به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، مشروح بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از بسیجیان بیرجند منتشر شد.
بسم الله الرحمن الرحیم، با سلام به امام زمان(عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه ی بسیجیان، عرض تبریک و تهنیت سالگشت تحقق بسیج مستضعفین نظام جمهوری اسلامی ایران.
انسان در هر شرایطی که هست دارای دو جنبه است، یکی جنبه ی نظری و بینش ها و دیگر جنبه ی عملی، اینی که عرض می کنم برای توجه به مفاد کلمه بسیج است، که به معنی همان حرکت است، اما انسان ها در بحث های نظری، اعتقادی، بینش و جهان شناسی خیلی ها ممکن است که صاحب نظر باشند یا به هر حال نظری را انتخاب کنند اقتضی در آن ایجاد می شود اما به مانع برخورد می کنند، جلوی یک خیابان خودروها می روند به یک مانع برخورد می کنند همه متوقف می شوند، دستگاهش کار می کند اما در جا کار می کند، بعد از سلطه ی ظلمه حالا چه در بنی امیه و چه در بنی مروان، چه بنی عباس و باقی پادشاهان خودسر این ها برای آن التزام به احکام اسلامی و حرکت اسلامی مانع بزرگ بودند تا در قرن های ما استعمار هم بر آن افزوده شد، این مانع بزرگی بود، بلاخره یک مسلمان در پیروی از اهل بیت(ع)، انگیزه زیاد دارد اما در اجرا و عمل این ها به مانع برخورد می کردند و قابل عمل نبود، بیشتر جنبه نظری بود، یعنی اقتضی بود با مانع، و حال آنکه تحقق هر شیئی و هر عملی نیاز دارد به وجود مقتضی و عدم مانع، مانع نباشد، نقشی که انقلاب ایفا کرد این است که مانع را برداشت، حالا چه طاغوت داخلی و چه استعمار خارجی، این مانع را از بین راه برداشت، مانع را که برداشت معنی آن چیست؟ یعنی یک، دو، سه حرکت به سمت آرمان های اسلام، قاعدتا این باید تک تک مردم مسلمان در این شرایط باید التزامشان را نشان می دادند اما در عین حالی که از نظر اعتقادی و بینش آن را قبول دارند اما در عمل به مانع های نفسانی دست و پایشان بند است، و لذا این حرکت به صورت نسبی انجام شد در جامعه ما، همانی که از آن تعبیر می کنید به بسیج، تفکر بسیجی که همراه با التزام عملی به اسلام است.
اگر چنانچه اسلام به معنی صحیحش به صورت فراگیر پیاده شود اصلا ما دشمنی که عرض اندام کند اصلا وجود خارجی نمی تواند پیدا کند، چون به او همچنین فرصتی داده نمی شود، این فرصت هایی که دشمنان پیدا می کنند به خاطر ولنگاری، سهل انگاری، تساهل، تسامح و وادادگی کسانی است که از ضعف آن ها دشمن طمع می کند، آنچه را هم که از فرمایشات امام(قدس سره) اشاره فرمودند که آنگاه که در جامعه ای زمزمه بسیج فضا را پر کند اصلا جای دشمن نیست، دشمن چه کار کند، بنابراین ما آسیبی که می بینیم همواره از ناحیه ی آدم های سست اراده و متأسفانه سازشکار می بینیم، بر ما طمع می کنند، لذا به هر میزانی که تفکر بسیجی را زیاد کنید، توسعه بدهید به همان اندازه دشمن مأیوس می شود و خطرات از جامعه ما، از کشور ما، از ناموس ما، از آرمان ما، از اسلام ما دور می شود.
حالا ما در ظرف این چهل سال آسیب زیاد دیده ایم، این آسیب ها همش از ناحیه ی افراد منفعل حاصل شده است، همین جریانات اخیر و فتنه ی اخیر هم کاملا پیداست وادادگی ها نتیجه اش همین است، اینجاست که همواره هزینه ی سازش های غیر معقول و وادادگی ها و کم آوردن در مقابل دشمن خیلی هزینه اش بیشتر است تا هزینه ی مقاومت، مقاومت اگر فراگیر باشد اصلا بی هزینه است، همانی که قرآن مجید از آن به جهاد کبیر تعبیر می فرماید ” فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا “(۱) این جهاد کبیر جهاد نظامی نیست، نخیر یک بینی هم خونی نمی شود، آن چیست؟ همین اندازه که دشمن بداند در اینجا هیچ سازشکاری نقشی ندارد و کار دست آدم های با ایمان و با اراده است، بینی هم خونی نمی شود چون او جرأت نمی کند که قدمی به جلو بردارد.
در هر بعدی که حساب کنید آسیب های ما از خودی های ولنگار است نه از بیرون، آمریکا هیچکاره است، صهیونیست ها هیچکاره هستند، انگلیس و فرانسه و آلمان کاره ای نیستند، آنی که کار را سخت می کند بر مسلمانان، سازشکاران داخلی هستند در انواع مسائل، حالا یکی مسئله اعتیاد، اگر ایرانی همراه نباشد برای قاچاق مواد مخدر، هیچ خارجی جرأت نمی کند وارد شود، یا انواع کالاها، فرق نمی کند، از نظر سیاسی هم همنیطور است، اگر داخلی از خود سستی نشان ندهد و به ساز سیاست بیگانه ی غرب نرقصد او جرأت نمی کند که بیاید، مسائل اقتصادی هم همینطور است، فرق نمی کند، مسائل اجتماعی هم همینطور است، مسائل فرهنگی هم همینطور است، لذا توصیه تفکر بسیج یعنی تضمین سلامت صد در صد کل جامعه.
فتنه های متعدد، بحث فتنه ۷۸، ۸۸، ۹۶ و امروز فتنه ۹۸ نیست، بلکه هر روز از ناحیه دشمن به صورت کارشناسی توطئه فتنه است در ابعاد مختلف، اما حالا یکی از صدها نمونه همینی است که الان انجام شد، ببینید ما فتنه گر نیستیم اما از فتنه هم نمی ترسیم چرا؟ چون جوهره ی این مردم ما را رو می کند، بر خلاف آن اقلیت سازشکار، آن که جوهره ی عامه ی مردم ما که اسلام را می خواهند، انقلاب را می خواهند، پیروزی را می خواهند، فتنه می آید و بصیرت ایجاد می کند، ضایعات دارد اما بصیرت ایجاد می کند و برای آینده ها و حتی حضور حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) به دنبال همین فتنه ها حاصل خواهد شد، لذا ما فتنه نمی کنیم اما از فتنه هم نمی ترسیم.
دیروز به مناسبتی با دوستان موردی داشتیم که آقای حاج شیخ عباس مصباح زاده، ریاضیدان و منجم مومن و متدین که من حدود ۴۵ سال است که با تقویم ایشان آشنا هستم، از پیش از انقلاب پیشگویی هایی می کردند و پیشگویی ها نیز بر اساس ضمیر روشنش است یا دانشش می باشد منبعش را نمی دانم ولی از حدود ۴۵ سال قبل من رصد می کنم نظرات ایشان را در جهت تقویم هایی که دارد و آن ها را می گرفتم و خیلی جاها پیشگویی های ایشان درست جواب می داد، خیلی جالب بود، پیش از انقلاب و بعد از انقلاب، خیلی شیرین؛ این فتنه هم که الان شد ایشان پیشگویی کرده یعنی برای فتنه ای که انجام می شود و در آذر ۹۸ بعد از این فتنه چه می شود؟ این جزو اخباری که می دهد، از خصوصیات این آقا هم این است که در همان دوران طاغوت هیچوقت چاپلوسی آن ها را نمی کرد و به حساب حضرت مهدی(عج) کتابش را شروع می کرد، اینجا هم در هر ورقی که اول ارادتشان را به ساحت قدس مهدوی نشان می دهد در آذر ۹۸ بعد از اخباری که می دهد می گوید “بروز بعضی فتنه ها”، بعد چه می شود؟ بعد می گوید “گرفتاری خائنین و اعداء”، بله آنها کار را شروع می کنند اما باید پاسخ دهند، ایران کشور ضعیفی نیست مرزهای ایران هم مرزهای جغرافیایی این کشور نیست، مرزهای ما در کشورهای اسلامی مشخص است، و این تنها مردم ایران نیستند که به اسلام ناب عشق می ورزند، این همه اخباری که هر روز می شنوید و برای اسلام جان می دهند، فرزندانشان را می دهند، از گرسنگی می میرند ولی… مسئله این است، مرزهای ما اینجاست، این برای پیش بینی آذرماه است، همینی که الان بگیر بگیرها شروع شده است، بعد از آن فتنه، برای ماه بعدش دی ماه، پیش بینی کرده است “خذلان دشمنان و بهت کوری منافقان”، این مال ماه دی است، منتظر این ها هم باشید که چگونه در این فتنه نتیجه ی نهایی یک بصیرت جدید خواهد شد، یک حرکت جدید خواهد شد که آنهایی هم که در کشور ما چرت می زنند و خواب هستند و یا خواب هایی می بینند، آن ها هم از خواب بیدار شوند، بعد می رود در بهمن ماه، می گوید “و کشف استار”، این جریانات یک لایه های ظاهر دارد، همینی که در خیابان ها می بینید، یک لایه های پنهان هم دارد، استار یعنی آن پرده هایی که پشت پرده چه خبرهایی بوده که چنین فتنه ای ایجاد شده و هر کس می گوید کی بود کی بود من نبودم؛” می گوید در ماه بهمن، “توطئهی کفار و کشف استار و عزل بعضی ارباب مناصب”، آن هایی که دارای مقامی و منصبی و مسئولیتی هستند، ایشان خبر می دهد و می گوید که آن ها دیگر تاریخ مصرفشان تمام می شود بعد از آنی که کشف استار شود و پشت پرده ها ظاهر شود چنین لوازمی هم خواهد داشت.
ببینید تفکر بسیجی یعنی انسان ملتزم به اسلام نظری و اسلام عملی، و اگر این تفکر بسیج، خب این هم خودش به اصطلاح منطقی ها یک ماهیت مشکک است، همه ی بسیجی ها که مثل هم نیستند، یکی ۱۰ درجه، یکی ۵۰ درجه، یکی ۶۰ درجه، یکی ۷۰ درجه و یکی ۱۰۰ درصد است، بسیجی ۱۰۰ درصد، بسیجی ۱۰۰ درصد بلاخره باید به آن سمت بروید، شما که الحمدلله هستید ولی باید به آن سمت بروید، خب در اینجا یک ترازی هم دارید؟ بنده تصور می کنم که اگر به عنوان تراز بسیجی مرحوم شهید عبدالحسین برونسی را قرار بدهید هر چه از او کم داشته باشید بلاخره باید پر کنید، چرا؟ چون او تراز انقلاب است، او(شهید برونسی) به حد ” لا مُؤثّرَ فی الوجود الا الله “(۲) با چنین یقینی بود دیگر، او که درس خوانده نبود و سواد نداشت اما او کارها را چطور می کرد؟ عرفان به معنی واقعی این است نه سبیل گذاشتن و بوق، چقدر شما شنیدید از کراماتی که این مرد بزرگ داشت، بسیجی ۱۰۰ درصد در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، او وقتی نیروهایش را می خواست رد کند، بسیج است دیگر، بسیج مانع را برطرف می کند، وقتی به میدان مین رسید خب باید چکار کرد؟ فاطمه زهرا(س) ظاهر شد و او را بر محور خاصی رهنمون کرد که نیروی خودش را از میدان مین گذراند و شما بهتر از بنده می دانید، چرا؟ چون او غیر از خدا کسی را موثر نمی داند، یک دانشمند می داند اما او میبیند، می گوید من دیدم، حالا با مستندی که سردار محترم از یک منبعی فرمودند این بسیجی، این عبدالحسین برونسی پیش از این فتنه به خواب همسر گرامی خود آمده و گفته است که فتنه ای در پیش است اما نگران نباشید، این فتنه پیروزی است، این ها افسانه است؟ از اینکه خدای متعال به شما این جایگاه را داده خیلی شاکر باشید و بر ما عقب افتاده ها نیز یک دعایی بکنید، از همه ی شما التماس دعا داریم.
اگر بسیج به معنی صحیحش بخواهد تحقق پیدا کند، حد نصابش آن است و گستره ی آن نیز که البته کم نیستید ولی گستره ی آن این است که از کودک ممیزی که در یک خانه بزرگ می شود باید در ایران با تفکر بسیجی بیاید تا آن پیرمردی که توان ندارد و باید دستش را بگیرید، تفکر باید تفکر بسیجی باشد و وقتی به این نصاب رسیدید در آن تاریخ شما هیچ دشمنی نخواهید داشت و راهکار هم دارد و راهکارش این است که هر کدام حداقل در یک طرح علمی و کارشناسی شده با یکدیگر بنشینید، مشورت کنید، راهکار پیدا کنید، اسناد پیدا کنید و در یک فرمولی اگر بتوانید هر کدام در یک سال یک بسیجی دیگر از این همه فرزندان این آب و خاک، نوجوان و جوانان ما دستشان را بگیرید و پرورششان بدهید و از لغزشگاه ها نجاتشان دهید، این با چند سال انجام می شود و زمان زیادی لازم ندارد.
در پایان هم چون با زبان معمولی نمی شود با زبان هنر این را تقدیم بسیج می کنیم.
بسیج مردم ما شکل ذولفقار گرفت / به دست رهبر دین قبضه اش قرار گرفت
جهاد معرکه آراست همچو مور و ملخ / ز ازدحام بسیجی که عشق یار گرفت
هجوم لشکر چنگیز را مهار نمود / سر طریق به صدامیان هار گرفت
چو برق بر سر دشمن نواخت کز سر او / هوای چیرگی و رزم و کارزار گرفت
ز دشمن متجاوز که قصد ما می داشت / به حمله ای که نمود از سرش دمار گرفت
صدای تندر تکبیر راهیان بسیج / ز قلب دشمن دون قدرت و قرار گرفت
چو بحر موج برآورد و همچو رعد خروش / بساط لشکر دشمن به تار و مار گرفت
محاسبات نظامی به ابتکار بسیج / ره زباله سرایان روزگار گرفت
سلاح محکم ایمان به دست جندالله / ز دست لشکر شیطان صلاح کار گرفت
ز میگ و سوفر و میراژ خصم هر چه که بود / به رزمگاه عدو جمله را شکار گرفت
عدو که فکر تجاوز هماره در سر داشت / به ضرب شصت بسیجی ره فرار گرفت
شعاع چشم بسیجی که باز ماند و نخفت / ز چشم کاخ جهان خوارگان خمار گرفت
چو دست بیعت او در ید امام افتاد / به فوق این دو ید الله استتار گرفت
قضا به دست بسیجی تو گوئیا همراه / قدر به خواسته اش گوئیا مدار گرفت
دعای پیر جماران مدام هم ره او / که از این دعای سحرگاه اقتدار گرفت
به هجرت نبوی اقتدا نمود بسیج / که رخت خانه رها کرد و راه غار گرفت
سبوی عشق ز خم خانه ولا پر کرد / مثال میثم تمار روی دار گرفت
ز جان و مال و ز فرزند و هر چه دار و ندار / هر آنچه داشت به عشق خدا نثار گرفت
بدل به وادی ایمن نمود ایران را / چو پاسداری آن را به افتخار گرفت
به انتخاب لقای خدا قفس بشکست / شکر شکن بپرید و ره دیار گرفت
صلاح گرم شهیدان مباد سرد و خمود / که دست گرم بسیجی به اعتبار گرفت.
صلوات بفرستید.
۱- سوره ی فرقان، آیه ی ۲۵ – پس تو هرگز تابع کافران مباش و با آنها چنان که مخالفت قرآن و دین حق کنند سخت جهاد و کارزار کن.
۲- یکی از قاعدههای فلسفی بوده و به این معناست که در جهان، هیچ علت فاعلی (علت فاعلی به علتی گفته میشود که به معلول خود، وجود میدهد) حقیقی به جز خداوند (واجب الوجود) نیست.