بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله والصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همه سنگرنشینان علم و ایمان و تسلیت سالروز شهادت حضرت ابی جعفر جواد الائمه سلام الله علیه
با آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصا فلسطین مظلوم ، غزه مظلوم ، لبنان مظلوم ، اسلام مظلوم ، بر گرگ های بین المللی
بیش از آنچه که در نظام سخت افزار آفرینش ، که تمامش علم است ، تمامش قانون است ؛ در هدایت های تشریعی الهی ، که هدف و منظور از خلقت است رعایت شده
این ما انسانیم که بهره درست بگیریم ، در تشریع ، که بشر هدایت شود ، ظلم و فساد نیفتد ، خداوند نقشه راه داده ، که دلایل عقلی و نقلی بر آن پشتیبانی دارد ، دعای شریف ندبه که استخوان بندی اش از محکمات عقلی و نقلی است ، دعاست اما تنها به دید جملات دعا به آن نگاه نکنید ، چقدر این نقشه ی راه ، در مسئله تشریع ، مستدل و مستند آنچه لازمه بیان کرده ، که در متن آن ، گذشته از شیوه ی کار در این نقشه ، راهنمایان الهی هم مشخص شده اند ، محتواهای دین هم مشخص است ، آنچه که بعد از پیامبر آخرالزمان (صلی الله علیه و آله وسلم ) به صورت مستند ، که هم به نحو اجمالی به اعتراف فریقین ، شیعه و سنی و هم به صورت تفصیلی بیان شده ، انّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ: کِتابَ اللِّٰهِ وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی ما اِن تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا اَبَدًا وَ اِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّیٰ یَِردا عَلَیَّ الحَوضَ[۱]» در این بیان کوتاه همه آنچه که باید آمده ، هم محتوا آمده که قرآن است ، هم رهبران دین آمده که پیغمبر فرموده اینها هستند و با کلمه« لن » نفی ابد ، جدایی این ها را برای همیشه انکار فرموده و همیشه با هم هستند ، به صورت تفصیلی هم در متون کتب شیعه و سنی نه تنها عدد دوازده امام و خلیفه و جانشین ، پیامبر فرموده ، حتی نام هر دوازده نفر را هم فرموده ، که مستنداتش برای شیعه و سنی است .
آیت الله العظمی در واقع ذو فنون ، فرمود که اگر همه اسناد و مدارک شیعه را بشویند و کنار بگذارند ، اصلا نیاز به اینها نیست ، به جهتی که همه این اسناد و مدارک در نوشته های برادران اهل سنت وجود دارد این بیان آیت الله حسن زاده املی است ، رحمت الله علیه
امام جواد علیه السلام در میان ائمه یک ویژگی خاص دارد ، آن ویژگی این است که برای اولین بار در طول ائمه اطهار که پیامبر اکرم نام برده تا اینجا ، به دلیل مباشرت ها ، معاشرت ها و سنِ مقتضی در ائمه قبل علیهم صلوات الله ، آن موضوعی که در جایگاه خودش ثابت است ، ولی در عرف مورد توجه نیست که علوم انبیا و اوصیا علوم کسبی نیست ، این ها به دلیل انسان کامل بودن و « وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا [۲]» از منبع مستقیم این علم را دارند ، اما اشاره کردم ، تا اینجا ائمه قبل علیهم السلام که مورد قبول همه هستند ، بر اساس اقتضای سن و برداشتی که عوام دارد شاید تصور داشتند که خیلی ها که علوم آنها هم مثل باقی علوم علوم کسبی بوده ، امام صادق ، امام باقر ، سبطین[۳]، امام سجاد ، امام رضا ، امام موسی ابن جعفر ، حالا برای اولین بار خداوند آن خیر و برکتی که در وجود مقدس امام جواد داد چه بود؟ این است که آن مسئله علم افاضی ، در صحنه میدان خودش را نشان داد و لذاست که وجود مقدس امام جواد علیه السلام یک نقش موثر فوق العاده ای داشت ، زیرا در سن حالا نه سالگی یا هفت سالگی ، در جلسات علمی و در صدر مجلس ، در محاوره نشست و همه را زمین گیر کرد مدعی ها را ، این فصل جدید در زندگی امام جواد علیه السلام خیلی درخشید ، خیلی درخشید ، فصل اول زندگیشان هم که با مأمون بود که شاید در همه خلفا از بنی امیه و بنی مروان و بنی عباس و همه ، شاید دانشمندتر از همه مأمون بوده ، که جلسات علمی را سراپا می کرد ، همان طوری که برای حضرت رضا علیه السلام این کار را می کرد و در این مرحله امام جواد علیه السلام وجودشان یک برکت ویژه ای ایجاد کرد ، در حجت بر بشر ، این حجت آمد و اونقدر قوی است که چند سال قبل بود ، سه ، چهار ، سال قبل بود که یکی از دانشمندان عزیزمان آقای شجاعی بود ، در نصف شبی ، شبکه نیل از مصر ، استماع می کرد و اتفاقا آن برنامه ، برنامه ای بود که خبرنگار مصاحبه می کرد با آقای دکتر احمد طیّب و رئیس جامعه الازهر مصر ، مفصل است حالا من فقط به همین بخشش اشاره می کنم که این مطلب تا کجا کشیده شده ، خبرنگار گفتم مفصل است ، اصول مختلفی دارد یک بخشش این بود ، از آقای دکتر احمد طیب پرسید ، گفت که ما با این شیعه ها چیکار کنیم؟ گفت می خواهید چیکار کنید؟! مثل باقی مسلمان ها ، گفت نه آخه اینها فرق می کنند ، اینها یک حرف هایی می گویند که اصلا قابل قبول نیست ، گفت مثلا چه می گویند؟ گفت اینها می گویند که کودک هفت ساله یا نه ساله امام است، ما با این چه کنیم ، ببینید انصاف چیز خوبی است ، آقای دکتر احمد طیب رئیس جامعه الازهر مصر به خبرنگار گفت که وقتی قرآن می فرماید کودک درون گهواره ، پیغمبر است ، شما برای کودک هفت ساله تردید پیدا می کنید که امام باشد؟! اتفاقا نوع سوال هایی که خبرنگار می کرد ، که حالا بحث آن ندارم ، این رقمی بود و ایشان هم بهترین پاسخ را داد ، برای همه ، برای همه ، که حتی بعد از آن که آقای شجاعی تماس گرفته بود با خود ایشان در مصر و گفت که من مصاحبه شما را گوش می کردم و بالاخره یک عالم شیعه هم بیش از این نمی تواند بگوید ، حالا من کم حافظه هستم تو ذهن من این است که گفت که شما یک بخشش را دیدید آن هشت بخش است ، که حالا یک بخشش را ما مکتوبش را هم داریم ، این وجود مقدس حضرت جواد الائمه ، آن حجیّت که انسان کامل در هر سنی باشد که ولو عیسی درون گهواره باشد ، یا یحی بن زکریا باشد یا امام جواد باشد فرق نمی کند « قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا * وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ [۴] » این از برکات وجود مقدس امام جواد علیه السلام است .
اما محتوا ، که در واقع حقیقت قرآن است ، آن نقشه ، اینهم رهبر ، اینهم محتوا
امور این جهان و امور هستی ، شانس و اقبال و طالع و ستاره ، نیست؛ بلکه همان طوری که اشاره کردم ، جهان تمامش علم است ، تمامش قانون است ، تمامش حساب شده است بنابر این هر چیزی به علت خودش برمی گردد ، به سبب خودش برمی گردد و باید در این جهت جستجو کرد ، شما وضع امروز جهان را مشاهده می کنید، به کجا کشیده؟ به جایی کشیده که اگر ، گرگ هار را ، سگ هار را هم کسی بخواهد تحقیر کند ، اگر او زبان داشته باشد و به سخن بیاید می گوید ، شما انسان دیگر خجالت بکشید ، شما هیچ قانونی ندارید که ، همین که می بینید گرگ های درنده و مریض و سادیسم ، این واقعیتی است خب چرا بشر اینطور شده ؟ هر چیزی سبب دارد ، چرا شده؟ برگشت می کند به مسئله شناختش ، عقیده اش ، زیرا آن شناخت و عقیده است که انسان را در چهارچوبه همان محدود می کند ، وقتی آن ها از انسان ، یک موجود ناشناخته ، یا به تعبیر خودشان ، خودشان چه می گویند؟ می گویند ، انسان گرگ انسان است ، چرا؟ چرا گرگ است ؟ انسان را تعریف می کند در یک چهارچوب مادی ، می گوید حیوان اقتصادیست ، حیوان اقتصادی یعنی چه؟ یعنی اهم مسائلی که و نهایت اوجی که می تواند پیدا کند این است که سرمایه دار بشود و ثروتمند بشود، سرمایه دار بشود و بعد از آن به لذات حیوانی دست پیدا کند ، اجرای نقشه آنها هم بر اساس چه قرار می دهند؟ چون خودش می گوید حیوان است دیگر ، حیوان اقتصادی است ، گرگ ، خودش می گوید ، سگ هاریست که بالای لاشه مرده ، می خواهند این لاشه این حیوان مرده را تقسیم کنند ، به هم چنگ می زنند ، دندان می زنند ، چرا چون بالاتر از آن همتی ندارد ، تمام همتش همان است ، انسان وقتی دیدگاهش این شد ، بعد عوض اینکه شماها تحقیق می کنید ، پژوهش می کنید ، دلیل می آورید ، عقل می آورید ، نقد می آورید ، فطرت می آورید ، حجت می آورید ، او چکار می کند؟ می گوید چماق و هویج !!! یعنی تهدید و تطمیع ، تهدید و تطمیع ، یعنی چه؟ یعنی باید از ما پیروی بکنید ، بحث دلیل و حجت و نمی دانم ، حدیث و روایت و عقل و فطرت که نیست ، بحث اینجاست که اگر از ما اطاعت کردید ، ما تطمیع می کنیم شما را ، به شما اجازه زندگی و خورد و خوراک می دهیم و الا چماق است ، زور است ، آدم کشی است ، ویرانی است ، همینی که می بینید ، این ها چرا حاصل شده ؟ به دلیل آن نوع تفکر ، به دلیل آن نوع برداشت از زندگی ، آنطور شناخت از انسان و جهان ، وقتی آن شد که نمی تواند از این شیئ مادی بگذرد ، چون شیئ مادی محل تزاحم است ، اینطوریست دیگر ، این ثروت یا دست این باشد یا دست آن باشد ؛ بنابر این تزاحم است ، تزاحم همان است که خودش می گوید ، می گوید انسان می شود گرگ انسان ، پس این اتفاق نیست ، این معلول یک تفکر است ، تقابل آن تفکر با این تفکر ،که انسان ، یک موجود الهی است ، این نفحه الهی است که به این موجود حیات داده « وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي [۵]» بقیه همه اش ابزار است بنابر این اینجا دیگر تزاحم نیست ، اینجا دیگر تزاحم نیست ، سیر الی الله است ، « إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ [۶]» و سبقت با تقوا و معنویت است ، «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ[۷]» بنابر این اگر آن اباذر است ، آن مقداد است ، آن سلمان فارسی رضی الله عنهم هست ، انسان های درجه یک ، اگر هشت میلیارد جمعیت همه بخواهند درجه یک بشوند ، مزاحمتی هست؟ نه ، اصلا مزاحمت نیست همه بشوند مقداد ، چرا ؟ چون کمال را در این یافته ، کمال این است ، نه اینکه مثل فلان حیوان هر چه بیشتر بخورد شانس بیشتری دارد ، این که نیست ، اینجا جایی است که حتی سختی ها امتیاز است ، سختی می کشد ، امتیاز می گیرد ، چیزی ضایع نمی شود ، «لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ[۸]» کوچک ترین ، اندازه ذره باشد ، ضایع نمی شود ، اینجا جایی است که ، حتی وقتی کربلا پیش می آید و آن سفرهای سخت حضرت زینب کبری پیش می آید و آن که نقلش اشک ها را جاری می کند ، اما آن زینب کبراست که می فرمایید ما رایت الا جمیلا ، به به ، از آزمایش خوب درآمد ، لذت او در زیاد خوردن نیست ، لذت او در قرب به خداست ، چرا؟ چون انسانی الهی است ، موجود الهی است ، اینجا دیگر بحث محبت و بحث ایثار و بحث گذشت و اینها مسائل اولیه است ، تا آن سیر و سلوکی که انسان های کامل می کنند و عالی ترین و بالاترین ، آنچه که ما تصور کنیم ، کمال و عشق و لذت ، در این راه حاصل می شود ، اینجا دیگر جنگ و دعوا معنی ندارد ، این جا جایی است که امام قدس سره فرمود اگر همه پیغمبران ، صد و بیست و چهار هزار پیغمبر بخواهند با هم زندگی [کنند]یک بار هم این ها بینشان اختلاف نمی شود ، بله ! آنچه که پیش می آید در مقابل ، شیوه ها و شگردها و هجوم های انسان های گمراه هست ، که جهاد تشریع شده و واجب هم شده و بلکه اوجب هم هست ، اما کار این ها ، در راستای هدف این ها ، تزاحم ندارد ، مطلب آنچه که واقع می شود ، با آنچه که حقیقت آن است دو تاست ، که آن جمله حاج قاسم عزیز را عرض می کنم ، قدس سره ، حاج قاسم ، یک نامه ای به خانواده و این ها نوشته ، در آنجا خیلی مطلب زیبایی نوشته ، نوشته که من لباس نظامی پوشیدم و معمولا ، به لباس نظامی تصور می کنند که ماها آدم کشیم و از این جهت من دلم نمی پذیرد که این تعبیر درباره ما بشود ، خب پس این لباس را چرا پوشیدی ؟ چه می گوید؟ می گوید ما این لباس را پوشیدیم که آدم کش ها را بکشیم ، نه انسان ها را بکشیم ، یعنی ما ضد آفت هستیم ، ما که آفت نیستیم ، ما خدمتگزار بشر هستیم ، اما بشر آفت دارد ، بدتر از هر میکروبی ، هر ویروسی ، هر آفتی ، اندیشه بشر است ، اندیشه کفر و شرک است ، که نتیجتا ، آن ها دست به ظلم می زنند و حق انسان ها را ضایع می کنند ، از انسان گرگ می سازند ، کار ما کشتن او گرگ هاست نه انسان ، ببین این جوهره این مطلب چقدر جالب است و لذاست که بهشت ، که پیغمبران وعده کردند ،آنجا جای انسان هاست ، جای انسان هاست ، در آنجا هیچ تزاحمی نیست ، هیچ تزاحمی نیست ، چرا؟ آن ها همه انسانند و اگر یک روزی ایجاب کند ، که ان شاالله با ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام آن روز برسد و کفر و شرک و ماده پرستی و پول پرستی و خودپرستی و شهوت پرستی و مقام پرستی و شهرت پرستی ، برداشته شود و توحید بشود ، خداپرستی بشود ، الاسلام کلمه التوحید و توحید الکلمه ، آنجا دیگر مزاحمت نیست ، همه یک چیز را می خواهند و آن احقاق حق و ابطال باطل ، آنجا دیگر اختلاف نیست ، جنگ و دعوا نیست ، اینجاست که حوزه های علمیه ، حالا درست است که جامعه در سطحی نیست که بفهمد یعنی چه ، فهمیده در جامعه زیاد است ، اما همه مردم نمی فهمند یعنی چه ، اما این راهی که شما ، حوزه های علمیه ، مدارس و مکتب انبیاء را دارید تعقیب می کنید ، این برای نوع بشر ، یعنی خدمت شما تنها به یک جلسه ای نیست که بروید آنجا یک سخنرانی کنید ، یک مطلب حقی بگویید ، این برای هشت میلیارد جمعیت مردم دنیا ، خدمتی بالاتر از آن که شما انجام می دهید نیست ، چون تمام این ها برای این است که انسان انسان بشود ، در مقابل آن هایی که از انسان حیوان ساختند و آن روز خواهد آمد که انسان ها انسان شوند و عدل حاکم شود و «مُلِئَتْ عَدْلاً بعد ما مُلِئَتْ ظُلْما و جَوْرا»[۹] زمین پر از عدل و داد شود بعد از آن که پر از ظلم و جور باشد امروز جور بر همه عالم غالب است ، آن روز ان شاالله دور نیست و بقیه اش بستگی دارد به میزان کاری که بشر ، بشر آگاه ، بشر اندیشمند ، انجام دهد و محصولش را بگیرد ، یعنی چه؟ یعنی بنا نیست که ظهور آن حضرت با معجزه انجام بشود ، اگر می خواست با معجزه انجام بشود ، که پیغمبر اکرم انجام می داد « فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ [۱۰]» اما او ارزش ندارد ، آن نمره صفر است ، بشر باید این کار را بکند ، بشر با تلاش و با کوشش ، به میزانی که رشد انسانیت زیاد بشود ، امید به ظهور هم زیاد می شود
اما هیچ خدمتی بالاتر از خدمتی که شما انجام می دهید برای بشر نیست ، يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً بَعدَ ما مُلِئَتْ ظُلْما وجَوْرا [۱۱]
خداوند انشاالله که تلاش شما ، زحمات شما ، در این راه حق و در ابطال باطل ، موثر قرار بدهد و بشر را از این نکبت و ظلمی که در آن افتاده ، نجات بدهد ، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
[۱] رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّي قَد تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقلَيْنِ ، ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَن تَضِلّوا بَعْدي، وأحَدُهُما أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ : كِتابُ اللّه ِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأرضِ، وعِتْرَتي أهلُ بَيْتي ، ألَا وإنَّهُما لَن يَفْتَرِقا حتّى يَرِدا علَيَّ الحَوضَ بحار الأنوار : ۲۳ / ۱۰۶ / ۷ ، انظر : بحار الأنوار : ۲۳ / ۱۰۴ باب ۷ ، كنز العمّال : ۸۷۰ ـ ۸۷۳ ، ۸۹۸ ، ۹۴۲ ـ ۹۴۷، ۹۵۱ ـ ۹۵۳ ، ۹۵۸ ، ۱۶۵۰ ، ۱۶۵۷ ، ۱۶۶۷ .
[۲] سوره مبارکه بقره آیه ۳۱
[۳] مراد امام حسن و امام حسین رضوان اﷲ علیهما است.
[۴] سوره مبارکه مریم آیه ۳۰ و ۳۱
[۵] سوره مبارکه ص آیه ۷۲
[۶] سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۶
[۷] سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳
[۸] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۹۵
[۹] مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما (كتاب سليم بن قيس، ص ۴۲۹)
[۱۰] سوره مبارکه انعام آیه ۱۴۹
[۱۱] [۱۱] مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما (كتاب سليم بن قيس، ص ۴۲۹)