خانه / متن بیانات / متن کامل یبانات نماینده ولی فقیه در استان، در دیدار آقای باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور

متن کامل یبانات نماینده ولی فقیه در استان، در دیدار آقای باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همه سنگرنشین علم و ایمان. بزرگداشت همه شهدا راه حق و مخصوصاً شهید مقاومت سید حسن نصرالله قدس سره الشریف.

خیلی خوش آمدید، خیر مقدم عرض می‌کنم هم از دیدار شما بهره‌مند شدم هم از فرمایشات شما. خب این یک ظرفیت ناشناخته است. خدای متعال منّت فرموده و انقلاب اسلامی و مردم آماده به کار سازمان‌ها و ادارات و بعضی وزارت خانه‌های فرهنگی شرایط جهان هم شرایط مساعدی است، با همه تلخی‌ها اما شرایطی را ایجاد کرده که هرگز نبوده.

این بخش مرتبط با هیئات یعنی به تعبیری یعنی همه مردم معنایش این است دیگر، چه ظرفیتی است حالا بگوییم هشتاد درصد بالاخره می‌گوییم تمام مردم. و این که در ایران خلاصه نمی‌شود امروز نقش بین المللی دارد وقتی مراسم اربعین از ایران صادر می‌شود و گرایش مردم جهان، ببینید چه ظرفیت ناشناخته است. حالا «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ»[۱] پاسخ این را چطور بدهیم؟. تنها محرم و صفر نیست هر روز به مناسبت‌هایی چه مذهبی چه سیاسی شرایط دارد این را چگونه باید این را چگونه باید تبیین کرد؟ مسئله تبیین را که آن همه روی آن تبلیغ می‌شود قبل از آن هم که همه منابع اسلامی و فقهی بر وجوب مسئله تبیین هماهنگ هستند.

این مسئله که چه طرحی باید انجام داد، باید کربلای سال ۶۱ هجری را کربلای ۱۴۰۳ کرد، راهش این است. به شما عرض کنم البته من کم حافظه هستم: در دهه سی حدود هفتاد سال پیش سفری برایم به قم پیش آمد که مصادف با دهه محرم بود. خب تا آن موقع چه قوم و چه باقی شهرستان‌ها، عزاداری بعد از آنکه آزاد شده بود، عزاداری برای کربلای سال ۶۱ هجری بود یعنی اینکه که پیام نداشت. من در این سفری که رفته بودم به قم برای اولین بار می‌شنیدم اسمی به نام آقای بهشتی رحمت الله علیه. بعد آن جا می‌گفتند که این آقا و این آقایان هیئت مخصوصی دارند که آن با بقیه متفاوت است. ما رفتیم و از نزدیک مشاهده کردیم، هم کیفیتش هم محتوایش حرف دیگری دارد پیام دارد و تنها عزاداری نیست. حتی از آن نوحه‌هایی که می‌خواندند البته من کم حافظه هستم ولی از بس که پرجاذبه بود چند مصرعی از آن در ذهنم هست، می‌گفت: « درس فداکاری به آدم داد * درس فداکاری به عالم داد * سرمشق بر اولاد آدم داد * ما پیرو دینش قربان آیینش» این پیام دارد یعنی گره زده بود سال ۶۱ را با سال مثلاً ۳۳٫

خُب، آن آقای بهشتی که رحمت خدا بر او باد دارای این اندیشه بود و همراهان او و همکاران آنها بالاخره در سال‌های ۴۲ و ۴۳ و این جریانات و منبعش که حضرت امام (قدس سره) بود و فریادهایی که امام زد، همین چند روز سالگرد تصویب ننگین کاپیتولاسیون و فریادهای امام است در همین چند روز بالاخره تبعید امام و پانزده خرداد و غیره، پیام داشت.

عرض من اینجاست که این ظرفیت و این شرایط که امروز حالت بین المللی پیدا کرده و بیداری جهانی ایجاد کرده که ریشه‌اش در همین ارتباط هیئاتی است، چه زمینه مساعدی، آنچه که مهم است همان گره زدن کربلای ۶۱ است به ۱۴۰۳ است این مردم مستعد. این‌ها باید تغذیه شوند چطور باید تغذیه بشوند؟ شما الحمدلله شعرای با ایمانی دارید با تجربه و با دانشی دارید در صحنه‌ای دارید، بخش عظیمی از پیروزی‌های انقلاب که به بهمن ۵۷ وصل شد، شعرا بودند مثل حمید سبزواری و غیره این‌ها بودند، الان هم وقتی شعر آنها، سرود آنها، عزای آنها و حماسه آنها را شما مکرر به وسیله افراد یا اشخاص یا رسانه باشد در سالی یک بار مثلاً، مو بر بدن انسان راست می‌شود خب آن شعرای زبده را در سراسر کشور و از جمله در این استان شناسایی بشوند و دعوت بشود و بعد متناسب با یک سال، تمام تناسب‌های آن یک سال سنجیده شود بعد به وسیله صاحب نظران در بهترین تحلیل‌ها، چه تحلیل سیاسی دارد چه تحلیل فقهی دارد چه تحلیل فرهنگی دارد اجتماعی دارد فرقی نمی‌کند، همه این محتواهای لازم را به وسیله تحلیل گرهایی که علمی حرف می‌زنند و بار دارند، موادش را تحویل این شاعر بدهند و بگویند این‌ها به تناسب این یک سال باید آماده شود. همه اش پیام و دیگر فرقی نمی‌کند گفتم که نوع نظامی از نوع سیاسی از نوع اجتماعی از نوع فرهنگی فرقی نمی‌کند این‌ها را به هر حال به شعراء همراه شعر همراه شعار همراه نوحه همراه حماسه، بعد از آنها تحویل بگیرید، اصلاح هم که می‌خواهد اصلاح کنید و بعد این پیام‌ها را مثل بخشنامه که صادر می‌کنند در اختیار هیئت‌های محترم قرار بدهید. گفتم برای یک سال چه برای داخل کشور چه برای خارج کشور چه برای اربعین چه برای بهمن هر سال فرقی نمی‌کند، این‌ها را تحویل بدهند تا این صحنه‌ها را متناسب این‌ها ایجاد کنند و گرم کنند. مردم از ما آماده تر هستند از این مردم از این شرایط از این خودگذشتگی‌ها از این ایثارها ما باید با یک دیدگاه بصیرِ کارشناس، پیام‌های کربلای ۶۱ را متناسب با ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تنظیم کنیم، از طریق هیئات و بعد حوزه علمیه و بعد دانشگاه، و بعد آموزش و پرورش، این پیام‌ها را به همه جا بتوانیم برسانیم. چون فرصت بسیار فرصت مغتنمی است و همان طور که اشاره فرمودند تصور نشود که به هر حال در این جنگ احزاب تمام کفر و تمام دین درگیر شدند، که ایران کم تفاوت شده است، چنین چیزی احساس نشود، چرا چنین چیزی احساس شود لابد ما پیامی ندادیم ما باید هر روز پیام داشته باشیم. از این ذخایر عظیم استفاده کنیم.

امیدوارم که بیش از پیش خداوند بر توفیقات‌تان بیفزاید و به هر حال این راهی است که باید به انتها برسد انتهایش هم خواه ناخواه پیروزی اسلام است قرن آینده قرن اسلام است دوران استعمار سرآمده هرچه ما سریع تر فعال کنیم این صحنه را، پایان استعمار فرا می‌رسد و مرگش زودتر فرا می‌رسد همان طور که مربوط به تمدن اسلامی و ظهور حضرت مهدی علیه السلام گفته می‌شود، که این در گرو کار شماست این مربوط به حضرت مهدی یا مربوط به خدا نیست، چون آنها که کارشان را انجام دادند، ما که مشکل داریم این است که منتظر حضرت مهدی نیستیم و آن حضرت منتظر آمادگی ما هست آنها که بالفعل هستند ما بالقوه هستیم، هرچه سریع‌تر علمی‌تر فنی‌تر و همه جانبه‌تر کار شود، أجل استعمار سریع تر به پایان می‌رسد و آن زودتر به پیاده می‌شود. بنابراین این مربوط به ماست مربوط به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مربوط به خدا نیست چون هم خدا کارش را انجام داده و هم امام زمان آماده برای هر چیزی هست، ما باید آماده بشویم و این آمادگی علل و اسباب دارد علل و اسبابش همین است به روز بودن، حالا اگر ما در سخنرانی‌مان در نوحه‌مان به عقب برگشتیم و تکرار مکررات چهل سال قبل یا ۱۴۰۰ سال قبل را می‌گوییم، این دیگر ما مقصر هستیم ما باید کربلا را به‌ روز کنیم.

خداوند بر توفیقات‌تان بیافزاید، صلوات بفرستید.

۱۴۰۳/۰۸/۰۱

[۱] سوره مبارکه تکاثر/ آیه۸

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *