خانه / متن بیانات / فرهنگ / مشروح بیانات/نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی در دیدار با مدیران حوزه های علمیه خواهران

مشروح بیانات/نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی در دیدار با مدیران حوزه های علمیه خواهران

متن بیانات حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با مدیران حوزه های علمیه خواهران استان مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۲

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏

با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما عزیزان و همه سنگر نشینان علم و ایمان.

عرض تبریک ایام میلاد پربرکت عقل کل و هادی سبل و خاتم الرسل محمد صلی الله علیه و آله و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت.

خیلی خوش آمدید. شما بر بنده منت نهادید. از فرمایشان شما بهره گرفتیم. خدا را شکر می کنیم که شرایطی پیش آمد که حضرتعالی با سابقه مدیریتی که دارید با تلاش و کوششی که دارید. با تجربه و تعهدی که دارید به خراسان جنوبی برگشتید و ان شاالله منشاء خیرات و برکات خواهد بود.

از خواهران گرامی هم تشکر دارم تشرف آوردند. دعاگو هستم که ان شاالله در این سنگرها پیش از بیش موفق باشید. این یک چیز طبیعه و جزو مسائل اولیه است که برای بشر، حالا ما گاهی ممکن است انقلاب را، گاهی ممکن است اسلام را به سرزمین خاصی یا مردم خاصی اضافه کنیم که این به دلیل حضور فعلی آنان است. اما به حقیقت مخاطب همه انسان‌ها هستند در همه جای جای زمین« فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا»۱. چون به صورت طبیعی انسان، اگر به انسانیتش واگذار شود اولین مسئله ای که بعد از نیازهای اولیه برایش حیات را تامین کند، این پیش می‌آید که من از کجا آمده ام؟ من کیستم؟ برای چه آمده ام؟ وظایفم چیست؟ آفاتم چیست؟ هر انسانی اگر به فطرت و عقل انسانی خود برگردد می‌خواهد این تامین شود و تا این تامین نشود زندگی گوارا نیست.

درست است شرایط حیات است اما چه حیات؛ حیات سرگردانی. اینجاست که وجود مقدس پیامبران و به خصوص حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم این بزرگترین نعمت برای نوع انسان است.« لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ»۲. « بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْکُمْ أَنْ هَداکُمْ لِلْإيمانِ»۳.

اما همانطوری که چطور آفات نباتی یک نبات و گیاه را از پا درمی‌آورند. آفات نباتی ممکن است یک گیاهی که میوه شیرین دارد، میوه‌اش را تلخ کنند. یک بوته خربزه محصولش شیرین است، اما وقتی آفت می‌بیند از هر تلخی بدمزه تر می‌شود. چطور انسان از جهت جسمانی مریض می‌شود، وقتی مریض شد، بوی اشیاء را نمی‌فهمد. چشمش مریض شد، اشیاء را تشخیص نمی‌دهد. ذائقه اش مریض شد، مزه را نمی‌فهمد. خوب انسان وقتی در انسانیتش هم مریض شود همین است. دیگر از انسانیت نه بوی می‌برد، نه طعمی دارد، نه رنگی، هیچی هیچ.

بنابراین این زحماتی که شما تحمل می‌کنید و در جهت تعلیم و تربیت صحیح نسبت به انسان‌های دیگر و نسل آینده از عمر خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، این بزرگترین جهاد و ایثار است. این بزرگترین هدیه ای است که شما برای خدا به هم نوع خود تقدیم می‌کنید. هیچ چیز جای این را نمی‌گیرد. خون مقدس شهدا از مقدس‌ترین مقدسات است. اما محصول علم و ایمانی است که انسان‌های عالم و فرهیخته توانسته‌اند جامعه‌ی را تربیت کند. این علت آن معلول است. مسلم رتبه علمی بالاتر از معلول است. کار خیلی بزرگی است. کار خیلی ارزشمندی است.

مشکلات دنیا را تصور کنید. دنیا را بر همه تلخ کردند. برخودشان هم تلخ کردند. چون بی‌ایمان هستند. علم دین ندارند. اخلاق ایمانی ندارند. نتیجه اش همین است دیگر. این همه ظلم. این همه ستم. چون فرهنگ دین ندارند. آن‌هایی هم که به اسم دین کار می‌کنند و از دین خبری ندارند، باز آن بدتر از کفر است.

در این فاجعه بزرگ آخر الزمانی که پیش آمده است حتماً عنایت دارید که آنچه مستقیم از جهل، نادانی، نفاق، کفر و بی‌ایمانی پیش آمده دنیا را به این روزنشانده است. این بسیار زاویه تلخی است. اما یک زاویه دیگر هم باز می شود خود به خود. « تُعْرَفُ الاْشْيَاءُ بِاضْدَادِها». وقتی نتیجه بی‌ایمانی‌ها، نفاق‌ها، کفرها، ستمگری‌ها را مردم با همه وجود لمس می‌کنند، در آنها یک انگیزه جدید به وجود می‌آید که دین یک ضرورت است که خدا قرار داده است. علم یک ضرورت است. فرهنگ و اخلاق یک واجب است که خدا قرار داده است. بنابراین به همان نسبت در این زاویه جاذبه دین زیاد می‌شود.

 

آن فرمایش امام علی علیه السلام که « لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا » همین مطلب است. یعنی روزی که خدا این نعمت بزرگ را در دسترس مردم قرار داده تا به رفاه و راحتی رسیدند، دین را رها کردند. رفتند دنبال طلا و کشورگشایی و سوء استفاده‌ها. چه کردند بر سر اسلام و ائمه دین. امام علی علیه السلام فرمود شما این کار را می‌کنید ولی یک روزی به ما برخواهید گشت در آخرزمان. حضرت این را تشبیه فرمود به آن شتر بدخویی که بچه‌اش را نمی‌پذیرد، بعد از چندساعت شیر زیاد پستان‌هایش را درد می‌گیرد و خودش به سمت بچه‌اش برمی‌گردد.

این تشبیه و تمثیل به دنیایی که روزی پشت به اهل بیت علیه السلام می‌کند روزی چنان تحت فشار فتنه‌های آخر زمانی قرار بگیرد که خودشان به سراغ آنان بروند. امروز ما در چنین شرایطی قرار گرفتیم. مشاهده می‌کنید که نیازهای جامعه در خود کشور ما از شهر، روستاها، مساجد و منبرها چقدر کمبود داریم. خواهر و برادر، فرق نمی کند. اسلام شناس می خواهیم. چقدر کمبود داریم. خوب اگر برای هر حداکثر ۴۵ نفر در یک کلاس فیزیک، شیمی یا هرچه هست، یک معلم می خواهد اینجا چطور. ما در چه نسبتی قرار داریم و تازه این چیزی نیست.

کشورهایی که دیروز مسلک انحرافی کمونیستی در آن حاکم بود و با دیدگاه انحرافی خود از دین چه تعبیر می کردند. و چقدر علیه دین تبلیغات می‌کردند. حتی اول انقلاب میگ‌های شوروی بر سر مردم ما و شهرهای ما می‌ریخت. امروز همان کشور به اصطلاح کمونیستی تبدیل شده به کشوری که می‌گوید دروازه‌های ما باز است در جهت ترویج اسلامی از نوع اسلام ایران انقلاب، اسلام اهل بیت علیه السلام.

آقای فیدل کاسترو که در زمان خودش خار دماغ امریکا بود. در ارتباطاتی که با آقای حکیم داشت و از اسلام اهل بیت علیه السلام دورنمایی گرفته بود. در یکی از سخنرانی‌های آن زمان خودش گفت اگر موانعی در کار من نبود من به عنوان یک مسلمان اثنی عشری اظهار وجود می‌کردم. امروز و فردا بیشتر از این، دنیا این نیاز را احساس خواهد کرد و همانطور هم که در روایت آمده و الان ما آثارش را هم می‌بینیم. شرایطی که در دنیا اکنون انجام می‌شود با همه تلخی‌ها یک روزنه ای را باز می‌کند که مصداق آنچه که قبل از ظهور حاصل خواهد شد. و آن این که عرصه بر مردم تنگ می‌شود و همه به دنبال منجی هستند. آن منجی اینجاست. او منجی در همین مدرسه ها است. یعنی این تفکر است که دنیا را آماده خواهد کرد ان شاالله و در هر فردی به حد توان خودش. بنابراین این کاری نیست که شما در سطح یک شهرستانی انجام دهید. این کاری است که در سطح جهان انجام می‌ دهید.

منتهی البته بسیار کار ظریفی است. چون انتقال دین با بقیه علوم باهم متفاوت است. در هر علمی که حساب کنید اگر فرمولش را بداند و مهارت داشته باشد و بیانش رسا باشد با تبیین آن فرمول مخاطب کاملاً می تواند آن علم را فرابگیرد. می شود مهندس.

اما علم دین اینگونه نیست. علم دین را هرچند هم مهارت داشته باشد هر چند هم بیانش روان باشد. وقتی می‌تواند انتقال پیدا کند و موثر در مخاطب باشد که باقی ظرافت‌ها در آداب معلم،؛ در اخلاق معلم، در فرهنگ معلم، در حرکات و سکناتش همراه باشد. اگر نباشد، هرچند هم فرمول را خوب  بیان کند، منتقل نمی شود. آن سرایت نمی‌کند، تاثیر هم نمی‌کند.

اینجاست که همه آنها لازم است اما کافی نیست. مشاهده می‌کنید یک امام پیدا می‌شود یک دنیا را متحول می کند. خاصیت تاثیرگذاریش چه بود. یک رمزی دارد دیگر. وگرنه همان مطلب را دیگری هم ممکن است بگوید، یک آدم سطح پایین‌تر هم ممکن است بگوید، اما تاثیر ندارد. اینجاست که خداوند متعال هم انبیاء را قرار داده با آن شئونی که دارند. آئمه علیه السلام را قرار داده با آن شئونی که دارند. بعد فقط به کسانی خاصی در آن مرحله اجازه داده است. که در فقه و بحث های کلامی این‌ها بیان شده است.

خداوند به شماها خیر عنایت کند. امروز فرصتی است. شرایط خوبی است. مشکلات و نواقص هم مسلم هست. اما باید همه سعی کنیم امور کارشناسی و از مجرای خودش به مسئولان اصلی منتقل شود. تا  جایی که امکان دارد کوتاه نیایم که این فرصت، فرصت بسیار مغتنمی است. از دست ندهیم. و این کار بالاترین کار است. حفظ انقلاب با علم است. حفظ انقلاب با بصیرت است. حفظ انقلاب که اوجب واجبات است با ایمان و انگیزه است و در این جبهه این شمایید که فرماندهان این حرکتید.

خداوند به شما توفیق دهد. خیلی متشکرم از حضرتعالی و اساتید که تشریف آوردید. از بنده که کاری ساخته نیست دعاگو شما هستم. ولی اگر ساخته باشد، همانطور که قبل هم بیعت کردیم در خدمت شما هستیم. مشکلات و نواقص، مثبت و نفی در هنگام اجرا مشخص می‌شود. تجربه پیش می‌آید اینجا کمبود و مشکل است. آنجا هموار است. به هر حال همانطور که اجرا می‌شود، انسان به نتایجی هم می‌رسد به جهت نوع اجرا.

برای شادی ارواح طیبه شهدا، روح پاک امام امت، طول عمر وعزت رهبر فرزانه انقلاب، اجماعاً صلوات بفرستید.

۱- دعای عهد

۲- سوره آل عمران، آیه ۱۶۴٫

۳- سوره حجرات، آیه ۷٫

۴- هر چيزى را با ضد آن مى توان شناخت.

۵- نهج البلاغه، حکمت ۲۰۹٫

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *