بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران ، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همه سنگرنشینان علم و ایمان
آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصا فلسطین مظلوم ، غزه مظلوم ، لبنان مظلوم ، اسلام مظلوم ، بر گرگ های بین المللی
عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
خیلی خوش آمدید
آنچه که الان روی آن تصمیم می گیرید ، بسیار کار مطلوبی است ، ضمن اینکه به صورت کلی در تحقق برنامه تبیین ، آن توفیق کافی حاصل نشده ، حالا یک جهش هم این است که همه مخاطبین در دستور کار قرار نمی گیرند ، چون یک بحث آزاد است ، عده ای اصلا نمی خواهند این مطالب را بشنوند ، که در این جهت هم قبلا ما پیشنهاد دادیم ، برای اینکه همگانی بشود و همه ی قشرها ازش استفاده کنند ، که مصوبه ای در سطح بالا از طریق مجلس و از قبیل برنامه های برنامه و بودجه آن و ابلاغیه دولت ، به صورت کلاسیک ، به صورت های مختلف ، قشرهای گوناگون ، موظف باشند که این مطالب را بشنوند ، مطالب لازمی که در این جنگ فرهنگی جهانی مطرح است .
اما اینکه الان در این جلسه نسبت به آموزش و پرورش این تصمیم بگیرید ، خیلی تصمیم مبارکی است ، به جهتی که در آن جا قشرهای مختلف هستند و از طرف دیگر هم نسل حساسی هست ، بسیار این تصمیم مبارکی است .
ما امیدواریم که بعدها به صورت گسترده شامل همه ی قشرها ، در یک برنامه های واقعا حساب شده و فراگیر بشود .
ما در مقابل کفر جهانی به این که ، اینها هیچ قانونی ندارند ، از هر مرزی وارد می شوند ، بعد این حرکت لاک پشتی کافی نیست ، از طرف دیگر همان گونه ای که بدن ؛ بدن محصول چیست؟ محصول وارداتی است که از طریق دهن و بینی ، آب و غذا و هوا و با تشکیلات داخلی ، ترکیباتی که می شود ، این بدن ما محصول همان غذایی است که می خوریم ، آبی است که می نوشیم ، هوایی است که جذب می کنیم، بالاخره محصول همان است آنها با یک سری فعل و انفعالات ، مساوی است با این بدنِ مثلا پنجاه کیلویی ،یا دویست و پنج کیلویی ، همین است .
حالا غذا سالم باشد ، ناسالم باشد ، دارای چه خصوصیت باشد ، کامل باشند ، ناقص باشند ، بدن محصول همان است ؛ خب روحیه انسان ، روان انسان و تفکر انسان ، عقیده انسان ، هویتش ، محصول دیگه ، محصول چیست؟ محصول شنیدارها و گفتارها ، واردات به بدن ، از راه دهن و بینی و این هاست ، واردات به دل ، به عقیده ، به فکر ، به اخلاق ، به فرهنگ ، وارداتی است که از طریق چشم و گوش این ها است ، ورود پیدا می کنند ، سالم یا ناسالم ، « عَجَبٌ لِمَنْ یَتَفَکَّرُ فِی مَأْکُولِهِ کَیْفَ لَا یَتَفَکَّرُ فِی مَعْقُولِهِ [۱]» از دیدگاه یک انسان کامل ، خیلی این بی تفاوتی ، خیلی تعجب آور است ، که آدم می خواهد چیزی بخورد ، یک کیلو پنیر می خواهد بگیرد ، چند تا مغازه میرود، قسم حضرت عباس می دهد ، سالم است ناسالم است؟ از کجا تهیه کردی؟ مال کدام شرکت است ، نسبت به ماکولش اینطوریست ، چیزهای دیگه اش هم همین طور است ، اما نسبت به معقول ، متاسفانه هیچ دروازه ای ندارد ، این گوش مثل یک قیفی می ماند که در آن هر چی بریزید وارد می شود در حالی که ، هوایی که وارد بدن می شود ، خود بدن ، بویایی کنترلش می کند ، غذایی که می خواهد یا آبی که می خواهد وارد بدن بشود ، چشایی او را کنترل می کند ، اگر هم بسته هاش بسته باشد ، دندان خردش می کند ، از درونش هم سر در می آورد که چی هست ، بعد پایین می دهد ، اما گوش ، چشم اینکه کنترل ندارد که ، هویت ما فردا همان چیزی است که، همان چیزایی است که شنیدیم و دیدیم ، خب، اینها سالم هستند یا ناسالم ، راست هستند یا دروغ ، [هوای]نفس هستند یا عقل ، مفید هستند یا مضر ، هیچ کس این حساب را ندارد که ، حالا ما دور هم جمع شدیم که خب بفرمایید می خواهید چیکارش کنید ؟
این برنامه تصمیم نسبت به [آموزش و پرورش]بسیار تصمیم مبارکی است ، اما در این نباید خلاصه شود ، به سراغ همه [باید رفت] ، این حق ملت است ، بهداشت حق جامعه است ، دیگه فرق ندارد بهداشت تن ، یا بهداشت روح ، اینکه مهم تر از آن است .
خلاصه اش این است که ، با آنچه که آقا فرمودند که ، این تبیین واجب فوری و همگانی است ، اینکه ما انجام می دهیم اصلا کافی نیست ، در عین حال که تصمیم امروزتون بسیار تصمیم خوب و فراگیری است ، در آن قشر خاص ، حساس هم هست و لذاست که در این باره اقدامات قبلی شده و به صورت فراگیر مسئولین بالا ، رده بالا ، ما آن را تعقیب کنیم و بخواهیم که برای همه قشرها ، برای خانواده ها ، برای حوزه ، برای بسیج ، برای قشرهای مختلف ، آنچه که لازم است که انسان امروز بداند اگر نداند، می بینید با او چه می کنند، شرط اول آگاهی و بصیرت است ، بعد بتواند از خودش دفاع کند ، وقتی در این جهت کوتاهی می شود ، باید او چطور دفاع کند ؟ سربازی می تواند از خودش دفاع کند که آموزش لازم دیده و سلاح و مهمات لازم در دسترس او است ، ولی یک آدم خلع سلاح چطور از خودش دفاع می کند ، اینکه همان است
لذا که ضمن تشکر از این تصمیمات این جلسه ، پیشنهاد دارم که این قضیه را واقعا کارشناسی بشود و نیاز جامعه ما و جامعه اسلامی و جامعه انسانی ، تنها به آنچه که تازه از خودش دفاع کند ، کافی نیست ، امروز ما باید صادرات داشته باشیم برای نجات هشت میلیارد جمعیت بشر، و این مکتب غنی دارد ، اما مسئولینی که این را تنظیم کنند ، این را دسته بندی کنند ، این را اجرا کنند ، صادر کنند ، آن مسئولین که هستند؟ حرکت ، حرکت بسیار کندی است و با آنچه که آقا فرمودند همراه نیست ، که این فراگیر است و فوری است و فلان و حالا اینکه می بینید بچه های ما را گل می زنند ، با انواع شبهات از پشت مرزها ، بسیاری از این مسائل اجتماعی ، مسائل سیاسی و غیره ، که نارضایت بخش است ، کوتاهی از این ، مال خود ماست ، وقتی فرزندمان را نمی تونیم تغذیه کنیم از نظر فکری ، آسیب می بیند خب دشمن که بیکار نیست ما بیکاریم ، آسیب می بیند ، مسئولش کیست ؟ در روایت هم آمده است « وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ»[۲] اینها تنها پدر به اصطلاح جسمانی نیست ، کلمه «اب» با «والد» فرق می کند ، کلمه«اب» همه آن هایی که موثرند ، همه آن ها که موثرند ، حالا در خانواده پدر موثر است ، در آموزش آن موثر است ، در حوزه آن موثر است ، در دانشگاه آن موثر است ، در جامعه مسئولین همه «اب» هستند ، چون پرورش می دهند؛ بعد سوال شد که «مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ [۳]» این «آبَاء»که حق بچه ها را ادا نمی کنند و آخر زمان[هستند] اینها مشرک هستند؟ «قَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ[۴]» به ظاهر ایمان هم دارند ، حق آنها را ادا نمی کند ، چی شده؟ «لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ[۵]» واجباتی که باید گفته شود گفته نمی شود ، حالا چه به صورت شخصی باشد ، چه به صورت رسانه ای باشد ، چه به صورت کلاسی باشد ، فرق نمی کند، آن گفته های لازمی که این شخص می تواند با آن از خودش ، از مذهبش ، از دینش ، از عقیده اش ، از کشورش ، از سیاستش دفاع کند گفته نمی شود ، اما سرگرمی ها الی ماشاالله !!! اینکه نمی شود ! همه ما در این ها هم مؤثریم ،هم مقصریم ، در عین حال از کارهای خوبی که می شود دعاگو هستیم ، خدا همه شما را توفیق بیش از پیش عنایت کند ، اما این کافی نیست ، حالا شما نظر بنده را اصلاح خواهید فرمود
به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
[۱] بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۱۸
[۲] جامع الأخبار، ص: ۱۰۶
[۳] همان
[۴] همان
[۵] همان