خانه / پیام ها / پيام نوروزي نماينده ولي فقيه در خراسان جنوبي و امام جمعه بيرجند

پيام نوروزي نماينده ولي فقيه در خراسان جنوبي و امام جمعه بيرجند

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام  والمسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت سال ۹۷، پيام نوروزی صادر کرد.متن پيام به شرح زير است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران؛

حلول سال جدید را، سال ۹۷، برای مردم خوب، فرهنگ دوست خراسان جنوبی، دعای خیر، برکت در عمر، موفقیت در آنچه که رضای پروردگار است دارم.

مسلم اولین سوالی که مردم خوب ما و ولایت مدار ما خواهند داشت، این که اول فروردین که مصادف با روز ماه قمری شهادت حضرت امام هادی (علیه السلام) است تبریک بگوییم یا نگوییم.خیلی جواب روشن و قابل توجهی  دارد و آن  این است که تبریک را که میگوید.

کسانی هستند اهل غرور و غفلت، و از زندگی دنبال سرگرمی ها میگردند مشروع یا غیر مشروع، تبریک اینها که از نوع کارهای سرگرمی و بی محتوا است، نه در روز شهادت امام هادی(ع) و نه در غیر آن درهیچ وقتی معقول نیست چون هدفمند نیست .

اما آنهایی که اهل بصیرت اند، تبریک یعنی چه؟  تبریک از نوع برکت هست، یعنی نسبت به دیگران درخواست برکت کردن، برکت یعنی چه؟ اینها در معنی برکت خوابیده، برکت سه تا عنصر دارد:اول خیر؛دوم فراوان؛سوم ثابت؛

خوب این که انسان برای دیگران آرزوی خیر کند و آن آرزوی خیر فراوان و خیر ثابت، نه از نوع متغیرهای دنیوی، ارزشها، این که چیز بدی نیست نه در روز شهادت بد است و نه در غیر آن، یک ارزش است که انسان برای دیگران خیر بخواهد، خیر فراوان بخواهد و برای آنها خیر همیشگی و ثابت بخواهد.

پس این مسئله به شهادت و زندگی و مرگ و اینها ربطی ندارد و در هر حالی این را باید خواست.در دعا داریم«اَللَّهُمَّ بارِکْ لی فِی الْمَوْتِ»[۱] در مسائل ارزشی مرگ در  تبریک و برکت با هم جمع میشود. 

«اللهم بارک لی فی الموت و فی ما بعد الموت»؛[۲]

«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»[۳]،پس پاسخ این سوال اولیه ای که طبعاً  در ذهن عزیزان هست بیان شد.

اما از این که ما بالاخره  کالای زندگیمان را با کیل سال تعیین میکنیم، یک سال بر عمر ما مساوی میشود ۷۰ سال ، خوب ۷۰ سال؛ چه برای آن که گذشته و پشت سرش را نگاه میکنه ۷۰ سال گذرانده،  چه برای آن کسی که میخواهد۷۰ سال در آینده بالاخره طعم دنیا و لذت های دنیا، ناملایمات دنیا را بچشد یک مقداری سنگینه؛ ۷۰ سال مشکلات،۷۰ سال ناملایمات، ۷۰ سال سختی، چون انسان زندگی را با سختی به موفقیت میرساند.

اگر یک دانش آموز سختی نبیند باسواد نمیشود،اگر یک کشاورز سختی نبیند به محصول نمیرسد،همه چیز همین طور است پس باید با سختی پنجه نرم کرد.

وقتی با کیل سال می سنجیم  بعد میگیم ۷۰ سال گران میاد،حالا میخواهید با یک کیل دیگه بسنجید،زندگی چقدره مسابقه هوش، زندگی چقدره، زندگی یک لحظه است نه ۷۰ سال؛ بله یک لحظه قطعاً یک لحظه هست،چطور؟

این روایت را دقت کنید چقدر زیبا است «اِصْبِرُوا عَلَى اَلدُّنْيَا فَإِنَّمَا هِيَ سَاعَةٌ »[۴]، یعنی شکیبا باش، استوار باش،  به خود هراس راه نده، کل زندگی یک ساعته این یک ساعت در اونجا نه ۶۰ دقیقه یعنی یک آن، معنی لغوی ساعت (آن) است زندگیت فقط یک آن هست حواست باشه، تمام عمرت یک آن است. چطور؟

«فَمَا مَضَى مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً»[۵] شما که می گوید یک سال، یک هفته،دقت کنید آنچه را که گذشته  آن دیگه بارش بر دوش تو نیست، به جهت این که نه  در آن غمی می بینید  و نه در آن شادی میتوانید کشف کنید آنکه گذشته، که گذشته هر چه هست.بر دوش شما چیزی نیست ،نه از غمش و نه از شادی اش.

«وَمَا لَمْ يَجِئْ فَلاَ تَدْرِي مَا هُوَ»[۶]، آنچه هم که نیامده، خوب نیامده فردا چه خواهد شد بارش بر دوش من نیست هفته بعد چه خواهد شد نه غمش و نه سرورش من با اون مواجه نیستم،  من مواجه با یک لحظه هستم، این ۷۰ سال یک لحظه یک لحظه است. از نظر توان هر کسی میتواند  خودش آزمایش کند یک لحظه میتواند تحمل کند، یک لحظه میتواند جلوی نفس را بگیرد، یک لحظه میتواند درشتی نکند، یک لحظه میتواند کار خیر کند؛ببینید اگر یک لحظه میتواند خوب همه لحظه ها همچنین است.

«حکم الامثال فیما یجوز وفیما لایجوز واحد»[۷]، اگر در یک لحظه شدنی است که بر راه حق ثابت قدم بمانی و هر چه بادا باد و از باطل فاصله بگیری هر چه بادا باد یک لحظه میشود تمام عمر لحظه به لحظه است و تو همیشه مواجه با یک لحظه هستی نه با یک روز تا برسد به ۷۰ سال .

«فَاصْبِرْ فِیهَا عَلَی طَاعَةِ اللهِ وَ اصْبِرْ فِیهَا عَنْ مَعْصِیةِ اللهِ»[۸]. ارادتت را قوی کن آن یک لحظه ای را که تا آخر عمر ،یک لحظه است دو لحظه نمیشود، سعی کن که نسبت به آنچه که خدا فرموده متعهد باشی، پایدار و آنچه را  هم که نهی فرموده پایدار باشی.

پس خیر، برکت و تبریک آنچه را که معنی شد، برای لحظه به لحظه عمر شما این خیر کثیر و این فراوانی با ثبات برای همیشه برای شما مردم خوب و برای همه اهل اسلام وهمه نوع بشر آرزومندم.

آمین یا رب العالمین

والسلام علیکم و رحمة الله.متشکرم.

 

[۱] -حدیثی از امام صادق (ع)، بحارالانوار : ج ۹۸ ، ص ۱۳۵ ، ب ۷ ، ح ۳ ؛« پروردگارا ، مرگ را بر من مبارک گردان.»

[۲] – مستحبات سعی.

[۳] -فرازی از دعای امام سجاد(ع)،شب بیست و هفتم رمضان ؛« خدايا دورى از خانه فريب، و بازگشت به خانه جاويدان، و آمادگى براى مرگ پيش از رسيدن آن را روزیام گردان.»

[۴] -حدیثی از امام صادق(ع)، الكافي ، جلد ۲ ، كتاب الإيمان و الكفر‏‏ ،بَابُ مُحَاسَبَةِ الْعَمَل.«ترجمه: بر دنيا شكيبا باشيد، همانا كه در آن در برابر آنچه گذشته، ساعتى بيش نيست.»

[۵] -همان.ترجمه:« كه از آن نه دردى يابى و نه شادمانى.»

[۶] -همان.ترجمه:« و آنچه هم نيامده، ندانى كه چيست؟»

[۷] – «حکم اشیای همانند، در آنچه که جایز و ممکن است و آنچه ممکن نیست، یکی است« این یک قاعده‌ی فلسفی است که کاربرهای متعددی در موارد مختلف دارد. برای آشنا شدن با این قاعده و موارد کاربرد آن، ر.ک: غلامحسین ابراهیمی دینانی، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، ج ۱، ص ۲۰۸.

[۸] -حدیثی از امام صادق(ع)،ترجمه:« در این ساعت بر انجام طاعات و ترک محرّمات صبر کن.»؛ الکافی۲/۴۵۴، حدیث۴؛ وسائل الشیعه: ۲۳۷/۱۵، باب ۱۹، حدیث ۲۰۳۷۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *