بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان، و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب، و سلام و درود به رهبر معظّم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همهی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم و مخصوصاً فلسطینِ مظلوم، غزهی مظلوم، لبنانِ مظلوم، اسلامِ مظلوم بر گرگهای بینالمللی.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ؛لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ»[۱]،خیلی خوش آمدید،هم از دیدارتان بهرهمند شدم و هم از فرمایشاتتان،چند لحظهای وقت عزیز شما را میگیرم امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرماید.
بزرگداشت مقام همهی شهدای راه حق و مخصوصاً شهدای اخیر]در تجاوز رژیم منحوس صهیونیستی[ و یاد و نام شهیدآیتاللهدکتربهشتی و آیتالله رئیسی قدس سره] را گرامی میدارم[.
این نظام خلقت بهگونهای یک جریان قضائی است، اسم خدا عدل است و نظام عالم برعدل استوار است که هر یک در بخش مربوط به خودش کتابهای گفتنی و شنیدنی در نهایت زیبایی دارند، انسان هم که به این عالم آمده برای آزمایش آمده است، از مبدأش که در خلقت تکوینی آدم آفریده شده است بهصورت خودکار یک دستگاه قضائی در وجودش تعبیه شده که نفس لوامه میگوئید، وجدان میگوئید،و تا آن دستگاه ضایع نشده فعال است، اما اگر به صورت تباهی هرچه بیشتر از کار افتاد کارش سختتر میشود و تا فعال است خودش خود را محاکمه میکند، خودش از خودش گلایه میکند، خودش خود را ملامت میکند،حتی در بعضی از مسلکها و مذهبها خودش را تنبیه فیزیکی میکند، اینها رایج است، و گاه هم فشارِ وجدان آن را به مقامات قضایی میآورد و خودش را معرفی میکند، گاهی سر به جنونش میزند، گاهی سر به خودکشی میزند، ببینید خدایی که ما را آفریده است این دستگاه را تعبیه کرده و در نهایت هم، سیر بهسوی معاد است،«یا مَن فِی المَعاد عَدلُهُ»[۲]،انسان در اینجا انتخابگراست، آزاد است،قائل مختاراست،میتواند ظلم کند، اما در آن دستگاه قضایی نظام آفرینش که قیامت است از آن به وجدان جهان تعبیر میکنیم،همانطوری که از وجدان به قیامت درون تعبیر میکنیم،آنجا عدل است، بحث ذره است،«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»[۳]،اولیاء و پیغمبران خدا، مقام عصمت، از آن وحشت داشتند،آنها که گناه نمیکنند اما با ترک اولی وحشت داشتند؛ در ذهنم حدیثی هست که حضرت امسلمه امالمؤمنین نصف شب دید پیغمبر خدا در محراب عبادت زار زار گریه میکند، فریاد میزند، ایشان از خواب بیدار شد و گریه سر داد تا وقتی گریه به سر آمد، آمد پیش پیغمبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم عرض کرد شما چرا، حضرت فرمود برادرم یونس یک لحظه، او گناه نکرد،«وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»[۴]، یک لحظه غفلت کرد بر سرش آمد آنچه که آمد، بعد پیغمبر خدا دعا میکند خدایا ما را یک لحظه، کمتر از یک لحظه، بیشتر از یک لحظه، به خودم وامگذار؛ قضاوتهای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام پیش دوست و دشمن که او مظهر عدل خداست، دشمنترین دشمنان اهل بیت علیهمالسلام به این اقرار دارند، اعتراف دارند، بنیمروان بزرگترین دشمنان اهل بیتاند اما آخرین خلیفهی مروانی در مقابله با ابومسلم خراسانی در محل کردستان، این دو لشکر که در مقابل هم قرار گرفتند مروان آخرین خلیفهی مروانی آنجا یک جملهای گفت خیلی جالب است،گفت کاش علیبنابیطالب امروز میبود و میان این دو لشکر به عدل حکم میکرد، چه کسی میگوید؟ خلیفهی مروانی، میگفت کاش علیبنابیطالب امروز میبود میان این دو لشکر به عدل حکم میکرد؛ عدلی که مسئولین قضایی به آن مکلف هستند قواعد و نصوص است، در حالیکه در وجدانِ خودش تحت تأثّیر هیچ عاملی قرار نگرفته باشد، طبق قاعده، ممکن است این با واقعیت متفاوت باشد، اما وظیفه او این است،اما گفته میشود که قضاوت حضرت داوود علیهالسلام بر اساس واقعیات بود، همچنان که در دوران حضرت مهدیصاحبالزمان علیهالسلام گفته میشود که قضاوت بر اساس واقعیات خواهد بود، همچنان که قیامت این چنین است، نظام آفرینش چنان تنظیم شده که اینها بهصورت خودکار انجام میشود، بنابراین پیروزِ میدان آن کسی است که طبق نظام آفرینش برعدل تکیه کند،این پیروزیهای ظاهری و شکستهای ظاهری اینها با واقعیت دوتاست، امکان دارد همانی که پیروز میشود عین شکستش باشد و آنکه شکست میخورد عین پیروزیاش باشد، اما در آن عالم مشخص خواهد شد؛ این بحث پژوهشی و تحقیقیای که به عنوان تجربهی حالات نزدیک به مرگ را که هم در ایران و هم در کشورهای دیگر بیشتر ماههای رمضان آن را پخش میکنند، این هم چیز جالبی است، در عین حالی که کتابها از اینها پُر است ولی این به دلیلی که مستند است آزمایش میشود، هماهنگی میشود، اظهار نظرهای علمی و حقوقی میشود، چیز بسیار جالبی است، بالاخره یک نماد ناقصی است از آن واقعیتی که خواهد آمد، و امیدواریم خدای متعال این فرصتهای زندگی، این فرصتهای شغلی را به ما توفیق بدهد که اینها ذخائر آخرت ما باشد، در شرائط فعلی هم که رسواترین شیوههای تفکر لیبرال دموکراسی پست است، اصلاً بنایش بر این است که هر جا انسانهای متعهدی باشند از میان بردارند، بنایش بر این است، هر جا آدمِ قالتاقِ بیشعوری باشند و این یک طرحِ شکست خوردهی قطعی است، هیچ انسان عاقلی] این کارها را انجام نمیدهد[، اما متأسفانه ملاحظه میکنید دنیا به این آلوده شده است، اما آنکه پیروز میدان است حق و عدل است، آن یک جریان شکست خورده است،به دلیل اینکه باطل است،«إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»[۵]، آنکه ماندنی نیست، یک حیوانهای دو پا از دو قشر، یکی قشر متکّبر و خودبین که همان فرعونهای هر زمان هستند و یکی هم مجموعهی انسانهای بیشخصیت و خود کمبین، این دو طیف به هم نزدیک میشوند و بدترین خطر برای حق و عدل هستند، اما گذر زمان ثابت خواهد کرد که اینها محکوم به فنا هستند.
به شما هم خدا قوت عرض میکنم، دعاگوی شما هستم، انشاءالله که دراین شرایط آن وظیفهای که خدا به شما داده در احقاق حق و ابطال باطل، خیلی فرصت ارزشمندی است، حالا فرق نمیکند میخواهد بیرونی یا درونی باشند، میخواهد جنگهای اقتصادی باشد که دشمن از بیرون میریزد یا محتکرین داخلی یا محتکرین خانهای عرصه را بر مردم تنگ میکنند که ما غالباً آسیبهایی که از درون میبینیم بیشتر است و حتی آنچه که دشمن طمع میکند به خاطر این عناصرِخود فروختهی داخلی هستند واِلا اگر وحدتِ کلمه بر حق و عدل باشد اصلاً آنها از خارج جرأت عرض اندام نمیکنند؛چندی قبل بود که مشهور شد ترامپ گفته بود بالاخره در ایران کسانی از ما پول میگیرند که آشوب به پا کنند، فتنه به پا کنند، اگر فتنه به پا کردند که کردند واِلا ما نامشان را معرفی میکنیم؛ گاهی پستیها به چه اندازه که یک ایرانی در فلسطین اشغالی آموزش ببیند و بعد دانشمند هستهای مثلاً احمدی روشن یا آن دیگری را در خیابان تهران ترور کند، چقدر دیگر این باید بیشخصیت باشد؛ به هر حال خداوند به شما قوت دهد، در اقامهی عدل و در مبارزه با ظلم آنچه که پیروز میماند حق و عدل است، انشاءالله هر چه زودتر شاهد آن باشیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
[۱] – سوره قیامت،آیات۲-۱٫
[۲] – يا مَنْ لا يُخافُ اِلاَّ عَدْلُهُ؛ فرازی از دعای جوشن کبیر .
[۳] -سوره زلزال،آیات۸-۷ .
[۴] – سوره انبیاء،آیه ۸۷ .
[۵]-اسراء،آیه ۸۱ .
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند| سید علیرضا عبادی