بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه خدمت گزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بزرگداشت پنجم مرداد و اقامه اولین نماز جمعه در نظام مقدس اسلامی بوسیله حضرت آیت الله طالقانی (قدس سره) و همچنین بزرگداشت عملیات مرصاد که ضربه کاری به منافقین زد؛ با آرزوی پیروزی مظلومین عالم بر گرگهای بین المللی و مخصوصاً پیروزی نهایی فلسطین مظلوم و غزه مظلوم، خیلی خوش آمدید، هم از دیدار شما بهرهمند شدم، و هم از فرمایشات شما.
خوب مستحضرید که آقا{حضرت آیت الله خامنه ای} در این حرکت الهی نظام اسلامی، که لطف خدا بوده، پیروزی نهضت در مقابل دنیای شرق و غرب این یک مسئله عادی نبود و بعد توفیق تشکیل نظام با کارشناسی کارشناسان زُبده، مطهریها در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ خوب در دنیایی که باورها غیر از این بود اما این نظام با همه زیرمجموعهاش تشکیل شد در جهت تحقق آرمانهای انقلاب، خوب علل و اسباب در کار است تنها یک ایده و آرزو نیست، آقا فرمودند دولت اسلامی، اما حالا به هر حال در طی این چهل و پنج سال دولتهای مختلف با سلائق مختلف آمدند، با سیاستهای مختلف، آقا شاید مکرر فرمودند که بر اساس یک سیاست عمل کنید یکی میاد بر اساس یک تفکر، یک حزبی، ایده خاصی، امکانات کشور را به کار میگیرد و میرود، دیگری میآید این را رها میکند از سر نو یک شیوه جدیدی میآورد و همینطور.
فاصله بین انقلاب و آرمانهای انقلاب، بین ما و آرمانهای ما رمزش همین است دولت اسلامی، یعنی هر کس می آید فراخور قدرت خودش، از نظام اسلامی، سیاست اسلامی کار کند دیگری بیاید تکمیل کند، نه او را خراب کند از نو شروع کند، اما متأسفانه ما شاهد این بودیم که طبعاً این معلول دو علت است یکی نفوذ بیگانه که کارشناس است کاملاً توجه دارد، یکی هم کم کاریها یا ولنگاریها یا ندانم کاریهاست.
مجموعه اندیشهورز که بسیار معنی غنی دارد چون انسان اندیشه است، با اندیشه ما کاملاً میتوانیم تحلیل کنیم که آن چه که امروز با آن مواجه هستیم محصول اسباب و مسببات قبل است اینطوری است دیگر، ما محصول گذشتهمان را درو میکنیم و آنچه را که فردا درو خواهیم کرد محصول کار یا تصمیم یا عملی است که امروز داریم انجام می دهیم، اندیشه ورز یعنی این؛ بنابراین باید کاملاً مراقبت شود، همکاری شود، نصیحت شود که مجموعه دولت کارش را بر وفق نظام انجام بدهد، تا ما در یک سیاست تعیین شده در زمان مناسب به محصول آن که آرمانهای انقلاب است برسیم.
شما ملاحظه میکنید که امروز نه تنها مردم ایران، مردم جهان به فاسد بودن و بن بست رسیدند، چه مکتب معدوم شرقی که امام فرمود صدای شکستن استخوانهایش را میشنوم با گوشم، و بدتر از آن و ننگینتر از آن لیبرال غربی است، مردم از اینها بیزارند، حتی مردم آمریکا و مردم اروپا، بنابراین نوع انحرافات یا انواع و اقسام مشکلاتی که در جامعه بشری امروز هست به خاطر جنبههای روانی قضیه است، در کشور خود ما همینطور یعنی امروز روزی شده که دیگر در عین حالی که جهان را اطلاعات پر کرده، انفجار اطلاعات است، فضای حقیقی و مجازی و انواع وسایل در جهت تبلیغات است اما کشف این حقیقت به گونهای شده که بشر را در حد زیادی از تبلیغات بی نیاز کرده است، همه میدانند که شرق و غرب فاسد بودند و بشر گول خورده و باید برگردد به جای انسانی خودش و زیر این آسمان کبود این نظام مقدس جمهوری اسلامی است و لاغیر، اما شگردها و بازیها و القائات و اینها و بیش از همه ندانم کاریها یا به نحوی کم کاریها یا نارضایتیهایی که مردم از ناحیه مجریان دارند، اینها آن اعتماد را از مردم سلب کرده، اینکه مردم دچار سرگردانی هستند رمزش این است که اعتماد را از مردم گرفتند، حالا شب که میخوابد نمیداند که صبح کالایی که میخواهد بخرد، خانه است، زمین است، معیشت است، هرچه هست نمیداند که فردا سرش چه خواهد آمد، خوب سلب اعتماد میشود، این جنبه روانی دارد، دشمن هم در این میدمد، آنهایی هم که لازم است تبیین کنند به طوری که باید، تبیین نمیشود، آنهایی که لازم است نظارت کنند درست کنترل کنند و یک محصول صحیحی در جهت اجرایی به مردم ارائه بدهند کم کاری میکنند َآنوقت این آسیب روانی در مردم زیاد است.
این مردم اگر اعتماد پیدا کنند که بر اساس قوانین اسلامی و اخلاق اسلامی و ثبات نظام، این مردم خودشان همانطور که ملاحظه میکنید در جهات مختلف ایثار میکنند حتی با مشکلات، انواع مشکلات مادی میبینید که به سادگی در انواع کمکها به دیگران همکاری میکنند.
اول انقلاب پیش از آن که عدهای در داخل تخریب کنند یا از خارج القاء کنند مردم گوئی صف بسته که نمیدانیم فلان حق به گردن ماست چطور ادا کنیم، نمیدانیم آن زمین وقفی که دست من بوده چکارش کنم، حکم شرعی، ببینید این که همان مردم هستند الان هم همان مردم هستند، این همه کمکهای بلاعوض، این همه خیرات، این همه گلریزان، عتبات،زائرها و زائرسراها، اینها را چه کسی میسازد مردم، انواع خیرات، این همه مدرسه و این همه بیمارستانها، پس مردم خیلی خوب آمادگی دارند؛ اینجاست که جامعه اندیشه ورز باید به نیروهای اجرایی روحیه ایمانی بدهد، دعوت کند که امروز کار دست من و شماست اگر ما درست عمل کنیم، درست نظارت کنیم، به مردم اعتماد بدهیم و مردم به ما اعتماد کنند بسیاری از مشکلات به صورت طبیعی حل می شود چون اینها جنبه روانی دارد.
ما امروز محصول گذشته را درو میکنیم فردا هم محصول امروز را درو خواهیم کرد اما تا چه مدتی، آقا فرمود دولت اسلامی، این خیلی مطلب جالبی است یعنی تجربه آن را ما دیدهایم دیگر و الان هم میبینیم دولت اسلامی بعد جامعه اسلامی، دولت اسلامی که توانست اعتماد مردم را جلب کند بعد جامعه اسلامی، به حلال و حرام و حق و ناحق و اینها توجه میکند،چرا؟ چون اعتماد پیدا میکند، عدم اعتماد او به من موجب میشود که حرص بزند، اگر او به من اعتماد داشته باشد که من در مدیریت خودم حق اورا ضایع نخواهم کرد او با کمال ارادت نسبت به اسلام پایش هست، اینجاست که هیئت معظم اندیشهورز، که چه نام خیلی جالبی، در تحلیل مسائل و شریک کردن هم مردم را، هم مجریان را که جبهه مبارزه با دشمن تنها نظامی نیست، اینها مهمتر از جنبههای نظامی است، جبهه دشمن را در این قسمت شکست بدهیم، همان طور که اشاره هم فرمودند دولت سیزدهم که شهید بزرگوار آیت الله رئیسی و مخصوصاً بعضی از وزرای ایشان، وزارت خارجه یا بعضی دیگر، خدا حفظشان کند، به گونهای عمل کردند که اعتماد مردم را جلب کردند، این شیوه اگر ادامه پیدا کند مشکلات یکی پس از دیگری حل خواهد شد و ما شاهد جامعهای خواهیم بود که شایستگی پیدا کند برای تمدن اسلامی؛ تمدن اسلامی فوق موارد قانون است.
در باغ وحش هم که وارد میشویم میبینیم که گرگ،یوز{پلنگ}،آهو، گوسفند، اینها همه آن جا هستند و به هم کاری ندارند، خوب عجب تمدنی، درندهها آن جا هست، آهو و گوزن این جا هستند و با هم کاری ندارند، به هم کاری ندارند نردهها را بردارید و ببینید چطور با هم کار دارند ؛ این که صرفاً در چارچوبه قانون مردم به هم چنگ نزنند این میشود همان نرده قانون که مانع است اما اگر فرصتی پیدا شود در هجوم غیرقانونی میبینید متأسفانه همان حالت درنده دارد اما تمدن اسلامی یعنی پیش از آنی که قانون مدون داشته باشد یا مصوب داشته باشد، قانون انسانیت دارد، فطرت دارد، وجدان دارد، انصاف دارد، عدالت دارد، خودش به خودی خود اصلاً پلیس لازم ندارد چون خودش بیش از همه رعایت میکند؛ بنابراین آن جامعه اسلامی میتواند به تمدن اسلامی راه یابد و چنین زمانی همان است که مانع «وجوده لطف و تصرفاته لطف آخر وعدمه منا» این عدم منا که مانع ظهور صاحب اصلی است این برداشته میشود و خدا آن جامعه را بدون رهبر معصوم نمیگذارد، بنابراین روی کارتان خیلی اعتقاد داشته باشید که کار شما خیلی کار مهمی است، این هم نجات شخص است هم نجات نظام، یک فرد اگر به وسیله شما هدایت شود ارزشش بیشتر از همه آنچه که آفتاب به آن میتابد تا اینکه نظام« مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا»[۱]، کسی که سنت حسنه را مثل نظام اسلامی کمک کند و تثبیت کند همه خیراتی که برآن بار شود مثل هر کسی، شما در آنها شریک هستید بدون این که از ثواب آنها چیزی کم بشود، این روایت حدیث ارزشمندی است، بنابراین به کارتان خیلی اهمیت بدهید، این کار یک کار ارزشی، انسانی، الهی، اسلامی است، به این کار خیلی اهمیت بدهید لحظهای فروگذار نکنید و از نصیحت، از ارشاد، از نظارت، از همکاری، از دعوت به خیر، از ایجاد امید چه در مردم، چه در مسئولین اجرایی، و ما فاصله با آرمانها زیاد نداریم منتها خود ما مانع هستیم، تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز، اگر نفسانیات را کنار بزنیم آرمانهای انقلاب همان طور نسبت به جمعی به صورت خودکار عمل میشود، کسی که نرفته دنبال فلانی که مثلاً بیاد مجانی برای مردم کار کند یا نمیدانم خیرات کند، خودش انگیزه دارد، حالا همین توسعه پیدا میکند، فقط مشکلات ما هوای نفسانی است که« أعدى عَدوِّكَ نَفسُكَ الَّتي بَينَ جَنبَيكَ ».[۲]
و نعوذبالله من شرور انفسنا و سیئاتنا اعمالنا، صلوات بفرستید.
[۱] ◘- شناسه حدیث : ۳۶۸۲۰۱ | نشانی : مشکاة الأنوار في غرر الأخبار , جلد۱ , صفحه۲۴۶ عنوان باب : الباب السادس في ذكر عيوب النفس و مجاهدتها و صفة العقل و القلب و ما يليق بها الفصل الأول في عيوب النفس و مجاهدتها قائل : پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
[۲] – پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دشمن ترين دشمن تو، نفسى است كه ميان دو پهلويت قرار دارد؛ . تنبيه الخواطر : ۱/۲۵۹