خانه / دیدارها / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از دانش آموزان بسیجی شهر خوسف

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با جمعی از دانش آموزان بسیجی شهر خوسف

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از دانش آموزان بسیجی شهر خوسف جهت بهره برداری عموم و علاقه مندان منتشر شد.

بسم الله الرحمن الرحیم،

با سلام به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام به محضر شما عزیزان و بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان؛ خداوند اموات شما و من عاصی و مخصوصاً مرحوم آیت الله سید احمدعبادی ، روحشان را شاد بفرماید، چند لحظه ای مصدع وقتتان می شوم و امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند بر زبانم جاری فرماید.

 

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا[۱]؛ در مکتب الهی عنایت دارید که انسان جایگاه خاصی دارد، حالا یک زاویه آیه‌ای که قرائت کردم، و انواع آیات دیگر در کتاب وحی قرآن کریم، ” وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ “[۲] همه هستی برای شما آفریده شده است، در احادیث قدسی جایگاه انسان آنقدر بالاست که اگر شرایط خود را حفظ کند، حدیث قدسی است منسوب به خداست که می فرماید ” أَجْعَلْكَ مِثْلِي‌ “[۳] من تو را مَثَل خودم نه مِثل خودم، مَثَل خودم قرار می دهم.

آینه را در مقابل خورشید قرار می دهید دیگر نمی توانید به آینه نگاه کنید، از بس نورش زیاد است چشم را می زند، آینه خورشید نمی شود، اما مَثَل خورشید است، خدا می فرماید توی انسان را مَثَل خودم قرار می دهم.

خُب این جایگاه انسان که مرحوم علامه شهید استاد مرتضی مطهری کتابی دارد به نام “انسان در قرآن” حتماً مطالعه کردید، خیلی زیباست، خدمت به این انسان خیلی ارزشمنده، هدایت این انسان خیلی ارزشمنده، که یک انسان را از گمراهی نجات بدهید در راه حق کمکش کنید، به طوری که در حدیث داریم که فرمود “اگر یک نفر به وسیله تو هدایت شود، این ارزشش بالاتر از همه ی آن چیزی است که آفتاب بر آن می تابد.”

در این مکتب همه با هم برادرند، انسان ها با هم برادرند، از ثواب های بزرگ، خیلی بزرگ این است که مشکل انسان ها را حل کنی، تو سختی را تحمل کنی تا به برادر انسانت مسلمانت راحتی برسانی.

مرحوم آیت الله عظمی لنکرانی، مرجع تقلید یک عبارتی دارد که مکتوب است و نوشته اند که فرمود “من ۵۰ سال در اسلام شناسی به این رسیدم که بعد از انجام واجبات، شما اگر همه ی مستحبات و کارهای خیر را ترک کنی، اما مشکل مردم را حل کنی فردای قیامت اگر از تو بپرسند چرا چنین، بگو فاضل لنکرانی اینطور گفته” این اسلام شناس است.

حالا در آنهایی که رنگ و بوی دین حفظ شده اینطوری هستند دیگر، از بهترین لذات آنها خدمت به انسان هاست.

حالا سمبل بین المللی اش همین جریان اربعین حسینی است، از همه ی دنیا می آید یک جمعیت عظیم آنچنانی، خُب این ها خدمات می خواهند، در کجای دنیا شما چنین چیزی سراغ دارید؟ به هر موکبی که می رسند با چه ذوقی، با چه ادبی، با چه اخلاقی درخواست می کنند، اشک می ریزند که بفرمایید شما استراحت کنید و به آنها ایثار می کنند، خدمت می دهند، آدم های تحصیل کرده سطح بالا می بینید که دارد لباس زائر را می شوید، جورابش را می شوید، و از این قبیل، خُب این یک مکتب است، آن عقد اخوتی که پیامبر اکرم(ص) بین مهاجر و انصار ریخت.

همانطوری که در باقی موجودات آفت است آفت است دیگر، این جهان، جهان تضاد است و آفت دارد، برای انسان هم آفت است؛ همانطوری که برای بدن، بیماری طاعون هست، بیماری وبا هست، بیماری های مختلف دیگر است، واگیردار هست، غیرواگیردار هست، به هر حال برای انسانیتِ انسان هم آفت هست که آن هم اسبابی دارد، عللی دارد.

این ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار که حالا به عنوان سمبلیک گفته می شود مرگ بر آمریکا، این یعنی چه؟ باید حتماً توجه داشته باشیم آمریکایی که در این مرگ بر آمریکا گفته می شود آمریکای جغرافیایی نیست که بگوییم این سرزمین، نه! سرزمین آمریکا، مثل آفریقا، آفریقا هم مثل آسیا، فرقی نمی کند که، همه اش مال خداست، پس آمریکایی که می گوییم آمریکای جغرافیایی نیست، آمریکایی که می گوییم مراد آمریکای جمعیتی نیست که بگوییم مرگ بر مردم آمریکا، ابداً، مردم آمریکا مثل باقی مردم، بلکه این به آن دلیل است که اینجا با این نام و نشان به طور سمبلیک مرکز استکبار قرار گرفته، منحصر به او نیست که، شما وقتی می گویید مرگ بر آمریکا، توی کشور شرقی هم اگر کسی با آن تفکّر باشد که سیستم حکومتی آمریکاست، سیستم فرهنگی آمریکاست، هرکس در هر نقطه ای از جهان قرار دارد این تنفر شما از او، شاملش می شود، آن چیست، آن آفت انسان هاست، که در این باب هم بحث نظری دارد هم بحث عملی؛ وقتی می گوییم آمریکا، گفتم در شرق هم باشد همان است، آن تفکّر، آن سیستم، آن اندیشه، آن مسلک، خیلی از کشورهای اروپایی مثل آلمان، مثل انگلیس، مثل فرانسه، همان هستند، مثل صهیونیست ها در خاورمیانه.

در بحث نظری، جهتش این است که این تفکّر، به صورت اقتصادی، به صورت فرهنگی و نتیجتاً به صورت سیاسی و به لازمه ی آن در جبهه های نظامی این نوع تفکر این است، درست در مقابل دعوت انبیا که برای انسان این مقام قائل است؛ آن ها بر خلاف ادعای خود از باب نظری خودشان هم تصریح می کنند و آن این است که اصل اقتصاد بر تفکّر لیبرال دموکراسی است، یعنی چه؟ این چه تفکری است؟ این تفکّر یعنی هر چیزی که توجیه اقتصادی داشته باشد، این قابل تعریف و خوب است و هر چیزی که توجیه اقتصادی نداشته باشد خوب نیست، ملاک چیه؟ این است دیگر، به تعبیر دیگر اصلاً واژه‌ حُسن و قُبح در آنجا معنی نمی دهد، به جهتی که اگر او توجیه اقتصادی دارد دیگر قتل انسان ها برایش کار خوبی است، این است دیگر، توجیه اقتصادی دارد. یک سری منافع اقتصادی می سنجد، و بر اساس آن اگر مرتبط با قتل انسان هاست، اگر مرتبط با ویرانی شهرهاست، ویرانی کشورهاست، آواره شدن مردم است، کشتن کودکان است؛ این نوع تفکّر این آفتی که می گویم تعارف نیست، یک بحث نظری است، که اساس را بر ارزش ها مسئله اقتصاد می داند، وقتی اخلاق را معنی می کند، اخلاقی که آنها معنی می کنند با اخلاقی که پیغمبران معنی می کنند و شما عزیزان بلاخره متخصصش هستید، این ۱۸۰ درجه با هم مخالف است.

او می گوید اخلاق، شما اینطور برخورد کن، اینطور بگو، اوضاع را اینطوری بچین، که از داخل آن منافع اقتصادی در بیاید، اما وقتی می گویی قربان، وقتی به هرحال انواع تعارفات می کند، در دل چیزی نیست، چرا؟ چون او تعبیر کرده که انسان، گرگ انسان است، تعبیر او این است. می گوید انسان گرگ انسان است، حالا یک گرگ پیش یک گرگ دیگر یا پیش یک درنده ای دیگر تواضع کند این فقط یک نوع فریب است.

اخلاق در تفکر لیبرال دموکراسی فقط بر اساس توجیه اقتصادی است جایگاهی ندارد، وقتی می گوید حقوق، حقوق انسان ها صرفاً فریب است و درست آن را تنظیم می کند بر منافع اقتصادی؛ هر واژه ای که شما از آن به عنوان ارزش یاد می کنید، متأسفانه دین وقتی که می گوید به معنی دین به عنوان یک عقل و وحی و علمی که از طرف خدا بر پیغمبران رسیده و مایه‌ سعادت بشر است، اصلاً او این را نمی گوید، بلکه به دلیل اینکه حس پرستش را در انسان مهار کند یک چنین چیزی را به عنوان دین مطرح می کند، تَه آن هیچی نیست، اینهایی که من میگویم بحث های نظری است، فقط ادعا نیست.

حالا یک چنین تفکّر منحرفی، این به جان انسان‌ها افتاده است آنوقت به لازمه آن فرهنگ، فکر، بُعد سیاسی کاریشان بر این تنظیم می شود، جنگ های نظامیشان بر این تنظیم می شود، دیگر تعجب نکنید؛ شاید شما عزیزان اگر چنانچه نه تنها یک انسان، نخیر، بلکه یک حیوان، اگر ببینید یک کسی یک حیوان را اذّیت می کند شما ناراحت می شوید چرا چون انسان هستید، اما او وقتی برای خودش توجیه اقتصادی درست می کند، از اینی که بمب بریزد، یک مرتبه همه ی انسان ها، بزرگ و کوچک و زن و بچه و حیوان و درخت و همه چیز را تل خاکستری کند در هیروشیما و ناکازاکی مسئله ای نیست، چرا؟ چون نوع سیاست و تفکّر این است دیگر، امور نظامی هم تابع آن است.

شما اگر چنانچه یک کودکی را، اصلاً با شما خویشاوند هم نیست، یکی کسی به او سیلی بزند و بینی اش خونی شود به حال شما چه می گذرد، چقدر شما ناراحت می شوید، چون انسان هستید، اما او اینطوری نیست، بحث او روی توجیه اقتصادی است، بحث او پول است، بحث او رسیدن به نفت است، بحث او رسیدن به طلاست، با هر فریبی، با هر نیرنگی، با هر قتلی، با هر غارتی بر اساس منافعش این کار را می کند.

شما ملاحظه کنید که پرونده ی این ها چیست، بعد از بحث های نظری بیایید بر روی بحث های میدانی، پرونده ی این ها چیست؟ این ایالات متحده آمریکا که می گوییم این ها که آمریکایی نیستند، این‌ها همه اروپایی هستند، سفید پوستان اروپایی هستند نه سرخ پوستان آمریکایی؛ خب این ها آنجا چه کار می کنند؟ حالا با کم و زیادش آنچه نوشته اند، آنچه گفته می شود، این ها بر خلاف دروغ هایی که بستند و ساختند در کشف آمریکا، غالباً این ها ساخته اند، مسئله چیز دیگری است. این ها وقتی رفتند مردمی بودند، متمدن هم بودند، تمدن خودشان را داشتند، البته حدود ۱۰۰ میلیون جمعیت بودند، ۸۰ میلیون جمعیت آن‌ها را اینان کشتند و ایالات متحده آمریکا را بر روی قبر آن ها ساختند.

اصلاً انگار نه انگار که این ها جرم می کنند، اصلاً جرم نمی دانند چون تفکّر این است، صهیونیست ها که به اصطلاح رهبران اصلی این سیستم هستند، این ها در انتسابی که خود را به تورات می دهند و تلمود یهود که اصلاً تصریح می کند در آنجا به عنوان تعلیماتشان، صهیونیست‌ها تصریح می کنند و می گویند که حیوان‌هایی که برای شما آفریده شده اند دو نوع هستند، بعضی چهارپا و بعضی مستوی القامه هستند که انسان ها هستند، لذا شما همانطوری که می توانید حیوان را هر لحظه به هر حال یک گوسفند سرش را ببرید این جرم نیست، بکشید، تجاوز کنید، تعدی کنید اموالشان، جانشان، ناموسشان، می گوید این جرم نیست، ببینید تفکّر این است؛ لذا وقتی شما می گویید مرگ بر آمریکا یعنی زنده باد انسان، معنی آن این است، چرا؟ به جهت اینکه آن ها به جان انسان ها افتاده اند.

این کرم های خراطی که افتاده اند به جان درخت ها، درخت های پرثمر و پر میوه را یک مرتبه از درون خالی می کنند خشک می شود؛ این ها هم مثل آن ها به جان انسان افتاده‌اند لذا این شعار شما پشتیبانی از نوع انسان است، از فرهنگ انسان است، از اشرف مخلوقات است، که آن آفت از بین برود و آن مبارزه می خواهد. مبارزه با آفت‌های نباتی چگونه می کنید؟ مبارزه با انگل های انسانی چگونه می کنید؟ یک مبارزه ای است که اگر خدای نکرده سستی شود و غفلت شود و این ها سلطه پیدا کنند می رسد به کجا، می رسد به آنجایی که خودشان می گویند، چه می گویند؟ آن ها حکومت مطلق خود را می گویند پایان تاریخ، پایان تاریخ یعنی چه؟ پایان تاریخ یعنی از همان آدم ابوالبشر که بوده بلاخره به خاطر کثرت قطب‌های حکومتی، قدرتی که در دنیا بوده و هست، هر وقتی، هر تاریخی یک قومی حاکم شدند، باز ضعیف شدند و باز دیگری آمده و…؛ یعنی تاریخی ساخته اند، تاریخی متنوع و گوناگونی ساختند.

آن ها می گویند وقتی دنیا به دستشان بیفتد، پایان تاریخ است یعنی سلطه ی آنها، قدرت آن ها و از طرفی این تفکّری که هیچ گونه رحمی در آنجا وجود ندارد آن ها با این تفکّر، معنی اش این است که به هیچ تحولی در دنیا اجازه نمی دهند هر کجا هم راه پیدا می کنند حالا ممکن است چند موردی رسوا شده اند و در سطح جهان به عنوان شکنجه گاه ابوغریب، فرض می کنیم، شما خیال می کنید که ابوغریب تنهاست؟ در کشورهای مختلف شکنجه گاه های عظیمی دارند معنی اش این است که آن ها به هیچ فرهنگی، سیاستی و جمعیتی هیچ فرصتی نمی دهند، چرا؟ چون آنجا نه رحم است، نه ارزش مطرح است، نه خوب مطرح است، نه بد مطرح است، آن ها یک ملاک دارند که ملاکشان توجیه اقتصادی است که در این باره می زنند، می کشند، هموار می کنند و برای اهدافشان هیچ مانعی را قبول ندارند، معنی اش این است دیگر؛ پایان تاریخ معنی اش این است.

اینجاست که بنده فکر می کنم باید برای ۱۳ آبان، برای این فلسفه نظری، عملی و میدانی که در این باره هست و اسناد تاریخی و تا امروز در صحنه میدانی که می گذرد با آرمان های پلیدی که این ها دارند، اینها باید به صورت کتاب درآید و تدریس شود و نسل های آینده بدانند در مقابل چه حیوانات خطرناکی قرار گرفته اند.

آنچه بنده اشاره کردم فقط یک گرایی است اما اینجا می دانید که مطلب زیاد است، اسناد زیاد است و به هر جا نگاه کنید، این ها هروقت پایشان به هرکجا باز شده، شما در یمن، از نظر قوانین بین المللی یمن یک کشور مستقل است، طبق چه قانونی وارد یمن شده اند؟ بله؟ این تنها یمن است؟ خیر، بعد از جنگ های جهانی به ۵۰ کشور این ها ورود پیدا کرده اند بر خلاف قانون، اصلاً قانون برایشان مطرح نیست، حالا پنجاه و یکمین کشور اوکراین است، پنجاه و دومین کشور یمن است، حالا این مردم یمن جرمشان چیه؟ آن هم سازمان ملل که مال خودشان است، آن هم شورای امنیت که مال خودشان است، همین دو سه روز قبل بود عناصر سازمان ملل اعلام کردند و گفتند که در یمن هر ۱۲ دقیقه یک کودک کمتر از ۵ سال از بیماری و گرسنگی می میرد، خب دقت کنید، تنها یمن است؟ نیجریه چه می گذرد؟ تنها نیجریه است؟ بحرین چطور است؟ این جریانی که در عراق و شام به عنوان داعش که همین دو روز قبل بود رسماً ترامپ اعلام کرد و گفت که اوباما رئیس جمهور آمریکا این داعش را به وجود آورد که بلافاصله آیت الله رئیسی فرمود که کیفرخواست که تنظیم هم شد ظاهراً امروز، در سطح بین الملل حدود یک میلیون انسان را این ها کشتند، به چه دلیل؟ تا برسد به میلیون ها انسان که آواره کردند و چقدر آسیب رساندند و چه قدر تهدید کردند و چه قدر تخریب کردند، این ها باید شناسایی شود.

میانمار خانه های مردم را آتش می زنند، مردم را بیرون می کنند، به اتکای که این کار را می کنند، تلویزیون نشان می داد که خانم کلینتون رفت با آن خانم جنایتکار میانمار هم را دیدند و از شوق همدیگر را به آغوش کشیدند، مجری برنامه ها این ها هستند؛ در جامو و کشمیر چه می گذرد؟ در بحرین چه می گذرد؟ در افغانستان و پاکستان چه می شود؟ اینکه رایج شده و دیگر کسی هم نمی پرسد، جلسه ی عروسانی است بمباران می شود، جلسه تعزیه است موشک باران می شود و هیچ کس نمی پرسد این چیه؟ این چیه همش توی این قضیه خوابیده است، لذا از مقدس ترین کلماتی که در حمایت از نوع انسان و مبارزه با آفات، این آفت انسانیت، بدترین نوع مرض و جنون که بشر گرفتارش شده که سمبلش آمریکاست، این مرگ بر آمریکای مبارزه ی ۱۳ آبان معنی اش این است، نه آمریکای جغرافیایی است، نه آمریکای جمعیتی است؛ این به عنوان حمایت از نوع انسان است.

اما بیش از هر چیز، باید جامعه مجهز شود به بصیرت و توجه داشته باشد که با چه کسانی و چه حیوان های درنده ای روبرو است و خودش را مجهز کند.

تجربه نشان داده است که اگر در مقابل اینها کشوری، جمعیتی، ملتی و گروهی کم آورد، با قصاوت پایمال می کنند، اما اگر با آنها پنجه در پنجه دراندازند، بزدل هستند و جا خالی می کنند.

این ها همان هایی هستند که یک روزی ما به خاطر داریم که در جنگ ۶ روزه چند کشور عربی با تمامی امکانات خود با صهیونیست ها درگیر شدند، ظرف ۶ روز همه شکست خوردند، چرا؟ چون عرضه نبود، مقاومتی نبود. اما نه تنها یک کشور، بحث کشور نیست که، مجموعه حزب الله لبنان، شما مشاهده کردید که آقای سید حسن نصرالله این فرزند علی بن ابی طالب، این فرزند حسین(علیه السلام) فقط یک تَشَر زد به صهیونیست ها، همان هایی که یک روزی ۶ کشور را وادار به شکست کردند مرزها را رها کردند و در رفتند و به جای خود آدمک گذاشتند، لبنانی ها هم با جرئت رفتند درِ ماشین را باز کردند و آدمک ها را نشان دادند، فرقش این است.

پر هزینه تر برای هر جامعه ای، اظهار ضعف و کوتاه آمدن در مقابل ستمگر است، خیلی پر هزینه است. اما مقابله با استکبار متکّبر، مشرک و این انسان‌های کافر، تنها راهی است که در دین خدا پیغمبران همه جهاد داشتند و در هر گوشه ای از دنیا باشد صدای مظلوم بلند شود، در دین خدا این است که یاری اش کنید و اگر یاری نکردید مسلمان نیستید ؛ در وصیت نامه امیرالمومنین علی بن ابی طالب به فرزندانش و به هر کس به آن ها برسد اما خطاب به فرزندانش فرمود که ” كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا “ [۴]موضع شما این است که باید کمک مظلوم باشید و قدرت در مقابل ستمگر هر قدمی که برمی دارید، هر قلمی که بر می دارید، هر شعاری که می دهید این ها عبادت است، این ها برای نجات نوع انسان است.

امروز هم شرایط جهانی طوری تغییر کرده که دیگر کشور مسلمان و غیر مسلمان ندارد، از همه باید حمایت کرد همانطور که آن ها هم از جهت عدالت خواهی مسلمان و غیر مسلمان ندارند، دلیلش هم این است که انسان های عدالت خواه، به هر اسمی، به هر نامی خودشان را در اربعین حسینی به صحرای کربلا می رسانند که او ممکن است فردا از من و شما به مسلمانی خیلی نزدیک تر باشد زیرا دارای انگیزه است اما بسیاری از افرادی که نماز می خوانند و شاید بدون انگیزه باشند ممکن است که مسلمان محشور نشوند، چرا؟ به این جهت که مواضع دین را رها کرده اند، مواضع دین این است که در مقابل ظلم، در مقابل ستم، در مقابل ستمگر باید در سه مرحله، آنچه که می توانی با قدرت جلویش را بگیر، اگر نمی توانی فریاد بزن، اگر فریاد از تو ساخته نیست که شرایط ایجاب نمی کند، باید تنفر او در دلت باشد والا اگر این دیگر نباشد به معنی این است که از دین خبری نیست.

خداوند به شماها خیر دهد و شماها را حفظ کند و این خبر خوش را هم که همه داریم که جبهه ی مقاومت پیروز است. شما در همین یک سال مشاهده کنید، سال گذشته پیش از ۱۳ آبان در سطح بین الملل می دیدید که رسماً می گویند ۱۳ آبانی نخواهد بود، ۲۲ بهمنی نخواهد بود، چه شد؟ مردم بیشتر آمدند، در مصاحبه های خودشان هم مردم با همه اختلاف اشکالشان و زبان هایشان همه یک حرف می گفتند، این خیلی ارزشمند است. در طول این بعد از ۲۲ بهمن تا حدود تیرماه که مصاحبه های متعددی می شد، خب در سطح بین الملل آنگونه می گفتند سال گذشته، که دیگر آبانی نخواهد بود، اما چه شد؟ در منطقه چه می گفتند و بلاخره هنوز چه چیزهایی را می خواستند رقم بزنند، امروز حسرت آمریکا این شده که آمده ۷ تریلیون دلار مصرف کرده اما باید دست خالی برود بیرون. در ایران هم خیلی تفاوت حاصل شده یعنی آنهایی که با تفکّر لیبرالی بودند، امروز از انقلابی ها در سخنرانی خود انقلابی تر حرف می زنند، معنیش چیست؟ معنی آن این است که این ها در سطح بین الملل شکست خوردند، در سطح منطقه شکست خوردند، در ایران هم این تفکر رسوا شد، تفکّر بسیجی در مقابل تفکّر استکباری قرار دارد.

انشاءالله که مؤید باشید.

انتهای پیام/

[۱] – سوره اسراء، آیه ی ۷۰

[۲] -سوره جاثیه، آیه ۱۳

[۳] – أسرارالصلاة، ج۱، ص ۴ (مقدمة).شرح‌دعاى‌صباح، خوئى، ج۱، ص۱۱، مقدمه مصحح.

[۴]نامه ۴۷ نهج البلاغه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *