خانه / متن بیانات / بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مدیرعامل و کارکنان بانک صادرات در استان

بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مدیرعامل و کارکنان بانک صادرات در استان

مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیرعامل و کارکنان بانک صادرات در استان در مورخه ۹۵/۰۸/۰۸شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان.

و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه ی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تسلیت ایام محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر و بزرگداشت هفته مبارزه با استکبار جهانی.

خیلی خوش آمدید متشکرم از فرمایشات شما استفاده کردم خب یکی از مسائل مهمی که در زندگی انسان ها نقش دارد مسائل اقتصادی است انسان جسمانیت الحدوث و روحانیت البقا است.

زندگی ابتدایی انسان بسیار شبیه به زندگی باقی حیوانات است، چون در آنها مشترک است از خاک برخواسته و نیاز های اورا در خاک جست و جو می کند، بالاخره آب و هوا می خواهد، غذا و پوشاک و مسکن می خواهد، این ها تامین می شود، بعد به فکر آن زاویه ی انسانی می رسد که اندیشه است ( ای برادر تو همه اندیشه هستی ما بقی خود استخوان و ریشه ای) بنابراین باید ازمسائل زندگی و مادی اش برآورده بکند، که بتواند به آن طور صحیح در حقیقت هستی اش که اندیشه است، به اندیشد (زکجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود؟ به کجا میروم آخر که ننمایی وطنم) .

خدای متعال هم همه ی آنچه که بشر در زندگی خود لازم دارد برای او آفریده است فرق نمی کند همان طوری که هنگامی که به صورت جنین است پیش از آنکه پا به این عرصه بگذارد چه طور خداوند برای او غذا آماده می کند جامعترین غذا که هم نان است و هم آب و همه ی آنچه که لازم است در آن هست، با همه ی تجهیزات گوارش و بقیه ی اعضا چطور خدا تهیه کرده است، چیزی را فروگزار نکرده است، حتی برای پرستاری یک محبتی را در دل پدر و مادرش قرار داده است که مجانی نوکر او می شوند پیش بینی همه چیز شده است.

آیا خداوند برای بعد که بزرگ می شود و روزی اش از پستان مادر قطع می شود و باید در زمین جست و جو کند آیا خداوند به حد کفایت نداده است؟ اتفاقا این سوالی است که در قرآن آمده است (أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفَاتًا* أَحْیَاء وَأَمْوَاتًا/۲۵-۲۶ مرسلات) آیا خدا زمین را کافی برای زندگی شما قرار نداده است؟

تا به حال چه نیازی داشته اید به چه عنصری که وجود نداشته است در مرحله جریان تاریخ؟ خب پس بنابراین آن طرف نقص ندارد، نقص مال جای دیگری است خب این است که انسان در آن مرحله حیوانی تعدی می کند، به حقوق دیگری در روایت داریم (ما جاع) با عین نه همزه،با همزه به معنای آمد است، ولی با عین به معنی جوع یعنی گرسنگی (ما جاع)یعنی هیچکس گرسنه نمی ماند (فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ/نهج البلاغه حکمت ۳۲۸) هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر این که حق او در دست دیگری ضبط شده است (وَ اللّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذلِکَ/نهج البلاغه حکمت۳۲۸) خدا خواهد پرسید این که دین خدا بر اساس عدل است همین است این که دارد فردای ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) مردم آنقدر غنی شوند، غنا هم دو تا است، یکی غنا ی مالی است، که حالت فیزیکی دارد، که چقدر انباشته دارد، این خیر، مهم تر از این غنای روحی است، آن مهم است، یعنی حرص نداشته باشد، مردم در آن زمان که عدالت پیاده شود، آنقدر غنی باشند، که جار بزنند هر کس نیاز دارد بیاید ببرد، هیچکس هم نمی آید چرا؟ چون وقتی اجرای عدالت شود حق هر کسی به او برسد دیگر نیاز معنی ندارد، نیاز وقتی است که متاسفانه با سیستم های قارونی حالا گاهی این سیستم های قارونی به صورت رسمی مثل کشور های اروپایی مثل کشور آمریکا این ها سیستم قارونی به صورت رسمی اصلا سیستم سرمایه داری است، خب معنی آن همین است که ۹۹%ثروت دست ۱%جمعیت است بقیه فقط باید بردگی کنند راه دیگری ندارد.

گاهی خود آمریکایی ها و اروپایی ها این سوال را می پرسند که این چه سیستمی است که ۹۹%ثروت دست ۱%جمعیت و ۱%ثروت دست ۹۹%جمعیت این چه سیستمی است؟ خب این ها به صورت رسمی است اما ممکن است من و شما در سیستم اسلامی دقیقا گرفتار همان سیستم در عمل باشیم که هستیم، این که رسانه ها حرف از خورد و برد و اختلاص و حقوق های نجومی و عرض باشد که وام های چند هزار میلیاردی و این ها در واقع همان سیستم قارونی است که جنبه ی شخصی دارد در آن جا جنبه دولتی دارد در اینجا جنبه ی من و تو دارد ما گرفتار این هستیم و لذاست می بینیم این اختلاف طبقاتی در میان ما متاسفانه به صورت غیر رسمی حضوردارد این برای ما خیلی ننگ است برای آن که به هر حال آنچه که ما یدک می کشیم، آن هدف بعثت همه ی انبیا است (لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ /۲۵حدید) هر کسی به سهم خود برسد.

خب در جامعه ما چرا به سهم خود نمی رسند؟ چون به قانون عمل نمی شود خب آنها قانونشان ظالمانه است قانون ما عادلانه است، اما عمل ما ظالمانه است، آنها باید قانون خود را عوض کنند، ما باید فکر و اندیشه خود را عوض کنیم، از این که دیگران فقیر هستند لذت نبریم، لذت از آنچه ببریم که همه برخوردار باشند، و اگر این ثروت ها بر اساس عدالت هر کسی سهمی ببرد، همه بی نیاز می شوند، که البته و صد البته حل اصلی آن یک حل فرهنگی است، و آن غنای نفسانی و روحی است، البته این حالت حرصی که در این شرایط در فقرا هم پیش می آید، این هم بدتر از اصل آن است، البته این هم ثمره این بی عدالتی است، ثمره این بی عدالتی ها این است که این سیستم تفکر بالاخره قارونی است و در دیگران ایجاد وحشت می کند و لذاست که فقیر هم فقیر نیست، گدای حرفه ای است و می بینید به صورت حرفه ای گدایی می کند و خودش هم ثروتمند است، در شهر های بزرگ از این چیزها بسیار است، این ها بیماری است و متاسفیم که مثلا آنفلانزا می خواهد بیاید ازحالا پیش بینی کنید که هرکس می خواهد واکسن خود را بزند، هنوز هوا گرم است، بزند که بعد دیگر موثر نیست، پیش بینی می کند و اعلام می کند دیگر.

ما این را بیماری می دانیم دیابت را بیماری می دانیم یا فرض بفرمایید طاعون و وبا را بیماری میدانیم اما این ها بیماری نیست؟ چه بیماری بدتر از این؟ که انسان ها روحیه ی آنها به حدی منحرف بشود و آن غنای نفسانی آنها از بین برود که از هر راهی دروغ باشد یا اختلاص و قاچاق فروشی باشد پول به دست بیاورد این ها بیماری است دیگر.

ما در این ها زمین گیر می شویم و الا آن کسی که بیمار می شود و می میرد که هم به هر حال بیماری تنها جانش را گرفته است دینش را که نگرفته است، بیماری مروت او را که نگرفته است، بیماری عقل و انصاف اورا که نگرفته است، بیماری جانش را گرفته خب هر کسی می خواهد برود، رفت، خداوند او را رحمت کند، اما با آبرو و دین رفت اما این بیماری ها هیچ چیز نمی گذارد، همان طور که می بینید.

و چه خبر های خوشی است وقتی ما از زبان مسئولین می شنویم که به هر حال بعضی از سیستم های اقتصادی ما در چهار چوبه ی شرع و قانون عمل می کند این برای ما خیلی خبر خوشی است، بعد از انقلاب مرحوم آیت الله رضوانی زحمت کشید و ربا را از بانک ها گرفت و جایگزین آن عقود شرعیه در آورد، که این ها بر اساس منافع (أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا/۲۷۵ بقره) این حتی بهتر از من می دانید در کشور های غیر ایران هم از این استقبال شده است، به عنوان یک راهکار بسیار خوب، اما خود ما پایبند آن نیستیم، همین اخباری که رسانه ها می گویند، بسیاری از این ها تاسف بار است، چقدر ها خودشان ورشکست و رسوا می شوند، و چقدر ها که مردم به آنها اعتماد کردند، آسیب می بینند این چه هنری است که ما انجام می دهیم، چرا چنین می کنیم آنوقت در کنار آنها خبرهایی که سالم است خبرهای اقتصادی که سالم است در چهارچوبه ی این قانون است، با مروت است برای کارگشایی و راه گشایی مردم است اصلا کاربرد پول این است که مشکلی را حل کند حالا مشکل بیمار، محصل، ازدواج و… ده ها و صد ها مشکل دیگر هنر پول این است و الا کسی که در بانک این همه سرمایه دارد همه اش رزق و وبا است، این چه خاصیتی دارد؟ خلقت پول برای این است که خدای متعال این عرض را به صورت طلا و نقره خلقت آورده است که بر اساس آن بقیه پول ها تنظیم می شود، خدا ببینید تمام این ها پیش بینی شده است در خلقت، کی می تواند راه گشا باشد؟

بعد می بینیم که خود همان سیستم های اقتصادی که باید مشکل را حل کنند نه تنها مشکل را حل نمی کنند بلکه مشکل ایجاد می کنند با این چه می کنید؟ (و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا)

از فرمایشات شما استفاده کردم ، کار خیر پشیمانی ندارد، انشاالله موفق باشید، در آنچه که راه گشای مشکلات مردم باشد بعد همین کار اقتصادی می شود کار آخرتی نماز به جای خود روزه به جای خود عبادات هر یک در جای خود از واجبات است اما عبادت تنها این نیست برآوردن حاجات مردم و گره گشایی از کار مردم و خدمت و نفع رساندن به مردم (خَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ) بهترین مردم چه کسی است؟ بهترین مردم کسی است که نافله ترین مردم برای مردم باشد

خداوند به شما خیر عنایت کند، موفق باشید و بالاخره دوره زندگی یک آزمایش است هر کس در هر جا هست آزمایش می شود، برای هیچ کس این ها نمی ماند بعد که این مسئولیت ها گرفته می شود، و انسان در آستانه ی مرگ می رسد، و همه چیز را رها کند می گوید، کاش این کا را می کردم، کاش آن کار را می کردم، ولی دیگر وقت گذشته کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَ‌ائِهِم بَرْ‌زَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ/۱۰۰ مومنون) موفق باشید.

صلوات بفرستید

“اللهم صلی علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *