به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در خطبه های نماز جمعه بیرجند ۹۸/۰۹/۰۱ جهت بهره برداری عموم منتشر گردید.
متن خطبه اول
بسماللّهالرّحمنالرّحيم
الحمد لله الأول قبل الإنشاء والاِحيأ والاخر بعد فنأ الاَشيأ العليم الذي لاينسى من ذكره ولا ينقص من شكره ولايخيب من دعاه ولايقطع رجأَ من رجاه. الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ و بعد أوصیکُم عِبادَاللهِ وَ نَفسِي ِبتَقوَی اللهِ.
خودم و شما عزیران را توصیه به تقوای الهی و اینکه در هر کاری، در هر تصمیمی، در هر سخنی، در هر سکوتی، در امور شخصی، در امور خانوادگی، در امور اجتماعی، در امور سیاسی، در امور نظامی، خدا را در نظر بگیریم و رضای پروردگار را معیار قرار دهیم، خداوند به همه ی شما توفیق عنایت کند.
هفته شجره طیبه و مبارکه بسیج مستضعفین و کوشش و تلاش و رشد و کمال حلقه های صالحین را به شما مردم خوب و با دیانت و با ایمان تبریک و تهنیت عرض می کنم، چند جمه ای پیرامون واژه ی سیاست بر خلاف آنچه که عرفا کلمه سیاست یک واژه زشت و مترادف با مکر و حیله می دانند، واژه ی سیاست در ذات خودش به تعبیری قیام بر هر شیئی جهت اصلاح آن به این معنی است، تقریبا متناسب با کلمه تدبیر است اما از بس شیاطین در اهداف سوء از آن استفاده کردند آن معنی اصلی اش تحت الشعاع قرار گرفته است.
این واژه هم در معنی مطلق خودش خیلی وسیع است، وقتی قیام بر شیء برای اصلاح آن که به نتیجه خاصی منتهی می شود، بسیاری از مسائلی که عرفا به آن ها سیاست گفته نمی شود، ممکن است به آن صنعت گفته شود، در فیزیک چینش قطعات خاصی در تعبیه یک ماشین، یک خودرو، یک هواپیما، یک کارخانه و… اطلاق می شود زیرا تدبیر می کند به صورت علمی، تکنیک و فنی از این قطعاتی که به هم میچیند بعد می تواند به صورت یک هواپیما پرواز کند، عرفا به آن سیاست نمی گویند اما مصداقی از معنی لغوی سیاست است در عین حالی که عرفا به آن صنعت می گویند؛ یا ترکیبات خاص شیمیایی که متناسب با تولید فلان زهر یا دارو باشد یا حتی غذا باشد، آن را هم شامل می شود، یا ممکن است در تعبیه خاصی برای یک زمین که بخواهد یک پروژه ی کشاورزی به صورت علمی و به صورت فنی تولید کند، شامل این هم می شود، اما عرفا به آن کشاورزی می گویند و همچنین اگر دامداری هست، گاوداری صنعتی هست، مرغداری هست، زنبورداری هست، همه ی اینها تدبیر می خواهد یک نوع سیاست می خواهد، اما هدف اصلی در آنچه که رایج است نسبت به تدبیر و تشکیلات حساب شده ای که برای نتیجه گیری با یک فرمول خاص از مسائل فرهنگی، مسائل اجتماعی، مسائلی سیاسی در زندگی بشری، حکومت و حکومت داری بر این ها اطلاق می شود، پس در ذات خود، معنی یک نوع تشکیلاتی است که آن تشکیلات به یک نتیجه مطلوب ختم می گردد.
اینجاست که جایگاه واژه ی سیاسی در سیاست مدون، شهرها را، کشورها را چطور باید اداره کرد، سیاست حرف اول را می زند، در سیاست بین المللی اگر بخواهد به نفع انسان ها تمام شود خب مسلما باید سیاستی متناسب با آن باشد، حتی در سیاست در خانه، سیاست بیت، اگر بخواهد فرزندان خانه فردا مفید باشند، موثر باشند، به کمال برسند، دانشمند بشوند، متقی و پرهیزگار شوند، خب مسلما سیاست پدر و مادر در تربیت آن ها حرف اول را می زند، این از سویی است که سیاست صحیح برای رشد و کمال باشد در هر قسمتی، اما همهاش این نیست، از آن طرف جامعه آفت دارد، جامعه دشمن دارد آن هم طراحی می کند و در طراحی خودش یک سری مقدماتی می چیند، که آن مقدمات منتج به نتیجه ای می شود که اثرات سیاست شما را در سازندگی خنثی می کند یا معکوس می کند و ما همیشه به این باید توجه داشته باشیم همانی که به آن میگوییم شیطنت، آن که بیکار نمی ایستد، در دشمنی کم نمی آورد به طوری که خود او هم می گوید که همه ی گزینه ها روی میز ماست، و به حق در دشمنی کارشناسی می کند، سنگ تمام می گذارد و برای اینکه در جامعه ی ما تخریب کند مقدماتی را فراهم می کند و راه نفوذ پیدا می کند هم چنانچه که بارها رهبر معظم انقلاب به آن هشدار داده اند، در مراکز تصمیم گیری ما در جایگاه های تصمیم سازی ما به نحوی الغا می کند، شما که او(دشمن) را نمی بینید دست او را هم نمی بینید اما طرح او هست، غالبا و مخصوصا سیاست هایی که به صورت جهانی و استعمارگری فراگیر هست اینها غالبا سیاستشان این است که ملت ها را، کشورها را، ضعیف کنند وبر آن ها سلطه پیدا کنند که یکی از بنیانگذارانش فرعون مصر زمان حضرت موسی(ع) است، ” إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً ” یکی از سیاست هایشان این است که جامعه ها را، کشورها را تجزیه کنند، بینشان اختلاف بیندازند، گروه گروه کنند، خود به خود ضعیف می کنند و بعد از آنی که جامعه را ضعیف کردند بر آن ها سلطه پیدا می کنند حالا به هر بهانه ای فرق نمی کند، می خواهد روی تجزیه کشور از نظر جغرافیایی باشد قومیت ها را بر می انگیزند، یا سلطه بر جامعه باشد قالتاق های ظالم ستمگر را به نحوی بر جامعه مسلط می کنند و کارشان این است، انواع و اقسام بهانه ها برای اینکه جامعه را از هم جدا کنند به اسم دین، به اسم مذهب، به اسم مسلک، به اسم قومیت، به اسم نژاد، به اسم زن و مرد، به اسم شهری و روستایی فرقی نمی کند از همه ی این بهانه ها این ها برنامه ریزی می کنند، این هم یک نوع سیاست شوم و شیطنتی است که انجام می شود، هر جا می روند برای اینکه جامعه را ضعیف کنند، مواد مخدر را، دخانیات را، شرب خمر و مسکرات را، خوش گذرانی های کاذب و رقص و فشحا و منکرات را ترویج می کنند، اینها یعنی ضعیف کردن جامعه، و نتیجه ای که می خواهند بگیرند این است که آن جامعه نمی تواند از خود دفاع کند و سیستم دفاعی ندارد، اراده و اندیشه ها را ضعیف می کنند، لذا به همان میزانی که ما در معنی واژه ی سیاسی در بعد ایجابی و مثبتش باید از اسلام که دین الهی است و ما را به سیاستی سالم و پیشوایان آن همانطوری که در زیارت و دعا می آید خطاب به اهل بیت(علیه السلام)، جانشینان پیغمبران، سیاستی که انبیاء داشته اند، داوود سلیمان، رسول اکرم(ص) و امیرالمومنین علی(علیه السلام) داشته اند، ” انتم ساسة العباد” سیاست گذاران واقعی در بعد مثبت، به همان میزانی که ما باید سیاست را در بعد مثبت و انسان سازی و رشد و کمال و قدرت در حق پرستی از اینجا بگیریم باید متوجه سیاست های شیطنت آمیز دشمن هم باشیم زیرا او(دشمن) این ها را برنامه ریزی می کند، اتاق فکر دارد، راه نفوذ دارد، به کیفیت های مختلف افراد را می خرد، متأسفانه انسان های منافق، انسان های احمق را برای انواع ضایعات در جامعه خودی، دانشمندان هسته ای ما را چه کسی ترور می کند؟ ایرانی منافق؛ خب پیداست، مطهری ها و بهشتی ها را چه کسی ترور می کند؟ این ها هستند؛ آن هایی که تحت نفوذ بیگانه قرار می گیرند، ما به این باید توجه داشته باشیم، یا در انواع و اقسام برنامه های تخریبی در مسائل اقتصادی، اموال مردم، اموال بیت المال، این ها را چه کسی انجام می دهد؟ خب مسلما به وسیله ی یک عده منافق خود فروخته در یک طراحی های خاص، آن ها را در خارج از مرزها آموزش می دهند یا آموزش های خاصی در داخل به آن ها می دهند و به آن ها وعده و وعید می دهند، آن ها هستند که آمار ۱۷ هزار از بهترین های ما را به شهادت می رساند در همین کوچه و بازار و مدرسه و مسجد به وسیله عناصر خودفروخته، به عنوان منافقین فرار می کنند به دامن اربابان خود و آن ها نیز ۴۰ سال است که این منافقین را زیر بال و پر خود نگه می دارند، یا در قالب داعش و القاعده در می آورند، فرقی نمی کند و لذا برای جامعه مسلمین انواع و اقسام مشکلات ایجاد می کنند و علاج این برنامه ها فقط بصیرت است، با بصیرت می شود رده های نفاق را، رده های دشمن های داخلی را، رده های انسان های جاهل و منافق را از جبهه ی اهل ایمان جداسازی کرد، بزرگ ترین سلاح شما، سلاح بصیرت است، هرچه بصیرت بیشتر باشد آسیب دشمن کمتر است.
در همین فتنه ی اخیر که از جمله باید خیلی تشکر و دعا کرد بر این مردم با فرهنگ خراسان جنوبی و بعضی استان های دیگر در این فتنه و چه بسا در خیلی از جاهای دیگر، که این ها به خاطر بصیرتی که بود هم اعتراضشان را کردند که باید می کردند و هم هیچ ضایعات ندادند که همین جا و البته و صد البته از نیروهای انتظامی سرفراز، امین و قدرتمند و نیروهای امنیتی که با چه روی خوشی در کنار مردم قرار گرفتند و نتیجتا جلوی آنهایی که می خواستند به جامعه ی ما آسیب برسانند به این خوبی گرفته شد که اگر این بصیرت در سطح کشور می بود ببینید که ما چقدر از این ضایعات نفوذ دشمن مصونیت پیدا می کردیم، اینجاست که بر شما باید درود فرستاد، خیلی جالب بود، گل کاشتید، هم اعتراضتان را کردید که باید می کردید زیرا حق شماست و هم جلوی ضایعات را گرفتید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
خطبه ی دوم
بسماللّهالرّحمنالرّحيم
الحمد لله الأول قبل الإنشاء والاِحيأ والاخر بعد فنأ الاَشيأ العليم الذي لاينسى من ذكره ولا ينقص من شكره ولايخيب من دعاه ولايقطع رجأَ من رجاه. الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علي اشرف الانبياء و المرسلين ِ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفِي. اللهم صل علی محمد وعلی و فاطمه الزهرا و علی الحسن و الحسین وعلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه بن الحسن صلوات الله علیهم اجمعین و بعد أوصیکُم عِبادَاللهِ وَ نَفسِي ِبتَقوَی اللهِ.
مجددا خودم را و شما را در همه ی امور که به بخشی از آن اشاره شد و حساسیت هایی که امروز برای جامعه ی ماست چه در داخل کشور، چه در منطقه و چه در سطح بین الملل، تجهیز ما باید به تقوای الهی باشد که امور را بر اساس رضای خدا و حکم شرع تنظیم کنیم، “اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ.”
به همان نحوی که اشاره کردم هرچه برای ما پیش می آید از خوب و بد اینها نتایج آن تدبیر یا بی تدبیری است که به ما بر می گردد، «دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر/ که ای نور دیده ام به جز از کشته ندروی» سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی که سیاست الهی است این است که ما به عنوان اهل ایمان ولایت و نفوذ غیر الهی را به هیچ نحو نباید بپذیریم، از روز اولی هم که با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی آمده ایم معنی آن همین است، این به معنی قطع رابطه با دنیا نیست، این به معنی این است که با همه ی دنیا می توانیم رابطه داشته باشیم از موضع قدرت، چرا؟ چون به خودمان و خدا متکی هستیم نه کسی؛ این سیاست جمهوری اسلامی است از روز اول، همه ی شما نیز بهتر از من می دانید؛ منشأ آن نیز منشأ کارشناسی دینی دارد از متن قرآن که ” لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا ” اما متأسفانه آنچه که صورت میگیرد که یک نوع بی تدبیری است این است که می خواهیم جامعه و کشورمان را به کمک بیرونی ها اداره کنیم، این بیرونی ها چه کسانی هستند؟ دشمنان قسم خورده ای که به هر حال لحظه ای از دشمنی ما کم نیاورده اند، این اشتباه است دیگر، این یا سیاست فاسد است یا عین بی تدبیری و بی سیاستی است؛ که مثلا آب خوردن ما را باید فرانسه ای که از روز اول منافقین به آنجا رفتند، از روز اول بنی صدر به آنجا رفته است و هرکجا هم دشمنی هست دست فرانسه و صهیونیست و آمریکا و انگلیس و آلمان بوده، تمام این مفاسد ۴۰ ساله توسط این ها ایجاد شده حالا ما می خواهیم داخل کشور خود را به کمک آن ها اداره کنیم، این برخلاف سیستم دینی، بر خلاف انقلاب اسلامی، بر خلاف افکار عمومی خود مردم ماست، چرا این راه ها را می رویم و تا کی می خواهیم تجربه کنیم، اینکه شما پشت سر گذرانده اید فتنه ی ۷۸، فتنه ۸۸، فتنه ۹۶ و این فتنه، خیر هر روز فتنه وجود دارد، بحث این چند فتنه نیست، هر روز فتنه هست، آن ها اتاق فکر دارند، طراحی دارند، کارشناسی واقعا دقیق دارند، و در صدد هستند که شما را نابود کنند و به بردگی بگیرند، مگر قبلا به بردگی نگرفتند، همه ی کشور با همه ی شئون و مقاماتش استعمارگران گرفتند از آن مدت های دوری که دست انگلیس بود و بعد به دست آمریکا افتاد، تازه بر این قانع نبودند، همه ی امور دست آن ها بود، به این معنی که این باید همراه با تحقیر باشد، قانون کاپیتولاسیون که در مجلس ملی ضد ملت استعمارگران به تصویب رساندند معنی آن چه بود؟ معنی آن این بود که اگر مستشاران بیرونی، به جان ایرانی، به ناموس ایرانی، به شرف ایرانی هر تجاوزی کنند هیچ مقامی در ایران نمی تواند از او سوال کند، بله همینطور بود و همه چیز دستشان بود، اما این مصوبه برای تحقیر جامعه بود یعنی شما برده اید، صهیونیست ها در تعلیمات دینی خود “تلمود یهود” تعبیر می کند و می گوید ” حیوان هایی که خداوند برای ما آفریده است دو نوع هستند بعضی چهار پا هستند و بعضی دو پا هستند” مراد از حیوان های دو پا انسان هایی هستند غیر از بنی اسرائیل، و مثل حیوان باید بردگی آن ها را بکنند، صریح می گویند، حالا این سیاست ناقص می خواهد از داخل به خارج توجه کند که خارج بیاید داخل ما را درست کند، این اشتباه است، آنوقت نتیجه آن است که با این تفکر برای دشمن فرصتی ایجاد می شود و دشمن هر روز فتنه دارد اما هر از چند گاهی موفق می شود فتنه خود را به داخل جامعه ما برساند، اما اگر چنانچه این تفکر بسیجی – که مجدد این ایام را که هر روز روز بسیج است تبریک عرض می کنم – اگر این تفکر بسیجی و آن این است که ولایت خدا را پذیرفته و از هیچ قومی و از هیچ جمعیتی، از هیچ کشوری و از هیچ جای دنیا نمی پذیرد، این تفکر بر جامعه ی ما آنگونه که باید توسعه پیدا کند، اصلا هیچ دشمنی به سراغ شما نمی آید و یقین بدانید .
می بینید که متأسفانه ندانم کاری هایی صورت می گیرد، ما را منتظر برجام می گذارند، باشد تا برجام بیاید تا همه ی مشکلات شما حل شود، حل شد؟ فضای مجازی که در واقع ناموس اندیشه مسلمین است را در دست بیگانه قرار میدهند که مشکلات حل شود، حل شد؟ کجاست تدبیر؟ کجاست سیاست اسلامی؟ و از این قبیل در اموری که باید روی آن تدبیر باشد، برابر قانون باشد، برابر کارشناسی باشد، یک نظر خام صورت می گیرد، در کشور جمهوری اسلامی که سمبل مدیریت اجرایی آن روح پاک شهدای گرانقدر و شهید رجایی و شهید باهنر ماست که مردم از دولت اند و دولت از مردم؛ همه یکی هستند چرا باید آنقدر بی تدبیری و خام عمل شود که این مردم آزرده شده و اعتراض کنند، وانگهی با تعبیه دقیقی که دشمن از پیش داشته و نقاط خاصی را در نظر گرفته و یک دیکته را بر موج سوار شود و اجرا کند و اینها فقط از دور نگاه کنند، این چه تدبیری است، تدبیر قابل قبول نیست.
این ندانم کاری ها می خواهد مربوط به فتنه ۷۸، فتنه ۸۸، فتنه ۹۶ و این فتنه باشد، این در حالی است که دشمن سوء استفاده می کند اما درود بر این مردم که با یک فاصله ای ضمن اینکه اعتراضشان را می کنند که باید بکنند اما باز هم قدرت خود و خودی خودشان را به رخ دشمن می کشند که آن ۹ دی به عنوان سمبل یک قدرت مردمی بعد از آن فتنه ی عظیم در تاریخ ثبت شد، چه زیبا بود که امیدوارم فردا هم بعد از این فتنه و شیطنتی که از داخل و قصور و ندانم کاری های داخل و شیطنت خارج بود امیدوارم که فردا هم نظیر ۹ دی پاسخ دشمن را در اجرا و برنامه راهپیمایی بدهید.
این ندانم کاری نیروی اجرایی و دولت از سویی، ناکارآمدی مجلس از سوی دیگر، مجلس اگر مجلس باشد باید به عنوان عصاره ملت منافع مردم، نظام و انقلاب را در نظر بگیرد و ریل حرکت دولت به عنوان نیروی اجرایی را مجلس تعیین کند که کسی سرخود عمل نکند، این ناکارآمدی هم متاسفانه مزید بر علت شد و واقع شد آنچه نباید واقع می شد.
بعد از انواع بشکن بریزها، بعد هم فرافکنی، این به گردن او بیندازد و دیگری به گردن دیگری، ولی باید انصاف بدهیم، ما در هر عنوانی یک خانواده هستیم و باید انصاف دهیم که در این نوع مسائلی که پیش می آید همه ی ما مقصر هستیم، حتی مظلومین، شما مردم در این مراحل و نمونه های این چنین و جاهایی که حرفی برای گفتن دارید مظلوم هستید اما در عین حال این به معنی آن نیست که مقصر نیستید، ما در روایات داریم خداوند به یکی از پیغمبران وحی فرستاد که “قوم تو را عذاب خواهم کرد ۶۰ هزار از خوبان و ۴۰ هزار از بدان، زیرا آن ها اگرچه از نظر شخصیتی خوب هستند اما وظیفه ی اجتماعی و سیاسی و انسانی خود را انجام ندادند و بی تفاوت گذشتند.” آیا دولت ندانم کار یا مجلس ناکارآمد از آسمان می آید یا از زمین استخراج می کنید؟ این به وسیله ی دست مبارک خود شما مردم به وجود می آید، این کشور که دست بیگانگان بوده و آن ها برای شما رضا شاه تعیین می کردند، وزیر تعیین می کردند، وکیل تعیین می کردند، هر کاری که می خواستند می کردند، و کدخدا مشخص می کردند، آن موقع توقعی نبود، اما انقلاب آن ها را بیرون کرد و همه ی اختیارات را به عنوان مردم سالاری به اختیار مردم واگذار کرد شما برای خودتان دولت، شورای شهر، مجلس، شورای روستا تعیین کنید، آیا بهتر از این می شود؟ چقدر شهید دادیم که این اختیارات به عنوان مردم سالاری به مردم واگذار شد، قانون است این هم مردم هستند وقتی کسی را مردم انتخاب کردند قانونا این در آن سمت قرار می گیرد و این را نمی شود فورا به هم زد، این خربزه را مردم خورده اند و باید پای لرزش هم بایستند، چرا بی تفاوت گذشتند؟ چرا دقت نکردند؟ چرا معیار مشخص نکردند؟ چرا قرائن و شواهد را در نظر نگرفتند؟ چرا مشورت نکردند؟ دولت، مجلس، شورای روستا را مردم به وجود می آوردند و بهتر از این نمی شود، این کار انقلاب است، انقلاب خوبی کردید اما انتخاب خوبی نکردید.
این جریانات، حزب ها، گروه ها و منافع فلان، باعث می گردد تا حق مردم ضایع شود، اما خود مردم هم در سلسله ی علل و معلول نقش دارند، این هم که بعضی تعجب می کنند و سوال می کنند و می گویند که دولت، مجلس و فلان مسئول و نفوذ، کشور را به پرتگاه رسانده، چطور است که آقا یک مرتبه از آبروی خود مایه می گذارد و کاری که مربوط به آن هاست و به پرتگاه رسانده اند، بعد آقا حمایت می کنند؛ جوابش روشن است و آن اینکه این حمایت از شخص نیست بلکه حمایت از رای مردم و قانون است؛ قانون این است که مردم انتخاب کرده اند و این است و تا دولت هست باید این باشد، پس اگر مطابق میل و نیاز مردم و نظام نبود در هر دولتی، با توجه به اینکه هر دوره ۴ ساله است، چرا مردم تجدید نظر نکردند؟ هر دولتی که بر سر کار آمده است دو دوره کشور در دستش بوده است پس معلوم می شود که مردم از آن ها راضی بوده اند و خربزه خورده و پای لرزش نیز می ایستند، لذا در گام دوم آزمون و خطا بس است، در گام دوم که باید حقیقت انقلاب که آرمان های ماست، قانون اساسی ماست و دین ماست پیاده شود باید مردم فکرشان را جمع کنند و سنگ تمام بگذارند و در بازسازی دولت اسلامی به معنی عامش که قوای سه گانه را شامل می شود، ایجاد کنند که آن دولت اسلامی بر اساس معیارهای اسلام و قانون اساسی نه سلیقه، شخص، حزب، سرمایه دارها و لیبرال های غربی عمل کند، اگر اینگونه عمل شود خواهید دید که کشور درست خواهد شد.
تجربه ما این است که هر کجا که به انقلابمان عمل کرده ایم نقش پیروزی داشته ایم و هرکجا هم که تکیه بر بیگانه داشته ایم یا به سلیقه عمل کرده ایم شکست خورده ایم و ۴۰ سال است که تجربه کرده ایم آیا بس نیست؟ در گام دوم حواس ها جمع باشد، دولت به معنی عامش، اختیاراتی که شما گرفته اید و دولت و مجلس و شورا و… انتخاب می کنید، نیروهایی را برگزینید که آن ها متعهد به اسلام باشند، مقام معظم رهبری فرمودند معیارها را مشخص کنید و بدانید و اگر خود آن ها را نمی شناسید از طرفدارانشان بفهمید که از چه کسی طرفداری می کنند، چه اشخاصی طرفداری می کنند، کاملا می توانید بفهمید و با مشورت مشخص کنید که بهترین ها چه کسانی هستند، لذا باید دولتی باشد که بعد از دولت به معنی عامش جامعه اسلامی ایجاد شود، این دولت ها نتوانستند جامعه اسلامی ایجاد کنند، اینکه می بینید بی عدالتی است، فلانی اختلاس می کند، فلانی حقوق نجومی میگیرد و دیگری برای نان شب فرزندش شرمنده می شود این جامعه، جامعه اسلامی نیست، اگر به آرمان های خود نرسیده ایم به این دلیل است که بد انتخاب کرده ایم، عوض اینکه آن ها جامعه را راه ببرند جامعه آن ها را راه می برد و این همه تحمل های خسارات هم به وسیله ی آن ها بشود.
وقتی مقام معظم رهبری با آن شأن خود، از خود مایه می گذارد و کاری که باید مجلس یا دولت انجام دهد یا دیگران انجام دهند خود مسئولیت می پذیرد و این به خاطر مردم و رای مردم و قانون است و ما امیدواریم که در گام دوم انقلاب هوشیار و بیدار یک بازسازی بر روی دولت خود به معنی عامش بکنیم و انتخاب های ما به گونه ای باشد که دولت مربی باشد برای جامعه، همانطوری که پدر و مادر باید مربی فرزند باشند تا فرزند رشد کند دولت باید مربی باشد و الا دولتی که می گوید من که نمی توانم مردم را به زور ببرم به بهشت، خب اگر نمی توانید به زور ببرید به بهشت پس چرا دست این یاغی های غربی را باز گذاشته اید که مردم را به زور می برند به جهنم؟
باید دولت سرمایه گذاری کند و در جهت رشد جامعه خود گام بردارد تا یک جامعه دینی و الگو بسازد و بعد از آن است که می توان انتظار تمدن اسلامی را داشت.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿۱﴾
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿۲﴾
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾