خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در استان در گردهمایی مسئولان و معاونت‌های فرهنگی ستادهای نماز جمعه خراسان جنوبی

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در استان در گردهمایی مسئولان و معاونت‌های فرهنگی ستادهای نماز جمعه خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان. عرض تسلیت ایام و رحلت بی بی فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و بزرگداشت روح همه شهدا راه حق و بالاخص شهید مقاومت سید حسن نصر الله قدس سره الشریف، انسان در تکون و خلقت یک موجود فرهنگی آفریده شده، من بخواهم نخواهم بدانم یا ندانم اینها تاثیری ندارد انسان خلقتاً یک موجود فرهنگی است، در عین حالی که با موجودات زمینی مشترک است اما خود انسان جدای از این است تعریف هایی که در منطق از اشیا می شود جماد باشد نبات باشد حیوان باشد و یا در تعریف های جسمانی و بدن، انسان باشد، اینها از نظر شناخت مصداق در چهارچوب تعریف می گنجد و لذاست که بنا به تعریفی که از هر شی می‌شود آثار آن همراهش است. اما بُعد انسانی انسان چگونه تعریف می شود؟ در هیچ تعریفی نمی گنجد، یک موجودی شناور است، مراد ما که می گوییم فرهنگی است یعنی این. در قرآن کریم هم که انسان را مطرح می فرماید در دو بُعد صد و هشتاد درجه ای، یکجا انسان را به عنوان مسجود ملائکه تعبیر می کند به عنوان «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ»[۱] و در جای دیگر «أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»[۲] «قُتِلَ ٱلإِنسَنُ مَا أَكفَرَهُ»[۳] مرگ بر انسان. چطور تعریف شد؟ اشرف مخلوقات و «أشرّ خَلقِ الله علی وجهِ الأرض» همین موجود اشرف مخلوقات است اما همین موجود «أشرّ خَلقِ الله علی وجهِ الأرض» است روی زمین جنب جنبنده بدتر از این نیست از بُعد انسانی انسان نمی شود تعریفش چرا چون توابع فرهنگی است که دارد. به همین حد مسئله تربیت انسان مشکل است این طور نیست که مثل یک قوطی او را بچینی یا مثل یک حیوان او را تربیت کنی یا مثل یک درخت او را اصلاح کنی این گونه نیست، بنابراین وقتی أنبیا علیهم السلام اوصیا و اولیا و ائمه هدی علیهم السلام از طرف خدا می آیند چون این موجود، خارج از آن قابل مدیریت نیست. این ها با همه امکانات حالا چه در طول تاریخ چه بدتر از همه، حالا، همه امکانات را دارند چرا از دستشان کاری ساخته نیست؟ حالا کاری ساخته نیست که نیست، خود این ها فاسدتر از همه می شوند. چرا؟ چون آن کسی که خلق کرده می داند، « أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ »[۴] آیا خدایی که آفریده نمی داند چه آفریده؟ خب او که می داند. اما انسانی که نمی داند « وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا »[۵] چهار تا اصطلاح یاد می گیرد خیال می کند چیزی می فهمد. نسبت به خودش که نزدیک تر از همه به خودش، خودش است، می گوید انسان موجودی ناشناخته است. حالا اینها می خواهند برای موجود ناشناخته قانون تعلیم، تربیت، تزکیه، ـ تعریف کنند ـ می شود؟ تو که این موجود را نمی شناسی برایش چه کار می کنی؟ انسان می شود موجود ناشناخته. این را باید واگذاشت به آنی که انسان را می شناسد و خلقش کرده می داند که او را خلق کرده برای چه خلق کرده راهش چیست. انسان عقل دارد پیش از آنی که مسخ شود انسان موجود عاقل است، عقلش اشباع بشود انسان اساس زندگیش بر علم است باید از نظر علمی اشباع شود انسان دارای وجدان است دارای فطرت است باید فطرتش اشباع بشود این کار پیغمبران است و ورثه انبیا و لذاست که مسئله پیشوایی در دین خدا گزینشی است یعنی باید بهترین ها گزینش بشوند این طور نیست که هر کسی از راه رسید از هر طریقی … ، مشکل جامعه بشری همین است بعد اختیار را می دهد دست کسانی که هیچ سرشان درمی آید و خودشان فاسد هستند، آیا او می تواند بشر را درست کند؟!

خب در کنار اینها همان طوری که جسم تغذیه می خواهد بالاخره باید آب به او برسد باید نان به او برسد باید هوا برسد تغذیه می خواهد. انسان که یک موجود فرهنگی است تغذیه می خواهد که دچار خلاء از درون نشود. همه این حساب شده ها در تشریع دین هست، همه اینا هست، و لذاست که چه در زمان رسول خدا چه امروز چه در زمانه هر پیغمبری و چه در امروز ملاحظه می کنید که اگر بخواهد در این جمعیت های انبوه هشت میلیاردی آدم درست پیدا بکنید حالا مطلق یا نسبی کجا می روید؟ آن هایی که خوشه چین مکتب انبیا بودند و هستند حالا در بازار است در لباس من است در اداره است هرجا که هست در روستا هست در شهر است زن است مرد است آدم درست و حسابی را از کجا پیدا می کنیم، آنی که به هر نسبتی از تعلیمات انبیاء برخوردار است بقیه درنده های دو پا هستند همین است که می بینید. حالا یکی از آن تغذیه ها سفره تغذیه ای که باید گسترده شود و جامعه بشری از آن بهره مند بشود، تشریع نماز جمعه است اصولاً مسجد اصولاً انسان اصولاً اسلام و از جمله آنها نماز جمعه یک ظرفیت‌های عظیم دارد. منتها چه باید کرد؟ به خاطر که آن اسلام ناب در انزوا می رود این سفره اصلا جمع می شود و لذاست که در دوران غیبت امام معصوم، نماز جمعه واجب عینی نیست، چرا؟ البته الحمدلله وجود انقلاب اسلامی بر اساس اسلام و نیابت عامه این دوران با دوره‌های قبل فرق دارد این سفره به همان نسبت که نیابت عامه است گسترده شده اما حدود هزار و چهارصد سال اسلام ناب در انزوا بوده حتی نماز جمعه نداشته اگر هم داشته یک چیز عادی و خیلی معمولی بوده، نداشته است. به برکت جمهوری اسلامی و نظام مقدس این سفره پهن شده. اما از کجا شروع کنیم بعد از هزار و چهارصد سال انزوا و اینکه به اسم نماز جمعه، ظلمه و ستمگران هر چه توانسته اند بر بشر تحمیل کردند خارج از دین. حالا می خواهید نماز جمعه را شما سر پا کنید.

خُب، مسلم است آنچه را که شما شروع کنید این کامل نیست، نه روی تعداد اشخاص کامل نیست نه روی بیان مسائل کافی نیست نه روی مقدماتش کافی نیست، بنابراین این باید شروع شود و کم کم گسترده شود، کارآموزی بشود از جهت تعلیم و تربیت و تزکیه نقشش را پیاده کند و به همان نسبت تا بتواند إن‌شاءالله در این شیوه راه که به سمت تمدن اسلامی، که امیدواریم صاحب اصلی برسد و این پرچم را رهبر فرزانه انقلاب به صاحب اصلی تحویل بدهد. تا آن موقع باید مثل اینکه پله پله می روند، آزمون و خطا کنید نقاط ضعف را حذف کنید، نقاط قوت را اضافه کنید، ابتکار کنید ریسک کنید پژوهش کنید، آن مسائل پنهان را کشف کنید و نماز را تکمیل کنید.

الان هم فرقی نمی کند، چه از نظر شرکت کنندگان به هر حال با یک درصدی است چه از نظر کیفیت آنچه که انجام می‌شود، راهی هم جز این ندارد اما این باید به صورت گسترده جهان را فرا بگیرد آن وقتی که جهان بالاخره مجبور خواهد شد از این همه ظلم و ستم به عدل علی پناه ببرد و خودش احساس نیاز خواهد کرد. اما شُمایی که در این مقطع این همه تلاش می کنید همه کوشش می کنید بالاخره آنچه که از دست شما ساخته است، شما از «السابقون السابقون» هستید این حرکت از انقلاب اسلامی شروع می شود تا ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام إن‌شاءالله ادامه پیدا می کند و تا تکمیل بشود شما مثل یک بنایی هستید که می خواهید این ساختمان را آجر به آجر می گذارید تا وقتی که به تمام و کمال برسد. به آن جهت کار شما یک کار زیربنایی است خیلی به آن اهمیت بدهید که البته می دهید، این کار ارزشمندی است. مشکل دنیا دوری از خداست و دوری از خود، یعنی هم خدا را فراموش کرده و هم خود را، و قرآن تِذکار است قرآن تذکّر است، مصادیق بارز آن يُعَلِّمُهُمُ و يُزَكِّيهِمْ ، «يُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ »[۶] نماز جمعه است، بنابراین کار شما خیلی کار پراهمیتی است و جایگاه نظام عدل اسلامی امروز بعد از آن که زمین « مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما »[۷] امروز بر اساس همین نوع اقدامات به موقع و جهادهای اهل جهاد و فداکاری های انسان های وارسته بالاخره فریاد مظلومیت انسان و اسلام، امروز به عنوان یک حرکت جهانی شمرده شده بیداری جهانی، این ها را کم نشمارید که نمی‌شمرید بیداری جهانی حاصل شده او به زبان خودش دارد حرف شما را می گوید و قدم به قدم به شما نزدیک می شود، دنیا در آستانه تحولی است که آقا فرمودند این پیچ تاریخی است و وصول به یک اهدافی است که از آن به نزدیک شدن به قله ها تعبیر فرمودند. این ها نظر کارشناسی است که همراه با علم و تقوا و پرهیزکاری و با دید بصیرت می بیند و با زبان الهی سخن را می رساند.

امیدواریم که بتوانیم انجام وظیفه کنیم با هر مقداری که توان داریم بنده دعاگوی همه شما هستم إن‌شاءالله که موفق باشید. ثبتکم الله بالقول ثابت فی الحیاة الدنیا و فی الآخره. صلوات بفرستید.

۱۴۰۳/۰۷/۲۴

[۱] سوره مبارکه بقره/ آیه ۳۱

[۲] سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۷۹

[۳] سوره مبارکه عبس/ آیه۱۷

[۴] سوره مبارکه ملک/ آیه۱۴

[۵] سوره مبارکه إسراء/ آیه ۸۵

[۶] سوره مبارکه جمعه/ آیه۲

[۷]  پيامبر صلي الله عليه و آله: مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما؛ «مهدى امّت من، كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل خواهد كرد. »]كتاب سليم بن قيس، ص ۴۲۹[

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *