خانه / متن بیانات / متن بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در همایش ائمه جماعات شهرستان بیرجند

متن بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در همایش ائمه جماعات شهرستان بیرجند

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمدلله وصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن دائم علی اعدائهم اعداء الله.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد محضر مبارک شما و همه‌ی سنگرنشینان علم و ایمان، با بزرگداشت نهم دی و روز بصیرت و آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم و مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه مظلوم، لبنان مظلوم بر گرگ‌های بین المللی.

خیلی خوش آمدید، استفاده کردم، چند دقیقه‌ای مصدع وقت عزیز شما می‌شوم امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرماید.

 «فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا»[۱]،این جایگاه مسجد است، مدینه‌ی فاضله که همواره به عنوان یک آرمان برای همه مصلحین صادق جهان بشریت مطرح بوده است، اما با چه فرمولی قابل انجام است. خوب نظرات گوناگونی مطرح است، اما آنچه که در دین خدا تشریع شده و به عنوان ]مسجد مطرح است[،البته مسجد محل اقامه صلات است،«الصَّلاةُ عَمودُ الدِّينِ»[۲]،این پایه است، خود دین چیز دیگری است که عصاره صداقت و امانت است و این می‌شود دین، اما عمودش مسجد است، مسجد ترکیبش اینطوری است، اقامه‌ی جماعت است، ببینید یک وقت می‌گوئیم نماز«الصَّلاةُ عَمودُ الدِّينِ»[۳]، بله نمازاست، نماز محور است، اما این پیشوای جماعت است یعنی اگر بخواهد آن فرمول در جهت پیاده شدن تمدن بشری پیاده بشود چطور انجام می‌دهید، خوب انواع نظرات است، آیا ازریز و درشت مردم در سطحی هستند در هر زمانی که بشود بوسیله‌ی آنها یک تمدن انجام بشود، خوب در پاسخ این است که آیا نیاز به چنین چیزی هست؟ کوتاه‌ترین راه چه راهی است؟ اتفاقاً طرح خود مسجد یک مهندسی فرهنگی است و او پاسخ این را می‌گوید، مسجد از چه ترکیب شده است، از یک محراب و همه درصف‌های جماعت مقابل قبله، پشت سر امام جماعت ]می ایستند و[ امام جماعت نماز را اقامه می‌کند، این تمرین خیلی زیبایی است، خوب نماز را که تنها می‌شود خواند، اما نه، با تکبیر او]امام جماعت[ همه تکبیر می‌گویند، با رکوع او همه به رکوع می‌روند، با سجده و سلام او همه سجده و سلام را انجام می‌دهند، ]این[ چه ترکیب زیبایی در حالت خلوص] است[، در انجام نماز با این کیفیت و این تمرین برای چیست؟ تمرین برای این است که اگر فرهنگ دین را، اگر تمدن دین را باید انجام بدهیم باید این صحنه را ایجاد کنیم، امام جماعت یک اسلام شناس است، امام جماعت یک عالم دینی] است[ و بر اساس عدل و اندیشه او در محراب قرار می‌گیرد، محراب محل مبارزه با جهل است؛ شیخ انصاری در آنجا قرار گرفته و همه حرکات و سکنات را تنظیم می‌کند، با شیخ انصاری که در آنجا قرار گرفته، این در مسجد خلاصه نمی‌شود، این مربوط به جماعت است ،جماعت  چه کسانی هستند؟ جماعات مردم هستند، بنابراین او مسائل زندگی‌اش، مسائل حلال و حرامش، مسائل اخلاقی‌‌اش، مسائل رفتارش، مسائل سیاسی‌اش، مسائل نظامی‌اش را از آن مغز متفکری که به عنوان امام جماعت نشسته اتخاذ می‌کند وآنچه را که درمسجد تمرین کرده درآنجا پیاده می‎کند، یعنی اگردرمغازه هم هست، اگر پشت کار فنی و حرفه‌ای هم هست، اگر در مزرعه‌ای هست، اگر در بازار تجارت هم هست، اما تقلیدش در شیوه‌ی خدایی و انجام آن تمدن، پشت سر یک انسان وارسته و شایسته]می‌ایستد[،بنابراین آنهایی که این تمدن را می‌توانند پیاده کنند مردم معمولی هستند و اصولاً انسان اینطور خلق شده و این شکل مهندسی مسجد دقیقاً همان شکل مهندسی خلقت انسان است، یعنی دست، پا، چشم، گوش، زبان، اینها که قوه‌ی عاقله ندارند اما وقتی آن مغز متفکر می‌شود علامه مطهری دستش، پایش، چشمش، گوشش، زبانش، چه ]چیز را[ اجرا می‌کنند، آنچه را که در مغز است، شکل مهندسی مسجد دقیقاً با خلقت انسان یکی است، همه‌ی تلاش‌ها و اقداماتی که می‌کند بر اساس آن مغزی است که متفکر و فعال است، شما در موارد به اصطلاح فیزیکی هم عیناً همین را دارید، خوب بنده این شهر خودمان را در دورانی به خاطر دارم که شاید پانزده یا هیجده هزار نفر جمعیت داشت، الان بالاخره یک شهر وسیع است، حالا ] ساختمان‌های آن زمان[ ازگِل و خشت و کاهگل بودند، این] ساختمان‌های جدید[ هم از بهترین مصالح و ملات مطابق با امکانات ساخته شده‌اند، خوب این شهر را چه کسی ساخته است؟ ] همین [ کارگرهای سر گذر، کارگر سر گذر مگر مهندسی می‌داند که ده طبقه، بیست طبقه، با هم با بهترین شکل، با بهترین] کیفیت بسازد[، خیر نمی‌داند، پس چطور چنین چیزی را ساخته است، آن مهندس آن طرح را دست معمار داده است و معمار دست بنا داده است و بنا از کارگر سر گذر خواسته برابر نقشه هر چه می‌گوید او انجام می‌دهد، لزومی ندارد که او فلسفه‌اش را بداند،آن مهندسی‌اش را بداند، بنابراین گوشش به فرمان استاد کاری است که می‌گوید اینجا آهن می‌خواهد، ملات می‌خواهد، آجر می‌خواهد، نقشه این است عمل می‌کند، خوب باقی امور ما هم همین طوراست، بنابراین برای پیاده کردن تمدن اسلامی ما معطل چیزی نباید باشیم، بلکه آن افراد ویژه‌ای که می‌خواهند این مهندسی را انجام بدهند، این امامت جامعه را انجام بدهند، این تمدن و این مدینه فاضله‌ای را که بزرگان عصرهای بشر در آرزویش بودند پیاده بشود، این شدنی است، یعنی یک جمع خواص می‌توانند با طرح کارشناسی شده و بالاخره با ابلاغ به موقع، با شیوه‌های مختلف ] انجام بدهند[ منتها کار می‌خواهد، یعنی باید آن باوری که در جماعت به عنوان سمبلیک انجام بشود در باقی امور هم باید این باور را در جامعه ایجاد کرد، ما در شرایطی هستیم که هر روز بیشتر از دیروز ما را برای چنین عزمی مصمم‌ترمی‌کند، چرا؟ به جهتی که ما روزهایی را به خاطر داشتیم که از وحشی‌های اروپا به عنوان متمدن صحبت می‌کردند و از طرح‌های صهیونیست‌ها به عنوان یک تمدن حرف می‌زدند و شاید بارها شما از رسانه‌ها هم شنیدید که وقتی اروپایی‌های وحشی و چه بعضی کشورهای استعمارگر اروپایی، یا ایالات متحده آنها اروپایی هستند، آنها که آمریکایی نیستند، آنها همه مردم آمریکا را که سرخ پوست‌ها بسیار آدم‌های مهربان و دارای تمدنی هم بودند همه را قتل وعام کردند وایالات متحده را روی قبر آن مظلومین ساختند، آنها دررسانه‌ها بارها و بارها می‌گفتند ما درخاورمیانه فقط یک کشوردموکراسی داریم، کدام کشوراست؟می‌گفت اسرائیل، بله، کشور دموکراسی، دموکراسی یعنی چه؟ یعنی حکومت مردم برمردم، بله اینطوری است،هفتادوشش سال کشوری را غصب کردند و این کاری که الان می‌کنند به صورت جنبی، او در طول هفتاد و شش سال متفرقه کارشان همین بوده است، دنیایی هم که حکومت دموکراسی مدعی است همین است، یعنی گفتم گذر تاریخ از دویست و پنجاه سال قبل که اروپایی‌ها آمریکایی‌ها را قتل و عام کردند و بقیه پرونده‌های کثیف آنها، یا بالاخره کشورهای استعمارگر اروپایی که از جمله‌ی آنها روباه پیر و مکار انگلیس در منطقه ما حاکم بود، در یک گوشه در یک قدمش درهمین ایران آن دورانی که حدود بیست یا نوزده میلیون کل جمعیت ایران بود اینها حدود نُه میلیون نفراز مردم ایران را با شیوه‌های محاصره اقتصادی که الان هم مردم غزه در محاصره آب و نان هستند پیش این چشم باز دنیای مفتضح با شیوه زشت لیبرال دموکراسی که عامل اصلی همه اینها همین تفکر پلید است، اینها از مردم ایران را یکجا با چراغ خاموش حدود نُه میلیون یا ده میلیون نفررا کشتند، خیلی ساده، اینها کوچک‌ترین کارشان است تا برسد به جنگ‌های بین المللی، تا برسد به جنگ خلیج فارس، تا برسد به جنگ تحمیلی و برنامه‌هایی که از قبل داشتند، برنامه‌هایی که آنوقت افتضاح این جهان امروز که پیش چشم دنیا این کارها را می‌کنند، حالا منحصر به این هم که نیست، یه گوشه‌اش است و بر اساس دموکراسی تصمیم به این کار با چه کسی است، با شخصی مثل بایدن است، همه‌ی مردم دنیا اعتراض می‌کنند، حکومت مردم برمردم، خوب همه اعتراض دارند پس چه شد، خوب کانال قانونی دارد، کانال قانونی چیست، سازمان ملل و شورای امنیت که آنها با همه بی‌حیایی‌شان، حیایش کم شد، رأی دادند، بله، ولی خوب باید آنی که حق وتو دارد حرف نهایی را بزند، یعنی تمام کشورها، این ملت،هشت میلیارد جمعیت دنیا را باید مثلاً شخص خُل و دیوانه و بی شعوری مثل بایدن باید اجازه قتل عام زن ها و کودک‌ها، نوزادها را بدهد، چه عرض کنم، هیچ قانونی دیگر سر جایش نگذاشتند، از مسجدش ،محرابش ، کلیسایش، بیمارستانش، آموزشگاهش، خبرنگارش بگیرید، دیگر جایی را نگذاشتند، اما خوب رأی آقای بایدن سرنوشت ساز است، یکی چند نوبت هم مجمع عمومی سازمان ملل آمد یعنی تقریباً همه کشورهای شریک که جلوی این گرگ‌ها و سگ‌های  هار را بگیرد، مجمع عمومی، بله مجمع عمومی است، اما الزام آور نیست، این تمدنی که از آن این همه دم زدند این است، اینکه بگویم هر روز که می‌گذرد بهتر از روزهای قبل است، زمینه برای یک نظامی که واقعاً بشرامنیت پیدا کند، اینکه می‌بینید در خود کشورهای غربی هم مردم علیه این نظام ستمگر لیبرال دموکراسی درخیابان‌ها،در دانشگاه‌ها وغیره قیام می‌کنند این همان پیامی است که مردم دارند بیدارمی‌شوند، این بیداری جهانی حاصل شده است، این خیلی ارزشمند است، او در آنجا همین حرف شما را می‌زند منتها به زبان خودش، آن حرفش این است که چطور می‌شود در شیوه سرمایه‌داری ۹۹ درصد ثروت که به لوازمش، همه اختیارات همراه هم اختیارات دست یک درصد از جمعیت باشد، اینها هرسرنوشتی که برای بشر داشته باشند دراختیار دارند، چرا؟ چون ثروت دستشان است، آنوقت یک درصد ثروت هم به ۹۹درصد که باید حتماً چاپلوسی کنند ومطیع باشند واِلا باید از گرسنگی و تشنگی بمیرند،در دنیا چه خبراست؟ این کارها را چه کسی می‌کند؟ بنابراین امروز یک روزی است که هرچند این ها بعد از این رسوایی، هرچند که این‌ها باشند ظلم، ، تخریب، قتل، جنایت و قانون شکنی بیشتری می‌کنند، این زمینه‌ی تحقق آن تمدن اسلامی که برای نجات نوع بشر است، آن زمینه‌اش بهتر فراهم می‌شود، این کار شماست و این ادعاهای قالتاقی که می‌کنند به زودی مواجه با موانع و شکست‌های عظیم خواهد شد، بنابراین ما به آینده نگاه بسیارخوبی می‌کنیم، که آن  فرمایشات آقا هم حالا چه به عنوان گام دوم انقلاب بود و چه فرمایشاتی که لحظه به لحظه و مطابق با نیاز زمان رهنمودهای لازم را دارند و ما با قرائن و شواهدی که آینده را نشان می‌دهد و اینکه مردم دنیا امروز عدالت را در خاندان اهل بیت علیهم السلام با همه وجود لمس می‌کنند، اینکه در اربعین امام حسین علیه السلام از همه دنیا و از خود کشورهای غربی مردم خودشان را به کربلا می‌رسانند، آن کشیش یا اُسقُف مسیحی هم صلیب را کنار می‌گذارد و خاک حسین علیه السلام را سجده می‌کند و می‌گوید این ذبیح فرات است و از آنجا در این خاندان، که وجود مقدس امیرالمومنین علی علیه السلام صوت عدالت الانسانی علی‌بن ابیطالب و منجی عالم بشریت حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام ] را جستجو می‌کنند[.

دنیا امروز از پیچ تاریخ گذر می‌کند و آینده مال اسلام است، مطمئن باشید، و این شما هستید که] باید زمینه را فراهم کنید[ ،بله مسائل و مشکلات هست اما ارزش کار هم در همان مشکلات هست،«لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ فِي كَبَدٍ»[۴]، زوایای انسانی انسان در سختی‌ها رشد می‌کند، از اینهایی که ده ، پانزده سال در اسارت صدام بوده‌اند گاهی پای حرفشان که می‌نشینید می‌ببینید درزندان صدام با آن همه مشکلات، حافظ قرآن شده است، می‌بینید که چند زبان یاد گرفته است، می‌بینید چه اندیشه‌هایی دارد؛ در سختی‌ها انسان رشد می‌کند،«لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ فِي كَبَدٍ»[۵]،  که شماها استاد هستید، بنده هم دعاگوی همه‌ی شما هستم، خداوند شماها را برای جامعه و برای آینده اسلام حفظ بکند.

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی‌الآخرة. صلوات بفرستید.

[۱] -سوره توبه،آیه‌ی۱۰۸

[۲] -الإمامُ الباقرُ عليه السلام: «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّينِ، مَثَلُها كَمَثَلِ عَمودِ الفُسطاطِ؛ إذا ثَبَتَ العَمودُ يَثبُتُ الأوتادُ و الأطنابُ، و إذا مالَ العَمودُ و انكَسَرَ لَم يَثبُتْ وَتِدٌ و لا طُنُبٌ .»؛ امام باقر عليه السلام : نماز ستون دين است ، مَثَل آن مَثَل تيرك خيمه است، اگر تيرك محكم باشد ميخها و طنابها محكم مى مانند و اگر تيرك كج شود و بشكند ، نه ميخى استوار مى ماند و نه طنابى . [المحاسن : ۱/۱۱۶/۱۱۷ .]

[۳] -همان.

[۴] -سوره بلد، آیه‌ی۴

[۵] -همان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *