بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله.
با سلام به امام زمان، و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما و همهی سنگرنشینان علم و ایمان، عرض تبریک ایام دههی مبارکه امامت و ولایت و آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه مظلوم، لبنان مظلوم، اسلام مظلوم بر گرگهای بینالمللی؛خیلی خوش آمدید، هم از زیارت شما بهرهمند شدم و هم از فرمایشات شما.
این کاری که از پیش گرفتید اهم مسائل بشراست و دلیلش هم پیداست، وجود مقدس عقل کل و هادی سُبُل و خاتم الرُسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم، کار را از همینجا شروع فرمود، یعنی خلاصهی بعثت صد و بیست وچهار هزار پیغمبر وجود مقدس رسولالله کار را از همینجا شروع کرد و در ظرف ده سال با آن همه مشکلات که پاسخگوی هشتاد جنگ و سریعه بودند، یعنی در هر سالی هشت جنگ و سریه؛ تأثیر مسجد به گونهای بود که همهی آن برنامهها را تغذیه میکرد و انسانها را در درون به سوی توحید میبرد،«فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا»[۱]، انسانها با مسابقه در راه خیر از فلز زنگزدهی عربِ جاهلی، لقمان امت میسازد،«حکم الامثال فیما یجوز وفیما لایجوز واحد»،بناءعلیه اینکار کاملاً شدنی است، این هم نمونهاش که شده، خوب، این مسائل هم، به هم گره خورده است، یعنی مسجد،ولایت،امامت،قرآن،اهل بیت علیهم السلام، اینها به هم گره خورده است، مشکل اینجاست که مسجد ازعنوان«فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا»[۲]، مسجد در دست بنیامیه و بنیمروان سقوط کرد، و قرآن هم کنار گذاشته شد،«وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»[۳] قرآن هم که مهجور شد،خوب اهل بیت علیهمالسلام که مهجور شدند لم یتفرقا ترقا در همه این مسائل با هم شریک بودند و هزار و چهارصد سال گذشت، به برکتی که این انقلاب که فیض الهی بود برای بشر، بحث یک کشور که نیست، برای بشر است،اسلام مال همهی انسانهاست، خداوند توفیق داد این انقلاب را که همان احیأ مسئلهی ولایت است، ولایت اهل بیت علیهم السلام و پرده برداری از مهجوریت قرآن است، خوب طبعاً پایگاهش مسجد است، احیأ مسجد است، خوب با هزار و چهارصد سال انزوا مهمترین کار این است که مشخص شود که مسجد چه کاره است، کار شما الان این قضیهی بزرگ است، مال آزمون و خطا هست، مشکلات هست، کارشکنیها هست، از آن طرف هم بیش از همه استعمار و نفوذ استعمار برای اینکه اسلام احیأ نشود و انقلاب به آرمانهایش نرسد، چرا؟ به جهتی که مایهی رسوایی به معنی تام تفکرهای ضدالهی، ضد توحیدی، و بالأخص لیبرال دموکراسی است که اگر اسلام عملی در انقلاب که آرمانهای انقلاب به ظهور بپیوندد که الان هم آثارش کاملاً پیداست، بیداری جهانی حاصل شده است، بالأخره این پایگاه باید احیأ بشود، این کاملاً درست است که در احیای این میخواهیم چه کنیم و اگر امام جماعت در مسجد به عنوان فرمانده این مجموعه هست و اندیشهی او، عمل او، اخلاق او، باید فراگیر بشود و از مسجد به محله و به طبقات دیگر برسد که اشاره فرمودند ما ازاو باید چیزی بخواهیم که به او یاد دادیم، آموزش میخواهد، مهارت میخواهد، آموزش تنها کافی نیست، مهارت میخواهد و این تعبیر قرارگاه خودش حاکی از این مطلب است، قرارگاه یک اصطلاح نظامی است، نظامیها یک امتیاز خیلی خوبی دارند و این است که تعلیماتشان را که از صفر شروع میکنند، یک سرباز صفر میآورند و تعلیمهایشان را شروع میکنند، در کنار تعلیم اجرا و عمل هم همراه است، بهطوری که بالاخره آن سرباز، تا آن گروهبان سه، تا گروهبان یک میشود، استوار میشود، در درجهها و تا ردههای افسری که باز بخش جداگانهای است، اینها در هر ردهای که قرار میگیرند به دلیل آموزش و مهارت تمام جزئیات آن زیرمجموعه را میفهمند، اینطور نیست که در یک ردهای قرار بگیرد زیرمجموعه را نفهمد، تمام زیرمجموعه را طی کرده میفهمد، اینکه میبینید در کارهایشان موفق هستند، حالا چه جبههی حق باشد، چه جبههی باطل باشد در سیستم نظامیشان موفق هستند؛ قرارگاه از آن اصطلاحات است و نتیجهاش این است که باید آنچه را که میخواهد به رده بعدی انجام بدهد، اجرا کند باید این ردهی بالاتر همهی آنها را به او تعلیم داده باشد و از همهی آنها مُهر مهارت گرفته باشد که او بر همه زوایایی که میخواهد امرونهی کند آگاه باشد و اگر چنانچه همانطور که اشاره فرمودند ما مسئله قرارگاه و امری که صادر بشود این را به صورت فراگیر در همهی مساجد به اجرا بگذاریم، قابل اجرا نیست، چرا؟ به جهت اینکه این زمینه را فراهم نکردیم، همانطوری که اشاره فرمودند و درست هم اشاره فرمودند باید به صورت الگو، حالا پنج مسجد، ده مسجد، بیشتر کمتر، آنهایی که توان این را دارند، یعنی استخون بندیاش، مصداقاً طوری است امری که ابلاغ میشود هم زیرساختها آماده است، هم مجری آماده است، بعد میتوانند پنج تا ده تا بشود، به شرط توسعهی این کار، تعمیق این کار، و همینطور تا همه را فرا بگیرد.
این هم که اشاره فرمودند که بسیار جالب است که لزومی ندارد حتماً در شهرستان ما باشد، در استان ما باشد، مثلاً اگر در خوزستان بالاخره یک مسجد موفقی است علت دارد، به سراغش برویم و آن را پیدا کنیم، رمزها را از او بگیریم که آن را دعوتش کنیم بیاید و به صورت کارگاه آنچه را که میداند در چند جلسه کارگاهی ارائه بدهید، اینها مقدماتی است که لازم است، اما اگر این توفیق انشاءالله حاصل بشود که خواهد شد، مردم، چه دوست،چه دشمن منتظرند که از این میوههای شیرین بچینند، در این جهت که بسیار کار مهمی است تلاش میکنید بیش از آن تلاش کنید، امیدوارم که مسجد از انزوا در بیاید، و این به آن معنی است که جامعهی ایمانی از انزوا در میآید، به جهتی که محصول عملی را میبینند و آن شوق را ایجاد میکند و این موج ایجاد میکند،این کار شما خیلی کار مهمی است؛ خوشبختانه شهرستان شما هم که خوب اصولاً آن به اصطلاح منطقه از قدیمالایام که بوده از جهت دیانت و از جهت تعهد و از جهت ارزشهای ایمانی نمونه بودند، بناءعلیه از جای خوبی شروع کردهاید، موفق خواهید بود، و امیدواریم ما در پای این زیرساخت فرهنگی از جهت وصول به اهداف ولایی و پیروی از مقام امامت که اینها رمز هدایت انسانهاست، دعای شریف ندبه به صورت دعاست دیگر، اما تنها دعا نیست بلکه یک نقشه راه متکی به محکمات عقل و نقل و میدان است، اگر جامعه بشری به گمراهی افتاده درست آدرسش را در این دعا میشود پیدا کرد، که چرا؟ اگرعدهای به فلاح و رستگاری رسیدند آدرس را در این دعا میشود پیدا کرد،که چرا؟ چون نقشهی راه است و همه چیز را با دلیل بیان کرده است ، چه چیزی از مردم گرفته شده،«فَلْيَبْكِ الباكُونَ وَإِيّاهُمْ فَليَنْدُبِ النّادِبُونَ وَلِمِثْلِهِمْ فَلْتَذْرِفِ الدُّمُوعُ وَلِيَصْرُخِ الصارِخُونَ»[۴]، چه شده است، این هم یک حرفهایی نیست که حالا بگوئیم ما میگوئیم، این نیست، اینها نرخ قضیه است، هر کارشناسی میخواهد شیعه باشد، میخواهد مسلمان باشد، نباشد، فرق نمیکند، کارشناس به این نتیجه میرسد، حالا این نمونه که شما بهتر از بنده میدانید آقای رشید رضا عالم مصری است،تقریباً جنبهی افراطی هم دارد که با شیعه خیلی به اصطلاح خوشبین نیست، یک مقداری هم در زمان خودش که آن دوران تمایل به سمت وهابیها داشته است، خود حدیث مفصل بخوان از این حدیث مجمل، اما خوب مفسر قرآن است، از مسائل سیاسی سرش در میآید، چون در صحنههای سیاسی بوده، بعد ایشان نقل میکند میگویند فلان شخصیت اروپایی که البته آلمانی بوده گفت آن شخصیت اروپایی یک مطلبی دارد، میگوید که اگر ما اروپاییها میدانستیم که معاویه در چه قیافهای بود لازم بود مجسمهی معاویه را سرچهارراههای اروپا از طلا میریختیم، چه ربطی دارد برای شما که این کار را بکنید، حالا ناقلش که رشید رضای سنی متعصب است، آدم معمولی نیست، میگوید او گفته که اگر ما میدانستیم معاویه در چه قیافهای است مجسمهاش را از طلا میریختیم، برای چه؟ برای تشکر؟! چه کرده است؟ اگر او جلوی خلافت و امامت علی علیهالسلام قد راست نمیکرد و متوقفش نمیکرد تمام دنیا مسلمان میشد و امروز ما اروپاییها بر سر مردم مسلط نبودیم، چه کسی میگوید؟آقای رشید رضا از قول او کارشناس لیبرال اروپایی میگوید، یعنی سرنوشت هشت میلیارد جمعیت جهان از اینجا نشأت میگیرد، آنچه که تا امروز شده و چه آن چیزی که فردا باید بشود که اینها نجات پیدا کنند، از کجا نجات پیدا میکنند؟ از امامت و ولایت، اینها تأکید بر این است که کاری که از پیش گرفتید یک کار اصولی است،همهی امور را اگر بگذارید و به این قضیه که اگر این الگو شد، هیچ مشکلی ندارد، برای باقی استانها هم از استان ویژه خراسان جنوبی که به تعبیر آقا دیار علم و ایمان است الگو بشود برای برای دیگران؛ بنده هم دعاگوی همهی شما هستم، خدا سایهی شما را بر سر مردم عزیز و خوب ما مستدام بدارد، صلوات بفرستید.
[۱] -سوره توبه،آیه ۱۰۸
[۲] -سوره توبه،آیه ۱۰۸
[۳] -سوره فرقان،آیه ۳۰٫
[۴] -دعای ندبه.