خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار جمعی از کارگزاران مساجد شهرستان های بشرویه،سربیشه و نهبندان

متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار جمعی از کارگزاران مساجد شهرستان های بشرویه،سربیشه و نهبندان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه سنگرنشینان علم و ایمان و با عرض تسلیت ایام و مصائب اهل بیت علیهم السلام، و آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم،غزه مظلوم،لبنان مظلوم،اسلام مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

خیلی خوش آمدید، خسته نباشید، هم از زیارت شما بهره‌مند شدم و هم از فرمایشاتتان.

توجه خاص به توفیقی که شما حاصل کردید و از مشابه خطاب خدای متعال به حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام «أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ»[۱]،این توفیق خیلی شکر می‌خواهد،به پدر و مادرتان دعا کنید،آن شیر پاکی که خورده‌اید،آن تربیت خوبی که شده‌اید و همانطور که هست قدرش را بیش از پیش بدانید.

خوب این تعریف کلی قضیه است،اما از جهت آنچه را که در نظام عالم سلسله علت و معلول است،سبب و مسبب است،آنچه را که شما تعقیب می‌کنید این جنس با همه‌ی اجناس متفاوت است و آنها همه لازم است اما جنبه مقدماتی دارد و آنچه که شما توفیقش را حاصل کرده‌اید جنبه غایی دارد، بالاخره یک کشاورز محصولی را پرورش می‌دهد،یک معمار ساختمان می‌سازد،یک مرغدار یا دامدار موجوداتی را تربیت می‌کند و در جای خودش خوب هم هست باید هم باشد،مقدمه‌ی واجب واجب است، اما آن سنخش با این فرق می‌کند،اینجا بحث تربیت انسان است،«وَسَخَّرَلَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ»[۲]،همه آنچه که در آسمان و زمین است،همه این ابر و باد و مه و خورشید و فلک مقدمه‌ای برای انسان هستند و فرق نمی‌کند،همان قوانینی که متناسب با هر شیئی در سیر حرکتی‌اش لازم است،خوب در اینجا هم لازم است، خلق‌الساعه که نیست،خدای متعال برای این برنامه مسجد را تشریع فرموده و بقیه‌اش هم بالاخره تجهیز باید بشود و مهمتر از همه آنها هم آن عنوان عالم متخصص دینی است که اندیشه‌ها را بر این اساس بسازد،انسان اندیشه است،«ای برادر تو همان اندیشه‌ای/ مابقی خود استخوان و ریشه‌ای»،اینکه حکمت نظری که از بودن‌ها و نبودن‌ها حرف می‌زند و از باورها حرف می‌زند این منشأ و زیرساخت حکمت عملی است که انسان را تربیت می‌کند،یا از راه خارج می‌کند، فرق نمی‌کند،او علت خودش را دارد این هم علت خودش را دارد، شما می‌بینید کار بشر را به کجا رساندند، مشکل جامعه بشر حالا در طول تاریخ بیش از همه در زمان معاصر ما مشکلشان چیست، چطور شد اگر یک وبا بیاید، اگر یک طاعون بیاید یا یک بیماری مشکوکی مثل کرونا بیاید یا بیاورند فرق نمی‌کند همه به فعالیت می‌افتند، بسیار خوب، اما مشکل اصلی آنها نیست، آنها مشکل جنبی هستند،عارضی هستند، مشکل اصلی روی خود انسان است،عمل انسان،اخلاق انسان،رفتار انسان،لحاظ حقوق انسان،اینها همه بر محور باورها می‌چرخد،دنیایی که امروز به این تباهی کشیده شده است چون قبلاً به تباهی اندیشه گرفتار شده، این بشر سرگردان«حَيارى سُكارى»در روایت دارد دیگر آخر الزمان«حَيارى سُكارى لا مُسلِمينَ و لا نَصارى»[۳]هیچی نیست، خب نتیجه‌اش هم همین است دیگر، مسئله هم یک چیزی نیست که می‌گوئیم خلاصه می‌شود در مسئله غزه، این اوج بی‌شخصیتی و بی‌تربیتی و فساد و تباهی و قتل و قانون‌شکنی و این‌هاست، اما اینها معلول علل‌اند، در این خلاصه نمی‎شود، سراسر کره زمین گرفتار مشکل است،هشت میلیارد مردم دنیا دچار مشکل شدند، وبا، طاعون و کرونا اصلاً به گَردش نمی‌رسد، خوب می‌بینید با بشر چه می‌کنند،هیچ حیوانی،هیچ دیوانه‌ای،هیچ سگ هاری این کارها را نمی‌‎کند،این‌ها معلول علل است، زیرساخت‎ها را ویران کردند، باورها را ویران کردند،اندیشه‌ها را فاسد کردند،بعد ببینید کار بشر به اینجا کشیده شده، همان کشورهایی که به ظاهر تصور می‌‎کنید که نه چنین چیزی نیست آنها بدتر از اینها است، می‌بینید در آن کشور مدعی بعد در آن کشور دیگری یک وزارتخانه جدید احداث می‌شود،خوب چه وزارتخانه‌ای؟وزارتخانه تنهایی، وزارتخانه تنهایی یعنی چه؟ یعنی وقتی بشر به جایی رسیده که اگر افرادش،اشخاصش، نفراتش، نیاز فردی نداشته باشند با هم حرف نمی‌زنند،این‌ها افسانه است نه واقعیت دارد، با هم حرف نمی‌زنند، آنوقت وزارتخانه تنهایی یعنی یک عده کارمند و حقوق بگیر می‌شوند،کارشان چیست؟ کارشان این است که از افرادی که حالا از سن جوانی‌شان بالاتر رفته پول و مال و ثروتی هم که ندارد هیچ کس با او حرف نمی‌زند،وزارت تنهایی متصدی می‌شود و می‌رود با افراد حرف میزند، گریه دارد، بله، تفکر و اندیشه‌ای که اساسش بر اقتصاد است یعنی چه؟ یعنی می‌گوید انسان یک حیوان اقتصادی است، یعنی چه؟ یعنی سگ‌های گرسنه‌ای بالای لاشه مردار ببینید چه می‌کنند به هم چنگ می‌زنند و سرو صدا می‌کنند و اهل محله را نمی‌گذارند بخوابند،با همدیگر کار دارند، نخیر، آن کسی هم که از دور عبور می‌کند بینی‌‎اش را گرفته هرچه سریعتر از آنجا عبور کند و برود به او حمله می‌کنند،این دیگر تعریف‌های خودشان است، چیزی نیست که ما به آنها بچسبانیم، مگویند انسان حیوان اقتصادی است بعد می‌گوید انسان گرگ انسان است،می‌‎گوید انسان با زبان حیوانات حرف می‎زند،می‌گوید چماق و هویج، جاذبه و دافعه، در این خلاصه می‌شود،خوب لازمه این تفکر این رفتار است،چرا؟ چون زیرساختش این است، غیر این نمی‌تواند باشد، امنیت را از کل جهان برداشتند،هشت میلیارد مردم جهان شب می‌‎خوابند سرگردان است که صبح بر سرش چه خواهد آمد،با این موجود دو پای منحرف، اینجاست که می‌گویم توجه به این توفیقی که شما کردید آن زهر پادزهرش ایمان است، اینکه این انسان محبوب خداست، جهان برای این آفریده شده است،از شایسته‌ترین قربات الی‌الله در انواع عبادات خدمت به این موجود است،اینها چه می‌گویند آنها چه می‎گویند، مشکل این جهان وقتی رفع می‌شود که از آن ظلمات که طواغیت ایجاد کردند«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»[۴]، مردم را از ظلم بیرون بردن کار شماست، این عالم است، این مسجد است، این عبادت خداست، این معرفت است،این علم و دانش است،این فلسفه و حکمت است،این عرفان و واقع‌بینی است که انسان را عزیز می‌کند،وزارت تنهایی لازم نیست،همان دو کلمه که به همدیگر سلام می‌کنید،یک حال و احوال می‌‎کنید چقدرها اجر دارد، و از این باب به خدا نزدیک می‌شوید؛آیت الله العظمی فاضل لنکرانی قدس سره این مرجع بزرگ رحمت خدا بر او باد جمله‎ای دارد که حالا شما بهتر از بنده می‎دانید، مکتوب هم هست،می‌فرماید که من به عنوان اینکه حالا پنجاه سال کارشناس اسلام هستم،حالا سی سال قبل هم در این قضیه کار کرده به عنوان یک مرجع دینی است خوب،این همه انواع مستحبات، از انواع ادعیه و مناجات و توسل و صدقات همه و همه، اینها درست است، این کتاب مقدس مفاتیح الجنان و آثار خاتم المحدثین حاج شیخ عباس قمی قدس سره از اول تا آخرش همه درست است،ایشان می‌فرمود فرض حالا بنده تعبیر می‌کنم که از این مستحبات بعد از فرائض به این‌ها موفق نشدید ایشان می‌فرماید که اگر به اینها موفق نیستید من می‌‎گویم خدمت به انسان کنید و فردای قیامت از شما بپرسند که نامه‌ی شما از انواع مستحبات چیزی ندارد بگوئید فاضل لنکرانی در دنیا به ما گفته که بعد از فرائض آنکه ارجح است خدمت به این انسان است،دیگر حالا خدمت هم که یک نوع نیست،خدمت انواعی دارد،اما همه انواع خدمت که مقدس است که باید باشد که شما موفق هستید تا خدمت‌های فکری و فرهنگی و عقلانی و وحیانی با هم متفاوت هست، شما انسان تربیت می‌کنید، انسان در دنیا کمیاب شده است، نکند که نایاب بشود،این تلاش شماست،این کوشش شماست، هیچ عبادتی بالاتر از این نیست، مشکل دارید بله، اما علمای گذشته مشکلات خیلی بیشتری داشتند،روح آنها شاد باشد،آنها با آن همه سختی چگونه توانستند اسلام را، امانت الهی را در این پیچ و خم‌ها و فراز و نشیب‌هایی که می‌دانید تاریخ چیست، که باز همه زشتی‌های تاریخ در زمان ما منعکس شده، اما در عین حال در روایتی در ذهنم است که فرموده آخر الزمان بدترین زمان است،خوب بعد چه؟ فرموده بهترین زمان هم هست،همین بدترین زمان بهترین زمان است،نشانه به این نشانی که این کاری که شما در این مقطع می‌کنید پیش از ظهور آنقدر عظمت دارد،آنقدر ارزش دارد که کسانی که بعد از ظهورآن حضرت را درک کنند و در آن شرایط ایمانی جزو مؤمنین و صلحها باشند،ارزش کار شما از آنها بیشتر است، ارزش ایمان شما بیشتر است، بناعلیه خیلی شکر خدا را بجا بیاورید،عجب توفیقی پیدا کردید،منتها همه علل و اسباب را به صورت کارشناسی که آقا بارها می‌فرمایند که دانش بنیان باشد،کارشناسی شده باشد، وعیبی هست، نقصی هست، نقدی هست، همراه با پیشنهاد مکتوب بشود داده بشود، بالاخره زمان می‌خواهد«الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا»[۵]،ولی این را عنایت دارید که دنیا هم با همه مشکلاتی که دارد که خود مشکلات هم موجب شده وارد یک حرکت جدید بیداری شده و شما تنها نیستید، مردم خود ایالات متحده، مردمشان نه دولت‌های کثیف و ظالمشان،خود مردم اروپا، نه دولت‌های کثیف و استعمارگرشان،اینها امروز حرف شما را می‌زنند،حرف عدالت را می‌زنند،اربعین حسینی را آنها در صحنه هستند،همین دیروز اربعین حسینی را در انگلیس گرفته بودند،بینید این مردم را؛ بنابراین شما امروز تنها نیستید برخلاف گذشته‌ها که گذر زمان، اهل ایمان را در سختی‌ها و حصر قرار می‌داد،امروز گذر زمان به نفع اسلام است،به نفع حق است،به نفع عدل است،به نفع مسلمین است،بناعلیه آینده‌های خیلی خوبی ان‌شاءالله در پیش است،اما سختی‌هایی هم در کمین است که آقا فرمودند خرمشهرهایی در پیش است، بازپس‌گیری و آزادسازی خرمشهر خیلی کار سختی بود،از نظر بعضی دیدگاه به هر کارشناس امور نظامی حتی به محال شبیه‌تر بود،اما خدا این کار را کرد،دست خدا با شماست،خرمشهرها در پیش است،البته ممکن است فرهنگی باشد،ممکن است سیاسی باشد، ممکن است اقتصادی باشد، ولی در پیش است، ولی نقش نهایی آنها پیروزی شماست.

بنده هم دعاگوی همه شما هستم، صلوات بفرستید.

[۱] -سوره بقره،آیه ۱۲۵ .

[۲] -سوره جاثیه،آیه ۱۳٫

[۳] -«عنه صلى الله عليه و آله : يَأتي علَى الناسِ زَمانٌ إذا سَمِعتَ باسمِ رَجُلٍ خَيرٌ مِن أن تَلقاهُ ، فإذا لَقِيتَهُ خَيرٌ مِن أن تُجَرِّبَهُ ، و لو جَرَّبتَهُ أظهَرَ لكَ أحوالاً ، دِينُهُم دَراهِمُهُم ، و هِمَّتُهُم بُطونُهُم ، و قِبلَتُهُم نِساؤهُم ، يَركَعونَ للرَّغيفِ و يَسجُدُونَ للدِّرهَمِ ، حَيارى سُكارى لا مُسلِمينَ و لا نَصارى»؛(پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : زمانى بر مردم مى آيد كه اگر نام كسى را بشنوى بهتر از اين است كه او را ببينى و اگر او را ببينى بهتر از اين است كه وى را بيازمايى؛ چه اگر او را بيازمايى حالاتى [ناخوشايند] بر تو آشكار كند. دين آنها درهم هايشان است و همّ و غمشان شكمهايشان و قبله شان زنانشان. براى گرده اى نان، خم مى شوند و براى درهم به خاك مى افتند. سرگشته اند و مست. نه مسلمانند و نه ترسا.) بحار الأنوار : ۷۴/۱۶۶/۳۱٫

[۴] -سوره بقره،آیه ۲۵۷٫

[۵] – پيامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: كارها همه در گرو وقت خود است. عوالی اللئالی، ابن ابی جمهور احسائی ، ج ۱، ص ۲۹۳، ح ۱۸۰؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۷۴، ص ۱۶۵

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *