خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا

متن بیانات امام جمعه بیرجند در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا

بسم الله الرحمن الرحیم

 با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب، و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه سنگرنشینان علم و ایمان.

عرض تبریک و تهنیت هفته مبارک دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی جدید را دارم؛ با آرزوی پیروزی مظلومین عالم، مخصوصاً فلسطین مظلوم،غزه مظلوم،لبنان مظلوم،اسلام مظلوم،انسان مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

چند لحظه‌ای مصدع وقت شما می‌شوم و امیدوارم آنچه خیر باشد،خداوند به زبانم جاری فرماید.

پیداست همه عالم سلسله جمادات و نباتات و حیوانات،همه از مبدأشان تا مقصدشان راهی که می‌روند تمامش قانون است، تمامش علم است. آن‌ها با هدایت پروردگار، هر موجودی به همه زوایای زندگی که دارد یا حرکتی که دارد، عمل می‌کند واقف است. «رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى»[۱]این هدایت است، پیداست حرکت باقی موجودات از مبدأاش تا مقصدش یک راه محدود است و انسان با آن خیلی متفاوت است،چون انسان از دو جهت: یکی از جهتی که نامحدود است و دیگر از جهت اینکه دارای اختیار و صاحب اراده است و خودش انتخابگر است؛بناعلیه نوع هدایت انسان از نوع تکوین نیست، گرچه در مشترکات تابع تکوین است،اما نوع هدایتش از نوع تشریع است،«شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى»[۲]،این تشریع دین است، و خدای عالم،خالق عالم، مالک هستی که بندگانش را دوست دارد هرگز بخل نورزیده و به بهترین‌ها ما را هدایت کرده است. اما همان‌گونه که هر شیئی آفتی دارد،دین هم آفت دارد: انواع و اقسام از شیاطین جن، از شیاطین اِنس، بدتر از همه نفس،«إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی»[۳]، و یکی هم از بدترین نوع آفت دین، فراعنه و مستکبرین و طاغوت‌هایی هستند که با زور و ظلم، خودشان را تحمیل می‌کنند،بناعلیه آن جامعه‌ای می‌تواند دین داشته باشد که عرضه داشته باشد موانع را بردارد والا به هر نحوی که باشد دین آنان را نابود می‌کند.

پیامبران علیهم‌السلام تشریف آوردند، از مبدأ تا معاد این است دیگر، از مبدأ تا معاد یعنی از توحید تا معاد، اما این شرط دارد، توحید می‌شود نبوت می‌شود معاد، بسیار خوب،راه را کاملاً ارائه فرمودند،اما برای چه هدفی؟ هدف باید مشخص شود،توحید،نبوت،معاد، پیامبران آمدند از مبدأ تا معاد را ارائه فرمودند، برای چه هدفی؟مسلم برای کمال. اما کمال چگونه به دست می‌آید؟این هدف چیست؟ قرآن می‌فرماید«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ»[۴]،بعثت پیغمبران،کتاب و قانون و بالاخره هدایت به سمت معاد برای چیست؟«لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»[۵]، تا جامعه بشری بر اساس عدل، عدل را انتخاب کند. چون کار بشر اختیاری است،باید انتخاب کند، روی آن  هزینه‌ سرمایه‌گذاری هم بگذارد. «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»[۶]،این راهی است که صد و بیست و چهار هزار پیغمبر و اوصیا و جانشینان آنان به این دعوت کرده‌اند که هدف عدل است.

اما این هدف که عدل است و به اصطلاح روشن است، شرط ندارد،با چه شرایطی می‌شود عدل را پیاده کرد؟ با شرط امامت،امامت یعنی چه؟ یعنی باید کسانی که همه زوایای دین خدا را می‌دانند و با ایمان قوی به آن مطمئن‌اند، حالا گاهی رهبری با خود پیغمبران است، گاهی با اوصیای آنان است، گاهی با ائمه هدی مهدیین است، گاهی با نواب آنان است. اما شرط اینکه این قابل عمل باشد،رهبری امامت معصوم یا عادل است،یعنی چه؟ یعنی نمی‌شود. نه عقل باور می‌کند، نه علم باور می‌کند، نه در صحنه میدانی چنین چیزی هست. نمی‌شود توقع داشت که این اسلام عزیز را، این قرآن کریم را، با همه بالاخره، این جامعه را مثلاً تحویل یزید بن معاویه، یک آدم فاسق، بی‌دین تحویل بدهید و به او بگوئید دین را پیاده کند،هیچ عاقلی این را قبول نمی‌کند. درست است؟ بناعلیه طواغیت یعنی انسان‌های طغیانگر و سرکشند، تعدّی به حقوق دیگران می‌کنند،«اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ»[۷]،موسی و هارون بروید پیش فرعون و او را به حق دعوت کنید که او انسان سرکش است، به حقوق دیگران تجاوز می‌کند و با او تسویه‌حساب کنید.

حالا حوادثی که در هر زمانی بودند، اینها اول کاری که می‌کردند به جنگ پیغمبران می‌رفتند و بسیاری از پیغمبران را شهید کردند و همچنین نسبت به جانشینان پیغمبران تا توانستند حذف فیزیکی کردند، هرجا نتوانستند نفوذ را در دستور کارشان قرار دادند،چگونه می‌شود نفوذ کرد؟ چگونه می‌شود آنچه از دین مؤثر است حذف کرد؟ مهم‌ترین چیزی که مؤثر است امامت است، بناعلیه پیشوایی و رهبری سیاسی جامعه را آنان حذف می‌کنند. خب، دین باشد، اسم دین که نقشی ندارد. حالا نماز و آش‌نذری اینها که ضرری به آنان ندارد. چه ضرری دارد؟ بعد مثلاً از دین حضرت موسی علیه‌السلام چه می‌گذراند؟هیچ، و کارشان جنایت به اسم دین است،اینکه دین نشد. بدترین انسان‌های روی زمین به عنوان رهبران سیاسی‌شان هستند. از مسیحیت چه می‌گذراند؟هیچی. این کارها را چه کسی کرده است،انجیلی که بر حضرت عیسی علیه‌السلام نازل شده، چند انجیل بوده؟معلوم است یکی بوده است،اما انجیلی که همه مدعی هستند این انجیل است حضرت عیسی علیه‌السلام چندتا هست؟ صدتا. کدام می‌شود؟ تازه هرکدام باشد، چه دارد؟ یک چیزهای مسخره‌ای دارد که گاهی آدم خجالت می‌کشد بگوید در این کتاب هست. من در ذهنم هست، واقعاً خجالت می‌کشم بگویم،حرف‌های دور از عفت است،یا معجزه پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم را، معجزه حضرت عیسی علیه‌السلام را شراب‌سازی می‌داند. ببینید این کارها را چه کسی کرده است؟«یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ»[۸]، برداشتند کلمات را عوض کردند، بعد اسم دین را گذاشتند. دین شده ابزار استعمار، این‌طور است. از خود دین به عنوان ابزار استعمار استفاده می‌کنند. اما با دینی که دین باشد، که گفتم شرط پیاده کردن آن هدف انبیا که عدالت است، جز با شرط امامت با هیچی نمی‌سازد، از بین می‌رود.

خوب قرآن چه می‌فرماید؟ وقتی خدای متعال به حضرت ابراهیم علیه‌السلام که از آزمایش‌های بزرگ ابراهیم علیه السلام درآمد،«إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا»[۹]،ببینید امامت آخرین مرتبه است. الامامت فوق النبوه  یعنی چه؟ یعنی این مراحلی را که از مقام نبوت و از مقام رسالت و از مقام حجت و غیره می‌گذرد، پایانش می‌شود بعد از همه آزمایش‌ها می‌شود امامت. سِمت امامت، باز بعضی از بی‌سوادها تصور نکنند که به میل خودشان عمدی یا سهوی بگویند الامامه فوق النبوه ، یعنی حضرت علی علیه‌السلام از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‍‌سلم بالاتر است؟خوب این برای آدم بی‌سواد جز این نمی‌فهمد. اما امامت سِمت است،نبوت سِمت است. اولین امام ما در اسلام کیست؟ عقل کل و هادی سُبُل و خاتم الرسول محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌باشند،اولین امام خود پیغمبر است،و پیغمبر مقام امامتش بالاتر از مقام نبوتش است، همانطوری که جدش حضرت ابراهیم علیه‌السلام که خدا در قرآن می‌فرماید بعد از آنکه این آزمایش‌ها را داد«إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا»[۱۰]، آن مرحله آخر،خداوند فرمود به حضرت ابراهیم علیه السلام که ما تو را به مقام امامت منصب کردیم، حضرت ابراهیم علیه‌السلام یک سوالی از خدا کرد، این مقام امامت را که گرفت، یک سوالی کرد«قال وَمِنْ ذُرِّیَّتِی»[۱۱]،عرض کرد خدایا از ذرّیت من،از اولاد من هم کسانی به مقام امامت خواهند رسید؟ بله خواهند رسید، اما«لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»[۱۲]، این سِمت، ولو پسر پیغمبر باشد، اگر ظالم باشد،اگر معصیت‌کار یا جاهل باشد، به او نمی‌رسد. هر کس می‌خواهد باشد، پسر هر پیغمبری باشد. ببینید اینها چقدر حساب شده است.

حالا رمز اینکه تمام دنیای کفر دیروز، از شرقش تا غربش بگیرید، از کمونیست بلوک شرقش بگیرید تا لیبرال دموکراسی ننگین غرب و مرتجعین و همه بی‌دین‌ها و قالتاق‌هایی مثل صدام، همه به جنگ نظام مقدس جمهوری اسلامی آمدند، چرا این طور و برای چه چیز؟ علتش روشن است، علتش این است که همه اهداف و همه مقدمات و شرایط دینداری در این نظام هست و اگر آنان نجنگند، به رسوایی کامل آنان تمام می‌شود. شرطش این است دیگر والا آنان از ما چه می‌خواهند؟ بناعلیه رمز مسئله روی مسئله امامت است، یعنی آنچه می‌تواند حقیقت دین را پیاده کند،مسئله امامت است والا خیلی دانشمند،خیلی متفکر، اما بیکار و کاری ندارد، مسئولیتی هم ندارد، تازه مسئولیتی ندارد، در زیر مجموعه طاغوت قرار دارد، این‌طوری است دیگر.

من به خاطر دارم همان دوران قبل از انقلاب بود، فلسطین در شرایط سختی بود و اسرائیل حمله کرده بود. آنوقت رئیس جامعه الازهر مصر، آقای بزرگواری به نام آقای طنطاوی بود، آنجا که دیگر دیوار به دیوار است. بعد آن  وزیر خارجه اسرائیل یا رئیس به اصطلاح نظام طاغوتی اسرائیل بود آمدند زانو به زانو با آقای طنطاوی مفتی بزرگ با هم  صحبتی کردند،بعد یک خبرنگاری از ایشان پرسید این همه قتل فلسطینی‌ها انجام می‌شود، شما چطور با اینها زانو به زانو نشسته و صحبت کردید؟ ایشان گفت که من اطلاع ندارم، آن کسی که حکم او را می‌نویسد به عنوان این مسئولیت و پایش را امضا می‌کند، او رئیس‌جمهور مصر است که آن موقع انورسادات رئیس‌جمهور مصر بود. این یک زیرمجموعه است. مثلاً چکار کند؟ هیچ کاری نمی‌تواند بکند. این نیست که مسلمان‌ها بی‌تفاوت باشند، حکومت‌های طاغوت بر آنان حاکم هستند. امروز ملت‌ها بالاخره تلاش دارند، درد دارند، اما وقتی طواغیت بر آنان حاکم هستند، چه اندازه ملت‌ها می‌توانند مؤثر باشند. امروز اتفاقاً مجموعه جامعه الازهر مصر، بسیار شخصیت‌های خوب و متعهدی دارد، از جمله خود دکتر احمد طیب، بسیارانسان شایسته‌ای است، و باقی علمای‌شان تا برسد به مردم. اما وقتی یک طاغوت که همه اختیارات دست اوست، می‌تواند برای اسلام چکار کند؟ هیچ کار، حالا عنایت دارید شرط اینکه اسلام قابل عمل شود، این است که رهبری و امامت با فرستاده خدا باشد والا اگر یک طاغوتی حاکم شود،از دست مردم که کاری ساخته نیست،مردم دین دارند،مردم عقیده دارند،مردم ایمان دارند،اما چگونه عمل کنند؟ دانشمندی که هیچ اختیاری از خود ندارد می‌سوزد، اما چکار کند؟ تازه برای اینکه بترسانند؛همین چندی قبل بود در اخبار سراسری هم گفت اسرائیل گفته است که سر احمد طیب را مثل سر مار باید کوبید، برای چه چنین حرفی می‌زند؟ به جهتی که آنان هیچ‌گونه تحرکی از خود نشان نمی‌دهند. نمی‌توانند نشان بدهند. والا باطنشان  که هم علمش را دارند، هم ایمانش را دارند، هم دلشان می‌سوزد اما کار دست چه کسانی است،این کلید رمز است که عدل و امامت در پیاده کردن دین، حرف اول و آخر را می‌زند. آنجایی می‌تواند دین به معنای حقیقی باشد و تمام این دشمنی‌هایی که امروز علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است، با هر بهانه‌ای، با هر کلکی، با هر سیاستی، تمامش همین دو کلمه است و آن این است که یک مزدور دیگری را مثلاً بر کشور مسلط کنند که مردم هیچ کاری نتوانند بکنند، از مردم کاری ساخته نباشد.

این‌جاست که این نسل مبارک جدید الحمدالله با این شرایط و مربیان شایسته در فضای معطر جمهوری اسلامی که فضای ولایی است،ولایی یعنی چه؟ یعنی حکم الهی،ولایی یعنی این صرفاً بر مسیر ولایت از حکمی که خدا داده «قَاتِلُوهُمْ» تا اجرایش که امام معصوم یا نایب امام باشد همه اینها معصوم‌اند یا عادل‌اند،همراه با علم و تسلط بینش، خوب این یک چیزی است که زمان اجرا دارد. اما وقتی اختیارات را می‌دهند دست طواغیت و بزرگ‌ترین مسئله‌ای هم که روی مسئله دین به معنای حقیقی‌اش می‌شود تعریف کرد مسئله امامت است که با هدف عدالت، امامت زمان اجرایش است والا هیچ دینی زمان اجرا ندارد و نسل جدید باید بر این اساس خودش را بسازد.

امروز خوشبختانه با همه تلخی‌هایی که طواغیت برای مردم ایجاد کردند و همه بی‌عدالتی‌هایی که انجام می‌دهند مستکبرین جهانی بشر را در این شرایط سخت قرار داده‌اند اما یک بازتاب داشته و دارد و آن بیداری جهانی است. یعنی شما جوان‌های عزیز، امروز تنها نیستید. خود جوان‌های کشورهای غربی و انگلیس و آمریکا،آنان همراه شما هستند، از بی‌عدالتی داد می‌زنند، فریاد می‌زنند و مسلماً می‌بایست آنچه که به عنوان جامعه جهانی تحمیل شده و فریب بزرگ باید نامش را نهاد، باید جابه‌جا شود و کار انسان‌ها به دست انسان‌هایی که انسانند قرار بگیرد نه درندگانی که در قیافه انسان هستند.

ما امیدوار به نسل آینده و زمان آینده هستیم که«الْإِسْلَامُ یَعْلُو وَلَا یُعْلَى عَلَیْهِ»[۱۳]،این تِز اسلام امروز بالاخره به عنوان یک تابلو همه دنیا را تحت تأثیرش قرار داده است. برای شما جوان‌های عزیز و برای مربیان و مدیران دعا می‌کنیم که ان‌شاءالله برای پیاده کردن تمدن اسلامی و نجات هشت میلیارد مردم جهان، ان‌شاءالله شما در جایگاه تاریخ خودتان، نقش‌تان را پیاده بکنید. ثَبَّتَکُمْ اللَّهِ بالقول الثابت فی الحَیَاةَ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ؛صلوات بفرستید.

[۱] -سوره طه،آیه ۵۰٫

[۲] -سوره شوری،آیه ۱۳٫

[۳] -سوره یوسف،آیه ۵۳٫

[۴] -سوره حدید،آیه ۲۵٫

[۵] – همان.

[۶] -همان.

[۷] -سوره طه،آیه ۴۳٫

[۸] -سوره نساء،آیه ۴۶٫

[۹] -سوره بقره،آیه ۱۲۴٫

[۱۰] -همان.

[۱۱] -همان.

[۱۲] -همان.

[۱۳] -نهج‌الفصاحه، ص ۲۱۴ ح ۱۰۵۶٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *