خانه / متن بیانات / بیانات آیت الله عبادی در دیدار با جمعی از اعضای خانه کارگر خراسان جنوبی

بیانات آیت الله عبادی در دیدار با جمعی از اعضای خانه کارگر خراسان جنوبی

مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از اعضای خانه کارگر استان در مورخه ۹۵/۰۸/۲۲شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با دورد به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان.

و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه ی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به هر حال شما به عنوان نمایندگان و مدافعین از حقوق کارگران زحمتکش از محبوب ترین چهره هایی هستید که بنده شما را زیارت می کنم،

من ممنونم که شما زحمت کشیده اید و تشریف آورده اید (وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌* وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‌/۳۹-۴۰ نجم) هر چه است نتیجه کار است و هر چه ما می بینیم نتیجه کارگر است، و البته به معنی عامش خودش می خواهد کار فکری باشد، یا کار جوارحی باشد یا کار بیانی باشد، اما به هر حال آنچه که قابل رویت است، و قابل دیدن است نتیجه کار کارگر است از هر نوع آن.

فرمایشات جنابعالی بسیار جالب بود اما در جهت راه کارش باید عرض کنم که این ها بخشی که تعبیر فرمودید که درست هم است، این حق الناس است، حق الناس دارد به نحوی ضایع می شود، خب قوه ای که، قوه ی سه گانه داریم، دیگر معنی آن هم که قانون گزار برای قوای سه گانه گذاشته است چیست؟ معنی آن این است اگر اینها به وظایف خودشان در برابر قانون عمل کنند، هیچ کاری روی زمین نمی ماند، هر کاری روی زمین بماند بدانید که انجام نشده است، به قانون عمل نشده است، خب از حق الناس شما هم باید دفاع کنید، بنده هم باید دفاع کنم، اما کیفیت دفاع چگونه است؟ این که تصور می کنید از این سلسله به صورت رابطه ای برود بالا و فرض کنید رهبرمعظم انقلاب از این جهت دفاع کند قانون این را نمی گوید، آنچه که از حق الناس ضایع می شود قوه قضاییه مسئول آن است، بنابراین حالا یا به وسیله شما یا به وسیله ی بالاخره جمع اتاق کارگر، در سطح کشور اگر همه هم درد هستند به هر حال باید این مسئله به عنوان که دفاع از حق کارگر به دادستان کل که مدعی العموم است منعکس شود، از نامه هم یک گیرنده به ما بدهید، چرا؟ به جهت این که ما در جایگاهی که هستیم جزو هیچ یک از قوای سه گانه نیستیم، ما نمی توانیم در کار قضاوت دخالت کنیم، نمی توانیم در کار اجرایی دخالت کنیم، و نمی توانیم در کار قانون گذاری دخالت کنیم، چرا؟ چون جزو آنها نیستیم.

بنابراین وقتی حقی این چنین ضایع می شود، تبعا باید قوه قضاییه این مسئله را دخالت کند مدعی العموم دادستان جایگاهش همین است، حتی دادستان جایگاهی دارد که بدون شکایت خاص می تواند دخالت کند، حتی بدون شکایت، چون خودش بالاخره مسئولیت دارد، ولیکن نه شکایت باشد از حق کارگر دارد ضایع می شود، باید شکایت شود ما می توانیم از قوای مربوطه بخواهیم چرا کار خودرا انجام نمی دهید، این کار را میتوانیم بکنیم، اما این که خود ما بخواهیم مسائل را حل کنیم، قانون چنین اجازه ای به ما نمی دهد، اناری هزار دانه دارد و هر دانه جای خودش را دارد، این تعبیر مربوط به آنها است، آنچه را که احیانا خداوند بر اساس یک سری مسائلی که نیروی اجرایی آمده است و بهرحال اینها را می خواهد تضمین کند فلان کند، به همدان کند با اینکه قوه ی قضاییه خدمت جنابعالی که باید دخالت کند وباید حق این ها را از بقیه جدا کند و جلوی هر گونه دخالتی را بگیرد، این اعتراض هم بر آنهایی که نسجیده می خواهند یک عمل قانونی را پیدا کنند، باید اعتراض شود بر این ها و به معنی دیگر اصطلاحا خوبی و بدی هر قانونی در وقت اجرا مشخص می شود، که این درست است یا درست نیست؟ ب

یشتر از همه شما متوجه می شوید که درست است یا درست نیست چرا؟ چون دارید اجرا می کنید این که یک عده دور یک میز بنشینند و بعد جمع بشوند و فوری سر بی صاحب بتراشند این که درست نیست، این کاملا قابل اعتراض است، بله بعضی جاها ممکن است که خلا قانونی داشته باشد و یک عده بالاخره بله کارگری که امروز نیازمند است و مجبور است ممکن است بیاید این قرارداد موقت را امضاء کند، یا سفید امضاء بدهد، بالاخره باید یک کسی از حقش دفاع کند، اگر چنانچه مدافعی واقعا ندارد، باید چنین درخواستی کاملا کارشناسی شده بهترین کارشناسی شده، کارشناسی کسانی است که اجرا می کنند.

قضیه را که بابا نسبت به قانون موجود این بلا را سر کارگر در می آورند این را در تنگنا قرار می دهند که یا بیکار باشد یا سفید امضاء بدهد، یا به قرارداد های موقتی که مشمول حقوقی نشود به آنگونه یا همین که فرمودید، کارفرما خب حالا واقعا مشکل دارد، یا آن طور که اشاره کردید نه سوء استفاده می کند و نتیجتاً حقوق این ها را نمی دهد، یا اگر هم درست می دهد با آنها که قوی هستند کنار می آید و از نقطه ضعیفش که کارگر است، به هر حال برای خود رخنه باز می کند، تمام این ها خلا قانونی دارد، این را هم عیناً این طوری که به عنوان یک طرح که فقط چند نفر نماینده می توانند این طرح معقول را وارد صحنه مجلس کنند آن درخواست و طرح قابل عمل را شما می نویسید، و به دفتر نماینده مجلس می دهید و گیرنده به ما می دهد، فرق نمی کند چه نسبت به قوای اجرایی که به اصطلاح از او به دولت تعبیر می کنیم، و شما حالا یا به صورت اعتراض یا در خواست هر چه هست قانون گیرنده به ما می دهید، ما از آن مسئول مربوطه، اگر مربوط به استان است در استان، و یا مربوط به خلا قانونی است، بنابراین یا اصلاح قانونی است آن را به نماینده،  بدهید ما پشتش را می گیریم، تا در مجلس مطرح شود چند طرفدار پیدا کند، بیاید به صحن علنی بالاخره این قانون را تغییر بدهند، آن مقداری هم که عرض کردم همه ی حرفا سر جای خودش درست است، ولیکن یک عده خودشان را به ندانم کاری میزنند، و تحت یک عنوان خاص که این صندوق را در قالب صندوق های دیگر میبرند، و همه ی زیر و روهایه  آن صندوق را برسر این می شکنند، این را هم عرض کردم که باید از طریق قوه قضاییه حل شود شما مشکل خود را به دست خود بنویسید و به ما بدهید اگر مشکل مربوط به استان خود شما است به دادستان خود استان بدهید، دادستان کل و باز گیرنده به ما می دهید، به هر حال ما مستقیما نمی شود این مسائل را به ما منتقل کنید، به جهت این که باید به مسئولش باشد و ما قانوناً مسئول آن نیستیم و نه مستقیما می شود از ما بخواهید، به دلیل اینکه ما مسئولش نیستیم، ولیکن ما غیر مستقیم با شما هستیم، ما  همراه شما هستیم، و پشتیبانی می کنیم، ولی هر کدام را دقیقاً از مسئولین زیر ربط بخواهید، چه در سطح کشور چه در سطح استان، و چه در سطح شهرستان، فرقی نمی کند، مواردی دارید منعکس کنید اینها از مسائلی است که وجدان هر انسانی اقتضاء می کند که این کار با جدیت تعقیب کند.

در خدمت شما هستیم برای شما دعا می کنیم و از این که تشریف آوردید و مشکلات عزیزان کارگر را مطرح فرمودید بنده تشکر ویژه دارم به جهت این که آن همه در اسلام سفارش شده حق کارگر ضایغ نشود نه تنها در مبلغ اجرتش بلکه در مدت پرداخت اجرتش  کارگر پیش از آن که عرق کارگرش خشک بشود باید اجرتش را بگیرد به درد روزش برساند نه این که یک سال معوقش کند، یا مثلا در حدیث امام رضا (ع) می فرمایند: توصیه می فرمایند به افراد خودشان گاهی ممکن است کاگری را بیارند، توصیه می فرمایید که به شما دقیق باشید که کارگر ناراضی نرود با او دقیق حساب می کنید بعد یه چیز اضافه بدید که وقتی می رود از لحاظ روانی هم خوشحال برود تنها پول نیست برخورد باید طوری باشد با یک مقدار اضافی از آن قرارداد، قرارداد را ببندیم یک مقدار اضافی از آن قرارداد بدهیم که وقتی می رود ضمن این که بدنش خسته است روحش هم بالاخره خسته است، روحش آزاد بشود حالا ما به اسم مسلمان هر روز ما داریم این کارها را می کنیم و در واقع آبروی اسلام است، آبروی انقلاب می بریم، چون آنچه که روح انقلاب و قانون اساسی ما است، دقیقاً اسلام است نه کم نه زیاد.

به دست های پایین تر که می رسد هرکسی یک چیزی را اضافه تر می کند یک جا کم، بعد سلیقه ی خودش آنوقت نتیجه اش این می شود.

به هرحال من از آمدن شما خیلی تشکر می کنم، چون درد کارگر درد شماست و درد بنده است باید نسبت به این جریانات حساس بشویم ما در خدمت شما هستیم اما در چارچوبه ای که قانون می فرماید، خارج از قانون نه می شود و نه هم می توان دوام داشته باشد، وقتی کار قانونی شد در واقع می آید سرجای اصلی آن، یک ماشین کار که می کند هر قطعه سرجای خودش فعالیت می کند باید دقیقا این طوری باشد هرچیزی را در جایگاهی که دارد باید فعالیت کند اگر جابجا کنید ماشین می خوابد نمی تواند دوام پیدا کند.

انشاالله موفق باشید صلوات بفرستید.

“اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *