خانه / تاپ خبر / متن بیانات امام جمعه بیرجند در شورای استانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی

متن بیانات امام جمعه بیرجند در شورای استانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

 با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبرمسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه‌ی خدمت‌گزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، و با عرض تبریک و تهنیت ایام میلاد مقدس حضرت جواد الائمه علیه السلام، خیلی خوش آمدید؛مطالب خوبی فرمودید، هم درجمع بندی‌اش، هم در اجرا، ان‌شاءالله امیدواریم که آثارخوبش را شما و مردم ببینید و ببینند.

لازم به ذکر نیست، چون مخاطب بهترازمتکلم می‌داند،اهمیت مسئله‌ی امربه معروف و نهی ازمنکربه عنوان سالم‌سازی و سالم‌نگهداری جامعه است، جامعه درهر شأنی که باشد ]اگر[ از درون فاسد بشود هرچه دارد از دست داده]است[، وانگهی این درشرایطی است که امورعادی بگذرد و آن انحراف یا آن فساد جنبه‌ی شخصی داشته باشد، هیچ خدمتی به هیچ فردی بهتر و بالاتر از اینکه او را ارشاد کنید، هدایت کنید، سالم نگه دارید نیست، اما شرایط امروز که آن نیست، مثلاً با یک فرد روبرو شدیم و از جهت دلسوزی همان‌طور که پدر و مادر نسبت به فرزندش چقدر دلسوز است، اگر هرزه بشود، بی‌ادب بشود، تنبل بشود پدرو مادر دلشان می‌سوزد، دوستش دارند، خوب نسبت به فرد به فرد جامعه، بالاخره هم خدا، هم در دین خدا، هم هر متدینی دلسوز است، اما این آن نیست، با همه‌ی اهمیتی که او دارد اما یک مسئله‌ی دیگر است، شما بهتر از بنده می‌دانید، این یک تهاجم فرهنگی دشمنی است که نیاز به معرفی ندارد، خودش بهتر از همه خودش را معرفی می‌کند، دشمنی که پابند به هیچ  نیست و هیچ قانونی ندارد،هیچ حد یقفی ندارد، این مسئله شخصی نیست، در عین حال که اگر هم شخصی باشد اهمیتش خیلی زیاد است، یک انسان اگر به وسیله تو هدایت شود بهتر است از همه آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد، اما این جنگ فرهنگی است، این بوسیله دشمن انجام می‌شود، حال ما که مسئولیت پذیرفتیم اگردراین باره کوتاه بیائیم یعنی چه؟ یعنی هزینه‌ی کشور،هزینه‌ی جامعه را چند برابر بیشتر کرده ایم، به وسیله‌ی خود ما سهل انگاری کردیم، خوب دشمن هم طمع کرده و جلو آمده است ، چه کسی سهل انگاری کرده است، خودم، باید پاسخ‌گو باشم، فرق نمی‌کند، مسائل نظامی را ملاحظه کنید، اگر سستی کنند وعقب بیایند دشمن چه می‌کند، این بدتر ازآن است، در مسائل امنیتی اگر سهل انگاری کنند و دشمن بر بسیاری از اسرار و مسائل یک جامعه تسلط پیدا کند چقدر هزینه بالا می‌رود، این بدتر از آن است، بنابراین در قالب امر به معروف و نهی از منکر اینجا تکلیف جهاد است و به تعبیر دیگر جهاد یکی از نمودهای امر به معروف و نهی از منکر است که بوسیله هرنظامی انجام می‌شود، لذاست که امام حسین علیه السلام وقتی آنهایی که به صورت نفوذ وارشدند وچهره اسلام را عوض می کردند فرمود ارید به معروف و انها عن المنکر جهاد بود، اما جهاد بخشی از امر به معروف و نهی از منکر است، آنجایی که از افراد کاری ساخته نیست و نظام جلو بیاید در مقابل بزرگترین منکراتی که زیراین آسمان کبود صورت می‌گیرد که حکومت طاغوت باشد، پس این خیلی فرق می‌کند با یک مسئله‌ای که حالا یک شخصی اشتباه کرده یک قدم کجی برداشته است، آن هم لازم است، آن هم دلسوزی است، آن هم درواقع یک نوع بهداشت است، شما وقتی کرونا آمد چه کار می‌کردید؟ چرا؟ به جهتی که اگر سهل انگاری کنید فراگیرمی‌شود، اما درعین حال این غیرازآن است،چه سوابقش،و چه لواحقش، در نظر دارید.

هفت صد سال قبل دراَندُلُس در یک جامعه پیشرفته اسلامی که وقتی اَندُولُس سقوط کرد یکی از نویسندگان فرانسوی به نام آناتول فرانس که کتابی به نام زندگی گل‌ها دارد می‌گوید با سقوط اَندُلُس مسلمان‌، پانصد سال تمدن دنیا به عقب افتاد، از کجا شروع کردند، از همین که آنهایی وقتی آمدند و آن همه پیروزی‌ها و آن همه تمدن را جا گذاشتند، آنها با نماز شب آمدند، آنها با تعهد آمدند، آنها با دلسوزی آمدند، با ایمان آمدند، اما چطورآن را از بین بردند، با سازشگرها معامله کردند، امتیازات را از آن به اصطلاح دولتی‌های وقت گرفتند و به جای نمازشب در باغ‌های مخصوصی که ساخته بودند برای این کار، سفره قمار پهن بود، شراب پهن بود، حتی آنها دخترهای مسیحی را با هفت قلم آرایش، برای نمایش می‌گذاشتند، که الان احتیاجی به آن نیست، به جهتی که به صورت بدلی از فرزندان خود ما استفاده می‌کنند، چون نا آگاه هستند، چون نمی‌دانند برنامه چیست، خوب نتیجه آن چه شد، یک نتیجه بزرگ داشت که گفتم  خود غربی‌ها می‌گویند که سقوط اَندُلُس پانصد سال تمدن دنیا را عقب انداخت، اما یک نتیجه دیگر هم داشت، نتیجه دیگر این شد که وقتی در یک معادله سنجیدند که نه دیگراینها غیرت دفاع ندارند، اینها ناموس ندارند، اینها سرمستند، اینها تعهد دینی ندارند، وقتی این معادلات را سنجیدند به آسانی یک حمله و هجوم کردند، حمله و هجوم چه شد، خوب کسی که در مقابل آنها ایستادگی نکرد، بعد از خون بارترین صحنه‌های تاریخی، قتل عام مردم اَندُلُس بود، مسلمانهای اَندُلُس، یا به تعبیر دیگر نامسلمان‌های اَندُلُس بود، به عنوان تفریح بچه‌ها را دو نیم می‌کردند که این نیم با آن نیم وزنش بیشتر یا کمتر است، مثل بازی قمار، چه کسی بود از انها حمایت کند؟هیچ کس، اینها همین اروپایی‌هایی هستند، و از ۲۰۰ سال قبل هم که به کشورهای اسلامی بعد از پانصد سال، این تجربه دزدی و تصرف و غارت و آدم کشی و توجیه‌گری و تبلیغاتی دارند دیگر، در این جهت از همه دنیا پیشرفته‌تر از جهت آدم کش اینها هستند، می‌بینید چیکار می‌کنند، اینها برای کشورهای اسلامی چه در نظر گرفتند، ملاحظه می‌فرمایید خیلی هم از بنده بهتر می‌دانید، آنها می‌آمدند بین جوان‌های ما در آن تاریخ، که تازه وارد بودند می‌آمدند روز پیش نوجوان‌های ما سیگار می‌کشیدند و شب سیگارهایشان را خیابان و کوچه می‌ریختند، برای چه این کار را می‌کردند؟ نذر کرده بودند؟! تریاک را مجانی می‌دادند و سوخته‌های تریاک را گران می‌خریدند، برای چه؟ شعبه‌های تریاک و شراب و نسوار راه اندخته بودند، که حتی من بعضی از آن متصدیان این امر را حالا که از دنیا رفته است می‌شناختم، آنها این کار را می‌کردند و هنوز هم یکی ازمشکلات همه کشورها حتی کشورهای خودشان نتیجه‌ی کارهای خودشان از نظر مواد مخدراست، این یکی است؛ ازشُرب خَمرش، از قاچاقش، دزدی از مردم، امانت و صداقت را از مردم می‌گرفتند؛ ما نمونه‌هایی داریم که نقل می‌کردند انگلیسی‌ها وقتی آمده بودند مثلاً اشیایی را در معرض قرار از مردم می‌خریدند، بعد مردم امین بودند، اما به مردم دزدی یاد می‌دادند، می‌گفتند این جنس مال کیست؟ آن می‌گفت مال من است، به هرقیمتی می‌گفت بلافاصله می‌داد، مجدد بعد از نیم ساعت دیگر پا روی همان جنس می‌گذاشت می‌گفت این مال کیست، خوب او که تا به حال دزدی نکرده بوده، خیانت نکرده بود، اما می‌گویند حالا وسوسه می‌شود، توجیه می‌کنند دیگر، حالا مسلمان نیست، این خارجی است، یک جنس را دوازده بار انگلیسی از همان صاحب اصلی‌اش خرید، نذر کرده بود؟!، تهاجم فرهنگی است، افراد دزد بشوند، صداقت نداشته باشند، افراد شرابی بشوند، افراد معتاد بشوند، دنبال فحشا بروند، افراد بی‌هدف بشوند، همانی که الان مشاهده می‌کنید، همان نسخه اَندُلُس انجام می‌شود، خوب اگر در این جهت ما کوتاهی کنیم همه مسئولیم، برای اینکه مقدمه بشود یک جامعهِ سُست عنصرِ سازشکار بی‌ارزش، که به موقع آن حمله نظامی را می‌کند و آن کارآخرش است، بنابراین این نه تنها حق این مردم فعلی ایران و جهان است این حق نسل‌های آینده هم هست، حالا چه شده که«وَحَمَلَهَاالْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»[۱]، یک چنین امانتی را ما گرفتیم، اما همین‌طور که ملاحظه می‌فرمایید بعضی‌ها، شد شد، نشد نشد، اما چه نتیجه‌ای میدهد، گفتم اینها خیلی هزینه را زیاد می‌کند به خلاف آن وقتی که مقاومت کنید درهرامری، مقاومت روی حق، روی عدل، روی انسانیت، روی شرف، این کم هزینه‌تر و سودمند‌ترازهر چیزهم برای دنیا و هم برای آخرت و هم برای همه چیز است، اما او کسی است که به هر نحو سازش کند یا عقب نشینی کند یعنی چه؟ یعنی دشمن را بر همه مسلط کند، آن هم چه دشمنی، دشمنی که هیچ قانونی ندارد، این خیلی مسئله مهمی است که خوب الحمدالله هم مردم ما مردم خوبی هستند و هم مسئولین الحمدالله با هم هماهنگ هستند، این فرصت را از دست ندهید، و چه نظرات مبارک شما، چه نظرات مبارک باقی مسئولین، چه از مردم عزیز، برای اینکه ما در مقابل این تهاجم دشمن کم نیاوریم، فرزندان ما و نسل ما و غیره آسیب نبینند، نظری دارند ازآنها هم بگیریم، جمع بندی کنیم، و همان‌طوری که فرمودند می‌توانید اگر قانون دارد که دارد، اگرهم مشکل داشته باشد در شورای فرهنگ عمومی مصوبش کنید، اما کم نیاورید.

بنده هم دعاگوی همه‌ی شما هستم، امیدوارم که در تداوم این برنامه به این جلسه مبارک آن هم در میلاد مقدس حضرت جواد علیه السلام، امیدواریم که به نتایج عملی خیلی خوبی برسیم، خیلی تشکر می‌کنم، خداوند به شما جزای خیر دهد، به برکت صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم.

[۱] -سوره احزارب، آیه‌ی ۷۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *