خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار ریاست سازمان بسیج اصناف ،بازار، و فعالان اقتصادی کشور

متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار ریاست سازمان بسیج اصناف ،بازار، و فعالان اقتصادی کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان،و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان،و سلام مجدد و صبح بخیر وعرض خیرمقدم به شما عزیزان و همه‌ی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

با آرزوی پیروزی مظلومین عالم، مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه مظلوم، لبنان مظلوم، اسلام مظلوم، انسان مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

خیلی خوش آمدید، چه صبح خوبی برای بنده بود.

همانطور که اشاره فرمودید از قدیم‌الایام هم که بوده بازار مسلمین یک قداستی دارد و همان حساب هم حتی جایگاه قانونی داشته و دارد،مسائل اقتصادی هم در دین به گونه‌ای است که باید روی آن خیلی حساب کرد،در قرآن کریم تعبیری هست «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا»[۱]،اموال دست آدم‌های سفیهی که نفع و ضررشان را تشخیص نمی‌دهند قرار نگیرد،چرا؟ چون مایه‌ی قوام و زندگی شماست،در واقع به خون در بدن تشبیه شده است،اگر فشار خون پایین بیاید زانو هم خم می‌شود طبیعی است دیگر،خدا اموال را برای شما مایه‌ی اینکه سراپا بمانید قرار داده است،قراربر این است، امروز هم در سطح جهان که ملاحظه می‌کنید در جنگ‌های ترکیبی به همان میزانی که مسابقه تسلیحاتی در جهت نظامی است همدوش آن تحمیل جنگ‌های اقتصادی است،بناعلیه خیلی این اهمیت دارد؛از سوی دیگر مخصوصاً در این زمان، در زمان‌های دور چنین بود که زندگی‌ها بصورت شخصی اداره می‌شد حالا در هر سطحی،بازتاب‌های فوری نداشت،اما الان به صورت جمعی اداره می‎شود بس است که یک نفر خیانت کند،مردم را ناراضی کند اینطوری است،روی این جهت مسئولین محترم در هر بخشی از مسائل اقتصادی هستند حالا چه دولت،چه مردم، چه بسیج، روی این خیلی حساب باز کنند.

خوب گاهی اخبار یک طوری بیان می‌شود که در رسانه‌ها چندی قبل بود به اینکه اسرائیل در سال چهار میلیارد دلار منافع اقتصادی در ایران دارد و قید کرده بود که کشورهای اروپایی در ردیف بعدی هستند،خوب با این چکارش می‌کنید؟خیلی مسئله مهمی است،‌یعنی منافع بازار مسلمین را چه کسی می‎گیرد و آنها را به گلوله تبدیل می‌کند و به بچه‌های مسلمان می‌زند، هر جا باشد،در فلسطین باشد،‌در لبنان باشد،‌درسوریه باشد،‌در ایران باشد، فرق نمی‌کند، بالاخره حرف‌ها یا راست است یا دروغ است،‌اگر دروغ است باید باز بشود و اگر راست است باید علاج بشود،و ما بعد از شنیدن این اخبار دیگر نشنیدیم که اقدامی در این باره شده است یا خیر،‌ روغ یا راستش بررسی بشود،پس پیداست بی‌خیالیم،خوب خیلی مسئله است، چه کالاهایی است که در ایران دارد مصرف می‌شود که چهار میلیارد دلار سود اسراییل می‌شود؛ چند شب قبل نشان می‌داد در چند کشور،حالا از کشورهای دیگر بود،جوان‌هایی در بازار رفته بودند و کالاها را بررسی می‌کردند و آنهایی که مربوط به اسرائیل بود یک آرم اسرائیل روی آن می‌زدنند که مردم نخرند،مثلاً کشور دیگری بود ولی کاملاً حساس بود،قضیه چطور شده دشمن سو‍‍‍‍ استفاده می‌کند،ما مدت‌هاست مثلاً شاهدیم که بصورت‌های زنجیره‌ای فروشگاه‌هایی در سطح کشور به گونه‌ای عمل می‌کنند که عنهو هدفمند است که خوب بنده اصطلاحاً قضاوت نمی‌کنم این را،عرض می‌کنم که شماها روی آن کار کنید ببینید چیست،واقعاً آنچه که گفته می‌شود اینکه به نسبت عرف بازار بالاخره ممکن است یک بخشی ارزانترعرضه کند و یا اجارات را گرانتر بگیرد چون منافع وقتی کلاً دستش آمد اینها دیگر در آن معادلات درست استً نتیجتاً کاسب‌های امین و با دیانت که از قدیم الایام بازار را داشتند به انزوا می‌روند و شاید در کوتاه مدت یا دراز مدت اینها ورشکست کنند، خوب واقعاً چنین چیزی هست یا نیست،بنده نمی‌دانم من می‌شنوم،اگرهست به هر حال منافع کل کشور را فروشگاه‌های عظیم و شرکت‌های عظیم به چنگ بیاورند و باقی بازار را فلج کنند،اگر چنین چیزهایی هست خوب این را باز یکی‌یکی روی آن  حساب بشود این اخبار راست است یا دروغ است، ‌به روز باشد واقعاً،پاسخ باشد، چنین چیزی هست یا نیست،اگر هست چرا هست؛ یا همین کالایی که اسرائیل از آن در ایران سو استفاده می‌کند اگر راست است بسیج می‌تواند در هر محله‌ای اقدام کند،چون بحث محله‎ها هست دیگر کاسب‌های امین متدین متعهد را شناسایی کند حالا غیر مستقیم به جامعه مشخص کند،از پنچرگیری بگیرید تا آن تاجر فرق نمی‌کند،امین را بشناسد در هر کالایی و در هر محله‌ای که مردم بدانند از چه کسی جنسی را بخرند که سودش را بیگانه نمی‌برد،همین غذایی که من ظهر می‌خورم نمی‌دانم این کالا را از آدم امین گرفتم یا از عناصر بیگانه، تا برسد به گران فروشی‎های هدفمند؛گران فروشی بر اساس طمع است اما گاه نقش جنگ سیاسی دارد که این را هم باز از خودم نمی‌گویم،چندی قبل همین چند شماره قبل روزنامه کیهان،واقعاً آقای حسین شریعتمداری هم کارشناس،هم شجاع،هم با ایمان است و یک شخص استثنائی است نوشته بود که بعضی از گرانی‌ها همسویی با دشمن دارد گرانی می‌کند گرانی تنها بر طمع منافع شخصی‌اش نیست برای ایجاد مشکل در جامعه و بازار و مردم است،خوب دشمنی که حالا همیشه طرحش این است،مخصوصاً در این جنگ دوازده روزه که از مردم ضربه مهلکی خورد،به وسیله ایادی خودش چکار می‌کند،از مردم انتقام می‎گیرد،مردم را ناراضی کنند،واقعاً چنین چیزی هست یا نیست،بنده نمی‌دانم،قضاوت هم نمی‌کنم ولی از متصدیان می‌خواهیم که اینها را برای مردم تبیین کنند.

مس‍نله نان را که فرمودید،خوب مسنله نان را بنده از مسئولین محترم پرسیدم، پیشنهاد هم دادم،الان هم می‌پرسم اینکه شما این آرد یارانه را به چه کسی می‌دهید،به مردم، به دست چه کسی می‌دهید،خوب شما که نمی‌توانید نظارت کنید،نمی‌توانید کنترل کنید اگر واقعاً این آرد مال مردم است همانطوری که سوخت را به کارت تزریق می‌کنید آرد را هم در یک سامانه‌ای به کارت سرپرست خانوار تزریق کنید او خودش می‌داند به کدام نانوایی برود،می‌داند دیگر،چه بسیارند کسانی که اصلاً آرد را به دستش بدهید خودش نان تهیه می‌کند،خوب چرا این کار را نمی‌کنند،چرا یارانه می‎دهیم به اسم مردم اما مردم باید بروند نانشان را گدایی کنند،چندی قبل وهمین چند شب قبل بود در تهران نمونه‌هایی که مکرر است خوب نان را گران می‌دهند و چانه را کوچک می‌کنند،پانزده عدد کنجد روی نان می‌ریزد و به دو برابر قیمت می‌دهد و اگر کسی نان بدون کنجد و بدون سبزی خواسته باشد به او نوبت نمی‌دهند عرصه را برایش تنگ می‌کنند تا با قیمت دو برابر نان را بخرد،ببینید مردم نانشان را گدایی می‌کنند،چرا این کار را می‌کنید،آرد را به مردم بدهید اگر مال مردم است به مردم بدهید همانطوری که بنزین را به مردم می‌دهید،کالاهای کالا برگ و اینها را به دست سرپرست خانه می‌دهید آرد را هم به سرپرست خانواده بدهید خودش می‌داند] چه کار کند[ منتقل می‌کند به فلان نانوا با قراردادی که دارد،خودش هم نظارت می‌کند نیازی به نظارت شما نیست،کاملاً نظارت می‌کند،طبعاً کیفیت هم بالا می‌آید به جهتی که هر نانوایی سعی می‌کند که با کیفیت باشد تا آرد یارانه‌ای را به او بدهند،این کارش شدنی است،چرا نمی‌کنیم؟ از سوی دیگر این آرد یارانه‌ای را به اسم مردم می‌دهند و قاچاق می‌‎شود، کیفیتش چه می‌شود،به گران فروش تحویلش می‌دهند،اینها به جای خودش میلیون‌ها افرادی که ایرانی نیستند و داخل ایران زندگی می‌کنند از یارانه‌ای که به اسم مردم هست آنها بهره‌برداری می‌کنند،خوب چرا همچین کاری می‌کنید،آرد را به مردم بدهید و نان را هم به قیمت اصلی‌اش قرار بدهید،به هر حال هر کس از سهمیه‌اش استفاده می‌کند به تمام و کمال بقیه را بصورت آزاد می‌خرد،اینها که راه حل دارد،اصلاً کار بدون راه حل نداریم،تا ما آن چنگ انسان‎هایی که در جنگ ترکیبی عامل بیگانه می‎شوند و گریبان مردم را می‌گیرند باید این دست را از گریبان مردم رها کنیم.

به هر حال بنده بازهم تشکر می‌کنم تشریف آوردید،امیدواریم که حالا مواردی که اشاره کردم و ده‌ها مواردی که شما می‌دانید و بنده نمی‌دانم یا می‌دانم و اشاره نکردم بالاخره به این توفیقی که خدا به شما داده] افتخار کنید[،اصلاً فلسفه حکومت در دین به این معنی است،در کلام امیرالمومنین علی علیه‌السلام است که حقی به صاحب حق برسد یا دست ظالمی از گریبان مظلوم کوتاه شود،اگر اینها در آن باشه به عطسه بزی هم نمی‌ارزد،به اسم و شهرت آقای فلان و مدیر فلان و عالم حجت الاسلام، اینها دردی را دوا نمی‌کند.

چه فرصت خوبی خداوند به شما داده است،‌بهترین فرصت اصلاح کار مردم است،«إصلاحٌ بَينَ الناسِ إذا تَفاسَدُوا»[۲]، و آن پنجه‌ی گران‌فروش را از یقه مردم باز کنید،آنهایی که حق مظلومین را می‌گیرند از دستشان بگیرید و به دست مظلوم برسانید که مسلم ایده شماست و مسلم هم عمل می‌کنید؛منتهی عرض کردم ریز و درشت دارد و بعد هم به مردم اطلاع رسانی شود که مسئله این بود و ما این کار را کردیم، بدانند که نظارت است، بدانند که حساب و کتاب است و آنهایی که دنبال خیانت می‌روند پشیمان بشوند نه اینکه تشویق بشوند.

 بنده دعاگوی همه شما هستم،صلوات بفرستید.

[۱] -سوره نساء،آیه ۵٫

[۲] – الكافي : ۲ /۲۰۹ /۱

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *