خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در جلسه فراگیران دوره تربیت مربی بسیج جامعه زنان

متن بیانات امام جمعه بیرجند در جلسه فراگیران دوره تربیت مربی بسیج جامعه زنان

بسم الله الرحمن الرحیم

  الحمدلله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن دائم علی اعدائهم اعداء الله.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود بر رهبر معظم جمهوری اسلامی رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما وعرض تبریک و تهنیت میلاد مقدس عقل کل و هادی سُبُل و خاتم رُسُل و امام به حق ناطق جعفربن محمد الصادق علیه السلام و با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم و مخصوصاً مظلومین فلسطین، مظلومین غزه بر گرگ‌های بین‌المللی چند دقیقه مصدع وقت شما می‌شوم، امیدوارم آنچه خیر باشد به زبانم جاری فرماید.

 گرچه از بیان موضوع جلسه، بنده کم می‌آورم و از عهده من ساخته نیست، اما آنچه که در عنوان آمده، زن در دیدگاه اسلام و مقایسه؛ چرا مسئله شناخت زن یا مرد یا دین، اینها مسائل ویژه‌ای است که در جهت جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی و مبدأ و معادشناسی، وظیفه شناسی و راه‌شناسی و پیشوا‌شناسی، اینها یک مسائلی نیست که حالا در هر شرایطی مدعی شناخت بشود یا مدعی راهکار بشود، چرا این‌ها جزو حقایق عالم است و شناخت این‌ها مبتنی بر درک صحیح جهان‌شناسی است.

انسان موجود ساده‌ای نیست که حالا بگوئیم، خودشان {غرب} هم می‌گویند انسان موجود ناشناخته است، خوب راجع به موجود ناشناخته شما چه حرف می‌زنید؟ چه حرفی دارید؟ چه ادعایی دارید؟ شما می‌گوئید موجود ناشناخته، اما در مکتب دین این شناسایی مربوط به خداست چون جایگاه زن، یا جایگاه مرد، یا جایگاه انسان در دین خدا معلوم است، خدایی که خلق کرده می‌شناسد،« أَلَا يَعۡلَمُ مَنۡ خَلَقَ وَهُوَ ٱللَّطِيفُ ٱلۡخَبِيرُ»[۱]، آیا آن چیزی را که آفریده است نمی‌داند چه آفریده، که می‌داند اما دیگران نمی‌دانند، پس مسئله مقایسه اینجا منتفی است، آن هم مقایسه با چه کسانی، مقایسه با کسانی که به اصطلاح مسلک‌هایی که اساسشان بر فریب، بر ادعا، بر دروغ، و کم و بیش از زبان خودشان هم جایگاهشان مشخص می‌شود، وقتی می‌گوید انسان یک حیوان اقتصادی است معنی چیست؟ معنیش حیوان است دیگر، خودش می‌گوید، مثل سگ‌هایی که بالای لاشه مرداری به هم چنگ می‌زنند آنوقت شما می‌خواهید اسلام را با اینها مقایسه کنید، با همین‌هایی که خودشان می‌گویند، این حرف آنهاست دیگر، انسان گرگ انسان، خودش اقرار می‌کند، یعنی آنچه که آنها از خود شناختند این است، حالا شما اسلام را مقایسه کنید، اسلام را فقط با اسلام باید بشود مقایسه کرد و راهش تخصص‌های دقیقی است از علم و عقل و فلسفه و وحی و کشف و کرامت و این‌ها بعد می‌شود اظهار نظر کرد و کسانی که از اینها بهره‌ای ندارند اصلاً حق اظهار نظر ندارند، انسان موجود ناشناخته است، نسبت به  موجود نا شناخته چه اظهار نظر، بنابراین کاملاً عذر آنها خواسته است و آنها به همه چیز به دید حیوانی نگاه می‌کنند، ادعاشان هم بر فریب است همان چه که این همه ادعا برای حقوق بشر می‌کنند، این حقوق بشرشان، ادعا برای شخصیت زن می‌کنند خوب، این زن و بچه‌ها و کودکانی که منحصر به حالا نیست که بگویم حالا یک سال شده در غزه و فلسطین این کار را می‌کنند نخیر، از پانصد سال قبل که استعمار از اروپا سر درآورده به هر جا پا گذاشتند همین کار را کرده حالا این جا بیش از چهل هزار زن و بچه و کودک را به این بی رحمی، به این رسوایی به شهادت می‌رسانند، اما شما حساب کنید اروپایی‌ها که وارد خاک قاره آمریکا شدند از شصت میلیون تا صد میلیون هم گفته شده این‌ها، انسان‌های بومی آنجا را کشتند و بالای قبرشان ایالات متحده ساختند، سفیدپوست‌های اروپایی حالا اینها می‌خواهند ادعای حقوق بکنند، حقوق چه ؟ خوب آنها که زن هم بودند، زن ها را چطور کشتند، بچه‌ها را چطور کشتند، همانطور که حالا می‌کشند با این همه ادعا، بنابراین آنها کلاً حذفند و هیچ قابل قیاس در این مسئله نیستند، اما انچه که در نظام خلقت است این زبان خداست، زبان تکوین یا آنچه که درزبان تشریع قرآن فرموده یا آنچه که از زبان رسول خدا و ائمه هدی و پیغمبران دیگر، اینها سند است، این سند جایگاه زن را در تکوین و نظام خلقت خدا تعیین کرده است قرآن هم بیان کرده است و چه زیبا آن جایی که به تعبیر قرآن می‌فرماید«فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ»[۲]، که نذر کرده بود برای این بیت و اینکه این پسر باشد وقتی متولد شد مریم دختر است،«رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ»[۳]، خدایا اینکه پسر نیست اینکه دختر آفریده شده است، بعد خدا می‌فرماید«الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ»[۴]، بله دختر است اما مرد به پای ارزش‌های این زن نمیرسد، این هم در نظام خلقت و هم در نظام تشریع است. سهمی که در نظام تکوین در تربیت انسان نه در تربیت حیوان، در تربیت انسان نقشی که زن دارد خدا اینطور آفریده است، از آن عواملی که تأثیر گذارند مثل وراثت یک مسئله علمی است و شناخت در تکوین است و سهمی که زن در خلقت نسلهای آینده از وراثت‌ها دارد این سهمیه‌ای است در عالم تکوین، و یا آنچه که در جهت تربیت دارد، شاید تربیت انسانی متصدی اول در مباشرت تربیت زن است نه مرد، خدا این را سپرده به زن، چهل نفر یک کودک چهار ماهه را نمی‌توانند درست نگهداری کنند اما یک زن چهل تا کودک چهار ماهه را می‌تواند، نگهداری استعدادی است که خدا داده بنابراین این زن است که مربی است، مردهای بزرگی که در طول تاریخ بودند این‌ها محصول تربیت زن‌های بزرگ هستند، همچنان که در تعلیم هم اینطوری است چون انسان یک موجودی است که همه چیز را باید یاد بگیرد، از مادر متولد بشود هیچی نمی‌داند«أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ»[۵]،هیچی نمی‌داند، اولین معلمش کیست؟ اولین معلمش زن است، مرد حرف زدن ندارد، استعداد حرف زدن ندارد، جنبه‌های عواطف لطیف هم دارد، آنکه می‌تواند هم تربیت کند و هم تعلیم بدهد، هم آنچه که در عرف گفته می‌شود زبان مادری، چرا نمی‌گویند زبان پدری، و این منحصر به زبان نیست، انواع اموری که زیرساخت است و کودک یاد می‌گیرد از مادر یاد می‌گیرد، بنابراین نقش زن چه در نظام تکوین و خلقت و چه در جایگاهش درجهت نظام تشریع، این دو تمثیل خدا در قرآن کریم آورده« ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ »[۶]،ببیند نمونه‌ها را، اگر زن فاسد بشود هم در جهت گمراهی و هم در جهت راهیابی که زن صالح بشود خدا برای هر دو مثال را از زن آورده است نه از مرد، خداوند مثل آورده برای آن منابع گمراهی زن حضرت نوح و زن حضرت لوط، چرا، علی‌ایحال جایگاه زن جایگاه مادر است، همانکه امروز در جامعه تعبیرات خاصی استفاده می‌شود حتی در صنایع هم گفته می‌شود صنایع مادر، چرا، بنابراین فرق نمی‌کند چه زن نقش مادری را در تباهی به کار بگیرد زن فاسد باشد مسلم ام‌الفساد است، خیلی خطرناک است، این همانچکه غرب امروز در جهت فاسد کردن زن‌های صالح با ایمان چقدر سرمایه گذاری می‌کند، این مال حالا نیست، از وقتی استعمار از اروپا از پانصد سال قبل که سر درآورده و هر جا قدم گذاشته اول جامعه را فاسد کردند و بعد بر آنها مسلط شده، حالا از مواد مخدربگیرید، شرب خمر بگیرید، فرض کنید که انواع و اقسام موسیقی‌های ناروا بگیرید و غیره، یکی از آنها که خیلی روی آن تلاش داشته و دارند فاسد کردن خانواده است و دراین جهت یک مستندی داشتم که حالا گویی خبرنگاری از یک فرانسوی سوالی می‌کند می‌گوید که شما در جزایر این همه تلاش می‌کنید، این همه هزینه می‌کنید که یک چادر از سر زن مسلمان بردارید خوب یک چادر باشد یا نباشد این چه نقشی دارد، شما چقدر هزینه می‌کنید، ببینید دشمن سنگ تمام  گذاشته و واقعاً همانطوری که با اتاق‌های فکرشان این کار را می‌کنند کارشناسی می‌کند، می‌گوید چه نقشی دارد، ما اگر بتوانیم چادر را برداریم تمام جامعه را تصرف کرده‌ایم، در روایت حدیث داریم از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که درست بر اساس علت و معلول، بر اساس علت معلول و سبب و مسبب این فرمایشات پیغمبر تنظیم شده، چقدر پیغمبر در سیزده سال مکه و ده سال مدینه تلاش کرد و توانست یک جامعه‌ای که بر اساس عقل، هر کسی در جایگاه خودش قرار بگیرد و از جمله جایگاه مقدس زن، خوب پیامبر که آینده‌ها را می‌دید ،زمان من و شما را هم می‌دید بعد هشدار داد، این حدیث از پیامبراست هشدار داد فرمود« كَيفَ بِكُم إذا فَسَدَت نِساؤكُم ، و فَسَقَ شَبابُكُم ، و لَم تَأمُروا بِالمَعروفِ و لَم تَنهَوا عَنِ المُنكَرِ ؟ ! »[۷]،هشدار چیست، هشدار می‌فرماید که در آینده چه خواهد شد، رخنه فساد در جامعه زن‌ها، از جانب شیاطین ایجاد خواهد شد، زن فاسد بشود چه می‌شود، درست علت سبب«فَسَدَت نِساؤكُم، و فَسَقَ شَبابُكُم»[۸]، یعنی بزرگ‌ترین نیرویی که می‌تواند در جامعه هم در جهت خیر، هم در جهت شَر، نقش داشته باشد، نقش جوان است، اما اگر زن‌ها فاسد بشوند جوان‌ها هم فاسد می‌شوند، از کار می‌افتند دیگر، به درد او کشور نمی‌خورند، بعد چه می‌شود،«و لَم تَأمُروا بِالمَعروفِ و لَم تَنهَوا عَنِ المُنكَرِ»[۹]، بعد که آن قوایی که می‌تواند تأثیر بگذارد خود جوان است، جوانی که فاسد شد دیگر نه کودک، نه پیرمرد و پیرزن از آنها کاری ساخته نیست، نتیجتاً اینها تباه می‌شوند و امر به معروف و نهی از منکر که دو فریضه محافظ عصر دین است، برای جامعه است، این‌ها برداشته می‌شوند، سوال شد«فَقِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ»[۱۰]، چنین اتفاقی خواهد افتاد، باز هم سبب و مسبب است، علت و معلول است، فرمود«قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ»[۱۱]، بدتر از این هم می‌شود، بدتر از این چیه،«فَكَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ اَلْمَعْرُوفِ»[۱۲]، به ترک امر به معروف و نهی از منکر، یک فاصله‌ای گذشت، اثرش چه می‌شود، می‌شود که، تبلیغات برای کار فاسد می‌شود و پیشگیری از کار خیر می‌شود، یک سوال دیگر شد،«فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ يَكُونُ ذَلِكَ»[۱۳]،چنین خواهد شد، فرمود«وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ»[۱۴]، بدتر از این هم می‌شود، بدتر از این چیست«كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ اَلْمَعْرُوفَ مُنْكَرا وَ اَلْمُنْكَرَ مَعْرُوفا»[۱۵]،درست در جایگاه اصلیش اقدام نکنید و جلوی فساد را نگیرید، نتیجه نهایی چه می‌شود؟ نتیجه نهایی می‌شود دیدگاه‌هایتان عوض می‌شود، اصلاً کار بد را دیگر بد احساس نمی‌کند، کار خوب را خوب احساس نمی‌کند، یعنی مسخ می‌شود یک حیوان می‌شود.

بنابراین آنچه را که در حدیث داریم به عنوان علت و معلول، سبب ومسوب و آنچه که در دیکته بیگانه‌ها داریم در مبارزه با اسلام، مبارزه با حق، مبارزه با عدل، می‌بینیم که درست به صورت کارشناسی شده مطابق همان حدیث دشمن دارد کارش را انجام می‌دهد مگر ما همت کنیم و سر راه دشمن را بگیریم و افتخار بزرگی که در خاندان پیغمبر اکرم بوده از وجود کوثر مبارک حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، این افتخارات را حفظ کنیم و پاسخ دشمن را در قدم اول بدهیم، واِلا اگر ما سهل‌انگاری کنیم و فساد رخنه کند بعد هزینه‌های خیلی زیاد دارد که البته و ان‌شاءالله صد البته با اینکه به همین دلیل این پانصد سال استعمار آسیب‌های بزرگی به عدل و حق ودین خدا خورده و از جمله ارزش‌های والای زن‌های مؤمنه اما دراین پایان کار کاملاً شواهد و قرائن و دلائل و بشاراتی که دادند این است که گذر زمان در این مقطع به نفع اسلام خواهد بود، فتنه‌ها قوی است اما از فتنه‌های آخرالزمانی نترسید زیرا گذر زمان به نفع شماست، سنگرها را محکم و با دشمن سخت برخورد کنید و ان‌شاءالله منتظر حرکت اسلامی به سوی تمدنی که شایستگی رهبری امام معصوم داشته باشد که خداوند بر طول عمر و عزّت رهبر فرزانه انقلاب بیفزاید تا این پرچم را به صاحب اصلیش حضرت مهدی علیه السلام تحویل دهد.

 صلوات بفرست.

[۱] – سوره مبارکه ملک، آیه ۱۴

[۲] – سوره مبارکه آل عمران، آیه ۳۶

[۳] – همان

[۴] – همان

[۵] -سوره مبارکه نحل، آیه ۷۸

[۶] – سوره مبارکه تحریم، آیه ۱۰

[۷] – وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ فَقِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ فَكَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ اَلْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ اَلْمَعْرُوفَ مُنْكَرا وَ اَلْمُنْكَرَ مَعْرُوفا . منبع : مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج ۱، ص ۸۷ موضوع : امر به معروف و نهی از منکر

[۸] -همان

[۹] – همان

[۱۰] -همان.

[۱۱] همان

[۱۲] -همان

[۱۳] -همان

[۱۴] -همان

[۱۵] -همان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *