خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در آیین اختتامیه اردوی تشکیلاتی یاوران ولایت

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در آیین اختتامیه اردوی تشکیلاتی یاوران ولایت

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران فرمانده کل قوا رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما همه سنگرنشینان علم و ایمان عرض تسلیت ایام مصائب اهل بیت علیهم السلام و بزرگداشت یاد همه شهدای راه حق بالاخص شهدای راه خدمت شایسته آیت الله رئیسی و همراهانشان و شهید بزرگوار مقاومت آقای دکتر اسماعیل هنیه رحمت الله علیه و آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم خصوصاً فلسطین مظلوم و غزه مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

و سلام به شما که افتخار بزرگ یاوران ولایت اولیاءالله هستید این توفیق را تهنیت عرض می‌کنم در این فرصت کوتاه جای تفصیل نیست اما به یک مطلب کلی اشاره می‌کنم دلایلش در جای خودش ثابت است و آن این است که انسان طوری آفریده شده حالا بخواهد یا نخواهد بداند یا نداند این‌ها دخلی ندارد، در چند عنوان به هر دلیلی از زیر بار آن نمی‌تواند شانه خالی کند؛ حالا یکی از آنها مسئله عبودیت و بندگی است. چون این ساختار روح آدمی است بنابراین نمی‌تواند آن را ترک کند، بخواهد یا نخواهد بداند یا نداند، انسان ساختار روحش طوری است که غیر از نیازهای روزمره زندگی یک نیازهای کلی دارد، که یکی از آنها آن جنبه الوهیت است؛ اینکه تمام همت و عشقش را می‌گذارد مربوط به آن. خوب، از زیر این می‌شود شانه خالی کرد؟ نه! پس چطور شانه خالی می‌کند؟ نخیر خیال می‌کند شانه خالی می‌کند شانه خالی نکردند. بله می‌شود از عبودیتِ حق شانه خالی کرد اما ناگزیر باید عبودیت باطل را بپذیرد نمی‌تواند نپذیرد.

بندگی انسان یعنی اینکه در بند قرار می‌گیرد همه عشقش را او اختصاص می‌دهد، حالا یک کسی که موّحد است همه عشقش را به پروردگار عالم منحصر می‌کند، آن دیگری چیکار می‌کند به جای خدا، هوا را می‌پرستد« أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ»[۱] « أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا »[۲] بنابراین پرستش که هست منتها از خدا منتقل کرده به هوا، از هوا منتقل می‌کند به هرچه شد مثلاً مال پرستی می‌کند خود پرستی می‌کند شخص پرستی می‌کند شهوت پرستی می‌کند شهرت پرستی می‌کند مقام پرستی می‌کند مگر این‌ها پرستش نیست آیا می‌تواند از زیر بار این‌ها شانه خالی کند نه نمی‌تواند. بنابراین ساختار روح انسان اینطوری است و خوش به حال آنهایی که بر اساس عقل و علم و درک و برهان بنده خدا می‌شوند. و مقام توحید، و از همه بندگی‌ها آزادند «غلام همت آنم که زیر چرخ کبود – ز هرچه رنگ تعلق بگیرد آزاد است»[۳] این رنگِ تعلق همان عبودیت است وخوش به حال آن‌هایی که بنده خدا هستند و از همه تعلقات مِقراض می‌کنند و بنده هیچ چیز نیستند اما به عنوان ابزار از همه چیز استفاده می‌کنند چون آنها برای انسان آفریده شدند انسان که برای دنیا آفریده نشده دنیا پرست اشتباه گرفته دنیا برای تو است تو که برای دنیا نیستی این زمین و آسمان برای تو است تو که برای آنها نیستی ببینید مقام و ارزش را.

بنابراین یکی از آن عناوین عنوان عبودیت است عنوان عبودیت. ساختار روح بشر طوری است که نمی‌تواند از آن شانه خالی کند نهایت فرعون را خواهد پرستید، اینکه هنر نیست.

خوب؛ یکی از آنها امامت و پیشوایی است«ألا و إنَّ لِكُلِّ مَأمومٍ إماما »[۴] بالاخره یک پیشوا که هست اما ۱۸۰ درجه با هم فرق می‌کنند. در قرآن کریم هم می‌فرماید که« وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا »[۵] یک پیشوایانی که جامعه از آنها پیروی می‌کند که آن پیشوایان هدایت به حق می‌کنند به امر خدا مثل پیغمبران مثل اوصیائشان مثل ائمه هدیات مهدیین مثل علمای وارسته و عادل و شایسته واجد شرایط « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا » حالا یک کسی از زیر بار این‌ها درآمد و گفت نه من این‌ها را اصلاً قبول ندارم خب قبول نداری نداشته باش اما ناچاری از صدام پیروی کنی ناچاری از نتانیاهو پیروی کنی بالاخره یا حق یا باطل، نمی‌شود از زیر هر دو در بیایی. قرآن در جای دیگر می‌فرماید « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ »[۶] یک نوع پیشوایانی هستند که « يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ » پیشواست اما کجا می‌رود در آیه دیگر دارد که « يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ »[۷] راجع به فرعون است پیشوا است دیگر« يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ »[۸] پیشوایی که مردم را به آتش می‌خواند خودش جلو می‌رود و همه پشت سرش به آتش می‌روند. این هم پیشواست پس بنابراین آن کسی که از پیشوای الهی شانه خالی کند از پیشوا شانه خالی نکرده است، از پیشوای عادل شانه خالی کرده است اینکه هنر نیست.

یکی هم از آنها عنوان ولایت است ولایت یک چیزی نیست که فقط در یک جبهه باشد ولایت که به لازمه آن تسلیم و اطاعت است، چرا که سرپرستی آن را پذیرفته. خوب، این هم همانطور که خود قرآن تعبیر می‌فرماید « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا »[۹] که مبانی استدلالش و مبانی برهانش و مبانی عقل و نقلش که نتیجتاً افتخارش این است که انسان بر اساس دلیل و برهان، ولایت خدا را می‌پذیرد و مطیع خداست خیلی افتخار است همه عناوینی که در پای آن از فرستادگان خدا ائمه هداة اوصیاء انبیاء علماء ربانی این‌ها همه مصادیق ولایت الله است.

اما آن کسی که ولایت دارد بر همه هستی، صاحب هستی است که خدا است« اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا » و نتیجتاً « يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ »[۱۰] حالا اگر کسی شانه خالی کرد از زیر بار ولایت الله نتیجه‌اش چی « وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ »[۱۱] این هنر نکرده است که، برای خودش سرپرستی از نوع ستمگران قرار داده از نوع جُهّال قرار داده از نوع کفار قرار داده، اینکه مایه ننگ است اما می‌تواند از زیر همه شانه خالی کند؟ اینطور نیست ابدا نمی‌تواند بخواهد هم این کار را بکند که آنها اجازه نمی‌دهند. همه قشرها را چطور صدام ردیف می‌کرد بر اساس هواهای نفسانی خودش و نوکری اجانب به جان هم می‌انداخت چطور این کار را می‌کرد؟ خوب اگر می‌توانستند که زیر بارش نمی‌رفتند. این‌هایی که نتانیاهو تحمیل می‌کند این‌ها علاقه دارند یا علاقه ندارند اما ولایت طاغوت است کارش را انجام می‌دهند.

به هر حال؛ این واژه‌ها مردم چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند ً این‌ها را در میدان می‌پذیرند چون بدون این‌ها نمی‌شود و خوش به حال آن‌هایی که اصولاً بر اساس منطق و عقل، بسیاری مسائل هست که ما از نظر دنیایی خوب متوجه هستیم و درست عمل می‌کنیم اما روی مسائل معنوی که می‌شود از کنارش ساده می‌گذریم و به آن توجه نمی‌کنیم.

شما کلید خانه‌تان را بخواهید به کسی بدهید در این خانه اموال است ناموس است اسرار است به چه کسی می‌دهید؟ کاملا توجه دارید که به هر کسی نمی‌دهید خوب چطور شد که در مسائل بزرگ اجتماعی مسائل سیاسی و غیرو این کلید آزاد است حالا هر کسی که برداشت، چرا اینطور است؟

و عجیب‌تر اینکه به آن رنگ دین می‌زنند خیلی عجیب است یعنی مثلاً ابوسفیان که حاکم است به عنوان یک آدم بت‌پرست و عرب جاهلی، اما بدتر از او یزید وقتی که می‌آید، به عنوان دین پیغمبر آخرالزمان « وَعَلَى الاسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ»[۱۲] این کلام منصوب به حضرت امام حسین علیه السلام است این چطور دینی است که پیشوایش یک انسانی است که نه به دین معتقد است نه به اخلاق نه به انسان به هیچ چیز معتقد نیست. حالا این رمزش را شما پیدا کنید که چطور شد که بشر در مسائل شخصیش مثلاً دوچرخه‌اش را می‌خواهد تعمیر کند دست چه کسی می‌دهد؟ دست یک دزد می‌دهد یا دنبال یک کاسب امین می‌گردد؟ اما نسبت به مسائل سرنوشت ساز رها است. خیلی عجیب است!

این دنیا را که‌ها تصاحب می‌شوند بر افکار عمومی چه کسی غلبه پیدا می‌کند به خاطر تسامح است. اینجاست که عرض می‌کنم خیلی جای تهنیت دارد در همین ایام مصائب اهل بیت جای تهنیت دارد انتخاب خوبی که کردید و بصیرتی که پیدا کردید مهم‌ترین مسئله بشر این است. و این ایام هم به هر حال از نهضت کربلا از ۱۴۰۰ سال حدود ۱۴۰۰ سال ملاحظه می‌کنید که نهضت کربلا بیداری جهانی به وجود آورده است یعنی تازه مردم می‌خواهند بیدار شوند.

یک کتابی هست به نام «حجاب القلوب» که هزار سال قبل نوشته شده و در آن کتاب حجاب القلوب همین است. همین است که مردم دنبال عناوینی می‌روند ناشناخته و همه آنچه که سرمایه معنوی شان است متاسفانه آنجا دفن می‌کنند و توجه ندارند و این حجاب که به وسیله ستمگران توجیه می‌شود و پشتیبانی می‌شود. در این کتاب روایتی دارد که در آخرالزمان برداشته می‌شود این حجاب، یعنی چه؟ یعنی آگاهی جهانی پیش می‌آید، به وسیله چه کسی؟ رهبری را ذکر می‌کند در حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که اسم او «روح الله» خواهد بود و مؤید از جانب خدا خواهد بود و او در آخرالزمان آگاهی جهانی ایجاد می‌کند و شما امروز شما شاهد آگاهی های ایشان هستید.

شما می‌گویید این انقلاب چه کرده آگاهی جهانی ایجاد کرده دنیا در یک پیچ تاریخی قرار گرفته. می‌گویید چه کرده؟ بزرگترین معجزه را کرده است که حالا یک گوشه‌اش اربعین حسینی است. اینکه مربوط به شیعه نیست انسان‌ها این کار را می‌کنند از شیعه و برادران اهل سنت ایرانی و غیر ایرانی از زرتشتی و هندو و ارمنی مسیحی فرقی نمی‌کند آن اُسقف مسیحی و آن کشیش مسیحی هم از فلان کشور اروپایی خودش را می‌رساند به خاک کربلا که می‌رسد صلیب را کنار می‌گذارد و بر خاک حسین علیه السلام سجده می‌کند. این یعنی چه؟ یعنی اینکه مسئله ولایت می‌‌خواهد سر جایش پیاده شود یعنی مسئله امامت می‌خواهد سر جایش پیاده شود یعنی این مسئله عبودیتِ خدا می‌خواهد در یک حرکت جدید « لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً »[۱۳] یک غربال می‌آید بعد می‌بینیم که آن جوانِ حق طلبِ مسیحی در فلان کشور اروپایی انقلاب را پیدا می‌کند و این آقای بی‌تفاوت که نمازش را مرتب در مسجد می‌خواند از انقلاب فاصله می‌گیرد مسئله این است.

امروز جهان به سمت کربلا می‌آید برای چه می‌آید برای عدالت برای ولایت برای امامت یعنی دنبال امامت مهدی علیه السلام می‌گردد. پیشوایان شرقی و غربی از کمونیستش بگیر و بدتر از او لیبرال دموکراسی پر ادعایِ بدتر از هر جنبنده و حیوان و گزنده و خزنده این پیشوایی از این‌ها گرفته می‌شود. افکار عمومی جهان دنبال عدالت می‌گردند دنبال مهدی می‌گردند آدرسش را هم در اربعین حسینی می‌گیرد. و شما عزیزانی که این افتخار را دارید که نه تنها خودتان بلکه برای بیداری جامعه الحمدلله با بصیرت هرچه بیشتر این راه را ادامه می‌دهید خدا با شما قوت دهد خدا به شما خیر دهد مقام شما از مقام آنهایی که بعد از ظهور آن حضرت انسان‌های صالح و خوب خواهند بود اما مقام شما بالاتر است، چرا؟ چون شما در سختی‌ها گرویدید اما آنها در زمین هموار خواهند گروید خیلی فرق می‌کند بنده هم دعاگوی همه شما هستم.

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الاخرة

صلوات بفرستید

۲۲/۰۵/۱۴۰۳

[۱] سوره مبارکه جاثیه/ آیه۲۳

[۲] سوره مبارکه فرقان/ آیه۴۳

[۳] غزل سی و هفتم دیوان حافظ

[۴] نهج البلاغه/ نامه ۴۵

[۵] سوره مبارکه انبیاء/ آیه۷۳

[۶] سوره مبارکه قصص/ آیه۴۱

[۷] سوره مبارکه هود/ آیه۹۸

[۸] همان

[۹] سوره مبارکه بقره/ آیه۲۵۷

[۱۰] همان

[۱۱] همان

[۱۲] موسوعة كلمات الامام الحسين عليه السلام ۲۸۵، ح۲۵۲٫

[۱۳] نهج البلاغه/ خطبه۱۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *