خانه / متن بیانات / بیانات آیت الله عبادی در دیدار با حاج مهدی سلحشور

بیانات آیت الله عبادی در دیدار با حاج مهدی سلحشور

مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از اعضای بسیج شهرستان بیرجند در مورخه ۹۵/۰۸/۲۳ به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب وسلام درود به رهبرمعظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما عزیزان خیلی خوش آمدید، تشکر می کنم، دعا می کنم که انشاالله بیش ازپیش موفق باشید از فرمایشات هردوبزرگوار استفاده کردم، و آنچه خیلی جالب است همین که فرمودید این مجموعه هیچ مقام و درجه ای برای آنها مطرح نیست نه دنبال نان هستند نه دنبال نام می خواهم عرض کنم که اصلاً درجه این کارهمین است، این عین درجه است.

البته انسان برای عبودیت و بندگی وعشق به خدا آفریده شده است، مصلم هر کارش وقتی معنی و ارزش پیدا می کند و وقتی درجه پیدا می کند که منظورخدا باشد، چون برای این کار خلق شده است، کمال او در این است باقی کارها همه سقوط است و آنچه که در صاحبان رسانه و تریبون هستند امروز بیش از هر چیز مطرح است، که همیشه هم بوده خب این است که وقتی وقت مخاطب را پر می کند این پیام داشته باشد.

وچه پیامی بالاتر ازپیام مظلومیت، آنچه که ما درمورد مظلومیت می گوییم مظلومیت شخص نیست، مظلومیت در یک نقطه تاریخ نیست مثلا ۶۱هجری باشد، در یک نقطه جغرافیایی نیست که مثلا کربلا درخاک عراق باشد، بلکه آنچه که در این پیام باید باشد مظلومیت نوع بشر است، که حق انسانی و الهی نوع بشر دارد ضایع می شود. آنچه هم که شما امروز حالا چه در صحنه داخلی، وچه در منطقه، و چه در سطح بین الملل مشاهده می کنید این است که حق مظلوم است،(فَلیَبکِ البَاکُونَ، وَاِیَّاهُم فَلیَندُبِ النَّادِبُونَ، وَلِمِثلِهِم فَلتَذرِفِ الدُّمُوعِ، وَلیَصرُخِ الصَّارِخُونَ)بر بشر چه میگذرد؟! در حالی که دیگران با برنامه ها و اتاق فکرها، وبا انواع و اقسام ابزار رسانه ها، و هنرها، و تهاجم ها ومجازی، می بینید تهاجم چگونه است؟ اینها برای فردای بشر یک طرحی را رقم می زنند و کیست که دفاع کند الان اشاره فرمودید که امور بسیار پیچیده است، بیداری شرط قضیه است، آن شعر زیبا که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود، چرا؟ چون زینب و امام زین العابدین پیام می برند، این پیام به گونه ای بوده است که مردم شامی را که کل مدت این، قریب بیش از۵۰سال که برآنها گذشته است همش تحت تبلیغات بنی امیه بودند، این پیام چقدر رسا بوده است، که آنها را از خواب بیدار کرده است، و جشن آنها را تبدیل به عزا کرد، خب همان پیام امروز هم هست که یکی ازقالب های بسیار خوب آن قالب های هنری است، که از جمله شعر و متن و نوحه و از این ها است و اگرکسانی که در طول تاریخ خطرهارا پذیرفتند و این پیام را به ما رساندند، دعبل بن علی خزاعی (رحمت الله علیه)که صدق صادق به عنوان مداح اهل بیت که بر ایشان ابلاغ می شود، تعبیرخود ایشان است که می گویید من ده ها سال دار خودم را بر دوش خودم حمل کردم، یعنی خطر پذیری، در مقابل استبداد های بنی عباس، آن هم با آن قدرت از (هارون رشید  و مامون) خب من دار خودم را بر دوش خودم کشیدم، آنوقت تاثیر گذاری آن را ببینید که چه است، آن روز که رسانه ها به این گونه نبوده است؛ ولی شما تاثیرگذاری آن را مشاهده کنید که با چند روز فاصله که ایشان در مرو اشعار خود را در مظلومیت اهل بیت (علیه السلام)و غربت اهل بیت(علیه السلام)در محضر حضرت ابوااحسن رضا (علیه السلام) خواند آن روز که رسانه ها به اینگونه نبوده است، این چه تاثیری داشته است که در فاصله چند روز مثل موج، نه تنها شهرها را حتی گردنه بگیر های، که سرراه بگیرهای که قافله ها را میزدند اشعارش را حفظ کرده بوده است، این چه نقشی دارد به طوری که وقتی ایشان مرخص شد از محضر امام رضا (علیه السلام) و به سمت عراق می رفت و کاروان آنها مورد هجوم دزدهای گردنه بگیر قرار گرفت و همه ی آنچه داشتند را از آنها غارت کرد در حالی این ها همه چیز را از دست داده بودند دید که این دزد گردنه بگیر تمثیل می آورد، برایش شعر دعبل برغارتی که خود دزد ها از این کاروان کرده بودند، و دارد شعر دعبل را می خواند، خب این موج را ببینید، که چقدر سریع رفته است، و همه جا را پر کرده است تاثیرش را ببینید، بعد دعبل گفت که خب این شعر مال چه کسی است؟ گفت به تو چه ربطی دارد، گفت حالا بگو من مطلبی دارم، گفت این شعر مال دعبل بن علی خزاعی است. گفت من دعبل هستم؛ تاثیرش را ببینید، گفت تو دعبل هستی؟ گفت بله، شک داری از کاروان بپرس، کاروان را جمع کرد و پرسید که این کیست؟ گفتند دعبل بن علی خزاعی تاثیرش این است؛ که به دزد ها اعلام کردند همه ی اموالی را که ربودند برگردانند تحویل قافله بدهند و گفتند تا این ها به مقصد امنی برسند خود دزد ها از این ها حفاظت کنند که قافله آنها مورد هجوم دیگران قرار نگیرد؛ هم این موج را ببینید که چطور سریع می رود هم تاثیرش را ببینید، حتی روی آدم های این وضعی، این پیام است وهم باید توجه داشت که آن صاحب پیام، صاحب اصلی آن خداست، اما مصلم، آن جایگاه مخصوص اهل بیت (علیه السلام) است، به گونه است که حتی یکی از سران ستم گر که به اهل بیت و پیروان آنها چقدر ستم کردند، یکی از آنها حجاج بن یوسف ثقفی است. حجاج بن یوسف است دیگر که از طرف عبدوالملک مروان در حجاز و عراق حاکم بود، که حدود صدوبیست هزار ازشیعیان حضرت علی را به شهادت رساند.

از نوادگان حجاج بن یوسف ستم گر معین بنی مروان از نوادگان اوشخصی است که اتفاقا در تاریخ  به ابن الحجاج مشهور است اورا نسبت می دهند به همان جد ستمگرش. ایشان هنرمند و اهل شعر و ادب بود مرد فرهیخته ای بود از ستمگران به اهل بیت تبری می جست،

به اهل بیت (علیه السلام)تبرک می جست، عضدالدوله دیلمی وارد نجف شد خواست به حرم امام علی(علیه السلام) مشرف شود این شاعر زبردست همراه عضدالدوله دیلمی بود مرحوم سید مرتضی و بسیاری از شخصیت ها همراه عضدالدوله بودند به هر قدمی که بر میداشت عضدالدوله  ابن الحجاج شعری در توصیف اهل بیت می‌گفت همین طور که وارد حرم شدند، ابن الحجاج طاقت نیاورد و از این مرحله مدح کمی بالاتر رفت و بر ستمگران به اهل بیت (علیه السلام)شعرش را تبدیل کرد به مثالب آنها سید رضی که همراه بود در اینجا پیشگیری کرد که نکند در اینجا به افراط بیانجامد و بالاخره آثار سوئی بر این وارد شود یک مقدار با روی ترش گفت بس کن، ایشان ساکت شد اما مقداری دلش شکست، خب شب که رفت خانه ناراحت خوابید،شب امام علی (علیه السلام) را در خواب دید به او فرمود که ناراحت شدی؟ ما جبران می کنیم، من به سید مرتضی میگویم صبح بیاید و از تو عذرخواهی کند شما صبح در خانه باش و بیرون نرو ابن الحجاج صبح که از خواب بیدار شد نمازش را خواند،هرروز پس کار میرفت،ماند. یک وقت دید کسی در میزند میدانست که چه کسی است بعد گفت: بفرمایید داخل آن کسی که به شما گفت بیا اینجا و عذرخواهی کن به من هم گفت بمان تا سید بیاید و عذرخواهی کند،سید مرتضی وارد شد،منظور که این است که این ها درجه است این ها پیام دارد هم سرعتش را ببینید مثل سرعت نور می ماند، هم تاثیر آن را می بینید بر آنچه که بر دعبل وکاروان گذشت، هم اینکه این ها مد نظر صاحبش است، یعنی کاملا پیش نظر آقای اصلی است، اهل بیت علیه السلام است.

همان چه که شما در مورد مرحوم شهریار و آن رویایی که مرحوم آیت الله عظمی نجفی که او دارد شعرش را تبریز شب می نویسد مرحوم آیت الله مرعشی قدس سره در عالم خواب می بیند که حضرت علی (علیه السلام) به او می گوید شهریار شعرت را بخوان “علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدارا” درجه این است این کاری را که شروع کردید یک کاری است که سرعت دارد تاثیر دارد در نزد صاحب اصلی خود ثبت و ضبط است شما هر کدام پیش ائمه شناسنامه دارید (ولکل بیت بیت) امروز که کربلا در دایره ی وسیع تری دارد مشاهده می کنید، که چه می کنند، چه ستم هایی می کنند، در سطح بین الملل بیش از آن در منطقه مظلومیت آن بچه های کوچکی که می کشند، آن خانواده هایی که آواره می کنند، آن خانه هایی که خراب می کنند، آن بچه هایی که در دریا غرق می شوند آن مسلمانانی که در خاک اروپا مورد اهانت قرار می گیرند، این ها همه کربلا است و این ها گوشه ای از آن است با هیچ زبانی با هیچ بیانی با هیچ قلمی نمی شود این مظلومیت ها را به مردم دنیا رساند، اما با زبان شعر و با زبان هنر خیلی کارها می شود انجام داد، که خداوند بر درجات برادر گرامیتان که برادر همه ی ما است و همه ی گذشتگانتان بیافزاید که چنین فرزندانی تربیت کردند این کاری که شروع کردید کار مهمی است و در این شرایط که دیگران از همه ی ابزار به هر حال تهاجم به حق تهاجم به نوع انسان تهاجم به ارزش ها تهاجم به اهل بیت علیه السلام تهاجم به اسلام ناب از هیچ چیز فرو گذار نمی کند.

یک جبهه ی خطر پذیری می خواهد که در مقابل آنها بایستد که البته زوایای گوناگون دارد که حالا یک زاویه ی آن مربوط به شعر و هنر و ادب است؛ شرایطی است که روبرویی اش با شما است، شما موفق هستید همانطور که فرمودید: کمن و کفن تاثیر می گذارید، بسیاری از این خواب های سنگینی که ممکن است با ابزار دیگری نشود آنها را از خواب بیدار کرد با زبان شعر با زبان هنر و ادب و با زبان رسای مظلومیت که همه ی این ها دفاع از نوع انسان است، نوع انسان دارد ضایع می شود، و چگونه به هر حال بر اندیشه های انسان ها پرده ی تقدیر می کشند، و بر آنها سلطه پیدا می کنند و دقیقا برنامه ی فرعون را(عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً/ ۴ قصص) جامعه ی بشری را دارند به استضعاف می کشانند و دارند چه می کنند و پیام شما پیام بیداری است.

پیام کربلا و زینب یعنی همین پیام اهل بیت، یعنی همین پیام امام سجاد، یعنی همین، کار بزرگی را انجام می دهید، امیدوارم که بیش از پیش موفق باشید، ما هم دعا گوی شما و امثال شما هستیم، برای شادی ارواح طیبه ی شهدا مخصوصا شهدای حرم که مایه ی افتخار هستند و شهدای هنر که برادر بزرگوار شما یکی از شاخصه های این میدان است و برای طول عمر و توفیق رهبر فرزانه انقلاب و فرزندان ایشان که به هرحال در این شرایط خطر پذیری می کنند ودر صحنه، بیداری ایجاد می کنند، اجماعاً صلوات بفرستید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *