خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جامعه تعاونگران استان

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار جامعه تعاونگران استان

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه خدمت گزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم غزه مظلوم بر گرگ های بین المللی.

خیلی خوش آمدید هم از دیدارتان بهرمند شدم هم از فرمایشات شما. خب مسائل اقتصادی برای بشر همچون نقش خون در بدن دارد هرچند خلقت انسان به عنوان انسان یک موجود فرهنگی است خلقتاً اینطور است. اما متکی به زیرساخت هایی است که آنها باید باشند تا آن تحقق پیدا یعنی اگر فرزندی به دنیا میاد که مثل لقمان حکیم باشد، خب همان اول که لقمان حکیم نیست اول که می‌آید شیر می خواهد اول که می‌آید مکان می خواهد لباس می خواهد مصونیت می خواهد، امنیت می‌خواهد. بعد می‌شود لقمان حکیم. در چند سال مکرر رهبر فرزانه انقلاب به عنوان یک کارشناس دقیق اولویت کار را به مسائل اقتصادی دادند این نه معنی آن است که مسائل اقتصادی اصل است، اصل فرهنگ است، باقی امور نشئت گرفته از فرهنگ هستند. یعنی حالا فرقی نمی‌کند امور اقتصادی باشد، امور سیاسی باشد، امور نظامی باشد، فرق نمی کند آنها هم محصول فرهنگ هستند، و نقششان با اقتصاد به هر حال با فرهنگ نقش متقابل دارد. این به آن کمک می کند آن هم به این کمک می کند.

ایران از نظر ظرفیت که شما بهتر از بنده می‌دانید در جهات مختلف بسیار پر ظرفیت است. همان طوری که خراسان جنوبی ما هم با اینکه به هر حال از محرومیت هایی رنج می برده و رنج می‌برد، در عین حال ظرفیت زیاد دارد این در حالی است که به هر حال زمینه های رشد در قانون ما خوب لحاظ شده، حالا چه بر اساس ضرورت ها چه بر اساس سلیقه ها فرق نمی کند چه بر اساس امکانات بالاخره از سه صورت خالی نیست یا شرایط ایجاب می کند که از نوع به هر حال اقتصاد دولتی باشه، در بعضی موارد اصل بر این است که مدیریت آن با دولت باشد و الا آسیب می بیند و خب ما اقتصاد دولتی داریم.

بسیاری جاها چه بر اساس بالاخره نوع سرمایه‌ای که هست و چه بر اساس نوع سلیقه‌ای که هست افراد مستقلا سرمایه گذاری می کنند و اقتصاد بخش خصوصی است، بسیار جالب. که آن ویژگی های خودش را دارد انگیزه های خاص خودش را دارد تلاش های خاص خودش را دارد و حتما باید جای آن پر باشد. خب بخشی هم می ماند که حالا به یک دلیل به صد دلیل ایجاب می کند که اینها با هم ترکیب بشوند. یعنی نیروی مردمی اقتصاد مردم پایه با همکاری دولت. در واقع تمام زمینه هایی که به نحوی باید از ظرفیتش و رشدش مردم بهره مند شوند در قانون ما رعایت شده اما به دلایل خاص خودش ملاحظه می کنید که یک سیاست یکسان قوی با مدیریت هر سه بخش که در طول این چهل پنج سال کار کند نبوده؛ یک دولت میاد بر اساس سلیقه خودش به هر حال تلاش می کنه زحمات می کشه پیش می‌رود، باز دولت دیگه میاد یک سلیقه دیگه‌ای دارد، دولت سوم می‌آید سلیقه سومی دارد. این ها بالاخره جلوی به نتیجه رسیدن جامعِ حرکات اقتصادی کشور را کُند می کند. اما به هر حال اهمیت اقتصاد تعاونی اهمیت ویژه است. الحمدلله تلاش ها و کارها و به حال ایجاد اشتغال ها و همکاری ها بسیار ارزشمند است. حالا ما امیدواریم که به هر حال مخصوصاً خداوند بر درجات آیت الله رئیسی بیفزاید، تلاش هایی که این مرد بزرگ در جهات مختلف اقتصادی داخلی و خارجی و با مقاومت در مقابل کارشکنی های بین المللی، بالاخره یک تابلویی ساخت؛ امیدواریم که دولت های محترمی که بعد از او تشریف آورده‌اند یا تشریف خواهند آورد این تابلو رو همواره حفظ کنند. و شما عزیزانی که بالاخره در این مجموعه ها تلاش می کنید کار می کنید زحمت می کشید ابتکار به خرج می دهید؛ احیاء اقتصاد برای جامعه، – چون فرد می تواند با فقر بسازد تا جای « الفقر فخری» مربوط به فرد است، و حتی بسیاری رشدهای معنوی در عین حال که «كَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً »[۱] اما در عین حال بالاترین امتیازات معنوی را در فقر بگیرد، این کار انسان های مجاهد است – اما جامعه باید از جهت اقتصادی غنی باشد جامعه فقیر نمی تواند رشد کند، فرد فقیر می‌تواند رشد کند اما جامعه فقیر نمی تواند رشد کند. این خونی است که باید در پیکر کل جامعه تزریق بشود و شما هستید که تلاش می کند و بهر حال همین طور که در بخشی اشاره فرمودند که منحصر به اینها نیست.

خب بنده هم دعاگوی همه شما خدمت گزاران هستم به برکت صلوات بر محمد و آل.

 

۱۴۰۳/۰۶/۲۰

[۱] کافی/ج۲/ ص۳۰۷

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *