لرّاضي بِفِعلِ قومٍ كالدّاخِلِ فيهِ مَعَهُم وعَلى كُلِّ داخِلٍ في باطِلٍ إثمانِ، إثمُ العَمَلِ بِهِ و إثمُ الرِّضا بِهِ[۱]، گاه انسان با ایمان موضعش موضع عدل است و عبودیت و بندگی است، در یک مرحله خاصی زمینه یک لغزش و گناه برایش پیش می آید، اراده گناه می کند اما گناه را انجام نمی دهد، آن گناه برای او نوشته نمی شود، بله در این لحظه ممکن است آسیب هایی داشته باشد اما گناه بر او نوشته نمی شود، این یک مطلب است چون موضع، موضع عدل است، موضع عقل است، موضع شریعت است، موضع عبودیت و بندگی است، در یک مرحله لغزش اراده ای کرده و بعد هم گناهی نکرده، گناهی برای او نوشته نمی شود، خب این یک تفاوت دارد با آنجایی که در درون و دل موضعی دارد که آن موضع ظلم پذیر است، گناه پذیر است، شرک پذیر است، این با آن متفاوت است، چون هویت ایمانی هر شخصی بر خواسته های اوست، وقتی خواسته های او همراه با ظلم است، خواسته های او گناه است، خواسته های او بی عدالتی است این خودش بدترین گناه است، این موضع بدترین گناه است، یعنی با این موضع دیگر نمی شود دین داشت، این بدترین نوع شرک است چون خواسته او در مقابل رضای خداست ولو به صورت فیزیکی وارد گناه نشده اما موضع، موضع گناه است، این با آن اولی خیلی متفاوت است که کسی طاغوت را بخواهد، کسی به ظلم طاغوت راضی باشد، کسی به بقاء طاغوت رضا داشته باشد،حالا روایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) این است؛ الرّاضي بِفِعلِ قومٍ كالدّاخِلِ فيهِ مَعَهُم[۲]، ریشه این هم که در آیات قرآن است وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ[۳]، اگر یک عده از شما دنبال بیگانه هستند او دیگر از شما نیست فَإِنَّهُ مِنْهُمْ، جزء آن هاست، ما وقتی می گوییم آمریکا، وقتی می گوییم انگلیس، وقتی می گوییم فرانسه، وقتی می گوییم آلمان مراد ما که منطقه جغرافیایی این کشورها نیست که حالا یکی اهل آنجا باشد، مراد تفکر آمریکاییست، ممکن است در آسیا باشد کما اینکه بسیاری در خود خاک آمریکا، خود خاک انگلیس هستند که بسیار آدم های خوب و فهمیده ای هستند و همواره هم با حق همراهند، در فرانسه هم همینطور، هر جای کره زمین همینطور، این ها که وقتی اسم این کشورها را می بریم، نه مراد آمریکا و انگلیس جغرافیایی است نه جمعیتی بلکه سیاسی فرهنگیست، آن هایی که دارای این فرهنگ هستند، حالا ممکن است مثلا ژاپن یا کره جنوبی توی آسیا باشند اما آمریکاست، بسیاری ممکن است در خاک آمریکا و انگلیس باشند اما حزب اللهی هستند اما به هر حال وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ[۴]، هر کس همراه بیگانه است خودش بیگانه است، بدترین بیگانه است، چون دزد خانگی است، با دزد بیرونی می شود کاری کرد، با دزد خانگی چکار می شود کرد؟ الرّاضي بِفِعلِ قومٍ كالدّاخِلِ فيهِ مَعَهُم[۵]، هر کس اندیشه او، فکر او، عقیده او، موضع او، موضع گناه است، موضع کفر است، موضع شرک است، موضع ظلم است، ممکن است به دست او چیزی انجام نشود، موضعش این است، پشه ای را هم نکشته است، چقدر خون به گردنش است؟ فردا مشخص خواهد شد.