خانه / متن بیانات / اخلاق و معرفت / متن بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جوانان فعال قرآنی مساجد سطح شهر بیرجند

متن بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جوانان فعال قرآنی مساجد سطح شهر بیرجند

بسم الله الرحمن الرحیم

 باسلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه سنگرنشین علم و ایمان

 سلام به ارواح طیبه همه شهدای راه حق و بالاخص سیدالشهدای مقاومت آقا سید حسن نصرالله قدس سره الشریف؛ خیلی خوش آمدید ، استفاده کردیم .

بنده در این چند دقیقه یک مسئله ترکیبی و دارای ابعاد و زوایای گوناگونی که بحث ها بلکه کتاب ها درباره اش هست اما یک عصاره به صورت فشرده که اهلیتش هم ندارم حالا شاید بتوانم گوشه ای از آن را بیان کنم . اما آن توجه به خویشتن است ، به انسان است ، ما با باقی موجودات و بالاخص با حیوانات خیلی مشترکات داریم و آنچه که بالاخره در این معرض که شاید بعضی تصور کنند که جمع اضداد است  پس عقل ، غضب ، شهوت ، احساس ، عواطف و … و انواع مشترکات با حیوانات ؛ بشر به خاطر عدم شناخت خودش بالاخره راه های بی راهه زیاد رفته است ، انبیاء برای این مبعوث شده اند که راه اصلی را نشان بدهند ، راه اصلی مدیریت این هاست و به صورت کلی ! به صورت جزئی خیلی فروع مختلفی دارد اما به صورت کلی سه نظریه وجود دارد ، یکی اینکه بر اساس انگیزه های حیوانی ، بشر خودش را واگذارد و یک موجودی از او حاصل بشود که از بدترین حیوانات درنده و شیاطین گمراه کننده زشت تر می شود اما به هر حال طرفدار زیاد دارد ، یکی هم نظر آن هایی است که اصولاً به این جهان و به خود انسان و همه انگیزه هاش با دید بدبینی نگاه می کند و کمال را در انزوای از همه این ها می داند و سر از جوکی گری و مرتاض ، تارک دنیا و این ها در می آورد یک موجود بی خاصیته ! ، اما آن کلی بخش سوم عبارت از این است که مدیریت کند خودش را ، انسان خودش را مدیریت کند بر اساس تعالیم انبیاء که متصل به خدایست که آدم را آفریده و می داند چه آفریده است و همه زیبایی ها را به هر حال ایجاد می کند ، حالا شما در طبیعت نمونه هایی دارید دیگه مثلاً فرض کنید آتش ، آب ، گاز همین هایی که روزمره ، خب یک نگاه بکند که این آتش در آتش سوزی ها در سطح تاریخ تا امروز چه اثرات سویی داشته، بگوید آتش ممنوع ، چرا ؟ چون آتش این است دیگه ، آب همین طور ، همه جا را غرق کرد و طوفان نوح شد ، آب هم همین طور ، گاز هم همین طور ، برق هم همین طور یا نه این ها هریک آزاد باشند چه می شود ، همان که ازش می ترسیم پیش میاد ، اما مدیریت شود ؛ آب مدیریت شود ، از منبعی که آب می جوشد به وسیله راه آب هایی حالا چه برای کشاورزی و انواع و اقسام تولیدات لذت بخش ، مفید ، چه برای شرب چه برای باقی امور ، آتش همین طور بالاخره این گازی که مایه آتش هست ؛ خب با مهندسی به گونه ای مدیریت شود که در عین حالی که آنجایی که لازم است از آن استفاده می کنید ، آسیبش به جای دیگه هم نمی رسد ، برق هم همین طور ، مدیریت می شود ؛ می بینید وقتی مدیریت می شود ازش چه تولید می شود ، خب غضب یک چیز خطرناکی است ، یک بمب است ؛ هیچ مرزی هم نمی شناسد ، اما سخن اینجاست که خدا عقل هم داده است ، ایمان هم داده است ، خب مرحوم سید مقاومت در جهت دفاع از حق ، دفاع از مظلوم ، بر ظالم غضب می کند. این غضب چطوره ؟ چقدر زیباست ، این را می گویند شجاعت ، شجاعت با تهور دوتاست تهور اعمال خشم است بدون عقل ؛ همین کاری که این دیوانه ها می کنند ، بچه های شیرخوار و نوزاد را با هواپیما بمب باران می کنند ، دیگه عملی از این زشت تر اصلا نیست و از این قبیل ، هیچ قانونی هم ندارند ، اما شجاعت یعنی چه ، شجاعت یعنی ترکیب ، خشم را مدیریت می کند با عقل ، با ایمان ، با علم،  یک چیز دیگه هم هست ، که این در بحث هایی که گفتند یک بحث خیلی وسیع و ترکیبی است ، شاید یک دوره بخواهد که این را تنظیم بکند در این باره به هرحال کتاب ها هست ، اما آن عبارت از اراده است ، اراده ؛ ما با حیوانات مشترکات داریم ، اما مختصاتی داریم که مخصوص انسان در حیوانات نیست چند تا باشه خوبه ؟ قریب چهل پنجاه تا تفاوت داریم بین انسان و حیوان که اراده یکی از آن ها است و از مهم ترین آن ها است که یکی دیگه از آن خواص انسانی کمال جویی است ، بعد انسان وقتی بر اساس عقل ، وقتی بر اساس علم ، وقتی بر اساس ایمان،  اراده کند که خشمش را ، یا شهوتش را ، یا عاطفه اش را ، یا احساساتش را کنترل کند ، مدیریت کند آنجا اراده نقش دارد ؛ چون نقش اراده مساوی است با آزادی ، آزادی ها را با زبان های لیبرال برای شما معنی می کنند ؛ یعنی لجام گسیختگی ، به هم ریختگی ، زشتی ، اما حقیقت آزادی که آن نیست ، آن انحراف آزادیست، اما اصل آزادی بر اساس اراده حاصل می شود ، یعنی در هر مسئله ای شما بین دو راهی یا صد راهی قرار دارید ، چطور شد یکی را انتخاب می کنید؟ اراده می کنید ، اراده کی حاصل می شود وقتی که احساس کنید که فلان چیز کمال است ، مثلاً ساعاتی هست بالاخره برای خوش گذرانی برای تفریح ، خب نفس انسان بیشتر به این ها مایل به جای خودش هم خوب است ، به اندازه خودش هم خوب است ، اما نفس اشباع نمی شود ، ساعت معین می گویند این کلاس ریاضی ، این کلاس فلسفه ، این کلاس بحث های کلامی ، این کلاس فیزیک ؛ خب نفس دلش می خواهد کجا برود ؟ چطور شد که اراده می کند برود سر کلاس فلسفه فکرش و عقلش را به کار می اندازد ، سر کلاس ریاضی زحمت دارد بله زحمت دارد با راحت طلبی منافات دارد اما اراده می کند ، چرا اراده می کند ؟ آنچه را که احساس کند کمال است ، اراده آزادی ایجاد می کند یعنی با اختیار خودش یکی را ترک می کند ، یکی را می گزیند ، صد تا را ترک می کند ، یکی را می گزیند؛  خب این دیگه وارد مصادیقش بشیم الی ماشاءالله سر از کجا درمی آورد، فقط این را اشاره کردم که شما بهتر از بنده عنایت دارید ، انسان بر اساس آزادی و اختیار که دارد بین انواع و اقسام این ترکیباتی که در وجودش هست از حیوانی ، تا عقل ، تا فرشته، که در وجود انسان هست این ها را اداره کند ، نتیجه اش چه می شود ، نتیجه اش این می شود که از همه این ها زیبایی تولید می شود ، عقل ،علم، اراده صحیح آن وقت می شود یک انسان مؤدب ، می شود یک انسان شجاع ، می شود یک انسان با ایمان و مثل یک چمن زاری از آن گل های زیبا و خوش بو می روید ، این همان چیزی است که هم در قرآن مجید فلسفه بعثت انبیاء بر این قرار گرفته است ، همه هم خدا امر کرده، همه انبیاء برای چه آمده اند؟ برای عدالت ، عدالت یعنی چه ؟ عدالت یعنی مدیریت صحیح هر چیزی در جای خودش و به اندازه خودش ، اینکه تا اسم عدالت می برند ذهن ما می رود به مسائل اقتصادی ، اگر عدالت انسان در مدیریت انسان تشکیل و تأمین شود حل ساده ترین مسائل زندگیش مسائل اقتصادی است ، اینکه اقتصاد بزرگترین مشکل ما می شود به جهت اینکه ما راه عدالت را رها کرده ایم با راه ظلم خواهیم اقتصاد هم درست کنیم ، این هم یک مسئله ای است که من و شما در جهان به صورت جنگ اقتصادی مانع می شود ، اما به هر حال آن وقت عدالت به معنی صحیحش « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ »[۱] به معنی صحیح اش که انسان با همه سرمایه های ترکیبی که از به هر حال انواع و اقسام انگیزه ها دارد، انسان این ها را به گونه ای مدیریت کند که هر یک در جای خودش ، به اندازه خودش و دانش بنیان بر اساس عقل که نتیجه نهاییش را نشان می دهد و بر اساس ایمان که رهنمودهای الهی را نشان می دهد ، آن وقت بشر می شود بهتر از فرشته ، دیگه گفتم مسائل اقتصادی قابل طرح نیست در آن زندگی ، چرا خود به خود حل است، چون این مشکلات بر اساس ظلم حاصل می شود ، این اجمال قضایی هست که گفتم کتاب ها حالا یکی از آن کتاب هایی که در این باره علامه نراقی نوشته ، شیخ احمد نراقی که قبل از آن پدر ایشان جامع السادات نوشته ایشان معراج ساده را نوشته و دیگر علمای بزرگ حالا به هر نحوی که ورود پیدا کردند ، اصلا تشکیلات زندگی انسان را بر اساس عدل به صورت علمی ها ! در این کتاب پیاده کرده که شما مسلم بهتر از بنده می دانید ولی اشاره کردم به این که یک مسئله بسیار وسیع شامل تمام امور زندگی ما جزئی و کلی ، فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ، سیاسی و عرض باشد که نظامی و همه می شود ؛ آن وقت از غضب که یک عامل آتش جهنمی است چه می سازد ؟ مالک اشتر می سازد ، هرز نمی رود همان طوری که شما در ترکیبات شیمیایی مثلاً داروسازی می کنید ، خوب دارو سازی می کنید  این ترکیبات داره دیگه ، بعضی از داروهای خیلی مؤثر و مفید عناصری دارد مثل  زهر روتیل ، زهر عقرب ، زهر افعی این را به اندازه لازم ترکیب می کند با مواد دیگری از این کارخانه تولید می شود بهترین دارو از چه ؟ از زهر روتیل در نظام خلقت و تکوین اینطور آفریده شده و در نظام تشریع مدیریت انسان این ترکیب را آن وقت می شود ابوذر غفاری ، آن وقت می شود مالک اشتر نخعی ، آن وقت می شود حاج قاسم عزیز ، حاج قاسم یک نامه ای به خانواده اش یک وقت نوشته بود در آنجا نوشته بود که من به دلیلی که لباس نظامی پوشیدم بسیاری از مردم خیال می کنند لباس نظامی یعنی آدم کشی و لذاست که من از این قضیه به هر حال یک مقداری پرهیز دارم ؛ اما ؟! اما چه ما که آدم کش نیستیم ، پس کارتان چیست ؟ گفت ما آدم کش ها را می کشیم ، بزرگترین خدمت به مردم انجام می دهیم، ما آدم کش ها را می کشیم ، این از چه ساخته از غضب در مقابل ظلم ، امام علی به ابوذر غفاری فرمود « انَّكَ غَضِبْتَ لِلَّهِ، فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ »[۲] شما جوان های عزیز ، نوجوان های عزیز که الحمدالله برکات جمهوری اسلامی شامل حال شماست ، برکات شما هم شامل حال جمهوری اسلامی است الحمدلله؛  و برای این تولید انسان نسل به نسل و زنده کردن به احیاء فرهنگ انبیاء این شمایید که باید زمینه جهانی فراهم کنید ، هشت میلیارد انسان را از شر این ولنگاری ها نجات بدهید کار شماست ، الحمدالله خدا برای این جهت و برای پرورش انسان ، هم زمان مناسب، هر روز مناسبه اما زمان ویژه و هم مکان مناسب قرار داده است ؛ زمان مناسبش که هر روز مناسب اما مناسب تر است این ماه مبارک رمضان است برای تسلط بر نفس ، تسلط بر شیطان ، تسلط بر انحراف این ماه رمضان تزکیه می کند ، نقشی که در ماه رمضان انجام بشود حالا چه آنکه تحلیل علمیش می داند یا نمی داند ، چیه ؟ اراده کارساز ، تا حلال ماه رمضان می بیند اراده می کند که این ماه را روزه بگیرد و به همه شرایط و قیود و فرصت ها به هر حال ارزش دهد ، و این کار را می کند ، نقش اراده هست ، که برای کسب کمال انسانی و الهی از روزه لذت می برد ، از گرسنگی لذت می برد ، از تشنگی کیف می کند ، ببینید این نقش اراده است ، مکان هم که بهترین مکان مسجد است «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى»[۳] هم پا در این مسجد می گذارد انگیزه های و اراده بر اساس خودسازی ، تقویت عقل و عاطفه و به هر حال ایمان و همین که ما حرفاش را می زنیم ، شما عملش را انجام بدید .

 بنده هم دعاگوی همتان هستم شما منشاء خیلی خیر می شوید ، هیچ خیری بالاتر از نجات انسان نیست ، شما امروز نجات غریق هستید، می بینید سر بچه های ما چه می آورند ، آن ها را به کجاها می برند از مواد مخدر بگیر ، از اینکه این ها را دزد می کنند ، چاقوکش می کنند ، خائن می کنند ، مزدور می کنند ، بیشعور می کنند و بعد اهداف پلیدشان را بر جامعه ؛ شما نجات غریق هستید،  این ها را نجات بدهید ، بنده هم که از دستم کاری ساخته نیست ، دعاگوی همه شما هستم .

به برکت صلوات بر محمد آل محمد

[۱] – سوره نحل ، آیه ۹۰

[۲] – ترجمه و شرح خطبه ۱۳۰ نهج البلاغه – اعتراض ابوذر به حکومت عثمان

[۳] سوره توبه آیه ۱۰۸

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *