بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان ، با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم و بالاخص فلسطین مظلوم غزه مظلوم لبنان مظلوم اسلام مظلوم بر گرگ های بین المللی
خیلی خوش آمدید هم از دیدار شما بهره مند شدم هم از فرمایشات شما
نوع کار شما یک چیزی نیست که بر اساس آمار و ارقام گزارش داده شود ، این یک جریان فرهنگی و تمدن ساز است ، درست در صحنه میدان ، مقابل آن چیزی است که استعمارگرها از پانصد سال قبل در سطح جهان انجام می دهند و فراعنه هر زمان در طول دوران انجام دادند و عوارض و لوازمش هم که می بینید ، حتی کلمه وحشی گری را هم نمی شود ، درباره این ها ، یعنی این کلمه کم می آورد « اشر خلق الله علی وجه الارض [۱]» بدترین جنبنده ای که روی زمین راه می رود ، آن جریان و تفکریست که بر اساس لیبرال دموکراسی غرب است
در روایات دارد که آخر زمان ، بدترین زمان خواهد بود و بهترین زمان خواهد بود ، بدترین زمان به خاطر جریان ظلمی که دارد بر بشر می شود ، بر انسانیت می شود و بهترینش هم آن است که شما ارائه می دهید ، این یک تمدن است
در آینده ای باید در جهان فراگیر بشود و شما از «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ[۲]» آن هستید که پیشی گرفته اید اصلا تعریف اسلام و تعریف انسان همین است ، خب آنها به انحراف کشاندند آن درآمده است
انسان که از واژه انس گرفته می شود ، اصلا معنی انسان یعنی یک موجودی که اساس کارش محبت است آنها کجا می روند؟ و اسلام به عنوان مکتب الهی ، در روایت داریم که وقتی سائل سوال می کند از حب و بغض ، می فرمایند « هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ[۳] ؟! »اصلا دین غیر از این نیست و چون در این دو واژه هم ، مسئله بغض عارضی هست ، بنابر این فقط یک کلمه میاند ، حُب؛ اساس دین حُب است تمدن اسلام هم آن است ، آن هایی که انسان را از انسانیت وارد به عنوان یک حیوان اقتصادی ، یعنی سگ های ، هار ، گرسنه ، بالای یک مردار ، چه می کنند؟ بنابر این ، اقتصاد می شود هدف و هرچه سر آن انجام بشود رقابت و جنگ و ظلم است ، این طبیعت قضیه است ، وقتی هدف را این طور تعبیر کنند ، اما آنجایی که خدا هدف است و انسان در سیر تکاملی به آن سمت می رود ، انسان بر اساس اصالت وجدانی خودش ، که سرمایه اش انس و محبت و خدمت است و مکتبش اساس محبت است ، خب تمدنی هم که از آن حاصل می شود که همین است ، نه تنها انسان مومن ، نخیر انسان کافر ، « لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ [۴]» حتی کفاری که با شما عناد ندارند ، توطئه ندارند ، قرآن می فرماید که خدا شما را نهی نکرده از اینکه با اینها محبت کنید ، محبت کنید! ببین ، محبت کنید و جالب اینجاست که در آیه دیگر که در قرآن ، مصرف زکات را تعیین می فرماید ،« إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ [۵]» موارد هشت گانه مصرف زکات ، خب یکی از آن ها « وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ [۶]» یعنی چی؟ او مسلمان نیست ، اما دل ، انسان است دل دارد ، دل او را جذب کنید ، به او محبت کنید ، کافر است ، لذاست که در مثلا آیه قرآن و اینکه شما در خانه های خویشاوند شما ، تا منع نکرده ، از نظر فقهی همینجوری است که تا منع نکرده شما می توانید از اموال همدیگر استفاده کنید ، خب کی می تواند استفاده کند و منع نشود؟ وقتی که برای او خدا هدف باشد و انسان و الا وقتی رقابت هست که هیچ کسی اجازه نمی دهد که کسی نگاه مالش کند
که یکی از آن ها « او صدیقکم» است دوست در این حالت است ، دوست اسلامی در این حالت است ، که همان طوری که از جیب خودش برمی دارد ،از جیب دوستش برمی دارد و بر او گران نیست ، او هم از جیب این برمی دارد ، گران نیست ، لذاست که در پای این آیه قرآن ، یک روایتی هم داریم که ، حالا بنده کم حافظه هستم ، مضمون روایت که در ذهن من هست این است که ، سوالی می کند که ما آرزوی درکِ تمدن اسلامی با ظهور مهدی آخر زمان منجی بشر داریم ، حالا غریب به این ، که بعد امام می فرمایند که ، شما اگر از جیب همدیگر پول بردارید بر شما گران است یا گران نیست؟ می گوید بله بر ما گران است ، می فرماید شما هنوز خیلی فاصله دارید ، خیلی فاصله دارید ،شما الان تمدن سازی می کنید ، گفتم این یک مسئله ای نیست که شما آمار و ارقام و نمی دانم اعداد ، اینها نیست ، تمدن سازی می کنید که هشت میلیارد جمعیت دنیا به ستوه درآمدند و تنها راه نجاتشان این است ، این تمدن سازیست ، این خیلی کار بزرگی است ، « مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ [۷]» کسی که از خواب بلند می شود ، به فکر دیگران نیست آن مسلمان نیست ، او یک انسانی است جدای از جامعه ، چون به فکر خودش فقط هست ، مشکل ما هم همین است دیگر ، اما شما به فکر دیگران هستید ، آن کسی که صبح حرکت کند به فکر دیگران نباشد مسلمان نیست
بنابر این عظمت کار شما خارج از این مسائلی است که با سر انگشت می شود حساب کرد ، لذاست که آنچه که اشاره فرمودید از جهت کمی ، دعوت کنید افراد را ، بیایند ، این باید توسعه پیدا کند ، در یک توسعه قابل یک معادله ، می تواند خیلی چیزها را تغییر بدهد
اصولا جایگاه مال ، با توجه به اینکه ابزاری است برای زندگی ، عنوان مالکیت به آن می دهند اما این عنوان ، عنوان واقعی که نیست که ، اعتباری است ، اما ابزاری است که در این ابزار می شود چهره ها را شاد کرد ، دل ها را شاد کرد ، ایمان ها را قوی کرد ، مظلومین را یاری کرد ، بهترین ابزار این است
این در حالیست که اصل مالکیت واقعیت ندارد ، هیچ کس مالک هیچی نیست ، منتها شرع مقدس و حتی عرف ، برای این به صورت اعتباری مالکیت قائل است ، که نظم جامعه حفظ بشود و الا اصل مسئله این نیست ، « وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ [۸]» این کره زمین مشترک بین همه هست ، «ان الله جعل اقوات الفقرا فی اموال الاغنیا[۹]» همه سهم دارند آن هم که فقیر است ، سهمیه دارد ، سهمیه او در ثروت آن ثروتمند است « فَمَا جَاعَ[۱۰]» جاع با عین به معنی جوع است ، گرسنه نمی ماند فقیری ، مگر به خاطر آن چه که آن ثروتمند بی رحم جلوی حقش را گرفته ، در واقع ماکش نیست ، دزد است ، حالا ببین اگر با این تفکر بخواهد جامعه [پیش برود؟!] ، همان چه که الان هست ، حالا هر جا می گوید ، خود ایران خود ما ، ایران ما با نود میلیون جمعیت ، فکر می کنم اگر صد و هشتاد میلیون هم باشد همه وسائل برای همه کافی است ، بیشتر ، منتها آن تفکری که رقابت ایجاد می کند ، اگر ده ایقدر هم بدهید ، زیرزمین ها پر بشود ، سیر نمی شود ، چرا؟ چون تفکر اشتباه است ، نتیجه اش هم قتل و غارت و تخریب و دزدی و اینهاست ، این انسان به این وجه ، هیچ وقت انسان نخواهد شد
لذاست که اولا خیلی خدا را شکر کنید که این توفیق پیدا کردید ، بعدا به صورت هدفمند ، راه های دور را ، فرق نمی کند مبارزه مبارزه است ، در جنگ های نظامی ، امام علی علیه السلام دارد که ، « ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ [۱۱]» بالاخره تا آن آخر را نگاه کن ، بسنج ، فرق نمی کند در جنگ تمدنی هم همین طور است ، یعنی در یک کارشناسی ، به اینکه پنج سال دیگر به کجا باید برسیم ، کماً و کیفاً ، ده سال دیگه به کجا باید [برسیم] « أَقْصَى الْقَوْمِ » نهایت برنامه ها را
لذاست که دامنه های همت را بیش از پیش به عنوان یک کاری که باید تمدن ساز باشد و نتیجه نهایی آن ، که امام هم به این اشاره فرمودند ، ان شاالله ظهور منجی باشد و هشت میلیارد جمعیت جهان را ، امروز آن ها مشتری حرف شما هستند ، مشتری کار شما هستند ، دنیا تشنه آنچه که شما دارید انجام می دهید هست
حالا از قبیل بنده هم که از دستم کاری ساخته نیست می توانم دعاگوی همه شما باشم
ثبتکم الله بالقول ثابت فی الحیات دنیا و فی الاخره
صلوات بفرستید
[۱] قال رسول الله ص : سیأتی على الناس زمان، بطونهم آلهتهم، ونساؤهم قبلتهم، ودنانیرهم دینهم، وشرفهم متاعهم، ولا یبقى من الایمان إلا اسمه، ومن الاسلام إلا رسمه، ومن القرآن إلا درسه، مساجدهم معمورة من البناء، وقلوبهم خراب عن الهدى، علماؤهم أشر خلق الله على وجه الأرض.
رسول الله (ص) فرمود : زمانی خواهد آمد که خدای مردم شکم آنهاست و قبله آنان زنانشان است و دین آنان پول آنهاست و دارایی آنان نشان شرافت آنهاست . باقی نمی ماند از ایمان مگر اسمش و از اسلام مگر رسمش و از قرآن مگر درسش. مساجدشان بناهای آباد دارد ولی دلهای آنان خالی از هدایت است. علمای آنها شرترین و شرورترین مخلوقاتی هستند که زمین به خود دیده است.
بحار الانوار ج ۲۲ ص
[۲] سوره مبارکه واقعه آیه ۱۰
[۳] المستدرك على الصحيحين : ۲ / ۳۱۹ / ۳۱۴۸
[۴] سوره مبارکه ممتحنه آیه ۸
[۵] سوره مبارکه توبه ایه ۶۰
[۶] همان
[۷] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۲، ص ۱۶۳، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ق
[۸] سوره مبارکه الرحمن آیه ۱۰
[۹] وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ، فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ، وَ اللَّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ.
حکمت ۳۲۰نهج البلاغه
[۱۰] همان
[۱۱] و من كلام له (علیه السلام) لابنه محمد ابن الحنفية لما أعطاه الراية يوم الجمل:
تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ
سخنى از آن حضرت (ع) به پسرش، محمد بن حنفيّه، هنگامى كه در جنگ جمل رايت را به دست او داد:
اگر كوهها متزلزل شوند، تو پايدار بمان. دندانها را به هم بفشر و سرت را به عاريت به خداوند بسپار و پايها، چونان ميخ در زمين استوار كن و تا دورترين كرانه هاى ميدان نبرد را زير نظر گير و صحنه هاى وحشت خيز را ناديده بگير و بدان كه پيروزى وعده خداوند سبحان است.
.
خطبه ۱۱ نهج البلاغه