خانه / متن بیانات / سیاسی / مشروح بیانات/نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار با ائمه جمعه، مسئولین و جمعی از مردم بخش‌ها لانو و درح

مشروح بیانات/نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار با ائمه جمعه، مسئولین و جمعی از مردم بخش‌ها لانو و درح

متن بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  در دیدار با ائمه جمعه، مسئولین و جمعی از مردم بخش‌ها لانو و درح مورخ ۰۳۹۶/۰۹/۳۰

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَعْدَاءِ اللَّهِ».

با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه اهل ایمان.

خیلی خوش آمدید. زحمت کشیدید. مچکرم. بسیار جلسه باصفا، هدفمند و سودمند. بنده از پنجاه شصت سال قبل که در آن تاریخ با واسطه آشنایی با مردم با ایمان منطقه درح داشتم تا دورانی که افتخار نمایندگی شما مردم را داشتم و شما را از نزدیک زیارت کردم و تا امروزی که در خدمت شما هستم مردمی با ایمان، قانع، زحمتکش، با ابتکار، ولایتمدار، ایمانی و انقلابی که با همین سنخیت خداوند متعال به شما امام جمعه‌ی هم سنخ شما و همفکر شما، پویا و پرتلاش با آرمان‌های بلند در زوایای معنوی و مادی. همچنان که نماینده محترم شما در مجلس شورای اسلامی که بنده سابقه کاری، تعهد و دلسوزی ایشان را از دیر زمان دارم.

بنابراین آنچه شما در داخل دارید، مجموعه‌ی کارا، توانمند و ایده مند است.  باید با تلاش همه، هر کسی به جای خود آنچه را که در جدول درازمدت به عنوان کارهای شدنی امام جمعه محترم فرمودند باید بشود. هرچند امروز امکان پیاده شدن نداشته باشد. اما باید این تابلو حفظ شود. این استعدادهای جا به جا برای مسئولان باید گفته شود. درست در چارچوبه رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و اقتصادی مقاومتی که امروز مطرح است این تابلو باید حفظ شود. پیگیری‌های که از ناحیه نماینده محترم مجلس جا به جا. و بیش از آن مسئولیت‌های که در بخش اجرایی، تمام قضیه مربوط به آنان است. باید تلاش کنند و بیایند از نزدیک ببینند. آنچه هم که وظیفه این بنده کمترین است، طبعاً نمی شود بی تفاوت بود. از هر موقعیتی و مناسبتی که پیش می‌آید چه با مسئولین اجرایی و چه با مسئولینی که این کار مستقیم آنان از جهت اجرایی نیست، اما توان دارند از قبیل آستانه مقدس، بنیاد برکت و خیرین. طبعاً باید همه از هم باخبر باشیم و از فرصتی برای پیگیری این آرمان‌ها استفاده کنیم.

انقلاب ما که اسلام ما است، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد . ماهیت اصلیش ماهیت فرهنگی است. اما هر آنچه که مستقیماً و یا غیرمستقیم با فرهنگ تاثیر متقابل دارد، آن می‌شود مسائل روز ما . این که مشاهده می کنید که رهبر فرزانه انقلاب چند سال روی این تکیه می کنند و هر سال یک پسوند به آن می زند، شاید نیروهای اجرایی غیرتش را پیدا کنند و آن مسئله اقتصاد مقاومتی است. چرا؟ چون همیشه  اینطوری است که اقتصاد و فرهنگ در هم تاثیر متقابل دارند. اما در شرایط کنونی که جای تحلیل‌های گوناگون دارد که این مجلس جای آن نیست، دشمنان ما از رخنه‌های اقتصادی با یک عده انسان های تباهکار داخلی شرایطی را فراهم کردند که از این ناحیه ورود پیدا کنند. پس هم تاثیر متقابل دارد که اکنون عرض می کنم و هم کارشناسی میدانی آن این است که امروز دشمن تمام تلاش خود را با یک عده تبهکار داخلی بر این گذاشته است که ضربه اش را از کانال اقتصاد بزند.

اما در بخش اول که اقتصاد و فرهنگ با هم تاثیر متقابل دارند، شما مشاهده می کنید که در قرآن و روایات آن‌ها ذکر شده اشت. وقتی در حدیث دارد که « كادَ الفَقرُ أن يَكونَ كُفرا»۱ یعنی چه؟ یعنی تاثیر مستقیم اقتصاد بر فرهنگ. که اگر چنانچه به هر حال زیرپای اقتصادی فردی یا جامعه‌ی ضعیف شود بدترین آسیب را به فکر، فرهنگ و اندیشه می زند. یعنی زمینه آزادی در تفکر وقتی است، که زیربنای اقتصادی به حد نصابی برسد که بتواند فکر کند. در میان مردم عوام مشهور است که شکم گرسنه ایمان ندارد. این‌ها شواهد تاثیر متقابلش است. یا در قرآن کریم این تعبیر خیلی زیباست، وقتی سخن در حفظ مال می شود، نعمت خدا باید حفظ شود بنابراین اگر یک آدم سفیه (کسی که عرضه‌ی اینکه مالش را حفظ کند، ندارد و سفیه‌تر از او کسی که عرضه‌ ی اینکه فرهنگش را حفظ کند، ندارد) در بحث مال، مال مالش است، اما قرآن می فرماید به او ندهید« وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ»۲، یعنی این مال را به دستش ندهید.

بعد از مال به چه تعبیر می فرماید،« جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا»۳ این مال، این اقتصاد، یک چیزی است که قوام شما و ایستادگی شما متکی به این است، عصای شما است. این تعبیر قرآن عیناً مثل نقش خون در بدن می ماند. اگر فشار خون افت کند اولین کاری که می‌شود، زانویش خم می‌شود. خیلی تشبیه زیبایی است. اقتصاد در زندگی خانواده، جامعه و فرد یک چنین نقشی دارد. بنابراین آنچه را رهبر فرزانه انقلاب می فرماید بالاترین حد کارشناسی است، که روی قضایا هم کارشناسی دین می‌شود، هم کارشناسی سیاسی می‌شود و هم کارشناسی اجتماعی می‌شود. بنابرعلیه این مسائل خیلی مهم است، یعنی مراد از اقتصاد مقاومتی که امروز در دنیا یک حرف اول است که جامعه ای به خودش متکی باشد، آن هم در ثروتمندی مثل ایران. یعنی کشوری که در تمام دنیا نمونه است حالا چه از جهت وسعتش، چه از جهت مرزهای آبی و خاکی و امتیازاتش، چه از جهت قرار گرفتنش در یک منطقه جغرافیای بین سه قاره، چه از نظر چهارفصل بودن هوایش، چه از نظر استعداد مردمش، چه از نظر فرهنگش، چه از نظرغالبیت فرهنگ اهل بیت علیه السلام و چه از نظر ضریب هوشی مردمش، همه چیز درجه یک.

حالا این کشور مثلاً متکی باشد که از خارج بدترین نوع دشمنان این مردم، دشمنان این مکتب، دشمنان این اسلام و دشمنان این فرهنگ بیایند این کشور را برای ما درست کنند. این حرف سفیه است و هرگز هم تحقق پیدا نمی کند. مثل اینکه از دزد دعوت کنید بیاید خانه شما را بچیند. اروپایی‌ها که سابقه آنان از بین نرفته، دزدهای بین المللی که دنیا را خوردند. و این همه بدبختی‌های ملت‌ها چه دیروز، چه امروز از این ها است. مگر انگلیس نبود که این منطقه خاورمیانه و شبه قاره هند را، خون مردم را خورد. انگلیس در وقتی که ایران شما حدود ۲۰ میلیون جمعیت داشت در ایجاد قحطی نظیر آنچه در یمن انجام می‌شود، انگلیس یک برنامه پیاده کرد ۹ میلیون مردم ایران را در قحط و گرسنگی با چراغ خاموش کشت. حالا او بیاید اقتصاد ما را درست کند؟ بدتر از او فرانسه. فرانسه‌ی که دشمنی اش با اسلام به گونه‌ی است که از روز اول پیروزی انقلاب آشیانه همه ضد انقلاب‌ها فرانسه بوده، از بی‌صدر بگیر، از منافقان بگیرید و از هر کسی که آهنگی علیه اسلام و علیه جمهوری اسلامی داشته است. اکنون هم  همان است. همین ده روز گذشته دو نوبت مجوز رسمی به منافقین داد. همان کسانی که تا مرفق در خون جوانان ایرانی ما و شکنجه گاه های عراقی، چه از حدود ۱۷ هزار که از بهترین مردمان را ترور کردند و فرار کردند، چه از شکنجه‌گاهای که به دستور صدام داشتند، فرانسه به آنان اجازه راهپیمایی علیه جمهوری اسلامی داد همین ده روزقبل. او بیاید اقتصاد ما را درست کند؟ دیگر امریکا که شیطان بزرگ است، این که معلوم است. صهیونیست‌های غاصبی که اصلاً دزد هستند و سرزمین مردم را دزدیدند و ۷۰ سال از آن بیرون نمی‌روند او بیاید مثلاً چکار کند. مستشاران امریکائی و اروپایی و صهییونیستی بیایند.

آنان تازه بعد از آنکه رفتند آثار شوم آنان است. این مواد مخدری که می گوید از آن دورانی که در ایران بودند و تریاک را مجانی به مردم می داند، سوخته ها را گران می خریدند. و سیگارها را روز جلوی جوانان می کشیدند و شب تو کوچه ها می ریختند. و فاحشه خانه‌های که دایر می کردند و دزدی‌های که به مردم یاد می دادند تا برسد به تاثیرگذارهای شوم سیاسی و آسیب‌های به اصطلاح یک عده روشنفکرنمایی که بلای جان مردم ما بودند و هستند. همین تفکراتی که اکنون هست. این‌ها را که ساخته است.

مردم ایران که اینطور نبودند، مردم ایران بهترین مردم بودند. اکنون هم پیکره مردم، بهترین مردم هستند. اما آثار شومی که آنان گذاشتند، همه که تریاکی نیستند و شیشه نمی‌کشند. اما همان اقلیت فلج می کند. همان اقلیت سیاسی بیگانه پرست جامعه را فلج می کند. این‌ها که اکثریت نیستند، اقل هستند اما اقل مضرر هستند. از فرهنگی همینطور، آنان هستند که جامعه را آلوده می کنند. آدم‌های بی تفاوت، مسئولانی که احیاناً به هوای بیگانه نفس می‌کشند، این‌ها هستند که درد سر مردم ما شدند. ما امروز بعد از چند دهه باید به صورت الگو و اسوه می‌بودیم که جاذبه ما نسبت به مردم دنیا به گونه‌ی می بود که در مرزهای فرهنگی و مرزهای دینی دنیا را باید تحت تاثیر قرار می دادیم. که نمی گذارد؟ همین بقایای که مثل حشرات مضرری که آفت نباتی هستند و می بینید که سر زمستان تخم ریزی می کنند و سر بهار سر در می‌آورند.

مسئله این است. اکنون هم مشکلات ما با آنان است. اما امروز وظیفه همه ما است که با هدف اصلی که رشد فکر، فرهنگ، ایمان  و معنوی انسان‌های ما باشد اما در این راستا مسئله اقتصاد حرف اول را می‌زند وایران مستعد همه این نیازها را جواب می گوید. اما کسانی که اختلاس‌های آنچنانی سرمایه‌های این مردم، حقوق‌های نجومی سرمایه‌های این مردم، رانت‌های آنچنانی سرمایه‌های این مردم و متاسفانه ناکارآمدهای که نقدینگی، بالا آمدن نقدینه‌ها که انواع مشکلات ایجاد می کند اما برای یک کار درآمد زا پول نیست. چطور شد برای دزدی است، برای اختلاس است و برای پارتی بازی است. سرمایه‌های نقدینگی که سر از آسمان در آورده و مشکل ایجاد می کند برای کشور، است. اما برای اینکه عرضه مدیریتی که این‌ها به کار افتد و آرمانی که امام (ره) براساس روی پای اقتصادی خود ایستادن و دست پیش بیگانه، اینجا پول نیست.

البته این‌ها مشکلات سر راه است، اما این مشکلات نمی ماند. شما در آستانه نهم دی هستید، دیدید برای کشور چه فتنه هایی ایجاد کردند. فتنه ۷۸ بود، قبل از آن خطرهای کودتای نوژه بود، خطر نظامی امریکا بود و از این قبیل که هر روز فتنه بوده و است. در فتنه ۸۸ این را تزریق کردند در مسائل آراء مردم و از این سوء استفاده کردن که جامعه به هم بدبین شوند. نتیجه این شد که در وسط خیابان‌ها دیدید چه کردند. اما مردم هوشیار و بصیر آسیب‌های متحمل شدند و هزینه‌های متاسفانه برای این قضیه داده شد اما کاملاً دوست را از دشمن شناختند و در ۹ دی مردم فیصله دادند آن تارهای عنکبوتی را. این هم همانطور خواهد شد.  آنانی که طرح و برنامه فتنه دارند و به گونه‌های مختلف مسائل اصلی را در حاشیه قرار می‌دهند و مسائل حاشیه‌ی را اصلی قرار می دهند، بالاخره این مردم بصیر رمز را درخواهند یافت و یک ۹ دی دیگر ایجاد خواهند کرد. و اجمالش این است که این آب را بر جوی اصلیش جاری خواهند کرد.

خدا به شما خیر دهد. اگر ریزش‌هایی در انقلاب پیش آمده که باید پیش می آمد و باید سره از ناسره جدا شود، در صدر اسلام هم همینطور بوده. اما رویش های انقلاب خیلی زیبا است و در جای جای جامعه ما از حلقه های صالحین، از این جوانان برومند و از آنانی که سرنوشت کشورهای اسلامی و مناقشه امریکا در سوریه و عراق را اینگونه مردانه رقم می زنند ( این‌ها همین جوانان هستند) و دشمن را عصبانی می کنند. این رویش‌های انقلاب بسیار قوی است. چرا؟ چون کسانی که در فتنه بزرگ می شوند و از همان اول ایزوله و ضدعفونی می‌شوند، پایداری آنان بیشتر از کسانی است که در ابتدای انقلاب بودند که روح همه آنان شاد باد. بنابراین ما به رویش‌های انقلاب خیلی خوشبین هستیم. گذشته از آن این انقلابی است که دست خدا پشت سرش است و هروقت که شورش کردند آن دست از آستینش بیرون می‌آید و به سینه نامحرم می‌زند. ان شاالله موفق و مؤید باشید و خداوند به شما توفیق آنچه که رضای اوست در پیروی از دین و رهبر دین بیش از پیش توفیق عنایت کند. ان شاالله توفیق صاحب اصلی و ظهور حضرت مهدی(عج) خدا نصیب شما کند. اجماعاً صلوات بفرستید.

 

 

۱- الكافي : ۲ / ۳۰۷ / ۴ منتخب ميزان الحكمة : ۴۴۸

۲- سوره نساء، آیه ۵٫

۳- همان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *