وجود مقدس جده ما حضرت حوا شروع می‌شود و پنج زن بزرگ عالم و زن‌های بزرگ تاریخ و شما زن‌های بزرگ معاصرتان را باید سمبل قرار دهید و حرفهای گفتنی را در همه زمینه‌ها ارائه بدهید تا برای نسل جدید ما از ابتدای تکلیف و عقلانیتشان زمینه روشن باشد و دیگر برای دشمن زمینه‌ی وجود نداشته باشد. موفق باشید. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

۱- سوره روم، آیه ۳۰٫

۲- سوره آل عمران، آیه ۳۴٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *