خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار جمعی از کارگزاران مساجد شهرستان فردوس

متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار جمعی از کارگزاران مساجد شهرستان فردوس

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان، و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه‌ی سنگرنشینان علم و ایمان،عرض تبریک ایام، دهه‌ی مبارکه امامت و ولایت، و با آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه مظلوم، لبنان مظلوم، اسلام مظلوم، بر گرگ‌های بین‌المللی؛ خیلی خوش آمدید، با چه زبانی تشکر کنم.

در فرمایشاتی که اگر از دست بنده و یا دفتر کاری ساخته باشد«وَتَعَاوَنُواعَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ»[۱] باشد، خوب نسبت به موضوعات فرق می‌کند، موضوعات یک وقت هست که مسئول مستقیم مدیریت مستقیم دارد، یک وقت هست که نقدی هست، یک وقت هست پیشنهادی هست، یک وقت هست که از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است و لازم است که بنده یا دفتر هم همکاری کنیم، آن‌هایی که مربوط به مدیریت‌هاست، هر وزارتخانه‌ای که باشد چون مسئول مستقیم دارد آن درخواست را با دلایلش و اگر اسنادی هم دارد ضمائمش را به مسئول مستقیم داده می‌شود، گیرنده جهت پیگیری به ما داده شود تا ما بتوانیم ورود پیدا کنیم، در مواردی هم که بالاخره نقد است، در مواردی که پیشنهاد است نسبت به هر کسی هست چه بسا از مسئولین محترم باشند، عیناً همین‌طور است، باز یک گیرنده به ما می‌دهید که ما هم بتوانیم با آن بزرگوار در این‌باره صحبت کنیم، آن‌چه که مربوط به ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که خوب مسئولیتش هم با خود ماست و به ستاد فرستاده می‌شود، وظیفه داریم که همکاری کنیم.

حرکت عمده‌ای که امروزهم دنیا نیاز دارد، هم جامعه‌ی ما نیاز دارد، هم منطقه کشورهای اسلامی نیاز دارند، همان نقشه‌ای است که آقا پنج مرحله قرار دادند، یکی نهضت بود، این انقلاب در مقابل شرق و غرب بود، کره زمین به دو منطقه‌ی شرق و غرب تقسیم شده بود، کفروالحاد حاکم بود، بقیه‌ی کشورها بالاخره یا باید به غرب متصل می‌شدند یا به شرق، قدرت هم به‌گونه‌ای بود که بنا بود فقط اگر یک چیزی خلاف میلشان بود حالا چه در دولت، چه در نظام، چه در افراد، کافی بود که مثلاً آمریکا یک تَشرّ بزند دیگر آن دولت عوض می‌‎شد یا آن نظام سرنگون می‌شد، یا آن شخصیت له می‌شد، این بود دیگر، در شرقش هم نظیرهمین بود تا چه رسد که مثلاً آمریکا تهدید می‌کرد به این‌که ناو ما به آن سمت حرکت کرده است،دیگر ببینید چه می‌شد؛ شکنجه‌گاه‌ها هم آماده بود، اعدام‌ها هم آماده بود، انواع و اقسام صحنه‌های دیگر همراه با تبلیغات کاذب آماده بود، این‌که یک نهضتی پیروز شد یک مسئله ساده نبود، این معجزه بود، و لذاست که خوب دیگر کشورها هم یک اقداماتی کردند، در همین سی چهل سال یا قبل از آن، در خود ایران چه شد، آب از آب نجنبید، و اهداف شوم آن‎ها هیچ متزلزل نشد، اما این انقلاب چه بود، این بنیانگذار انقلاب چه کسی بود، دراین باره فکر کنیم، این انقلاب پیروز شد که شرق و غرب با آن مخالف بودند و آن روزی که به جنگ انقلاب آمدند، هم میگ‌های روسی بود هم سلاح‌های مدرن غربی بود، هم پول‌های گُنده‌ی منطقه بود، مُرتجعین منطقه بود و تمام طرح بر این بود که این باید نابود بشود، هم انقلاب پیروز شد هم با همه‌ی تهاجمات در جهت نهایی آن‌ها شکست خوردند نه انقلاب، قدرت انقلاب باقیست و روز به روز هم قدرتمند‌تر می‌شود؛ قدم اول انقلاب بود، قدم دوم نظام بود، قانون اساسی‌ای که زیر نظر متخصصین فن و متّکی به عقل و وحی نوشته شده بهترین قانون زیر آسمان کبود است، اما همه تلاش کردند که این نظام را سرنگون کنند و مانع این بشوند، نشد و نتوانستند، این مؤید من عندالله است، بعد فرمودند که دولت اسلامی، خوب دولت ما دولت اسلامی است اما در حد انجام به کار بستن قانون اساسی به صورت ریز و مصوباتش این توفیق حاصل نشده است، باید دولتی باشد که از همه‌ی آثارش انقلاب و اسلام و عدالت و حق باشد، نه ما به این نرسیده‌ایم، البته در سیزده دولتی که قبلاً آمده بودند تنها دو دولت تراز داشتیم که یکی دولت شهید رجایی قدس سره الشریف بود که خوب مدت خیلی کوتاه و چند روز بود، اما پیدا بود تراز بود، با همه‌ی وجود برای انقلاب و تحقق آن مثل شمع می‌سوخت و دیگری هم که دولت سیزدهم دولت شهیدآیت الله رئیسی قدس سره الشریف بود که الحق یک اسوه هست، امیدواریم که این دولت گرامی و دولت‌هایی که در آینده می‌آیند بالاخره بر اساس این دو دولت تراز دولت اسلامی کار بکنند، شما در جامعه‌ که این جامعه ما بسیار جامعه خوبی است، بیش از نود و هشت درصد مردم اسلام را می‌خواستند و می‌خواهند، عدالت را می‌خواهند،البته همه یکسان نیستند، آن درصدها فرق می‌کند اما مجموعش این است حتی همان‌هایی که به ظاهر قیافه‌یشان خیلی اسلامی نیست از اسلام طلب می‌کنند، درست هم هست، جامعه اسلامی به معنی دلخواه که می‌شود وقتی دولتی که تراز اسلام است و همه امور را بر اساس قانون اساسی قدرت داشته باشه پیاده کند و نتیجتاً همه‌ی این‌هایی که زمینه دارند دیگر بیراهه هیچ کدام نروند، همه به اصل خودشان، به اصل اسلام، اصل انقلاب، اصل ارزش‌ها و اصل عدالت برگردنند، همان‌طوری که پدر و مادر در تربیت یک فرزند، فرزند شایسته می‌پرورد او دولت است با همه امکاناتش و سیاست‌گذاری مناسبش که فرزندانش که ملت عزیز هستند همه‌ یا اکثریت مطلق‌شان در آرمان‌های اسلامی و ایمانی موفق بشوند، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، تمدن اسلامی، این حرکت مساجدی که شما با این تلاش الحمدالله این حُسن نیت دارید تعقیب می‌کنید این زمینه‌ساز همان تمدن اسلامی است، تمدن اسلامی برای ایجاد تمدن، سوال آیا همه‌ی مردم باید مثلاً شیخ انصاری بشوند که بعد بتواند یک تمدنی تحقق پیدا کند؟ نه، چنین چیزی نیست، همچین چیزی لازم نیست، نظیر بسیاری از کارهای دیگر که ما به آن عادت داریم می‌بینیم، اما کمتر خود ما پیش ذهن خود سوال و جواب داریم این شهر را چه کسی ساخته است، این ایران را بعد از انقلاب چه کسی ساخته است، ایران بعد از انقلاب ساخته شد، آن خشت و گل‌ها بود که امروز تمامش مدرن است، ایران را چه کسی ساخته است؟ عمله(کارگر) سر گذر(روزمزد) ساخت است، مگر او مهندس است، مگر او معمار است، مگر او بنا است، نه هیچ کدام نیست، اما نقشه را مهندس می‌دهد دست معمار، معمار بررسی می‌کند راهکار را به بنا می‌گوید، بنا کارگر سرگذر را می‌آورد طبق دستوری که می‌دهد می‌گوید آجر بده،ملات بده،آهن بده، شهرساخته می‌شود،شهر را چه کسی ساخت؟ شهر را کارگر سرگذر ساخت،او که سواد هم نداشت، در کشاورزی هم همین‌طور است، ده‌ها مسئله‌ی دیگر هم همین‌طور است، مسائل تمدن و تدّین هم عیناً همین‌طوراست،محراب مسجد یعنی آن جایی که واقعاً به‌صورت کارشناسی در مبارزه با باطل صاحب نظر است، شیخ انصاری است، خوب نماز را چطور می‌خواند،امام جماعت شیخ انصاری است مکبر الله‌اکبر می‌گوید همه تکبیر می‌گویند، به رکوع می‌رود همه به رکوع می‌روند،به سجده می‌رود همه به سجده می‌روند،باید تبعیت کنند، بعد از سلام‌علیکم و رحمة‌الله همه سلام می‌گویند،این در نماز نباید خلاصه شود، بلکه او به عنوان صاحب‌نظر در دین و عادل و فقیه و شایسته باید اخلاق هم از او یاد بگیریم، سیاست هم از او یاد بگیریم،عبادت هم از او یاد بگیریم، اقتصاد هم از او باید سرایت کند، یک چیزی نیست که مربوط به یک جمعیت مخصوص داخل مسجد، نخیر باید در جامعه برود و این یک میزانی است که خوب توقع برهمین است، آن‌ها که مسجد را در نماز خلاصه کردند حالا یا جاهل بودند، یا قاصر بودند، یا مقصر بودند، مسجد که در نماز خلاصه نمی‌شود،آن رئیس‌جمهور فرانسه در آن تاریخ به مصر رفت وقت نماز شد، مردم همه آمدند و امام جماعت یک نماز جماعت خواندند، چشمش خیره شد، گفت آدرس را اشتباه آمدیم، ما با این مردم نمی‌توانیم درگیر بشویم، این تبعیت مردم در مسجد چشمش را خیره کرد، اما متأسفانه هم بعد فهمید که این فقط در مسجد است، گفت نه، آدرس صحیح آمدیم، ما این مردم را برده می‌کنیم، براین مردم سوار می‌شویم، چرا؟ چون اتحاد این‌ها فقط درمسجد است؛ بناءعلیه ایجاد تمدن اگر همراه باشیم و هموار باشد کار آسانی است، ملکات‌فاضله را در فرهنگش، در سیاستش، در اقتصادش، در همه امورش کاملاً می‌شود به دیگران که تشنه هستند،علاقه دارند، منتقل کرد، راهکارش مسجد است، نمونه‌اش هم در صدر اسلام است که یک قوم وحشی عرب جاهلی می‌بینید در یک مدت کوتاه تبدیل می‌شود، با همه کارشکنی‌ها و با همه این‌که جهال اجهلی بر آن‌ها مسلط شدند، اما آن‌هایی که تمدن‎شان را هزار و چهارصد سال حفظ کردند، تمدن آن‌ها را خاندان بنی‌امیه و بنی‌مروان و فلان پادشاه ظالم حفظ نکرد این فرهنگ را خود مردم حفظ کردند، چنان اثرگذار بود که نه تنها در جامعه‌ی مسلمان شرق دور که ما بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی را، اندونزی را در آن‌جا داریم، پرجمعیت‌ترین کشورهای اسلامی است، اندونزی که بخشی از چین است این‌ها در آن‌جا جنگی نبوده است که بگوئیم رفتند و مسلط شدند، نخیر، سرایت تمدن مسلمان‌ها بوده که بیشتر بخش‌هایی از خراسان، این‌ها که با مردم آن‌جا ارتباط داشتند از بس صداقت داشتند در تجارت‌شان، در معاملات‌شان، در برخوردشان، اخلاق حسنه داشتند، آن‌چه که این مردم را مسلمان کرده چه بوده، تمدن جامعه اسلامی بوده، امروز بیداری جهانی حاصل شده و شاید گاهی بیش از آن‌چه که در داخل ایران عشق به پیروزی‌های تمدنی است در خود مردم غرب است که امروز روز و شب علیه دولت‌های فاسدشان تظاهرات می‌کنند و از فریاد انقلاب پشتیبانی می‌کنند.

بناءعلیه این کاری که شما انجام می‌دهید این زیرساخت بزرگی است، بین‌المللی است، درست است که فلان مسجد در فلان روستاست، بالاخره یک جمعیتی و یک عالم بزرگواری هم امامت و جماعتش را دارد، بله، ولی آن روستا نیست، آن بخشی از سرزمین بین‌الملل است، مسئولیت یک روحانی اسلامی و انقلابی در مسجد روستا خلاصه نمی‌شود، در شهر خلاصه نمی‌شود، در کشور خلاصه نمی‌شود، این یک حرکت بین‌المللی است برای نجات هشت میلیارد جمعیت دنیا، کار شما بسیار کار مهمی است.

بنده هم دعاگوی همه‌ی شما هستم، ثبتکم الله بالقول الثابت في الحیاة الدنیا و في الآخرة،صلوات بفرستید.

[۱] -سوره مائده،آیه ۲ .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *