خانه / درس اخلاق / متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در درس اخلاق حوزه علمیه خواهران

متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در درس اخلاق حوزه علمیه خواهران

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله والصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همه سنگرنشینان علم و ایمان و تسلیت سالروز شهادت حضرت ابی جعفر جواد الائمه سلام الله علیه

با آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصا فلسطین مظلوم ، غزه مظلوم ، لبنان مظلوم ، اسلام مظلوم ، بر گرگ های بین المللی

بیش از آنچه که در نظام سخت افزار آفرینش ، که تمامش علم است ، تمامش قانون است ؛ در هدایت های تشریعی الهی ، که هدف و منظور از خلقت است رعایت شده

این ما انسانیم که بهره درست بگیریم ، در تشریع ، که بشر هدایت شود ، ظلم و فساد نیفتد ، خداوند نقشه راه داده ، که دلایل عقلی و نقلی بر آن پشتیبانی دارد ، دعای شریف ندبه که استخوان بندی اش از محکمات عقلی و نقلی است ، دعاست اما تنها به دید جملات دعا به آن نگاه نکنید ، چقدر این نقشه ی راه ، در مسئله تشریع ، مستدل و مستند آنچه لازمه بیان کرده ، که در متن آن ، گذشته از شیوه ی کار در این نقشه ، راهنمایان الهی هم مشخص شده اند ، محتواهای دین هم مشخص است ، آنچه که بعد از پیامبر آخرالزمان (صلی الله علیه و آله وسلم ) به صورت مستند ، که هم به نحو اجمالی به اعتراف فریقین ، شیعه و سنی و هم به صورت تفصیلی بیان شده ، انّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ: کِتابَ اللِّٰهِ وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی ما اِن تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا اَبَدًا وَ اِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّیٰ یَِردا عَلَیَّ الحَوضَ[۱]»  در این بیان کوتاه همه آنچه که باید آمده ، هم محتوا آمده که قرآن است ، هم رهبران دین آمده که پیغمبر فرموده اینها هستند و با کلمه« لن » نفی ابد ، جدایی این ها را برای همیشه انکار فرموده و همیشه با هم هستند ، به صورت تفصیلی هم در متون کتب شیعه و سنی نه تنها عدد دوازده امام و خلیفه و جانشین ، پیامبر فرموده ، حتی نام هر دوازده نفر را هم فرموده ، که مستنداتش برای شیعه و سنی است .

آیت الله العظمی در واقع ذو فنون ، فرمود که اگر همه اسناد و مدارک شیعه را بشویند و کنار بگذارند ، اصلا نیاز به اینها نیست ، به جهتی که همه این اسناد و مدارک در نوشته های برادران اهل سنت وجود دارد این بیان آیت الله حسن زاده املی است ، رحمت الله علیه

امام جواد علیه السلام در میان ائمه یک ویژگی خاص دارد ، آن ویژگی این است که برای اولین بار در طول ائمه اطهار که پیامبر اکرم نام برده تا اینجا ، به دلیل مباشرت ها ، معاشرت ها و سنِ مقتضی در ائمه قبل علیهم صلوات الله  ، آن موضوعی که در جایگاه خودش ثابت است ، ولی در عرف مورد توجه نیست که علوم انبیا و اوصیا علوم کسبی نیست ، این ها به دلیل انسان کامل بودن و « وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا [۲]» از منبع مستقیم این علم را دارند ، اما اشاره کردم ، تا اینجا ائمه قبل علیهم السلام که مورد قبول همه هستند ، بر اساس اقتضای سن و برداشتی که عوام دارد شاید تصور داشتند که خیلی ها که علوم آنها هم مثل باقی علوم علوم کسبی بوده ، امام صادق ، امام باقر ، سبطین[۳]،  امام سجاد ، امام رضا ، امام موسی ابن جعفر ، حالا برای اولین بار خداوند آن خیر و برکتی که در وجود مقدس امام جواد داد چه بود؟ این است که آن مسئله علم افاضی ، در صحنه میدان خودش را نشان داد و لذاست که وجود مقدس امام جواد علیه السلام یک نقش موثر فوق العاده ای داشت ، زیرا در سن حالا نه سالگی یا هفت سالگی ، در جلسات علمی و در صدر مجلس ، در محاوره نشست و همه را زمین گیر کرد مدعی ها را ، این فصل جدید در زندگی امام جواد علیه السلام خیلی درخشید ، خیلی درخشید ، فصل اول زندگیشان هم که با مأمون بود که شاید در همه خلفا از بنی امیه و بنی مروان و بنی عباس و همه ، شاید دانشمندتر از همه مأمون بوده ، که جلسات علمی را سراپا می کرد ، همان طوری که برای حضرت رضا علیه السلام این کار را می کرد و در این مرحله امام جواد علیه السلام وجودشان یک برکت ویژه ای ایجاد کرد ، در حجت بر بشر ، این حجت آمد و اونقدر قوی است که چند سال قبل بود ، سه ، چهار ، سال قبل بود که یکی از دانشمندان عزیزمان آقای شجاعی بود ، در نصف شبی ، شبکه نیل از مصر ، استماع می کرد و اتفاقا آن برنامه ، برنامه ای بود که خبرنگار مصاحبه می کرد با آقای دکتر احمد طیّب و رئیس جامعه الازهر مصر ، مفصل است حالا من فقط به همین بخشش اشاره می کنم که این مطلب تا کجا کشیده شده ، خبرنگار گفتم مفصل است ، اصول مختلفی دارد یک بخشش این بود ، از آقای دکتر احمد طیب پرسید ، گفت که ما با این شیعه ها چیکار کنیم؟ گفت می خواهید چیکار کنید؟! مثل باقی مسلمان ها ، گفت نه آخه اینها فرق می کنند ، اینها یک حرف هایی می گویند که اصلا قابل قبول نیست ، گفت مثلا چه می گویند؟ گفت اینها می گویند که کودک هفت ساله یا نه ساله امام است، ما با این چه کنیم ، ببینید انصاف چیز خوبی است ، آقای دکتر احمد طیب رئیس جامعه الازهر مصر به خبرنگار گفت که وقتی قرآن می فرماید کودک درون گهواره ، پیغمبر است ، شما برای کودک هفت ساله تردید پیدا می کنید که امام باشد؟! اتفاقا نوع سوال هایی که خبرنگار می کرد ، که حالا بحث آن ندارم ، این رقمی بود و ایشان هم بهترین پاسخ را داد ، برای همه ، برای همه ، که حتی بعد از آن که آقای شجاعی تماس گرفته بود با خود ایشان در مصر و گفت که من مصاحبه شما را گوش می کردم و بالاخره یک عالم شیعه هم بیش از این نمی تواند بگوید ، حالا من کم حافظه هستم تو ذهن من این است که گفت که شما یک بخشش را دیدید آن هشت بخش است ، که حالا یک بخشش را ما مکتوبش را هم داریم ، این وجود مقدس حضرت جواد الائمه ، آن حجیّت که انسان کامل در هر سنی باشد که ولو عیسی درون گهواره باشد ، یا یحی بن زکریا باشد یا امام جواد باشد فرق نمی کند « قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا * وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ [۴] » این از برکات وجود مقدس امام جواد علیه السلام است .

اما محتوا ، که در واقع حقیقت قرآن است ، آن نقشه ، اینهم رهبر ، اینهم محتوا

امور این جهان و امور هستی ، شانس و اقبال و طالع و ستاره ، نیست؛ بلکه همان طوری که اشاره کردم ، جهان تمامش علم است ، تمامش قانون است ، تمامش حساب شده است بنابر این هر چیزی به علت خودش برمی گردد ، به سبب خودش برمی گردد و باید در این جهت جستجو کرد ، شما وضع امروز جهان را مشاهده می کنید، به کجا کشیده؟ به جایی کشیده که اگر ، گرگ هار را ، سگ هار را هم کسی بخواهد تحقیر کند ، اگر او زبان داشته باشد و به سخن بیاید می گوید ، شما انسان دیگر خجالت بکشید ، شما هیچ قانونی ندارید که ، همین که می بینید گرگ های درنده و مریض و سادیسم ، این واقعیتی است خب چرا بشر اینطور شده ؟ هر چیزی سبب دارد ، چرا شده؟ برگشت می کند به مسئله شناختش ، عقیده اش ، زیرا آن شناخت و عقیده است که انسان را در چهارچوبه همان محدود می کند ، وقتی آن ها از انسان ، یک موجود ناشناخته ، یا به تعبیر خودشان ، خودشان چه می گویند؟ می گویند ، انسان گرگ انسان است ،  چرا؟ چرا گرگ است ؟ انسان را تعریف می کند در یک چهارچوب مادی ، می گوید حیوان اقتصادیست ، حیوان اقتصادی یعنی چه؟ یعنی اهم مسائلی که و نهایت اوجی که می تواند پیدا کند این است که سرمایه دار بشود و ثروتمند بشود،  سرمایه دار بشود و بعد از آن به لذات حیوانی دست پیدا کند ،  اجرای نقشه آنها هم بر اساس چه قرار می دهند؟ چون خودش می گوید حیوان است دیگر ، حیوان اقتصادی است ، گرگ ، خودش می گوید ، سگ هاریست که بالای لاشه مرده ، می خواهند این لاشه این حیوان مرده را تقسیم کنند ، به هم چنگ می زنند ، دندان می زنند ، چرا چون بالاتر از آن همتی ندارد ، تمام همتش همان است ، انسان وقتی دیدگاهش این شد ، بعد عوض اینکه شماها تحقیق می کنید ، پژوهش می کنید ، دلیل می آورید ، عقل می آورید ، نقد می آورید ، فطرت می آورید  ، حجت می آورید ، او چکار می کند؟ می گوید چماق و هویج !!! یعنی تهدید و تطمیع ، تهدید و تطمیع ، یعنی چه؟ یعنی باید از ما پیروی بکنید ، بحث دلیل و حجت و  نمی دانم ، حدیث و روایت و عقل و فطرت که نیست ، بحث اینجاست که اگر از ما اطاعت کردید ، ما تطمیع می کنیم شما را ، به شما اجازه زندگی و خورد و خوراک می دهیم و الا چماق است ، زور است ، آدم کشی است ، ویرانی است ، همینی که می بینید ، این ها چرا حاصل شده ؟ به دلیل آن نوع تفکر ، به دلیل آن نوع برداشت از زندگی ، آنطور شناخت از انسان و جهان ،  وقتی آن شد که نمی تواند از این شیئ مادی بگذرد ، چون شیئ مادی محل تزاحم است ، اینطوریست دیگر ، این ثروت یا دست این باشد یا دست آن باشد ؛ بنابر این تزاحم است ، تزاحم همان است که خودش می گوید ، می گوید انسان می شود گرگ انسان ، پس این اتفاق نیست ، این معلول یک تفکر است ، تقابل آن تفکر با این تفکر ،که انسان ، یک موجود الهی است ، این نفحه الهی است که به این موجود حیات داده « وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي [۵]» بقیه همه اش ابزار است بنابر این اینجا دیگر تزاحم نیست ، اینجا دیگر تزاحم نیست ، سیر الی الله است ، « إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ [۶]» و سبقت با تقوا و معنویت است ، «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ[۷]» بنابر این اگر آن اباذر است ، آن مقداد است ، آن سلمان فارسی رضی الله عنهم هست ، انسان های درجه یک ، اگر هشت میلیارد جمعیت همه بخواهند درجه یک بشوند ، مزاحمتی هست؟ نه ، اصلا مزاحمت نیست همه بشوند مقداد ، چرا ؟ چون کمال را در این یافته ، کمال این است ، نه اینکه مثل فلان حیوان هر چه بیشتر بخورد شانس بیشتری دارد ، این که نیست ، اینجا جایی است که حتی سختی ها امتیاز است ، سختی می کشد ، امتیاز می گیرد ، چیزی ضایع نمی شود ، «لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ[۸]» کوچک ترین ، اندازه ذره باشد ، ضایع نمی شود ، اینجا جایی است که ، حتی وقتی کربلا پیش می آید و آن سفرهای سخت حضرت زینب کبری پیش می آید و آن که نقلش اشک ها را جاری می کند ، اما آن زینب کبراست که می فرمایید ما رایت الا جمیلا ، به به ، از آزمایش خوب درآمد ، لذت او در زیاد خوردن نیست ، لذت او در قرب به خداست ، چرا؟ چون انسانی الهی است ، موجود الهی است ، اینجا دیگر بحث محبت و بحث ایثار و بحث گذشت و اینها مسائل اولیه است ، تا آن سیر و سلوکی که انسان های کامل می کنند و عالی ترین و بالاترین ، آنچه که ما تصور کنیم ، کمال و عشق و لذت ، در این راه حاصل می شود ، اینجا دیگر جنگ و دعوا معنی ندارد ، این جا جایی است که امام قدس سره فرمود اگر همه پیغمبران ، صد و بیست و چهار هزار پیغمبر بخواهند با هم زندگی [کنند]یک بار هم این ها بینشان اختلاف نمی شود ، بله ! آنچه که پیش می آید در مقابل ، شیوه ها و شگردها و هجوم های انسان های گمراه هست  ، که جهاد تشریع شده و واجب هم شده و بلکه اوجب هم هست ، اما کار این ها ، در راستای هدف این ها ، تزاحم ندارد ، مطلب آنچه که واقع می شود ، با آنچه که حقیقت آن است دو تاست ، که آن جمله حاج قاسم عزیز را عرض می کنم ، قدس سره ، حاج قاسم ، یک نامه ای به خانواده و این ها نوشته ، در آنجا خیلی مطلب زیبایی نوشته ، نوشته که من لباس نظامی پوشیدم و معمولا ، به لباس نظامی تصور می کنند که ماها آدم کشیم و از این جهت من دلم نمی پذیرد که این تعبیر درباره ما بشود ، خب پس این لباس را چرا پوشیدی ؟ چه می گوید؟ می گوید ما این لباس را پوشیدیم که آدم کش ها را بکشیم ،  نه انسان ها را بکشیم ، یعنی ما ضد آفت هستیم ، ما که آفت نیستیم ، ما خدمتگزار بشر هستیم ، اما بشر آفت دارد ، بدتر از هر میکروبی ، هر ویروسی ، هر آفتی ، اندیشه بشر است ، اندیشه کفر و شرک است ، که نتیجتا ، آن ها دست به ظلم می زنند و حق انسان ها را ضایع می کنند ، از انسان گرگ می سازند ، کار ما کشتن او گرگ هاست نه انسان ، ببین این جوهره این مطلب چقدر جالب است و لذاست که بهشت ، که پیغمبران وعده کردند ،آنجا جای انسان هاست ، جای انسان هاست ، در آنجا هیچ تزاحمی نیست ، هیچ تزاحمی نیست ، چرا؟ آن ها همه انسانند و اگر یک روزی ایجاب کند ، که ان شاالله با ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام آن روز برسد و کفر و شرک و ماده پرستی و پول پرستی و خودپرستی و شهوت پرستی و مقام پرستی و شهرت پرستی ، برداشته شود و توحید بشود ، خداپرستی بشود ، الاسلام کلمه التوحید و توحید الکلمه ، آنجا دیگر مزاحمت نیست ، همه یک چیز را می خواهند و آن احقاق حق و ابطال باطل ، آنجا دیگر اختلاف نیست ، جنگ و دعوا نیست ، اینجاست که حوزه های علمیه ، حالا درست است که جامعه در سطحی نیست که بفهمد یعنی چه ، فهمیده در جامعه زیاد است ، اما همه مردم نمی فهمند یعنی چه ، اما این راهی که شما ، حوزه های علمیه ، مدارس و مکتب انبیاء را دارید تعقیب می کنید ، این برای نوع بشر ، یعنی خدمت شما تنها به یک جلسه ای نیست که بروید آنجا یک سخنرانی کنید ، یک مطلب حقی بگویید ، این برای هشت میلیارد جمعیت مردم دنیا ، خدمتی بالاتر از آن که شما انجام می دهید نیست ، چون تمام این ها برای این است که انسان انسان بشود ، در مقابل آن هایی که از انسان حیوان ساختند و آن روز خواهد آمد که انسان ها انسان شوند و عدل حاکم شود و «مُلِئَتْ عَدْلاً بعد ما مُلِئَتْ ظُلْما و جَوْرا»[۹] زمین پر از عدل و داد شود بعد از آن که پر از ظلم و جور باشد امروز جور بر همه عالم غالب است ، آن روز ان شاالله دور نیست و بقیه اش بستگی دارد به میزان کاری که بشر ،  بشر آگاه ، بشر اندیشمند ، انجام دهد و محصولش را بگیرد ، یعنی چه؟ یعنی بنا نیست که ظهور آن حضرت با معجزه انجام بشود ، اگر می خواست با معجزه انجام بشود ، که پیغمبر اکرم انجام می داد « فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ [۱۰]» اما او ارزش ندارد ، آن نمره صفر است ، بشر باید این کار را بکند ، بشر با تلاش و با کوشش ، به میزانی که رشد انسانیت زیاد بشود ، امید به ظهور هم زیاد می شود

اما هیچ خدمتی بالاتر از خدمتی که شما انجام می دهید برای بشر نیست ، يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً بَعدَ ما مُلِئَتْ ظُلْما وجَوْرا [۱۱]

خداوند انشاالله که تلاش شما ، زحمات شما ، در این راه حق و در ابطال باطل ، موثر قرار بدهد و بشر را از این نکبت و ظلمی که در آن  افتاده ، نجات بدهد ، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

[۱] رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّي قَد تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقلَيْنِ ، ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَن تَضِلّوا بَعْدي، وأحَدُهُما أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ : كِتابُ اللّه ِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأرضِ، وعِتْرَتي أهلُ بَيْتي ، ألَا وإنَّهُما لَن يَفْتَرِقا حتّى يَرِدا علَيَّ الحَوضَ  بحار الأنوار : ۲۳ / ۱۰۶ / ۷ ، انظر : بحار الأنوار : ۲۳ / ۱۰۴ باب ۷ ، كنز العمّال : ۸۷۰ ـ ۸۷۳ ، ۸۹۸ ، ۹۴۲ ـ ۹۴۷، ۹۵۱ ـ ۹۵۳ ، ۹۵۸ ، ۱۶۵۰ ، ۱۶۵۷ ، ۱۶۶۷ .

[۲]  سوره مبارکه بقره آیه ۳۱

[۳] مراد امام حسن و امام حسین رضوان اﷲ علیهما است.

[۴] سوره مبارکه مریم آیه ۳۰ و ۳۱

[۵] سوره مبارکه ص آیه ۷۲

[۶]  سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۶

[۷] سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳

[۸]  سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۹۵

[۹] مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما  (كتاب سليم بن قيس، ص ۴۲۹)

[۱۰] سوره مبارکه انعام آیه ۱۴۹

[۱۱] [۱۱] مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما  (كتاب سليم بن قيس، ص ۴۲۹)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *