خانه / متن بیانات / متن سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی بیرجند

متن سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی بیرجند

آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی بیرجند با اشاره به اینکه ترویج اخلاق قرآنی مهمترین نکته در برنامه های فرهنگی قرآنی باید باشد، گفت: این یعنی قران را برداشتن و در صحنه جامعه پیاده کردن است که در تمام صحنه ها جواب می‌‎دهد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، مشروح کامل سخنان آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی بیرجند که در تاریخ ۲۰ خرداد برگزار شد، به این شرح است؛

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه اهل ایمان.

تبریک و تهنیت عرض می کنم؛ میلاد مقدس امام مجتبی(علیه السلام) و تسلیت شهادت شهدای عزیز اخیر درحرم حضرت امام راحل و مجلس شورای اسلامی. در عین حال تبریک آنچه که در صحنه ها مشاهده فرمودید. خون پاک انها در واقع تزریقی بود به رگ های جامعه که دیروز عصر بعد از مراسم نماز جمعه مردم تهران در گرمای روز ماه مبارک رمضان در شرایط هوایی و مشکلاتی که در تهران است، حضورمردم و روحیه مردم که ما را به یاد نه دی می انداخت. آن صحبت‌های بسیار محکم مردم در مصاحبه‌ها این جای خیلی تبریک دارد، امیدوارم  که برکات این‌ها همه رحمت الهی بشود بر روح پاک اون شهدای مظلوم.

هم خوش آمدید و هم خبرهای شما خوش بود. دعوت به خدا زاویه های گوناگونی دارد از نوع گفتار، نوع برخورد، اخلاق حکمت و استدلال و پاسخ صحیح به احساسات مخاطب و این که در محور قران جمع می‌شوید. قران معجزه واقعی الهی است دیدن خط قران ولو برای یک ادم بی سواد ثواب دارد، خواندنش ثواب دارد، ترجمه ومعنی‌اش ثواب دارد و حفظ‌‌‌ آن ثواب دارد، تفسیرش ثواب دارد؛ اما انچه که ازاینها مهمتر است، قرانی شدن است. در صدر اسلام خوب آن ۱۳ سالی که دعوت در مکه بود خیلی کار سختی بود چون یک کسی که مسلمان می‌شد به او جایزه نمی‌دادند بلکه شکنجه می‌کردند، اهانت می‌کردند به گونه‌ای که اصلا انها نمی‌توانستند آنجا زندگی کنند اینکه هجرت به حبشه کردند چون زندگی در انجا کار خیلی مشکلی بود خوب بعد در یک جایی که نمی شد اسم اسلام را برد کسی مسلمان می‌شد، روی ریگ‌های داغ مکه برهنه می‌شد و او را شلاق میزدند.

در این چنین شرایطی مثلا یک خانواده با خانواده‌هایی بدون اینکه یک جوان اظهار کند نه تنها اظهار نکند کتمان کند اما اهل خانه پدر بود مادر بود یا برادرش به او میگفتند تو مسلمان شدی او که جرات نمیکرد بگوید، کتمان میکرد. از کجا میفهمیدن که مسلمان شده از اخلاقش یک ادم بی تفاوت یک ادم بی بند بارانسان دوران جاهلی پیدا بود میدیدن که یک دفعه ۱۸۰ درجه تغییر کرد از کجا میفهمیدن از اخلاقش از گفتارش متوجه میشدند که این مسلمان شده است. بله خواندن قران، ترجمه قران، تفسر قران و حفظ قران؛ علم قران اینها همه خوبه اما آن مهمتراز بقیه است یعنی در واقع قران را برداشتن و در صحنه جامعه پیاده کردن و این مهمه در تمام صحنه‌ها هم جواب میدهد، یعنی  قران اگرعملی بشود در خانواده جواب می‌دهد. خانواده تمامش میشود زیبا. در صحنه علم و دانش اگر بیاد به علم زیبایی میدهد در صحنه‌های سازندگی اگر ایمان بیاد قران بیاد اعتماد می آید و همه چیز به همراهش می‌اید، در صحنه جهاد اگر ایمان بیاید می‌بینید جهاد با روحیه بسیج در صحنه هاست، اگر ایمان بیاید همه چیز را زیبا می‌کند تو مسائل اجتماعی هم همین طوری است.

در روایت داریم دیگه زیبایی های سخن  ما را، سخن قران را، سخن اهل دل را، اگر مردم متوجه بشوند جلو می آیند پیروی می‌کنند؛ شما در عمل و اجرا دارید می‌بینید، البته این را هم همه ما باید توجه داشته باشیم که تا پیاده کردن ان حقایق روح فرهنگ فاصله داریم. ایت الله زکزاکی در نیجریه یک نفر که بیشتر نیست؛ این چطور شد که ظرف چند سال که تحصیل کرده قم هم هست. این چطور میشود که به میزانی که از فرهنگ اسلام گرفته۱۵ میلیون نفر را شیعه می‌کند؛ چطور این کار را کرده است به همین روش است و چنانچه اگر ما به هر حال با بار ایمانی بار قرانی در همه صحنه‌های مبارزات فرهنگی علیه فرهنگ بیگانه در مبارزات سیاسی علیه سیاست در دوران مرحوم سید جمال الدین اسد آبادی که از شاگردان آیت الله شیخ انصاری، بود ایشان به دلیل اینکه اسلام شناس بود برای این که مردم را از خواب عمیق بیدار کند نوع کشورهای اسلامی را زیر پا گذاشت و رفت اما متاسفانه مشتری کم داشت تا اخرین لحضه هم فروگذار نکرد یکی از برنامه هایی که ایشان داشت می گویند وقتی به مصر رفت در مصر با بعضی صحبت کرد و به هر حال در انجا قران را در اورد و عملا اجرا کرد.

همین قدر به شما عرض کنم انقدراین موثر بود که در عرض یک ماه که به کارشان ادامه دادند که سفیر انگلیس به سفیر بریتانیا در آن روز، نامه داد و گفت «یک عده امدند تحت رهبری این سید و دارند قران را به صورت عملی پیاده می‌کنند، من به شما میگویم که اگر اینها را متفرق نکنید در مدت کوتاهی همه چرخ های سیاست انگلیس را می‌خوابانند.» بله ما فاصله داریم ما عقب ماندگی داریم ما بضاعت کمی داریم؛ اما این کاری که شما شروع کردید و بیش از آن‌که که بنده در بندهای لفظی حرف بزنم در جنبه میدانی نتایج را می‌گیرید و می‌دانید. این خبر خوش را به همراه این عید به شما مجدد تبریک عرض می‌کنم و اگر جوان‌هایی مثل شما، مردهایی مثل شما و زن‌هایی مثل شما در جامعه گسترش پیدا میکند. اگر چنانچه این احساس مسئولیت بشود و خود مردم بیایند  وارد کار این صحنه مشتری زیاد دارد، قابل گسترش است و الحمد الله به برکت جمهوری اسلامی امروز هم روزی نیست که بریتانیا بتواند به هم بزند، امروز ما مستقل هستیم الحمد الله به برکت انقلاب برنامه‌ها گسترش پیدا کند و در صورتی که موفقیت هم چشم‌گیر باشد یقین بدانید به گوش آینده‌ها هم خبرش میرسد.

خداوند به شما خیر دهد بنده هم دعا گوی شما هستم بلاخره یک راه خوبی را پیدا کردید و ادامه دهید.

انشالله که در تداوم این راه موفق باشید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *