خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در همایش مداحان و ستایشگران عاشورایی

متن بیانات امام جمعه بیرجند در همایش مداحان و ستایشگران عاشورایی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم، مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه‌ی مظلوم، لبنانِ مظلوم، اسلامِ مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ المقدسه الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»؛ «مَنْ بَکی اَؤاَبْکی اَؤتَباکی وَجِبَتْ لُه الْجَنَّة».

حسین علیه‌السلام شهید‌العبرات است، شهیدِ اشک چشم، قریب به هزار و چهارصد سال شما و نیاکان شما گریه کردند و گریه می‌کنید اما همه نمی‌دانند که چرا گریه می‌کنند، ولی شما می‌دانید، این گریه تنها بر یک نقطه‌ی تاریخی سال شصت و یک هجری نیست، البته هست ولی تنها آن نیست، این گریه در یک نقطه‌ی تاریخی سال شصت و یک هجری نیست، یک نقطه‌ی جغرافیایی سرزمین کربلا نیست، در عین‌حالی که هست، این گریه فلسفه‌ای بزرگ دارد، این گریه بر هر روز است،«کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا،کُلُّ شَهرِ مُحَرّم»،آدرس می‌خواهید، خوب چشمانتان بازاست، به گوشه گوشه‌ی این جهان نگاه کنید، حالا سمبلش غزه‌ی فلسطین است، اما منحصر در آن نیست، گریه ندارد؟! آن کسی که گریه ندارد انسان نیست، امروز بیداری جهانی حاصل شده و بسیار کسانی که اصلاً مسلمان هم نیستند اما با اطلاعاتی که از شرایط امروز دارند آرام نمی‌نشینند تا چه رسد که مسلمان باشد، بناءعلیه این گریه‌ی بر هر روز است، آری، دعای شریف ندبه،ندبه یعنی چه؟ ندبه هم همین است، آن‌هم گریه است، آن‌هم اشک است، آن‌هم آه است، آن‌هم فریاد است، وجدان‌ها کجا رفتند!، عاطفه‌ها کجا رفتند!، انسانیت‌ها کجا رفتند!، شرف‌ها کجا رفتند!، می‌بینید جلوی چشم مردم چه می‌کنند؟! این یعنی کربلا؛ کربلا یک روز نیست، کربلا یک جریان است، فلسفه دارد، دلیل دارد، خدای متعال که خالق انسان است و خیر و شرش را می‌داند،«يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ»[۱]، او باطنِ قلبش را می‌فهمد و می‌داند، خدای متعال برای هدایت انسان‌ها صد و بیست و چهار هزار پیغمبر همراه با شریعت فرستاده،با کتاب و همه‌ی آن‌ها به عدالت دعوت کردند، عدالت شرط است، نام خدا عدل است، آن‌چه که عدل نباشد دین نیست، دین خدا نیست، دعای ندبه یک نقشه‌ی راه است، از طرحی که خدا برای نجات و کمال بشر ریخته خدا آن کار را کرده و دنباله‌اش از عهدشکنی‌ای که انسان‌ها کردند، اولِ دعای ندبه یک نقشه برای هدایت انسان است، در اوج، اما یک کم پایین‌ترمی‌آئید عهدشکنی‌ها شروع می‌شود و با مکتب پیامبر و با اوصیا پیامبر مبارزه می‌شود،«فَعَلَى الْأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِما وَآلِهِما فَلْيَبْكِ الْباكُونَ، وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ، وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتَذْرِفِ الدُّمُوعُ، وَلْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ، أَيْنَ الْحَسَنُ ؟ أَيْنَ الْحُسَيْنُ ؟ أَيْنَ أَبْناءُ الْحُسَيْنِ ؟ صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ، وَصادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ، أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ؛ أَيْنَ الْخِيَرَةُ بَعْدَ الْخِيَرَةِ ؟ أَيْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَةُ ؟ أَيْنَ الْأَقْمارُ الْمُنِيرَةُ ؟ أَيْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ»[۲]، کجا هستند، جای آن‌ها را چه کسانی گرفتند، یزیدهای هر زمان، شمرهای هر زمان، عمر سعدهای هر زمان، جای آن‌ها را گرفته‌اند، هر روز صحنه‌ی کربلا تکرار می‌شود، بله وقتی به اسم مسلمان، خاندان پیغمبرامنیت نداشته باشد در کجای دنیا می‌تواند امنیت باشد، شانزده هزار،هجده هزار فقط کودک، در جریان غزه، آن‌هم با چه وضعی، با چه قساوتی، تا پنجاه و شش هزار انواع خون‌هایی که ریخته شده، صد و سی هزار افرادی که مجروح شدند، قطع عضو شدند، ناقص شدند، در دنیا هشت میلیارد قیافه‌ها از دور نگاه می‌کنند که سرنوشت این هشت میلیارد را مثلاً یک دیوانه‌ی خُل مثل ترامپ و یک سگ درنده هار مثل نتانیاهو اداره دارد، این‌ها گریه ندارد؟! امروز دنیا بفهمد که شیعه چرا گریه می‌کند،چرا؟ چون وقتی امور جابه‌جا شود این لازمه‌اش است، حکم بشی حکم به لوازم شی است، اگر بنا باشد ستمگران سرنوشتِ جامعه‌ی بشری را داشته باشد این لازمه‌اش است، این از هم جدا نیست که در هر بخشی از این‌ها مطالب تخصصی و مستند است که باید کتاب نوشت، اما الحمدلله شما با درایتی که دارید، با دل‌های نورانی‌ای که دارید، تمام مطلب در پیش شما هست، و شما این افتخار بزرگ را دارید و نیاکان شما این افتخار بزرگ را دارند که نگذاشتند این اشک‌ها خشک بشود، نباید خشک بشود، تا وقتی که همان‌طور در دعای ندبه بیان فرموده از یک‌جا نقطه‌ای که شروع شده و بعد سقوط کرده و بعد شرایط آخرالزمانی و ظهور حضرت مهدی علیه السلام و تمدن اسلامی و رویِ‌کار آمدن اهل بیت علیهم السلام و رجعت حسینی علیه‌السلام صورت خواهد گرفت و این هم حواستان هست الحمدالله که این‌ حرف‌ها این است که حالا بنده و امثال بنده از خودش دربیارود،نه، این‌ها حرف کارشناسی است، حتی دشمنان شما به این اقرار دارند، سندش هم مال شیعه نیست، شاید همه‌ی شما رشیدرضا عالم دانشمند،مفسر قرآن مصری را می‌شناسید، این عالم یک مقدارهم افراطی است، یعنی در زمان خودش حالا شاید به خاطر عدم شناختش بوده، تمایل به شیوه‌های وهابی‌های گمراه داشت، روی شیعه حساس بود، حالا گوینده‌ی این حرف چه کسی است، نویسنده‌ی این مطلب کیست؟ آقای رشیدرضا، با این خصوصیات چه می‌گوید؟ می‌گوید یکی از بزرگان یا دانشمندان یا شخصیت‌های اروپایی که البته آلمانی هست،ایشان از قول او نقل می‌کند که او گفت که اگر ما می‌دانستیم که معاویه بن‌ابی‌سفیان در چه قیافه‌ای هست مجسمه‌ی معاویه را از طلا سر چهارراه‌های اروپا می‌ریختیم، شما چرا، چرا؟! چرا که معاویه به گردن ما حق دارد، معاویه به گردن شما چه حقی دارد؟ می‌گوید اگر معاویه جلوی خلافتِ امیرالمومنین علیه السلام را اگر مانع نمی‌شد و جلوی خلافتِ علی علیه‌السلام گرفته نمی‌شد همه‌ی دنیا مسلمان می‌شدند و قدرت اسلام هرگز به ما اروپایی‌ها اجازه نمی‌داد که ما جایگاهی پیدا کنیم، این یک کتاب حرف است، یعنی چه؟ یعنی آن جریانی که در دعای ندبه شرح داده می‌شود که چگونه جا‌به‌جا شد و به جای عدل ظلم آمد، به جای عادل ظالم آمد و حکومت الهی تبدیل شد به حکومت طاغوتی، و نتیجه‌اش این شد که اسلام و مسلمین ضعیف شدند تا اروپایی‌های وحشی بر این‌ها مسلط بشوند و بر سرشان این کارها را در بیاورند، این را چه کسی می‌گوید؟رشید رضا می‌گوید، عالم سنی مذهب می‌گوید،متعصب هم هست، از قول یک اروپایی این حرف‌ها را می‌گوید، ببینید، پس این حرف ما نیست، یک مطلب کارشناسی است، بناءعلیه فلسفه‌ی گریه‌ی شیعه و اشکی که در طول این تاریخ ریخته همراه با یک فلسفه‌ی بزرگ است، در مسئله انسان‌شناسی و جهان‌شناسی و خداشناسی و معاد شناسی و مکتب‌شناسی خیلی مسئله‌‌ی مهمی است، بناءعلیه شما که قدر خودتتان را  می‌دانید البته وصد البته جای خوبی را گرفتید نگذارید این اشک‌ها خشک بشود، این اشک‌های بچه‌های شیرخوار و نوزادانِ امروز را با علی‌اصغر حسین در کربلا گره بزنید، اشک مردم را در بیاورید، اما همراه به مردم نوید بدهید که شرایط جهان دارد تغییر می‌کند، بیداری حاصل شده و به سمت تمدن اسلامی و ان‌شاءالله ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام و بازگشت انسان به عدالت که در فرمایشات امیرالمومنین علی علیه‌السلام این وعده داده شده است،«لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا، عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا»[۳]، دنیایی که علی علیه‌السلام می‌فرماید به ما پشت کرده آن‌قدر تحت فشار قرار بگیرد تا به ما برگردد؛ ما امروز این را با چشم می‌بینیم، با همه‌ی وجود حس می‌کنیم، لمس می‌کنیم، امروز شرایط این‌طوری شده است، گذرِزمان به نفع عدالت است، گذرِزمان به نفع انسان است و دیگر باید این دیوانه‌ها و خُل‌ها و ستمگرانی که با همه‌ی ننگ بر جامعه‌ی بشری سوار شده‌اند باید پیاده بشوند، انسان باید جایگاه اصلی‌اش را پیدا کند،«وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيرࣲ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِيلࣰا»[۴]، امروز وقتِ آن رسیده که انسان کرامت خودش را بازیابد که البته«إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»[۵]، و شرطش این است که انسان‌ها با کمالِ حساسیت در مقابلِ ظلم بایستند و مسلط بشوند، این شانس و اقبال و طالع و قسمت و روزی نیست، این سبب و مسبب و علت و معلول است، حتی بحث معجزه هم نیست، چرا که معجزه برای اتمام حجت است نه برای فیصله دادن جنگِ بین حق و باطل، واِلا حضرت موسی علیه‌السلام وقتی که عصا را انداخت اژدها بود و همانجا می‌توانست فرعون را ببلعد، این کار را نکرد، بر او اتمام حجت کرد،«قَالَ فَمَنْ رَبُّكُمَا يَا مُوسَىٰ قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ»[۶]، بحث معجزه نیست، بحث عمل است، عملِ احساس وظیفه، مبارزه با ظلم، مبارزه با باطل که بسیاری از آزادمردان و آزاد زنانی که حتی مسلمان هم نیستند در کشورهای مختلف و حتی کشورهای غربی علیه ظلم و ستم از بشر حکومت‌های غربی هر روز در میدان هم اذیت می‌شوند، کشته می‌شوند، زخمی می‌شوند، زندان می‌روند، جرم می‌کنند، درعین‌حال ادامه می‌دهند، تا آن پزشکِ بدون مرز، تا آن خبرنگار، بالاخره در مقابل این ظلم‌ها ایستادگی می‌کنند، این پیروزی‌ها نظیر آن است، اینجاست که عظمت بنیانگذار جمهوری اسلامی در آن روز که تنها بود، حتی خواص نمی‌فهمیدند که آقا چه می‌گوید، خواص نمی‌فهمیدند آن حرف‌های سال چهل و دو و قبل از چهل و دو، کشف الاسرار را ایشان شاید سال هزار و سیصد و بیست و یک نوشته، مطالعه کنیم، ببینیم چیست، آن حرف‌ها را کسی متوجه می‌شد!، اما امروز دنیا تشنه‌ی این حرف است، دنیا بدون این انقلاب هیچ امیدی ندارد و ملاحظه می‌کنید این همه تهاجم،این همه سلاح، این همه تکنیک، این همه خباثت و قانون‌شکنی، اما در مقابل همه‌ی آن‌ها رهبر فرزانه انقلاب فرزند حقیقی مکتب امام  قدس سره ،با آن درایت و هوشیاری و کرامت ملاحظه کنید همه‌ی توطئه‌های آن‌ها را نابود می‌کند، ما چگونه شکر این نعمت‌ها را به‌جا بیاوریم.

بنده دعاگوی همه‌ی شما هستم، از همه‌ی شما التماس دعا دارم، محرم امسال را متفاوت با همه محرم‌ها ان‌شاءالله انجام بدهید، خداوند شماها را حفظ کند؛ ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیات دنیا و فی الآخره، صلوات بفرستید.

[۱] -سوره انفال،آیه۲۴ .

[۲] – فرازی از دعای ندبه .

[۳] -حکمت ۲۰۹ نهج البلاغه .

[۴] -سوره اسراء،آیه ۷۰٫

[۵] -سوره رعد،آیه ۱۱ .

[۶] -سوره طه،آیات ۵۰-۴۹

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *