مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از روحانیون شهرستان قاین در مورخه ۹۵/۰۸/۲۰به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما وهمه ی سنگر نشینان علم وایمان.
خیلی عنایت فرمودید متشکرم بنده ممنونم شما قبول زحمت فرمودید از مدتها قبل است که به دفتر گفته بودم که برنامه ای تنظیم کنند که بنده شرف یاب بشوم در این حالی که برنامه را تنظیم کرده بودند ولی باز بعضی از دوستان پیشنهاد داشتند ایام کار گل زعفران برداری و مردم ممکن است موجب مشکلات بشود بنابراین گفتند باشد این کار به پایان برسد جمع آوری گل زعفران و هم درهفته بسیج باشد که برای مردمی که علاقه دارند حضور داشته باشند دو زحمت ایجاد نشود از این جهت تاخیر حاصل شد، حالا بنده خودم برای شرف یابی محضر شما و مخصوصاً آیت الله اصفهانی خیلی هم پیش از این درخواست داشتن که خب تصمیم را بنده تنها نمی گیرم مجموع میگیرند و مجموع به تاخیر افتاده است.
خب خیلی خوش آمدید مطلب خوبی بیان کرده اید که فرمایشات آقا هم به آن اشاره داشت، خب پیداست آنچه که ما ازش به انقلاب تعبیر می کنیم، چیز تازه ای نیست انقلاب ما اسلام ما است، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، اما خوب مستحضرهستید که از قرن ها همواره حکومت ها از دست ظلمه بوده است، از بنی امیه، بنی مروان، بنی عباس، پادشاهان ستمگر واین طول مدت موجب شده است بخاطرعدم توانایی بخاطرعذری که حتی در تاریخ پیغمبران هم بوده در تاریخ ائمه(ع) هم بوده این که مردم از حکومت و ولایت اسلامی به معنی صحیح آن از آن دوربودند ظلمه حاکم بودند نظیر آنچه که الان هستند.
بنابراین حوزه ها در یک محدودیتی که غالباً حالا به اصطلاح ما طلبه ها می گفتند از طهارت تا دیات، اما آنچه که جنبه ی میدانی داشته است، غالباً مبتلا به این که از آن تعبیرمی کردند مسائل مربوط به نماز و روزه و زکات وحج و…
مثلا این ها که بسیاری از اینها متروک بوده، این عادت ثانویه موجب شده است که آن حقیقت اسلام دچار فراموشی بشوند نسبت به آن مردم و شدند حتی دردوران هایی که به اصطلاح پادشاهان شیعه حاکم بودند خیلی هم خدمت کرده بودند، حالا آل بویه خیلی خدمت کردند، خدا رحمتشان کند، به هرحال علوی ها که بخشی از صفویه، خدمات زیادی کردن اما سیستمشان حکومت اسلامی نبوده حالا شیعه حاکم بوده اما شخص شیعه حاکم بوده ولی درسیستم پادشاهی سیستم که اسلامی نبوده که بعدها هم دیگران آمدن نوبت رسیده به قاجاریه وبعد سلسله ی ننگین پهلوی و مخصوصا در دوران ننگین پهلوی چه دراستبدادهای ظالمانه ی رضاخان، که دقیقا دیکته ی انگلیس را اجرا می کرد، یک آدم بی سواد که فقط کاری که از او برمی آمد قلدری بود، و دیکته ی انگلیس را اجرا می کرد، وصدمات بزرگی زد که صدمات زیاد است، بهتر از بنده می دانید، اما مهم تراز همه برخورد هایی که با حوزه علمیه شد؛ بستن مدرسه ها، ضایع کردن و از بین بردن بسیاری از اسناد کتب و تعطیل کردن جلسات عزا و مداحه اهل بیت را این ها الان کمبودش ظاهر شده است، چه نیازهای داخلی چه نیاز های جهان.
به هرحال این ها موجب شده است حقیقت اسلام به ظهور رفته و انقلاب به این معنی است که خدای متعال شرایطی عنایت فرموده که می شود این را عرضه داشت، اسلام به معنی صحیحش باید عرضه بشود، حوزه ها هم متصدی این کار هستند، خب یعنی چه؟ یعنی همان حرفی که همه فقها در همه ی دوران ها مطرح می کردند که ما نمی توانیم یک موضعی را طرح کنیم که دین خدا، اسلام نسبت به آن حکم نداشته باشد جامع آن همین است، دیگر حقیقت اسلام حقیقت دین خدا این است که برای هر موضوعی خداوند حکمی دارد، دیگر فرقی نمی کند موضوعی شخصی، اجتماعی و یا خانوادگی و یا بین المللی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و نظامی است، شما کدام موضوع را دارید که اسلام روی آن حکمی نداشته باشد و رها باشد؟! چنین چیزی ندارید، بنابراین هرگز چنین چیزی نیست که فقط مسائل نماز و روزه وخمس و زکات و این ها باشد که، نخیر در همه چیز اسلام حکم دارد و حرف برای گفتن دارد و تنها حرف حساب هم این جا است چون نسخه پروردگار است.
برای زندگی انسان که خب این بخش به اصطلاح تئوری آن است که باید به این دید به اسلام نگاه کنیم، به نحو گسترده جنبه میدانی آن معنی از انقلابی حوزه، یعنی همان طور که در هر رشته ای بشر نیاز دارد و ناچار باید از راه علم به آن برسد انواع و اقسامی که امروز در دنیا مطرح است محصلی که دنبال هر رشته ای را می گیرد، معنی آن این است که وقتی صاحب نظر شد، وقتی در این جهت بار گرفت، بعد ورود پیدا کند، به اجرا و عملش، حالا فلان مهندس و مکانیک و پزشک ویا ستاره شناس است فرقی نمی کند و یا زمین شناس یا گیاه شناس است و… وقتی تحصیلش تمام شود به عنوان یک انسان کار آمد وارد عمل می شود؛ انقلابی شدن یعنی همین، یعنی هیچ چیز اضافه نیست، اسلام ما انقلاب ماست نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، خب یعنی یک کلمه کم نیاوریم، که بگوید فلان مسئله که به ما ربطی ندارد، یعنی چه؟ یک وقت می گوییم نمی شود این بحث دیگری است عذر است (لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها/۲۸۶ بقره)که بسیاری از فقها حتی بسیاری از ائمه ی هدی و پیامبران هم خب وقتی ( ان ارید الاسلام مستعده) اما وقتی خدا زمینه آن را مساعد کرده است حجت را تمام کرده است.
حوزه های انقلابی باشند، یعنی به همه ی زوایای که آنچه که باشد در فقه شیعه تتبع بشود و حکم الهی استنتاج و استخراج بشود، یک و بعد هم فرد بیاید، در جامعه و آن را پیاده کند، بالاخره این انقلابی بودن ما است، آسیب های دوران پهلوی چه دوران پدر، که با قداره عمل میکرد، چه دروان پسر که با شیطنت او بصورت قداره بندی برنامه انگلیس را پیاده کرد این هم سیاست های انگلیس و آمریکا را به صورت شیطنت تزریق کرد، بدترین آسیب هارا رساند، در یک مقطع خیلی حساس. بعد از انقلاب هم او و اربابان غربی و شرقی اش در آن موقع شوروی کمونیسم این ها جنگ ها را بر ما تحمیل کردند، بهترین های ما را از ما گرفتند، چه در ترور های که داخل شهری چه در جبهه ها که ازاین جهت به هر حال دست جامعه خالی بماند و تسلیم شود، البته ضایعاتی که وارد کردند قابل جبران نیست، ولی آنچه هم که آنها خواستند نشد، بنابراین اگر حوزه ها مدتی زمین گیر بود، حق دارد چرا که بهترین راه ها را گرفتند، فرصتها را هم گرفتند، اما در شرایط ممکن شکر خدا، مخصوصا در این هفت ،هشت سال اخیر رشد چشم گیر حوزه های علمیه خیلی جای سپاسگزاری است.
منتهی دو تا آسیب هم هست شرایط مختلف که آن دیگر بزرگان حوزه هستند که به هرحال اندیشه ها را از این تهاجم های بیگانه در واقع حفاظت کنند ولی خیلی جای سپاس گزاری است حوزه ها خیلی رشد کردند و همواره مردم که مخصوصا حالامردم ایران و آنچه را که قبلا می گفتید جنوب خراسان از کاشمر بگیرید تا گناباد و قاین و فردوس و طبس و بشرویه و بیرجند و نهبندان و بالاخره همهی مجموعه های جنوب خراسان واقعا مردم بسیار عزتمند و با دیانتی دارند، و زمینه ی بسیار مساعدی است، این ها حاکی از آن است که گذشتگان و علمای آنها انسان های شایسته ای بودند، این عرض بنده نیست امام قدس سره اگر به خاطر دارید این جمله را در آن موقع فرمود: اگر به جایی وارد می شوید و میبینید مردم با دیانت و متعهدی دارد و مردم با ادبی دارند این را در روحانیت قبلی که داشتند جست و جو کنید ، اگر در خاطرتان است امام در تمثیلی که آوردند حالا بنده آشنا نیستم با آنجا ولی امام در تمثیلی که آوردند، که فرمودند: مثلا محلات، گویا ایشان از آن جا و علمای گذشته آن جا خاطرات خوشی داشتند، مثل مردم محلات؛ خوبی مردم را باید در خوبی روحانیت آنجا جست و جو کرد، مردم شما اگر مردم خوبی هستند مسلما مربیان خوبی داشته اند.
امروز که بالاخره انفجار اطلاعات است و دنیای ارتباطات است و در عین حال که خوبی هایی دارد اما خطرهایی هم دارد جالب این جاست، یک روایتی هم داریم روایت معجزه گونه ای است در مورد آخرالزمان می فرماید که: زمانی بیاید که بهترین زمان باشد و بدترین زمان باشد. خیلی جالب است واقعا بهترین زمان است چقدر شرایط مساعد است برای رشد، مرحوم حاج سید عباس قمی قدس سره از قبیل ایشان آن همه زحمت کشیدند کتاب نداشتند کتاب های صنعت کتاب مادر عاریه می گرفتند برای یک مداد یک محصل مشکل داشت اما امروز می بینید داخل موبایلش یک کتاب خانه است چه خبر است این امکانات اصلا قابل قیاس نیست، باقی امکانات هم همینطور بهترین زمان است اما در عین حال بخاطر این که مرز ها برداشته شده است و انواع و اقسام تهاجم های بیگانه مخصوصا از جهت فرهنگی که به جامعه آسیب هایی می رساند که بهترین زمان است و بدترین زمان ولی به هر حال مردم شما مردم خوبی هستند، این حاکی از علمای خوب شما بوده است، وامروز هم الحمد الله باید در مقابل تهاجم بیگانه و این فتنه های آخر الزمانی انواع و اقسام انگیزه ها، بالاخره کسی که می تواند از مردم و از دین و ناموس و کشور و استقلال و از سیاست صحیح انبیاء از این ها حمایت کند وسینه در مقابل دشمن سپر کند این شما هستید و علما هستند دیگر.
خدا به همه ی شما قوت دهد موفق وموید باشد، از این که عنایت فرمودید مجدد تشکر میکنم، بنده خواستم سبقت بگیرم، بالاخره مشاوره ها به من اجازه نداد خواستم زود تر از این شرف یاب بشوم، ضمن خوش آمد مجدد عرض سلام بنده را به مجموعه دوستانی که به هر حال دل ما با آن ها است ابلاغ بفرمایید، مخصوصا محضر آیت الله اصفهانی خداوند توفیق عنایت کند تا از نزدیک بتوانم شما و آنها را زیارت کنم
برای شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا طول عمر و عزت رهبر فرزانه انقلاب و همه ی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اجماعاً صلوات