یکشنبه های علوی جلسه ۵۹(دین وتحقق عدالت) ۱۶/۱۱/۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما عزیزان و عرض تبریک وتهنیت ایام، ماه رجب المرجب و موالید معظمش و بهمن ماه عزیز؛ بازگشت امام و پیروزی انقلاب اسلامی، ان شاء الله که بر همه شما و همه اهل اسلام مبارک باشد و بالأخص میلاد سرتاسر سعادت حضرت امیرالمومنین یعسوب الدین علی بن ابی طالب (ع) در خانه کعبه.
بنده به ذهنم آمد از عبدالفتاح عبدالمقصود عالم برجسته سنی مصری که به قم تشریف آورده بود و در محضری که همه علما بودند خودشان سوال کرد که فلسفه تولد علی بن ابی طالب در داخل کعبه چیست؟ هرکدام پاسخی دادند دور زد در پایان گفتند:«نظر خود شما چیست؟» گفت:«نظر من این است که خداوند کعبه را قبله همه جهان قرار داده است و خواسته بفهماند که قبله کعبه علی (ع) است»«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»[۱][۲][۳][۴]
[۱] سوره مبارکه حدید آیه ۲۵
[۲] سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۶
[۳] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۹
[۴] نهج البلاغة ، حكمت ۱۲۵
حال خداوند دینش را مشخص کرده است، یعنی میفرماید همه پیامبران که آمدند، «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا»[۵] همه ۱۲۴ هزار پیغمبر با دلایل کافی و بینات آمدند، با قانون آمدند برای چه چیزی آمدند؟ «لام» برای تعلیل هست که علت غایی را نشان میدهد « لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»[۶] برای پیاده کردن عدالت آمدند، دین خداوند یکی است، همه پیغمبران هم به یکی دعوت کرده اند.از اینجا خداوند دینش را بر اساس عدل تعریف میکند، از آن سو در پاسخی که خداود به حضرت ابراهیم میدهد که « وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي»[۱] این مقام امامت را که خداوند برای حضرت ابراهیم تثبیت میفرماید بعد از آزمایش های بزرگ که آنها خود شنانه بر این اصطفای مقام و ارتضای مقام ولایت است، بعد میفرماید:«ما تو را امام قرار دادیم» بعد حضرت ابراهیم سوال میکند که « وَمِنْ ذُرِّيَّتِي؟» از فرزندان من چطور؟ « قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»[۲] این پیمان با ظالم بسته نمیشود، ولایت به ظالم داده نمیشود، اینجا همه پیغمبران یک دعوت دارند، دعوت به عدل، اینجا هم پاسخ این است که ظلم و ظالم در اینجا هیچ جایگاهی ندارند
[۱] سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۴
[۲] همان
حال بعد از پیغمبر آخرالزمان مردم تردید دارند؟! واقعا جای تردید هست؟! اسلامی که اساسش بر عدل است، اسلامی است که ائمه اثنی عشر بدان دعوت میکنند یعنی دعوت به بعثت همه انبیاء غیر از این هست؟! آیا جای این هست که خداوند تصدی دینش را به ستمگران داده است؟! این دلیل میخواهد؟ خیر روشن هست و رمز دوام و بقاء در نظام تکوین، در نظام تشریع عدل است، «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَرْضُ»[۹] این قانون است، تکیه گاه نگاه تکوین با این همه مفصلاتی که در نظام خلقت هست متکی به قانون عدل هست، تشریع هم همینطور هست«أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ»[۱۰] هم نظام تکوین در خلق و آفرنش موجودات و هم نظام تشریع در برنامه و نرم افزار هستی قانون عدل است و آنچه که اصولا رمز زیبایی است، زیباییها همه در عدل وجود دارد، حتی در مسائل روزمرهای که گاهی به عنوان هنر مطرح میشود، فرقی میان خطی که من مینویسم که بعد خودم هم نمیتوانم بخوانم با آن خطاط ماهری که آنقدر زیبا مینویسد که نمیخواهیم چشم از آن برداریم فرقش چیست؟ فرقش این است که او براساس قانون عدل همه اینها را سنجیده[۱]
[۱] سوره مبارکه انفال آیه ۲۲
این جنگهای خانمان سوزی که از جنگ های جهانی اول تا دوم وتا حمله به بیش از ۵۰ کشور بدون هیچ دلیلی، آواره کردن مردم، کشتن مردم، غرق شدن مردم، ایجاد قحطی، محاصرههای نان و آب و دارو بر مردم، ۱۲۷ سازمان حقوق بشری همین روزها اعلام کردند که زن ها، بچه ها، در یمن میلیونها در قحطی و خطر مرگ قرار دارند، این بشر چه موجودی است؟! به چه دلیل؟ هرجا که کشور ضعیفی باشد یا بوی نفت بیاید میبینیم عوامل جمهوری خواه آنجا حضور دارند و بدترین شرائط و شکنجهها را علیه مردم برای دزدی، آن سازمان ملل مسخره و آن شورای امنیت مسخره و بدتر از آنها این مدعیانی که سمپادهایی هستند در کشورهای دیگر که از آنها پشتیبانی میکنند، این از همه زشت تر هست.
عجیب هست به سوریه حمله کردند برای چه؟ آن همه تخریب کردند، آن همه غارت کردند هنوز هم آمریکا در سوریه هم نفت هایشان را میدزدد و هم کامیون های گندمی که جابه جا میشود را میدزدد و از کشور خارج میکند و باعث قحطی نان شده است، دنیا هم از دور نگاه میکند، اینها هم که ادعای سیاست و فقاهت میکنند از دور نگاه میکنند، آدمهای بی غیرت نافهم به اسمهای حزب و گروه وقتی تروریستهای طرفدار معاویه به شهر و روستاها حمله میکردند همین کارهایی که امروز بن سلمان و… انجام میدهد معاویه و اصحابشان عمر و عاص انجام میدادند.
به امام علی (ع) گزارش رسید که یک زن یهودی که بر دستش دستبندی یا بر پایش خلخالی بوده است اینها با زور از دستش در آوردند و دزدیدند و غارت کردند و او که مسلمان هم نبوده است فریاد میزده است که «یا للمسلم» سپس بهتر از بنده میدانید، حضرت فرمود:«يَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ»[۱]ای نامردهایی که در قیافه مرد هستید، اگر از این غصه یک نفر دق کند و بمیرد جای دارد، مطلب به کجا رسیده است، زنی که اصلا مسلمان نبوده است، باشد او انسان است، در پناه مسلمین است، حال میگویند:«ما نفهمیدیم که حق با علی بوده است یا با معاویه» اسم او را چه باید گذاشت؟
[۱] نهج البلاغه خطبه ۲۷
به هرحال اسم شخص نیست بحث ملاکها هست کدام ملاک کدام دین؟ کدام حق؟ کدام عدل؟ این درحالی است که دوست و دشمن گذشته از صحنه میدانی و آثارش میدانند که تنها کسی که اشبه الناس به رسول الله هست در اجرای عدل و حق، شخص امیرالمومنین علی (ع) هست، اگر به هر اسمی چه دیانت و مسلمانی، دزدیدن اسم که کاری ندارد، با نفاق همه کار میشود کرد، که بدتر از کفر جهانی در امروز نفاق جهانی هست.
داستان پسر هند مگر نشنیدی که از او و سه کس او به پیمبر چه رسید
پدر او در دندان پیمبر بشکست مادر او جگر عم پیمبر بمکید
خود به ناحق حق اولاد پیمبر بگرفت پسر او سر اولاد پیمبر ببرید
حال این دین است، عجب دینی! حال بدتر از او کسی است که او را تصدیق میکند، اگر قرآن را قبول داریم «لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»[۱۳] با صدها دلیل دیگر که هست.
به هرحال امام علی (ع) اولین مظلوم عالم است، این اول جنبه عددی ندارد که یعنی پیش از علی (ع) مظلوم ندارد خیر این اول عددی نیست یعنی درجه یک، یعنی اگر مظلومین را درجه بندی کنید، درجه یک مظلومیت امیرالمومنین علی (ع) هست.
امروز هم که وقتی براساس ولایت امیرالمونین علی (ع) که ولایت رسول الله و خداوند متعال هست، این نظامی که بر این اساس نه کم و نه زیاد تنظیم شده است، دشمنان بیرونی و داخلی مگر میگذارند، از هر چیزی که توانستند استفاده کردند و میکنند، حرف خودشان هست: «همه گزینهها روی میز است» آنچه را که انجام ندادند یا نمیدهند نمیتوانند انجام بدهند، و این همه آسیبها و خیانت ها… و آنهایی که نامشان را مسلمان میگذارند و بعد به تبعیت از اروپاییها و امریکای جنایت کار علیه دین پیغمبر این همه ستم میکنند، بعد اسمشان را هم مسلمان میگذارند، کلید دار حرم هم میگذارند، و این افرادی که در داخل دنبال آنها هستند، ببینید پستی انسان به کجا میرسد.
اما به هرحال این راهی است که تنها راه نجات مقاومت و ایستادگی و صبر شرط آن است و سمبل آن ابوذر غفاری است که در پای ولایت امیرالمومنین(ع) ایستاد و همواره آنچه را که حق بود گفت و پای حق فدا شد، به هیچ نحو نتوانتسند او را خاموش کنند، خواستند او را بخرند و رشوه بدهند، خواستند او را تبعید کنند، خواستند او را شکنجه کند، فرق نمیکند حتی تا جایی که در تبعید به شامات که مرکز حکومت پسر هند بود اما ابوذر به گونهای تبلیغات میکرد که نتواسنتد جلوی او را بگیرند، اطلاع دادند که «او مارا بیچاره کرده» ، این لبنانی که امروز میبینید سید حسن نصر الله که میبنید ظاهر این قضیه این است که آنها مسلمانانی بودند که تحت تبلیغات ابوذر غفاری اسلام را انتخاب کردند و بعد از ۱۴۰۰ سال باز هم تولیداتش سیدحسن نصرالله هست، فرق ره از کجاست تا به کجا، و از آن جا وقتی معاویه ابوذر را به مدینه برگرداند با آن شتری که چه جهاز داشت یا بی جهاز بود، ملافهای نبود و وقتی ابوذر به مدینه رسید پوست و اطراف پای او ساییده شده بود و خون همه چیز را آلوده کرده بود، باز هم اکتفاء نکردند حتی در بدترین جا … حال از کدام کارشناس بفهمند که ابوذر غفاری از کجا بیشتر از همه بدش میآید؟ دستگاه خلیفه میخواهد او را تبعیید کند، به بدترین جایی که در نظر ابوذر هست، چه کردند؟ گفتند:«از خودش بپرسید مگر حدیث پیغمبر را نشنیدید آسمان سایه نیفکنده وزمین باری بر دوش نگرفته است اصدق از ابوذر»[۱] از ابوذر پرسیدند:«از کجا بیشتر از همه بدت میآید؟» گفت: «از ربذه محل اصلی خودم هست، آنجا مشرک بودم از زمینش بدم میآید» گفتند:«تبعید کنید» خلیفه گفت: «هیچ کس را ندارد که به او احترام بگذارد و او را بدرقه کنند» امام علی (ع) و حسن(ع) و حسین(ع) تشریف آوردند فرمود:«يا أبا ذرٍّ إنّكَ غَضِبتَ للّه ِ فارْجُ مَن غَضِبتَ لَهُ»[۲] راه سختی است، اما امید به خداوند همه اینها را جبران میکند برو در امان خداوند، و آنگاه که ابوذر از دنیا رفت، کاروان مالک اشتر عبور میکرد و خداود طوری تقدیر فرمود که مالک اشتر آن بدن مطهر را تجهیز کند.
[۱]« مَا أَظَلَّتِ اَلْخَضْرَاءُ وَ لاَ أَقَلَّتِ اَلْغَبْرَاءُ ذَا لَهْجَةٍ أَصْدَقَ مِنْ أَبِي ذَرٍّ» بحار الأنوار،ج۲۲ ص۳۴۳
[۲] نهج البلاغة، خطبه ۱۳۰
به هر حال راه این است، بی راهه آن است، « فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ»[۱۶] و نعوذ بالله من شرور انفنا و سیئات اعمالنا، صلوات بفرستید.
۱۶/۱۱/۱۴۰۱
[۱] سوره مبارکه حدید آیه ۲۵
[۲] سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۶
[۳] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۹
[۴] نهج البلاغة ، حكمت ۱۲۵
[۵] سوره مبارکه حدید آیه ۲۵
[۶] همان
[۷] سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۴
[۸] همان
[۹] عوالى اللآلى ، ج ۴، ص ۱۰۳
[۱۰] سوره مبارکه اعراف آیه ۵۴
[۱۱] سوره مبارکه انفال آیه ۲۲
[۱۲] نهج البلاغه خطبه ۲۷
[۱۳] همان
[۱۴]« مَا أَظَلَّتِ اَلْخَضْرَاءُ وَ لاَ أَقَلَّتِ اَلْغَبْرَاءُ ذَا لَهْجَةٍ أَصْدَقَ مِنْ أَبِي ذَرٍّ» بحار الأنوار،ج۲۲ ص۳۴۳
[۱۵] نهج البلاغة، خطبه ۱۳۰
[۱۶] سوره مبارکه کهف آیه ۲۹