مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل و کارکنان پست بانک استان در مورخه ۹۵/۰۸/۱۲ به شرح زیر است.
بسم الله ارحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب وسلام درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام به شما عزیزان و همه ی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تسلیت ایام صفر،ایام ورود کاروان شهدا کربلا و شام گرامی داشت هفته مبارزه با استکبار جهانی، بزرگداشت شهید عزیز آقای حسین فهمیده و نهایتا روز سیزدهم آبان ماه مبارزه با استکبار جهانی خیلی خوش آمدید متشکرم از فرمایشات شما استفاده کردم و این مثلم است که مالک اصلی خداست و به صورت حقیقی هیچکس مالک نیست، مالکیتی که در دین تنظیم شده است بر اساس یک سلسه مراتب و اولویت ها برای انجام وظیفه است و این وظیفه هم آبادانه زمین است. انسان ها موظف اند زمین را همه ی آنچه که مورد نیاز است خداوند در آن آفریده،+ آیا زمین کافی نیست.از روزی که انسان به صورت ساده روی زمین زندگی میکرده است نیاز های خودش را از زمین میگرفته و امروز و فرداهایی که امور پیچیده تر و علمی تر وعمیق ترفنی تر میشود در هیچ جا به این نرسیده اید که مثلا فلان عنصر در زمین لازم بوده و نیست، نخیر هست.
مالکیت در راستای مالکیت خداست که به بندگان خودش محول فرموده تا یک سلسله مراتبی ویک نظامی باشد که درآن نظام بصورت فرمول بشود زمین را آباد کرد و بشر زندگی کند.هرجا این هدف نادیده گرفته شده مشکلات هم بوده است.مشکل قارون این بود که به این دید نگاه به هستی نکرد،خودش را یک جزیره مستقل فرض کرده و گفته:+آنچه که به من داده شده با زرنگی خودم به دست آوردم افراد دیگری در آن شریک نیستند.خب لازمش فکر قارونیست.الان هم مشکل بزرگ جهان فکر قارون نیست، همین است که میبینید لازمش هم همین تناسب بقائیست که بلاخره یک درصد جمعیت برخوردار از۹۹%ثروت موجود با ۹۹% پا برهنه ها با هم در گیراند این هم طی شدنی نیست چرا؟ چون یک مرض است تا هرچه این مرض باشد لوازمش هم هست.خب این یک نوع مالکیت است.از آن طرف میبینید امام علی”ع” در سال هایی که فراغت دارند کلنگ برمیدارنند چاه و قنات حفر میکنند آنها الان هم است الان هم بنام عابار علی (عابار)جمع(بعره)یعنی چاهایه علی آنها الان هم هست.
و وقتی این آب از قنات سر میزند اینکه من این کار را کردم و مالک هستم نه من سببم برای روزی بندگان خدا،حل مشکلات دیگران بلافصله کاغذ و قلم می آورند و این را وقف میکنند برای محرومین،خب این فکر با ان فکر خیلی فرق میکند.اگر این فکر باشد آنچه که همین الان فرقی نمیکند چه من و شما در خانه چه در شهرمون چه در کشورمون چه در منطقه باشیم آن امکانات موجود از مصرف بشرامروز خیلی زیاد تر است.یعنی اگر ما یک زندگی صحیح و معقول داشته باشیم،یک سقفی،یک پوششی،یک فرشی و… چقدر آسان است اینطور زندگی کردن خیلی هم راحت هستیم.ما کار خود را سخت میکنیم،نتیجه این تفکر قارونی حالا به هر درصدی،صددرصد که خود قارون است یکی از سرمایه داران غربی اما در صد آنها در من و شما نفوذ دارد.
چه در کارهای شخصی و اداری اینطور فکر میکنیم و نتیجه ی آن همین میشود که یک عده برخوردار از پول میشوند و یک عده هم محروم میشوند.و جالب این است که افرادی که برخوردارند با هر امتیازی فرق نمیکند،امتیاز شخصیتی یا مالی و… فرق نمبکند همواره اینها به محرومین با دید حقارت نگاه میکنند.
با اینکه ما حق محرومین را میگیریم،آنچه که در دست ما هست حق محروین است.وبلاخره ی صف تشکیل میدهیم که از گنده گنده تا نیمه گنده یک چهارم گنده میرود جلو آن ته صف هم یک عده هستند(محرومین و روستا نشینان و…) از اینکه بر اساس مسئولیت اصلی که شما برادران عزیز داشته اید و دارید این است که به آنها خدمت کنید در جایی که دیگران حاضر نبودند سرمایه گزاری کنند. و شما این ماموریت و مسئولیت را از سال ۷۵ پیدا کردید، این را باید به عنوان یک امتیاز براخودتون امتیاز معنوی که بالاخره به سراغ فراموش شده ها رفتید این امتیازیست. حالا امتیاز اولیه از نظر سیستمی است که دیگران آن را مصوب کردند اما امتیاز عملی وقتی است در اجرا همونجور که اشاره فرمودید دلسوزانه برای حل مشکلات تا جایی که میشود قانون به شما اجازه میدهد درباره ی آن کوتاهی نکنید.حرف های امام حکیمانه وحساب شده و عمیق است.
وقتی فرمودند اینان ولی نعمت ماهستن یه تعارف نیست ی حرفی بزنن که یه عده خوششون بیاد.خداوند این زمین را برای همه آفریده،مالکیت برای ایجاد قانون سلسله مراتب است که تضاهم ایجاد نشود و بشود کار کرد و الا اگر هم یکنواخت باشد نمیشود کار کرد باید سلسله مراتب داشته باشد،یک مالکی یا کارفرما یا کارشناسی یا کارگری و… باید اینها باشند اگر نباشند بلاخره سر از جریاناته کومونیستی یا برده داری عمومی یا شخصی یا نوعی در می آورند.این باید باشد اما به این معنی که آنها ولی نعمت ما هستند و از ما خیلی جلوتر هستند و هرگز ما نباید ما انها را در رده های بعدی حساب کنیم.حل مشکل آنها رهنمود های لازم برای آنها کمک های جنبی که حالا اگر مشمول میشود برای آنها مثل وام ازدواج ،تا جایی که امکان دارد تسهیلاتی که قانون به شما اجازه میدهد برای محرومین.
به هرحال اونچه که از نظر شغلی به شما واگزار شده که فلسفه وجود این پست بانک برای خدمت به روستاهاست و حل مشکلات آنها به دست شماست این امتیاز بزرگی است در جنبش آنچه که از دست شما ساخته است برای محرومین انجام بدهید هم کار شغلی خود را انجام داده اید و هم در عین حال عبادت میکنید.عبادت فقط نماز و روزه نیست اون در جای خود یک امر واجب است،اما عبادت هفتاد نوع است که همین هفتاد هم جنبه سنبلیکی دارد.ازنظر ادب مراد نیست ممکن است صد نوع باشد.مثلم است یکی از بهترین نوع خدمت به محرومین است.آنهایی هم که به حرحال در راه های سیر و سلوک و خود سازی به جایی رسیدند یکی چند شاخصه را خوب رعایت کردند از جان و دل که یکی از آنها گره گشایی از فقراست،کاملا در زندگی امر شود گره گشایی از فقرا که در واقع حق خودشان را به آنها میدهیم اما در عین حال ممنون ما هم میشوند.خدمت به آنها به این معنی نیست که آنها ار ما تشکر کنند ما باید ازآنها تشکر کنیم،بلکه آنها را ذیحب بدانیم.
روزی جوان حزب اللهی بود ازطبقه محروم جامعه در خیابان که من با ماشین به جایی میرفتم او را سوار کردم و به مقصدش رساندم خیلی تشکر کرد و میخواست پولی بپردازد،گفتم ما از شما طلب نیستیم شما ازما طلب هستید،شما که در طول عمرت یک لیتر بنزین مصرف نکردی اما بنزینی که ما مصرف میکنیم مطعلق به شما هم هست اما فقط دودش به چشم شما و گردش به حلق شما رفته و صدایش گوش شمارا خراشیده.به هر حال از ثروت ثروتمندان بهره ای که پا برهنه ها میگویند همین ها است بهره ی دیگری ندارد حالا شما به کمک همین طبقه شتافتید آن هم با دیدگاهی که حق آنهاست ما مدیون آنها هستیم.
والا خدایی که زمین را آفریده بندگانش و آفریده آنها رو هم آفریده آنها هم در زمین حق دارند،خداوند به شما خیر دهد،انشاالله که موید باشید ما هم دعا گوی شما و همه خدمت گزاران هستیم،معجور باشید در همه کارهای خیری که انجام میدهید.به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
بنده متشکرم انشاالله موفق باشید خدانگهدار