خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی

متن بیانات امام جمعه بیرجند در شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب، و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همه‌ی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، و عرض تسلیت ایام مصائب اهل بیت علیهم السلام و با آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطینِ مظلوم، غزه‌ی مظلوم، لبنانِ مظلوم، اسلامِ مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

استفاده کردیم، خیلی جلسه خوبی بود، ان‌شاءالله که تصمیمات و اجرائات هم صورت بگیرد.

خوب، تمامِ دین و تمامِ کفر با هم درگیرند،البته یک مسئله تاریخی است، مربوط به نفس و عقل بشر است که این لازمه‌اش است،«أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ»[۱]، این‌بشر این است، اما تعریف این جبهه‌ی ایمان چیست و بالاخره در این پیکارهدفِ دشمن چیست؟ایمان یک کلمه‌ای است،معنی‌اش ترکیبی است، ایمان تنها یک اعتقاد نیست، ابلیس هم اعتقاد دارد، از اعتقادات همه‌ی ما محکم‌تر اعتقاد خودِ ابلیس در توحید است، مؤمن است؟ نه،«اَلْإِيمَانُ عَقْدٌ بالجنان»، بله یک پایه‌اش مُسَلّم عقیده و اندیشه و تفکّر ناب است،همانی که همه‌ی پیغمبران آمدند و مردم را به فطرتِ انسانی و پرستش خدا دعوت کردند،این پایه است،« عَقْدٌ بالجنان وَإِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ»،آنچه را که عقیده دارد، در فریادش و در سکوتش باید ابلاغ کند، مؤمن این است دیگر، مؤمن آنچه را که عقیده دارد و آنچه که وظیفه‌اش است به هر حال زبانش متناسب با قلبش فعال است، نه که «صُمُّۢ بُكۡمٌ»[۲]،هیچ تفاوتی ندارد، نخیر، روی هر مسئله‌ای حساس است، حرفش رو می‌زند، حرفِ انقلابی‌اش را، حرفِ اسلامی‌اش را، حرفِ عدل، حرفِ انسان،«وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ»، بخش سومش این است که در میدان عمل می‌کند، فرضیه تحویل نمی‌دهد این جبهه‌ی ایمان است، جبهه‌ی کفر کار منفی می‌کند این است دیگر، این‌ها تمامش اثبات است، کار منفی می‌کند،اگر بتواند هویت ایمانی را تغییر بدهد، به هرچه تغییر کند به نفع اوست، یعنی چه‌کار کند، فرق نمی‌کند از هر جا شروع می‌کند، پانصد سال استعمارگرها دنیا را چاپیدند و خوردند و کشتند و باز هم ادامه می‌دهند، خوب این‌ها چطور وارد می‌شوند؟ این‌ها که منطق ندارند، این‌ها که دلیل ندارند، این‌جا دلیلِ عقل مطرح نیست، این‌جا وحی مطرح نیست، کارشان چیست؟ کارشان منفی کاری است دیگر، جامعه را معتاد کنند، تریاکی کنند، سیگاری کنند، شراب‌خوار کنند، فحشا و منکرات ببرند،دنبال انواع و اقسام مفاسد بروند، جامعه را دزد کنند، جامعه را دروغگو کنند، خوب شیوه‌ای که پیش می‌آید این است،البته این تنها نیست، در کنار این کارها شکنجه‌گاه هست، حمله نظامی هست، قتل عام هست، انواع و اقسام قانون‌شکنی است، ببینید این دو جبهه با هم درگیرند، بناءعلیه وقتی می‌گوئید مسجد این یعنی همان‌جایی است که دراولین فرصتی که بعد از هجرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در یک چنان شرایطِ تنگی بلافاصله مسجد ساخت، کدام مسجد،«لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ … فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا»[۳]، انسان‌های با انگیزه‌ای که می‌خواهند پاک بشوند، تزکیه بشوند، البته در مقابلش«مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا…»[۴]، بله مسجد را هم دشمن ساخت، در کار فرهنگی، کار منفی که آن‌جا را کمین‌گاه دشمنانِ خدا و دین قرار دادند،حالا شما در انقلاب به مسجد برمی‌گردید، این مسجد تنها آن ساختمانش نیست، یک فرهنگ است براساس آن‌چه که از ایمان گفتم، فرهنگ است که مسجد پایگاه ایمان است،«إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ»[۵]، روی مسجد باید خیلی کار بشود، بحث نماز و پیش‌نماز نیست،بحث امام جماعت است،جماعت تنها نماز جماعت نیست، جامعه است، شما در مسجد محلی که امام جماعت می‌ایستد چه می‌گوئید؟ محراب می‌گوئید،محراب از ماده حرب است، یعنی محل مبارزه، این است، نه مسجدِ بی‌تفاوت،محل مبارزه با کفر است، با فساد است، با ظلم است، با نفاق است،این محراب است، منتها به دلیل این‌که طواغیت در طول تاریخ حاکم بودند آن ظرفیت حقیقت مسجد را از ما ربودند، یعنی در کارهایی که کردند یکی از کارها همین مسئله‌ی تخلیه‌ی مساجد است، شما در اسلام و انقلاب آن را پُرش می‌کنید،خوب پس این تنها نماز نیست که بگوئیم الله‌اکبر مأموم بگوید الله‌اکبر، بلکه یک فرهنگی است که باید در جامعه جلو برود و از همه‌ی اصول ارزشی به عنوان یک فرهنگ حمایت کند، این استعمارگرها برای اولین بار که بعضی‌هایشان وارد کشورهای اسلامی شدند، آن رئیس جمهور فرانسه به مصر رفت، وقتی موقع نماز شد حضور این جمعیت او را به وحشت انداخت، گفت که اشتباه آمدیم، با این مردم نمی‌شود] مبارزه کرد[،خوب نماز را که دید گفت ما بر این‌ها نمی‌توانیم مسلط بشویم،اما بعد متوجه شد این فقط در مسجد و فقط مربوط به نماز است که بعدها از آن استعمارگر انگلیسی سوال کردند که این اذان مسجد به ما و سیاستِ ما ضرری دارد، گفت نه، گفت هرچه می‌توانند نماز بخوانند، نمازی که چیزی پسش نباشد همان است، نمازِمنافق فایده ندارد،بنابراین مسجد باید طرح و برنامه را برای مردمِ عزیز، جامعه‌ی عزیز به‌گونه‌ای بریزد که بتواند صادر کند، مدیریت خارج از مسجد را، از امانت و صداقت و عفاف و حجاب و عهد و وفا و عبادتِ خدا، بالاخره باید انسان‌سازی کند و لذاست که برگشت به مسجد یک اصل است، منتها به‌صورت تعریف شده، به‌صورت آن‌طوری که آقا هم می‌فرمایند اموری را که انجام می‌دهید باید دانش‌بنیان باشد، باید کاملاً دانش‌بنیان باشد و جاذبه‌اش آن‌قدر زیاد است که در طولِ تاریخ هر وقت این صداقت‌ها بوده می‌بینید که گرایش‌ها هم بوده، امروز الحمدالله گرایش‌ها حاصل شده است، این ما هستیم که بتوانیم برای جذب نوع انسان تلاش کنیم، خدا انسان را دوست دارد،خدا انسانِ کافر را دوست دارد،خدا انسانِ ظالم را دوست دارد، تعجب نکنید!، خوب این چه حرفی است که من می‌گویم، این چه حرفی است؟!، حرف درستی است،«وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ»[۶]، آن چرا که خدا از آن دشمن دارد چیست؟ کفرش است نه خودش، ظلمش است نه خودش، اگر دوستش نمی‌داشت که برایش پیغمبر نمی‌فرستاد، او خودش دشمن خودش هست، اما خدا بندگان خودش را دوست دارد،«وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ»[۷] این کلمه‌ی عباد را خدا به خودش اضافه می‌کند، یعنی همان بنده‌ی کافرِمن، کفر را خدا دوست ندارد، ظلم را دوست ندارد، دروغ را دوست ندارد،اما خودِ انسان را که دوست دارد، بناءعلیه این همه شهدا]که رفتند[،شهادت که هدف نیست،هدف هدایت است، آن‌قدر این مهم است که جان دادن در آن‌جا بالاترین مقام است که اسمش را مقام شهادت می‌گوئیم.

خوب، نظراتی که نسبت به توسعه‌ی این امر فرمودید بعد بررسی می‌کنند، مصوباتی داشتید اجرا بشود، به هر حال مشکلاتی داریم که مسلم داریم، چرا مسجد فراموش شده، ظرفیت مسجد فراموش شده، این باید کشف بشود، استخراج بشود، بازسازی بشود، این عملِ شما جهاد است، خیلی روی ]این قضیه [همکاری کنید؛ ما هم دعاگوی همه‌ی شما هستیم،ان‌شاءالله که بکنید؛ آن‌چه هم که مدیر محترم اطلاعات در پیشنهادشان فرمودند خوب اگر مراحل قانونی‌اش را طی کرد و آن هم در سطح کشور، نه جزیره‌ای، چنین چیزی اگر گفتند لازمه پیشنهاد بنده این است که برای آن برنامه یک دعوت جداگانه نشود، الان ایام محرم مردم با برنامه‌های عزاداریشان، هم روز و هم شب راهپیمایی می‌کنند، پس بنابراین راهپیمایی دیگر لازم نیست، منتها می‌شود روزعاشورا که همه‌ی مردم در خیابان‌ها هستند یک ساعت یا نیم‌ساعت را مخصوص این قرار داد و برای آن نیم‌ساعت از همه‌ی هیئت‌ها و از همه‌ی نوحه خوان‌ها و بقیه با متون انتخاب شده که در واقع یک جریان حماسی به‌صورت هماهنگ در سطح کشور در یک ساعت معین انجام بشود که دیگر هم راهپیمایی است و هم عزاداری روزمره مردم است.

خداوند همه‌ی شما را ان‌شاءالله حفظ کند، ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام را ببینید، صلوات بفرستید.

[۱] -سوره بقره،آیه ۳۰ .

[۲] -سوره بقره،آیه ۱۸ .

[۳]– سوره توبه،آیه ۱۰۸ .

[۴] – سوره توبه،آیه ۱۰۷ .

[۵] – سوره توبه،آیه ۱۸ .

[۶] – سوره زمر،آیه ۷ .

[۷] – همان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *