خانه / متن بیانات / بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مشاور امور بانوان استانداری

بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مشاور امور بانوان استانداری

مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مشاور امور بانوان استانداری و جمعی از بانوان دستگاه های اجرایی استان در مورخه ۹۵/۰۸/۲۵شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما و همه ی اهل ایمان و تسلیت ایام تعزیه ی اهل بیت در آستانه ی اربعین حسینی خیلی خوش آمدید.
گزارش جامع ای دادید خداوند به شما قوت دهد در همه ی امور خیر متشکرم و چون حاوی موضوعات مختلف است که یکی از آنهایی که اشاره کردید مسائل پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، عرضی مختصر در همین موضوع وقت شما را میگیرم.
حدیثی داریم از رسول گرامی اسلام (صل الله علیه و آله) که می فرمایند: (كَیْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ المنکر) فقیل له : و یکون ذلک یا رسول الله؟ قال: نعم و شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ کَیْفَ بِکُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ، فقیل له: و یکون ذلک یا رسول الله؟ قال: نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً).
این آسیب های اجتماعی که اشاره فرمودید که خب در بدو نظر انسان تصور می کند که یک فرد را از تباه شدن پیشگیری می کند، بله از این لحاظ پیشگیری یک فرد است از آسیب کار خوبی است اما آنچه که در این حدیث آمده است، آنقدر به موضوع زن در جامعه اهمیت داده است، که معنی آن به این بر میگردد که خدایی نکرده اگر این ها تباه بشوند اصلا کل جامعه حتی دیدگاه جامعه عوض می شود، هشدار خیلی پر اهمیتی است که در این حدیث داده است که البته صاحب حدیث که رسول الله (ص) است در تشریع دین پروردگار هم در صورتی که به آن عمل شود، اولین کار این است که پایگاه زن ها در تشکیلات خانواده که محکم می شود، به این معنی که خب اگر ما بالاخره توفیق وصول به آن حقیقت اسلام را داشته باشیم، یعنی جایگاهی که باید در خانواده زن به گونه ای تامین باشد، که با این قرارداد تامین که در شرع و فقه است، زن کاملا به آنچه که در غیر خانواده است، حالت بی اعتنایی پیدا کند، چرا؟ چون غنایی که برای او در خانواده طرح شده او را از همه چیز بی نیاز می کند و وقتی وارد جامعه می شود با این چشم پر وارد جامعه می شود آن هم همراه تربیت های خاص و فرهنگ الهی که انسان ها را آنطور می پرورد.
الحمدالله با همه ی مشکلاتی که همواره در تاریخ داریم، اما همواره زن های بزرگ و باشخصیتی الگوهایی می درخشند بودند و هستند و خواهند بود، و رو به توسعه هم است، ودقیقا مطابق آنچه که در این حدیث در جهت حفظ و صیانت و پرورش روح زن آمده است که با حفظ شود در زبان دشمن هم در بعد منفی آن ما شاهد آن بودیم و هستیم چون ترجمه حدیث تقریبا این است که این توسعه و سرایت پیدا می کند، حالت ضریبی پیدا می کند، اگر چنان چه زن در جامعه تباه شد، جوان ها تباه می شوند، یعنی مهم ترین نیروهای فعال جامعه، نتیجتاً راکت می شوند، از اهداف بزرگ انسانی فاسد می شوند، و اگر چنین شد آن جایگاه اصلی و تعهد های اجتماعی که جامعه به صورت یک ماشین و کارخانه است، قطعات دارد و در این جامعه هر قطعه ای باید کار خود را انجام دهد، معروف همین است و اگر چنان چه نیروی فعال جامعه که بیشتر جوان ها هستند آسیب ببینند، آسیب نتیجه ی از کار افتادن همه ی قطعات می شود، و اگر چنانچه آن جایگاه اصلی تفکر اندیشه ،صداقت و طهارت و عشق به کمال و سیر الاالله ،انجام وظیفه، تعهد بر انجام وظیفه، اگر چنانچه این آسیب دید، نتیجه آن این است که در دراز مدت کل این دیدگاه از بین میرود، ارزش ها می شود ضد ارزش، ضد ارزش ها به اسم ارزش در می آید.
مفاسد دزدی ها همین هایی که متاسفانه است، چرا؟ چون وقتی پایگاه خراب شد لوازم دارد این ها از بین میرود، اعتماد ها، صداقت ها، بنابراین می بینیم که طراحی که دشمنان ما علیه کل نظام ما دارند، خب این یک کلید های مخصوصی دارد، آنها کاملا با مطالعه کار می کنند کارشناسی می کنند، و برای تباه کردن و تصرف بر آن جامعه از نقطه های خاص که حالا گاهی اقتصادی است، و یا فرهنگی و فلان، ولی مشاهده می کنید یکی از آنهایی که استعمار فراموش نکرده چه در گذشته ها و چه در زمان ما این است که اصولا زن ها را در تعهد های عقیدتی متزلزل کند، من چندی قبل بود از این اطلاع رسانی ارگان ها داشتم، می گفت از فرانسوی ها، در سلطه ی بر الجزایر یک کسی از عامل فرانسوی پرسید، شما این همه اعتبار خرج می کنید در این که تغییر لباس در زن های الجزایر بدهید خب این چه نتیجه ای دارد؟ این همه روی این سرمایه گزاری کردید خب می توانستید در یک مورد دیگر سرمایه گزاری کنید، او در پاسخ گفت: شما توجه ندارید اگر ما بتوانیم از نظر شیوه های حضور در جامعه شیوه های اسلامی را از بین ببریم، کل جامعه را تصرف کردیم، چیز عجیبی است.
بعد از آن متوجه این حدیث می شوید که این حدیث چقدر اهمیت دارد، همان نقطه ای که در جهت مثبتش حدیث پیغمبر دارد، در جهت منفی اش دقیقاً دشمن دارد، چون او هم کارشناسی کرده است، جالب اینجاست که مضمون روایتی را نقل می کنم، البته بنده کم حافظه هستم این است که جنین وقتی به چهار ماه میرسد، بعد بالاخره در آن عالم خاص فرشته ای که می خواهد سرنوشت او را تعیین کند، می پرسد که خدایا این سرنوشتش را چگونه تعیین کنم؟ خطاب می شود به پیشانی مادرش نگاه کن تا سرنوشتش را تعیین کنی. ببینید همان تاثیری که روایت دارد که فرشته ی خدا در تعیین سرنوشت جنین به جبهه مادر نگاه می کند، دقیقاً در این حدیث هم آمده است جبهه مادر و زن که در واقعه مادر جامعه است.
دقیقاً همان در کل جامعه هم سرنوشت جامعه را باید چطور تعیین کرد، آنجایی که زن های بزرگ و عالم و متعهد و فعال در صحنه های مختلف زن های پاک همانطور که در جنین خودش از نظر فرزندش تاثیر دارد، دقیقاً همان نقش را روی کل نسل جامعه دارد و این چه مقام پر اهمیتی است که هم در جهت مثبتش بسیار اهمیت دارد و هم در جهت منفی اش بسیار خطرناک است.
و این مسائل اجتماعی که مطرح فرمودید پشتوانه علمی و فقهی و روایی و قرآنی از طرفی صحنه میدانی اش اینطور است، که غالبا اینطور است، البته این جبر نیست، به همان نحوی که از نظر انعکاس های ظاهری یک فرزند زبان مادر را بهتر یاد می گیرد، این تنها زبان مادر نیستف اخلاق و فرهنگ و متانت و پاکی اش است همه این ها است، دیگر اما در جنبه میدانی ما مشاهده می کنیم، که گفتم جبر نیست، اراده انسان به جای خودش فعال است، ولیکن غالباً اینطور رقم می خورد، که مردان بزرگ فرزندان زن های بزرگ هستند و احیانا مردانی که به هر حال دچار ضعف های مختلف هستند بیشتر آن را باید به سراغ مادر هایی که ضعیف هستند از نظر اندیشه و فکر و اراده و اجتماعی و… اینطور است.
بله همه آنچه که شما بیان فرمودید قابل تقدیر است خداوند به شما خیر دهد، مخصوصا که خب باز آنچه که باز ویژه است در برنامه بهزیستی این است که شما به سراغ اعضای ضعیف جامعه می روید، بازوی آنها را می گیرید، این ارزش ویژه دارد، اما در موضوعات مختلف که هر یک در جای خودش اهمیت دارد، بسیاری از این ها اهمیت شخصی و خانوادگی دارد اما در همه ی این ها مسائل اجتماعی اش اهم از آن مسائل است.
ما هم به شما خدا قوات می گوییم انشاالله موفق باشید از دست ما هم اگر کاری ساخته باشد و سنخ کارهای ما شمرده شود در خدمت هستیم.
خداوند بر توفیقاتتان بیافزاید، برای شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا ومخصوصاً شهدای حرم و مخصوصا حرم زینب کبری (س)و شهید اخیرمان خبرنگار آقای خزاعی اجماعاً صلوات
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
موفق باشید انشاالله.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *