خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در قرارگاه جهاد تبیین خراسان جنوبی

متن بیانات امام جمعه بیرجند در قرارگاه جهاد تبیین خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران ، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همه سنگرنشینان علم و ایمان

آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصا فلسطین مظلوم ، غزه مظلوم ، لبنان مظلوم ، اسلام مظلوم ، بر گرگ های بین المللی

عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام

 خیلی خوش آمدید

آنچه که الان روی آن تصمیم می گیرید ، بسیار کار مطلوبی است ، ضمن اینکه به صورت کلی در تحقق برنامه تبیین ، آن توفیق کافی حاصل نشده ، حالا یک جهش هم این است که همه مخاطبین در دستور کار قرار نمی گیرند ، چون یک بحث آزاد است ، عده ای اصلا نمی خواهند این مطالب را بشنوند ، که در این جهت هم قبلا ما پیشنهاد دادیم ، برای اینکه همگانی بشود  و همه ی قشرها ازش استفاده کنند ، که مصوبه ای در سطح بالا از طریق مجلس و از قبیل برنامه های برنامه و بودجه آن و ابلاغیه دولت ، به صورت کلاسیک ، به صورت های مختلف ، قشرهای گوناگون ، موظف باشند که این مطالب را بشنوند ، مطالب لازمی که در این جنگ فرهنگی جهانی مطرح است .

اما  اینکه الان در این جلسه نسبت به آموزش و پرورش این تصمیم بگیرید ، خیلی تصمیم مبارکی است ، به جهتی که در آن جا قشرهای مختلف هستند و از طرف دیگر هم نسل حساسی هست ، بسیار این تصمیم مبارکی است .

ما امیدواریم که بعدها به صورت گسترده شامل همه ی قشرها ، در یک برنامه های واقعا حساب شده و فراگیر بشود .

ما در مقابل کفر جهانی به این که ، اینها هیچ قانونی ندارند ، از هر مرزی وارد می شوند ، بعد این حرکت لاک پشتی کافی نیست ، از طرف دیگر همان گونه ای که بدن ؛ بدن محصول چیست؟ محصول وارداتی است که از طریق دهن و بینی ، آب و غذا و هوا و با تشکیلات داخلی ، ترکیباتی که می شود ، این بدن ما محصول همان غذایی است که می خوریم ، آبی است که می نوشیم ، هوایی است که جذب می کنیم،  بالاخره محصول همان است آنها با یک سری فعل و انفعالات ، مساوی است با این بدنِ مثلا پنجاه کیلویی ،یا دویست و پنج کیلویی ، همین است .

 حالا غذا سالم باشد ، ناسالم باشد ، دارای چه خصوصیت باشد ، کامل باشند ، ناقص باشند ، بدن محصول همان است ؛ خب روحیه انسان ، روان انسان و تفکر انسان ، عقیده انسان ، هویتش ، محصول دیگه ، محصول چیست؟ محصول شنیدارها و گفتارها ، واردات به بدن ، از راه دهن و بینی و این هاست ، واردات به دل ، به عقیده ، به فکر ، به اخلاق ، به فرهنگ ، وارداتی است که از طریق چشم و گوش  این ها است ، ورود پیدا می کنند ، سالم یا ناسالم ، « عَجَبٌ لِمَنْ یَتَفَکَّرُ فِی مَأْکُولِهِ کَیْفَ لَا یَتَفَکَّرُ فِی مَعْقُولِهِ [۱]» از دیدگاه یک انسان کامل ، خیلی این بی تفاوتی ، خیلی تعجب آور است ، که آدم می خواهد چیزی بخورد ، یک کیلو پنیر می خواهد  بگیرد ، چند تا مغازه میرود، قسم حضرت عباس می دهد ، سالم است ناسالم است؟ از کجا تهیه کردی؟ مال کدام شرکت است ، نسبت به ماکولش اینطوریست ، چیزهای دیگه اش هم همین طور است ، اما نسبت به معقول ، متاسفانه هیچ دروازه ای ندارد ، این گوش مثل یک قیفی می ماند که در آن هر چی بریزید وارد می شود در حالی که ، هوایی که وارد بدن می شود ، خود بدن ، بویایی کنترلش می کند ، غذایی که می خواهد  یا آبی که می خواهد  وارد بدن بشود ، چشایی او را کنترل می کند ، اگر هم بسته هاش بسته باشد ،  دندان خردش می کند ، از درونش هم سر در می آورد که چی هست ، بعد پایین می دهد ، اما گوش ، چشم اینکه کنترل ندارد که ، هویت ما فردا همان چیزی است که،  همان چیزایی است که شنیدیم و دیدیم ، خب،  اینها سالم هستند یا ناسالم ، راست هستند یا دروغ ، [هوای]نفس هستند  یا عقل ، مفید هستند یا مضر ، هیچ کس این حساب را ندارد که ، حالا ما دور هم جمع شدیم که خب بفرمایید می خواهید چیکارش کنید ؟

این برنامه تصمیم نسبت به [آموزش و پرورش]بسیار تصمیم مبارکی است ، اما در این نباید خلاصه شود ، به سراغ همه [باید رفت] ، این حق ملت است ، بهداشت حق جامعه است ، دیگه فرق ندارد بهداشت تن ، یا بهداشت روح ، اینکه مهم تر از آن است .

خلاصه اش این است که ، با آنچه که آقا فرمودند که ، این تبیین واجب فوری و همگانی است ، اینکه ما انجام می دهیم اصلا کافی نیست ، در عین حال که تصمیم امروزتون بسیار تصمیم خوب و فراگیری است ، در آن قشر خاص ، حساس هم هست و لذاست که در این باره اقدامات قبلی شده و به صورت فراگیر مسئولین بالا ، رده بالا ، ما آن را تعقیب کنیم و بخواهیم که برای همه قشرها ، برای خانواده ها ، برای حوزه ، برای بسیج ، برای قشرهای مختلف ، آنچه که لازم است که انسان امروز بداند اگر نداند، می بینید با او چه می کنند، شرط اول آگاهی و بصیرت است ، بعد بتواند از خودش دفاع کند ، وقتی در این جهت کوتاهی می شود ، باید او چطور دفاع کند ؟ سربازی می تواند از خودش دفاع کند که آموزش لازم دیده و سلاح و مهمات لازم در دسترس او است ،  ولی یک آدم خلع سلاح چطور از خودش دفاع می کند ، اینکه همان است

لذا که ضمن تشکر از این تصمیمات این جلسه ، پیشنهاد دارم که این قضیه را واقعا کارشناسی بشود  و نیاز جامعه ما و جامعه اسلامی و جامعه انسانی ، تنها به آنچه که تازه از خودش دفاع کند ، کافی نیست ، امروز ما باید صادرات داشته باشیم برای نجات هشت میلیارد جمعیت بشر، و این مکتب غنی دارد ، اما مسئولینی که این را تنظیم کنند ، این را دسته بندی کنند ، این را اجرا کنند ، صادر کنند ، آن مسئولین که هستند؟ حرکت ، حرکت بسیار کندی است و با آنچه که آقا فرمودند همراه نیست ، که این فراگیر است و فوری است و فلان و حالا اینکه می بینید بچه های ما را گل می زنند ، با انواع شبهات از پشت مرزها ، بسیاری از این مسائل اجتماعی ، مسائل سیاسی و غیره ، که نارضایت بخش است ، کوتاهی از این ، مال خود ماست ، وقتی فرزندمان را نمی تونیم تغذیه کنیم از نظر فکری ، آسیب می بیند خب دشمن که بیکار نیست ما بیکاریم ، آسیب می بیند ، مسئولش کیست ؟ در روایت هم آمده است « وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ»[۲] اینها تنها پدر به اصطلاح جسمانی نیست ، کلمه «اب» با «والد» فرق می کند ، کلمه«اب» همه آن هایی که موثرند ، همه آن ها که موثرند ، حالا در خانواده پدر موثر است ، در آموزش آن موثر است ، در حوزه آن موثر است ، در دانشگاه آن موثر است ، در جامعه مسئولین همه «اب» هستند ، چون پرورش می دهند؛ بعد سوال شد که «مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ [۳]» این  «آبَاء»که حق بچه ها را ادا نمی کنند و آخر زمان[هستند] اینها مشرک هستند؟  «قَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ[۴]» به ظاهر ایمان هم دارند ، حق آنها را ادا نمی کند ، چی شده؟ «لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ[۵]» واجباتی که باید گفته شود گفته نمی شود ، حالا چه به صورت شخصی باشد ، چه به صورت رسانه ای باشد ، چه به صورت کلاسی باشد ، فرق نمی کند، آن گفته های لازمی که این شخص می تواند با آن از خودش ، از مذهبش ، از دینش ، از عقیده اش ، از کشورش ، از سیاستش دفاع کند  گفته نمی شود ، اما سرگرمی ها الی ماشاالله !!! اینکه نمی شود ! همه ما در این ها هم مؤثریم ،هم مقصریم ، در عین حال از کارهای خوبی که می شود دعاگو هستیم ، خدا همه شما را توفیق بیش از پیش عنایت کند ، اما این کافی نیست ، حالا شما نظر بنده را اصلاح خواهید فرمود

 به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

[۱] بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۱۸

[۲] جامع الأخبار، ص: ۱۰۶

[۳] همان

[۴] همان

[۵] همان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *