خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار اعضای سازمان های مردم نهاد(سمن) خراسان جنوبی

متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار اعضای سازمان های مردم نهاد(سمن) خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

 با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان، بزرگداشت مقام همه‌ی شهدا بالاخص شهدای راه خدمت شایسته حضرت آیت الله رئیسی و همراهانش و شهید بزرگ راه مقاومت آقای دکتر اسماعیل هنیه رحمة الله علیه، عرض تسلیت ایام و با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم بالاخص فلسطین مظلوم، غزه مظلوم، برگرگ‌های بین‌المللی؛ بسیار جلسه خوبی بود، از محضر شما استفاده کردم.

 جایگاه‌های تشکل‌های مردمی منهای شعارهایی که حالا در هر جای دنیا ممکن است گفته شود این جایگاه در اصول فقه اسلامی دارد، آنچه که به صورت تخصصی قانون اساسی ما که پیشرفته‌ترین قانون جهان می‌باشد و تنظیم شده است، این حکومت دینی مردم سالاری است، حکومت دینی است، چون بر اساس عقل و فطرت و مجموعه انسان‌های مؤمن است، نقشه اصلی را دین به سمت کمال تعیین می‌کند، اما این سرزمین، این ملت، این جایگاه، این نظام، اینها همه مربوط به مردم هستند، این اموال، این امکانات، این اموال مردم می‌باشد، آنچه هم که باید بر اساس این نظام تلاش و کوشش بشود، خدمت به این مردم است، هر چه که غیر از این باشد در واقع ترک فعل است، روی این جهت مسئله مردمی بودن این نظام، یک مسئله ریشه‌ای و فقهی است یک شعار نیست.

مسئله دوم اینکه تشکل‌های مردمی به همان نسبی که تعریف شده و از فرمایشات شما استفاده کردیم این از بهترین نوع کمک به نظام مردمی است، خوب در اصل قضیه این است که مردم این کشور انقلاب کردند و مردم این کشور نظامی را پذیرفتند و مردم این کشور دولتی دارند، مجلسی دارند، نیروی نظامی دارند، منابع مال مردم است دیگر، بنابراین این ظرفیتی است که می‌‌تواند هم کمک دولت باشد و هم در جهت حفظ منافع مردمی، اگر جایی نقصی یا ترک فعلی یا انحرافی باشد کاملاً می‌تواند خودش را نشان بدهد و آن مردمی بودن را حفظ کند، آثار آن را حفظ کند، روی این جهت ظرفیت تشکل‌های مردمی خیلی ظرفیت بالایی است منتها البته در همه امور از جمله در این امر آنچه که باید انجام بشود و به تعبیر خود شما که دغدغه شماست این‌ها انواع مسائلی است که دغدغه آفرین است، اما در همه‌ی آنها اولویت با چه هست، این کارشناسی می‌خواهد، با چه اولویتی، آنگاه که اولویت آن امر مشخص شد باید با دقت و تخصص راهکارش کارشناسی بشود، آنگاه که این مرحله را تمام کرد مربوط به هر موضوعی باشد که اولویت جمع شمرده شد، از پشتیبانی جمع برخوردار باشد و تحت عنوان یک طرح واقعاً قابل ارائه، قابل قبول، کارشناسی شده، این پیشنهاد و پشتیبانی بشود، بنابراین این ظرفیت بسیار بزرگی است که می‌تواند عنوان جمهوریت را، عنوان مردمی بودن را همراه با هم مکتبی بودن، هم علمی بودن و قابل ارائه بودن و در صورتی که این با جدیت در صحنه عملی و میدانی پیاده بشود مایه‌ی امید بیشتر می‌شود، مایه‌ی عطف توجه بیشتری می‌شود.

 خوب، بعضی از مسائل را ارائه فرمودند، ملاحظه می‌کنید امروز بی‌عدالتی جامعه جهانی با بشر چه می‌کنند، این کار که یک چیزی نیست که تنها نتانیاهوی بی‌شعور انجام بدهد، او انجام می‌دهد اما به پشتوانه آن سازمان ملل،شورای امنیت، دادگاه لاهه، کشورهای اروپایی و آن سرکرده همه هم شیطان بزرگ است، یعنی جامعه جهانی دارد این کارها را انجام می‌دهد، خوب، همه از دور نگاه می‌کنند که با بشر این کار را می‌کنند، این چه طرحی دارد؟ به چه کیفیتی؟ بله، ممکن است از خراسان جنوبی شروع بشود، اما یک مسئله بین‌المللی است، باید شروع بشود، این بعد کاملاً می‌تواند در سطح کشور، در منطقه، در کشورهای اسلامی، نه آزادی خواهان جهان که امروز به برکت این انقلاب و خون شهدا آگاهی جهانی دارد پیدا می‌شود، نخیر، خود جوان‌های انگلیس، اینکه ربطی به دولت ندارد، ربطی به نظام فاسدش ندارد که، انسان خوب، آزادگان همه جا هستند و آنها همانطور که ملاحظه می‌کنید آنها که رها نمی‌کنند، خیلی‌هاشان ممکن است از ادعاهای بنده و امثال من جلوتر باشند که هستند و ما در مقابل آنها شرمنده‌ایم، پای حرفش می‌ایستد، از جهت آزادی خواهی، از جهت حقوق بشر، کتک می‌خورد، زندان میرود، شکنجه می‌شود، اما می‌ایستد، این هست دیگر؛ این مایه امید است امروز، بنابراین مسئله اربعینی که چند ساله به این کیفیت درآمده است، البته مسئله اربعین امام حسین علیه السلام یک مسئله ریشه‌ای است، یک مسئله‌ای است که اصولاً حضرت امام حسین علیه السلام در وحی آن هم نه مربوط به دوران پیغمبرآخرالزمان، نخیر، از کتاب ادریس که الان هم متنش هست، جزو پیغمبران خیلی سَلَف است، از اینها نام برده شده است، از دوران حضرت آدم ابوالبشر از اینها نام برده شده است، جایگاه امام حسین علیه السلام یک جایگاه ویژه است در میان پنج تن، و در احادیث پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مطالبی هست که جز با این وفق نمی‌دهد، وقتی در حدیث داریم که فرمود«إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ»،خوب، صد و بیست و چهار هزار پیغمبر آمدند همه هم اوصیاء داشتند، ائمه هدی بودند، اینها مِصباحُ الهُدی نیستند، مسلم هستند، وسَفینَةُ النَّجاةِ نیستند، اصلاً خدا برای همین کار آنها را فرستاده است، پس حدیث چه معنی می‌دهد؟ حدیث معنی می‌دهد که همه بجای خودش، اما جایگاه حسین علیه السلام یک جایگاه مخصوص خودش است، یعنی همان چه که بعد از گفتن این حدیث که هزار و چهارصد سال می‌گذرد در صحنه میدانی می‌بینید، یک حسین دیگر، حالا در هر جای دنیا، در هر جای تاریخ هست، بیاورند، نیست، پیغمبران بجای خودشان، پیغمبر آخرالزمان، پیغمبر خود حسین علیه السلام است، اما پیغمبر فرموده حسین این است،« حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ»، بله، حسین علیه السلام از شجره نبوت است، این یک طرف قضیه است، اما آن طرف قضیه این است که پیامبری پیغمبر و رهبری و امامت دین که از پیغمبر و بقیه می‌رسد این حسین علیه السلام است که این را به ثمر می‌رساند، ببینید،یا مثلاً اربعینی که الان هست برای هیچ پیغمبری، برای پیغمبر آخرالزمان، برای هیچ امامی، کسی اربعین نمی‌گیرد و اصلاً مطرح هم نیست، اما در روایات دارد که علامت مؤمن پنج چیز است که یکی از آنها زیارت اربعین حسین علیه السلام است، هیچ کس اربعینی ندارد اما حسین علیه السلام دارد، اینها ریشه در چه چیز دارد، در اخبار، احادیث، روایات، هزار و سیصد سال پیش از این دارد، این چه که شما در میدان مشاهده می‌کنید، این معجزه، تحقق فرمایشات معصوم است، امروز از همه دنیا بحث مسلمان غیر مسلمان نیست، بحث شیعه و غیر شیعه نیست ، از همه دنیا، همه مسالک، همه مشرف‌ها، همه مکتب‌ها، می‌بینید که به سمت کربلا می‌آیند، برای چه چیز می‌آیند، این یک استثناست، در همه یک استثنا است، بنابراین جایگاه امام حسین علیه السلام این است، برای چه می‌آیند، به میزان آگاهی که پیدا می‌کنند و برای نجات بشر و برای عدالت اجتماعی که اشاره فرمودند از کشورهای مختلف آنهایی هم که حالا بیست یا سی میلیون نفر شاید بتوانند خودشان را به کربلا برسانند و برگردنند، بقیه که نمی‌توانند، در کشور خودشان، در شهر خودشان می‌بیننید ادامه می‌دهند، چرا که حسین علیه السلام به عنوان مایه‌ی امید برای همه آزادی خواهان جهان است، این یک مسئله‌ای است  که در مرحله اجرا انجام شده و می‌شود.

 آقای مهاتماگاندی یک هندو است، او مسلمان نیست، تحصیل کرده خود غرب هم هست اما وقتی سیاست شوم پیر فریب کار انگلیس همه جا از جمله خون مردم شبه قاره هند را مُکید، قدرتش هم طوری بود که می‌گفت خورشید در مستعمرات بریتانیا غروب نمی‌کند این قدرتش رو ببینید، آقای مهاتماگاندی گفت که من شَر انگلیس را کوتاه می‌کنم، با چه قدرتی؟ گفت به پیروی از سالار شهیدان امام سوم شیعیان حسین علیه السلام، او این کار را کرد، امروز هم در دنیا دارد این کار انجام می‌شود، اینکه این همه دشمنان شما ناراحت‌انند برنمی‌تابند، جهش این است، آن اُسقُف،آن کشیش مسیحی هم از فلان کشور غربی می‌آید وقتی به خاک امام حسین علیه السلام می‌رسد صلیبش را می‌ذارد  کنار سجده  بر خاک حسین علیه السلام می‌کند، همه این‌ها این است که این آدرس عدالت بزرگ جهانی را از کربلا می‌گرفت برای منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه السلام ، حالا شما دارید در این راه  حرکت می‌کنید خدا قوت بدهد، دشمن شما همواره سعی می‌کند و اصلاً ملاکش است این است که مردم را از هم جدا کند، شما مردم را به هم وصل می‌کنید، شعار مخصوص انگلیس را، سیاست انگلیس را، بارها شنیدید، گوش عالم را کَر کرده، برنامه‌اش این بوده و هست و خواهد بود، می‌گوید اختلاف بینداز حکومت کن، اصلاً کارش تفرقه است، سیاست شوم شیطان بزرگ آمریکا می‌گوید در جامعه ناهماهنگی ایجاد کن، بحران ایجاد کن، بعد برو بحران را مدیریت کن برای سلطه بر مردم، ببینید چقدر حساب شده، کار شما در آن نقطه مقابل دشمن است، یعنی اگر براساس عقل و دین و فطرت و مسئولیت و انسانیت و فضایلی که الحمدلله در شما هست شما وقتی همه امور را کارشناسی کنید، عقلانی کنید، دینی کنید و احساس وظیفه کنید اصلاً جایی برای تفرقه نمی‌ماند، چه تفرقه‌ای، همه یک حرف می‌زنند، آن حرف منطقی است، جایی برای بحران و اغتشاش نمی گذارید که دشمن در سر این است به جهت اینکه شما می‌شوید یک بنیان محسوس،  به دشمن اجازه توطئه نمی‌دهید، بنابراین ظرفیت این گروه‌های مردمی خیلی زیاد است، نظام مبتنی بر این است، هیچ کاری، خدمتی، جهادی هم بالاتر از این نیست که بیش از هر چیزی اول جهاد فرهنگی و در پای آن اصلاح همه امور.

 بنده هم دعاگوی همه شما هستم.

ثبتکم الله بالقول ثابت فی الحیات دنیا و فی الاخره. صلوات بفرستید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *