خانه / متن بیانات / سبک زندگی / مشروح بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر

مشروح بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر

بسم‌الله الرحمن الرحيم

السلام علي الحسين و علی علي بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقيد انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران رهبر مسلمين جهان و سلام مجدد به محضر شما عزيزان، و عرض تسليت ايام، ویاد همه شهدای راه حق اعلي الله مقامهم، مخصوصاً شهدای آمرين به معروف و ناهين از منكر و شهدای مظلوم  مسجد گوهرشاد و شهداي بزرگوار خدمت شايسته رحمة الله علیهم؛چند دقيقه‌اي مصدع وقت شما مي‌شوم اميدوارم آنچه خير باشد خدا به زبانم جاری فرماید.

در مورد دو غريب ناشناخته، صحبت را شروع مي‌كنم، دو غريب ناشناخته، آن دو غريب کی هستند؟ انسان و اسلام؛ «انسان موجود ناشناخته»،«بدأ الإسلام  غريباً و سيعود غريباً»[۱]. آن انسانش و این اسلامش. در روايات دارد كه تعجب است که انسان يه چيزي را گم مي‌كند، مثلاً عصایش را گم مي‌کند، مرغش را گم كرده، كفشش  را گم كرده می‌رود تا پيدا نكند آرام نمی‌گیرد، پیدایش می‌کند، اما خود را گم كرده و دنبالش هم نيست.

قرآن مي‌فرمايد كه«نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ»[۲]، آدمي بر اساس راه انحراف و فراموشي حق به فراموشي خودش دچار  مي‌شود. حالا من از انسان‌شناسي چه مي‌دانم، هيچ، از اسلام‌شناسي چه مي‌دانم و كذلك. انسان موجودی است «جسمانية الحدوث و روحانیت البقاء»، «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ»[۳]، از عصاره‌ی همین عناصر زمين ، خاك آفريده شده، « ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ »، « ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ »[۴] ،ببين از كجا شروع شد؟  «جسمانية الحدوث» اما این «أنشأناه خلقاً آخر» يه چيز ديگر است.پنجاه نشانی دارد! من چند تا را مي‌دانم؟ هیچ چيز. انسانيت انسان كه بخواهیم تجزيه كنيم از این مخلفات جدایش کنیم، بيش از پنجاه نشان ويژه دارد كه مربوط به انسان است، بقيه مربوط به همه مراحل وجودی كه در زمين از جماد و نبات و حيوان هست در وجود انسان هست. اما انسان هيچ كدام از آنها نيست، اين بدن ما همین یُد و آهن و كلسيم و همين‌هاست دیگر. رويش بدن ما هم كه گیاه است«وَاللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا»[۵]، غرايز حاكم و بر ما هم كه حيوان است. آيا من از خودم بيش از اين چیزی شناختم؟ نه! پس حيوان بالفعل هستم، كه هستم، مشكلات هم همين‌جاست. انسان كه شده موجود ناشناخته ولی این چیزی که اینها معرفی می‌کنند، با اين تفكرها لجن ليبرالی، می‌شود انسان حيوان اقتصادي!، واویلا، مثل سگ‌هايی كه سر مردار، يا الاغی که سر آخُر گاز می‌گیرد و لگد می‌زند،مسئله تمامش اینجاست، به همين دليل هم در صحنه ميداني ملاحظه كنيد در صحنه ميداني همه چيز صاحب دارد، غمخوار دارد، پرستار دارد، خدمتگزار دارد؛ ندارد؟!، دارد که، غير از يک موجود ! هيچكس مانند او نیست و او انسان است. اين ساختمانی را كه ميسازند، آهن ها را ضد زنگ مي زنند، اين چه كاری است که مي‌كنيد؟ باز این چه هست؟ آهن است، سخت است، اما اگر ضد زنگ نزنيم در رطوبت پودر می‌شود. آها! پس به فكر اين است كه اين آفت نبيند.

بسیار خوب، این همه تحقیقات و تجربه‌ها و دانشی که در بحث گیاه و گیاه شناسی و انواع و اقسام کارهایی که روی این قضیه کرده‌اند بحث مفصلی است ،برای چه این کار را می کنند؟ برای حفاظت از این گیاه، چه کار خوبی، بسیار خوب، الی ماشاالله رشته‌های مختلف، دستگاه‌های مختلف، صنایع مختلف، در خدمت گیاه که مایه حیات است، خوب عیناً در زنبورداری هم همین طور است، در دامداری هم همین طور است، در گاوداری هم همین طور است، با تخصص‌ها، فوق تخصص ها و انواع به کارگیری ابزار مختلف، حافظ این‌ها است که آفت در این ها رسوخ پیدا نکند، بسیار خوب، خداقوت، دست شما درد نکند، خوب چرا جلوتر نمی‌روید و فقط همین جا توقف کردید بیشتر نمی‌خواهید جلو بروید، هر موجودی از مبدأش تا به مقصدش، این مرغداری از وقتی که تخم می گذرد تا وقتی که جوجه می شود، پرورش جوجه‌اش، و مراحل دیگرش، تا رفتید، اما چطور شد که یک قدم جلوتر نگذاشتید راجع به انسان، آنچه را هم که راجع به انسان که ربطی به انسان ندارد، شما می‌گویید طب و بهداشت است، این ها بیطاری است برای حیوان، مربوط به انسان که نیست، این همه تشکیلات بله باید باشد اما همه این ها بیطاری است برای این حیوان، دیدید کرونا آمد چکار کردید، کرونا آمد یا کرونا را آوردند حالا به هر دلیلی، آیا دیدید چه کار کردید، قانون گذاشتید، مقررات گذاشتید، قرنطینه کردید، کوچه ها و خیابان ها، ارتباط ها را قطع کردید، مساجد را قطع کردید، منابر را قطع کردید، ادارات را اینطور کردید، بسیار خوب کار تخصصی است، اما فقط سؤال من اینجاست که چرا تا همین جا؟ این ها که مربوط به بیطاری است، برای انسان چه کار کردید، شناخت انسان مرتبط است با شناخت دین، وقتی نه انسان را بشناسیم و نه دین را بشناسیم نتیجه اش همین می شود، باید بنشینیم و تصمیم بگیریم و عمل نکنیم و این یکی به او حواله بدهد و آن یکی به گردن این بیندازد چون به نسبت به آنچه که باور نداریم چون نمی دانیم می خواهیم چکار کنیم.

این امر به معروف و نهی از منکری که این نمی‌فهمم یعنی چه این یعنی همان بهداشتی که راجع به کرونا انجام می دادید همان ضد زنگی که به آهن می زدید همان واکسنی که به گوسفند و مرغ می زنی که فاسد نشود و سرمایه ات از بین نرود، امر به معروف و نهی از منکر یعنی همین، و من بعد از هشتاد و پنج سال نفهمیدم اصلاً امر به معروف یعنی چه و نهی از منکر یعنی چه، امر به معروف یعنی چه؟ نهی از منکر یعنی چه؟ حتی از جهت ادبی هرگز شده است در خود این واژه ها، فکری کنیم این چه واژه ایست که استعمال شده در قرآن، در روایات و در فقه، معروف یعنی چه؟ این کتاب لغت، معروف یعنی چه؟ در ذهن همه می آید که یعنی کار خوب، معروف یعنی چه، آن تداعی ذهنی را بگذارید کنار، معروف یعنی چه ؟ معروف یعنی شناخته شده، منکر یعنی چه؟ یعنی ناشناخته، بخواهیم به اصطلاحات امروز فلانی در مرغداری اش، فلانی در گاوداری اش، فلانی در زنبورداری اش، فلانی در طب و بهداشت و غیره  من اگر دهانم را باز کنم می گوید حرف نزن این ها کار متخصص است این ها صاحب نظرمی خواهد ، این کارشناسی می خواهد، امر به معروف و نهی از منکر یعنی کارشناسی این امور برای انسان وقتی خود انسان را کارشناسی نکرده و نمی شناسد  بعد برای حفظ او چطور کارشناسی کنم؟ چه کسی کارشناسی کند؟

معروف یعنی این، یعنی اگر بخواهد همانطوری که هر موجودی از اینهایی که شما پرورش می دهید، از مبدأ تا مقصدش راهی را طی می کند و شما همراهش می روید با نظر کارشناسی شده و به هر حال نمی‌گذارید این سرمایه ضایع شود اینجا هم همان است،یعنی انسان که این عالم برای او خلق شده، «سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ»[۶]اگر این است پس آنها همه مقدمه است و این  ذی المقدمه است چطور شد که  ذی المقدمه را نمی شناسیم و رها کردیم بعد می‌خواهیم کارشناسی کنیم، چطور کارشناسی می‌کنیم؟ آیا انسان را شناخته‌ام، کمال انسان را شناخته‌ام، مشکل انسان را شناخته‌ام، راه حلش را شناخته‌ام، مراحلش را می‌دانم، خیر، حالا امر به معروف و نهی از منکر یعنی که این موجود را که تنها گوهر عالم آفرینش است و همه ارزش‌ها به  آنجا ختم می‌شود و آن است که می‌تواند مَثَل خدا گردد، در این مراحل چطور کارشناسی می‌کنم و به کمک انسان می‌روم و مانع می‌شوم ، شما می‌گوئید آهنگ را ضد زنگ بزنید تا پودر نشود خوب، این انسانی که مَثَل خدا می‌شود این را یک کار بکنید که شیطان نشود، بارکش بیگانه نشود،خائن نشود، دروغ گو نشود، دزدی نکند، تن فروشی نکند، فساد نکند، فحشا نکند، این راه ندارد.

امر به معروف و نهی از منکر یعنی کار کارشناسی در جهت حفظ انسانیت انسان، یعنی بالاترین ارزشی که می‌شود تصور کرد و لذاست که امر به معروف و نهی از منکر این یک مسئله فراگیر است، همه امور را ،یعنی انسان چقدر می‌تواند آفت داشته باشد، انسانیت انسان چقدر می‌تواند آفت داشته باشد، به همان نسبت باید به صورت کارشناسی به کمک انسان آمد تا انسان دچار انواع و اقسام گمراهی‌ها و فساد و تباهی نشود و چه راه هایی به عنوان منکر که وقتی آن می‌آید سرنوشت انسان از دست خارج می‌شود، کجا می رود؟ معلوم نیست، منکر است، کجا می رود؟ اینکه این کار را شروع می‌کند، این خیانت را شروع می‌کند، این دزدی را شروع می‌کند، این فحشا را شروع می‌کند، این حرام را می‌خورد، آیا می فهمد کجا می‌رود؟ سر از کجا در می‌آورد؟ سرنوشتش از دستش خارج شده است، چرا؟ چون هر موجودی بخواهد تحقق پیدا کند بر اساس قوانین خودش تحقق پیدا می‌کند انسان هم اینطوری است، آن وقتی که شیوه‌ها عوضی شد چه در می‌آید؟ منکر است، مشخص نیست که، بنابراین این تنها مربوط به عفاف و حجاب نیست، مسائل شخصی، مسائل خانوادگی، مسائل اجتماعی، مسائل سیاسی، مسائل نظامی، یکی دو تا ده تا صد یک میلیون نیست که، تا بعد بشود جامعه انسان .

آقا(رهبر معظم انقلاب اسلامی) چقدر زیبا فرمودند، فرمودند شما پنج مرحله ، در این معجزه تاریخ که این انقلاب است، این انقلاب معجزه تاریخ است، شاید من و شما چون معاصر هستیم درست متوجه نشویم نسل های آینده بهتر متوجه خواهند شد که در آن دو نیمکره شرقی و غربی که به هیچ کس و هیچ جریانی اجازه نمی‌دادند اما به حول و قوه الهی آن بنده صالح خدا، این انقلاب را به وجود آورد و این نهضت به وسیله مردم فداکار پیروز شد این قدم اول است، این  معجزه است ،به هیچ کشوری چنین اجازه نمی‌دهند، آنها اجازه ندادند ولی خدا کرد.

قدم دوم این است که بر اساس کارشناسی درست قانون اساسی که نظام است تنظیم شود آنها به هیچ کشوری چنین اجازه‌ای نمی‌دهند ولی اینجا (ایران) شدف این استثناست ، باید بشود و خواهد شد؛ بعد که نظام انجام شد و دولت انجام شد و مجلس انجام شد و غیره انجام شد ، این‌ها به هیچ کشوری، به هیچ ملتی، چنین اجازه نمی‌دهند بعد دشمنی‌هایشان را شروع کردند، همه‌اش هم حساب شده، همه‌اش هم مطالعه شده، فوق تخصص، اما این پیام را بگیرند و خودشان را به زحمت نیندازند،  به رسوایی هم نیندازند، این پیام را بگیرند و آن این است که چه بخواهند چه نخواهند و چه خواستند و چه نخواستند که نخواستند این انقلاب به وجود آمد و تا آخر هم راهش را می‌رود، این چیزی نیست که به میل دیگران باشد، این یک کار خدایی است، همین روزها هم ،تناسب کودتای نوژه که یکی از برنامه هایشان آن بود، تا انجام کودتای نوژه که گفته می‌شود حدود شش میلیون بنا بود کشته و شهید بشوند تا آنها بر طرحشان موفق بشوند یک ربع  مانده بود این کار را چه کسی انجام داد کار خدا بود.

خلبان آمده است در خانه پیش مادرش خوابیده است و می‌خواهد برود یک ربع دیگر برنامه را انجام بدهد، یک چُرتی زد و در چُرت یک حرف‌های عجیب و غریب می‌زد، مادر کنارش آمد و گفت چه خبر است؟ این حرف‌ها چه بود که در خواب می‌گفتی؟ گفت چیزی نیست، گفت نه چیزی نیست که است چه چیزی بود؟ دستش را گرفت گفت این شیر من بر تو حرام است، جریان چیست؟ خلبان گفت واقعیتش این است که یک طرح است، کودتایی است، با این همه کشتار تا این انقلاب از میان برداشته شود، دستش را گرفت و آورد و معرفی کرد، فقط به وسیله خدا، این کار شد؛ جریان طبس به وسیله چه کسی انجام شد؟ جز خدا؛ حالا اینهایی که می‌خواهند مثل فرعون پنجه در پنجه با خدا بیندازند این کار را نکنید رسوا می‌شوید، اگر می‌خواست این انقلاب شکست بخورد بالاخره شما که در همه جریانات آزمایش کردید، چیزی ته آن نمانده است، چه دارید،  همه کار را انجام دادید، این هم یک مسئله‌ای است آقای پوتین در حدود یک سال بیشتر بود در سخنرانی‌اش گفته بود که آن جریانات مختلفی که بر سر ایران و انقلاب ایرانی آورده‌اند هر یک از این‌ها، نه همه آنها، بر سر هر کشوری می‌آمد نابودش می‌کرد ،اینجا (ایران) چرا نشد؟ چون خدا نخواست.

بالاخره این نظام است، بعد فرمود دولت اسلامی، یعنی همان اسلام ناشناخته، نسخه‌اش را بیاورند پیاده کنند ما دو مورد را در طراز جمهوری اسلامی که یکی حدود ۲۸ روز بیشتر نبود اما خط و نشان بود شهید رجایی و باهنر، یکی هم قریب سه سال خط و نشانی بود که شهید خدمت شایسته ،آیت الله رئیسی کشید، آن‌هایی که می‌خواهند این‌ها را محو کنند نمی‌توانند، بیخود خودشان را به زحمت نیاندازند، این راه تا آخر می‌رود.

اما به هر حال این مردم عزیز، این مردمی که این همه تلاش کردند چهل و پنج سال در مقابل این غول‌های بیابانی و این وحشی‌های لیبرالی [ایستادند]، اما این مردم کمک بیش از پیش معنوی می‌خواهند،آقا فرمود دولت اسلامی،جامعه اسلامی، خانواده اسلامی، فرزند اسلامی، اینکه نمی‌شود که مسئولین به کارشان عمل نکنند بعد مردم عمل کنند، در همین بیانات آقا فرمودند، نه فرمایشات شهید مطهری ،همین است ، یک کار جدی، یک قانون، یک مقررات، یک حقوق مردم ،بیش از همه مسئولین باید رعایت کنند، آن وقت است که مثل یک خانواده سالم این مردم بالاخره آن‌هایی که در صحنه بودند و هستند و ان‌شاءالله خواهند بود و بقیه هم که در جهل مانده یا سنش مقتضی نیست، یا بیگانه در او اثر گذاشته است، این‌ها درست می‌شوند، این‌ها مشکلی ندارند، درست می شوند؛ اما فرمود دولت اسلامی، جامعه اسلامی، آن وقت تمدن اسلامی منزلگاهی است که ان‌شاءالله به آن خواهید رسید و آن است که زمینه ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام فراهم می گردد.

بنابراین امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله فراگیر است که شامل همه امور می شود هر چه با انسانیت ضدیت دارد باید به عنوان مانع از پیش راه انسان برداشته شود. و به هرچه که انسان را کمک می کند برای وصول به انسانیت باید به عنوان ابزار در خدمت انسان قرار بگیرد.

اما البته و صد البته مسئله عفاف و حجاب یکی از مسائل اولویت دار است. چرا که هم از نظر علمی این طور است هم از نظر دینی این طور است هم در صحنه میدانی این طوری است یعنی زن در جامعه که می گوییم مادر، تنها مادر نسبی نیست جایگاه زن، جایگاه مادر است جهت نسبی اش به جای خودش، از جهت تربیتی از جهت علمی از جهت آداب از جهت اخلاق از جهت سیاست از جهت اصالت در خانواده. چرا لیبرال های غربی سعی  دارند که عفاف و حجاب را هدف قرار بدهند؟، برای این که حافظ همه ارزش‌های جامعه واحد خانواده است و آنها کارشناسی کرده اند که اگر بتوانند همان طور که در ملت های خودشان کرده اند که  البته آن ربطی به ملت های خود آنها ندارد بلکه تفکر  غربی ها این است یعنی حاکم غرب ،سیاست مداران غرب، فرهنگ غرب، به مردم اروپا و آمریکا کار ندارند بلکه آن تشکیلات سیاسی فرهنگی و نظامی آنهاست. آنها می گویند همان طور که یک رمه(گله) گاو وحشی را چطور صاحب می شوید؟ می گوید جامعه انسانی را هم این طوری تصاحب می شویم. آن حرفایی که می‌زنند دروغ می‌گویند، نفاق می کنند تظاهر می کنند اما واقع مطلب این است که آنها هیچ چیزی را قبول ندارند.

بنابراین اول جامعه ای که بر او ظلم شده و خودش هم متوجه نیست ، الان البته بیداری اسلامی مردم اروپا را بیدار کرده مردم آمریکا را بیدار کرده و خودشان هم دیگر از این عناصر فساد در جامعه بشری بیزار شدند این بیداری به برکت جمهوری اسلامی ایران حاصل شده اما کی؟ وقتی که بدبخت شدند یعنی خانواده را در غرب از بین بردند بعد انسان ها شدند حیوان و حیوان برای آن قابل شکار است به چه جهت خودشان را می گویند به زبان خودش، حیوان هستند به زبان حیوانی با آنان صحبت کنند به جای برهان و دلیل و عقل و فلسفه و بحث های کلامی و فقهی چه می گویند؟ می گویند چماق و هویج! چماق و هویج یعنی چه؟ یعنی به زبان حیوانی با آنان صحبت می کنند. می گویند اگر چنانچه آمدی جلو نوکر شدی مثل یک حیوان پیش تو چغندر و هویج می ریزیم اگر نیامدی چماق می زنیم. این زبان حیوانی است نه زبان انسانی این زبان غرب است زبان لیبرال است در حالی که شما با فلسفه و عقل و فکر صحبت می کند با دلیل صحبت می کنید با وحی صحبت می کنید با دانش صحبت می‌کنید، اما حرف آن حرف حیوانی است می گوید چماق و هویج. بنابراین آنچه را که آن بر سر جامعه خودشان آوردند، آنها این خواب را برای جامعه ما هم دیده اند از دورانی که انگلیس ملعون، بریتانیا در مستعمرات خورشید غروب نمی کند ببینید چه سلطه‌ای! رضاخان کثیف پلید شراب خور دزد تریاکی را آوردند این جا و برای از بین بردن خانواده و اصالت انسانی و تربیت های جایگاه زن های شایسته او آمد و بالاخره با سر نیزه پایگاه خانواده را هدف قرار داد.

مردمی که در مسجد گوهرشاد آمدند، زنایی که آمدند مردهایی که آمدند از دینشان از شرفشان از کشورشان از ارزش های دینی شان و فرهنگشان حمایت کنند، کارکنان رضا شاه پلید و انگلیس خائن مسلسل‌ها را کشیدند و همه را درو کردند و فردایش که سالگرد آن همین روزهای آینده است. کامیون‌ها را آوردند، آنها که مرده بودند و آنها که زنده بودند، همه این مظلومین شهید را بردند با کامیون طرف های پایین خیابان در خاک کردند این تمدن لیبرال دموکراسی غرب است.

بنابراین آنها روی مسئله عفاف و حجاب حساس هستند چون اگر عفاف و حجاب و در  نتیجه خانواده سالم باشد انسان ها سالم می مانند ولی آن انسان سالم نمی خواهند ، باید اول مردم را حیوان کنند و بعد بر حیوان سوار شوند. تازه آن کسی که بزرگترین خدمت را  به آنها می کند می گوید گاو شیرده ترامپ به عربستان گفت گاو شیرده ماست هر وقت خواستند ذبح می کنند نه تنها گاو شیرده نیست الاغ بارکش هم هست سگ گزنده هم هست در هر قالبی هم در می آید. ببینید.

فرانسوی ها آن ستمی که در الجزایر کردند آن هزینه ای که برای برداشتن چادر کردند، بعد یک نفر می پرسد از یک مسئول فرانسوی می گوید این همه هزینه می کنید برای یک چادر؟! او کارشناسی کرده؛ به خبرنگار می گوید که بله شما توجه ندارید می دانید برداشتن یک چادر یعنی چه یعنی تسلط یک کشور این کارشناسی دشمن است. اتفاق کارشناسی دوست هم عین همین است از همه بیشتر بعد از خدا دوست شما چه کسی است عقل کل و هادی سُبُل و خاتم رُسُل حضرت محمد (صلی الله عیه وآله و سلم ).  فتنه را به صورت کارشناس، هر کدام سسبی برای مسبب بعد می‌شود، علت برای معلول بعد می‌شود. « كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شُبَّانُكُمْ، وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ اَلْمُنْكَرِ »[۷] پیغمبر از آینده خیلی احساس حسرت می کند، چه آینده ای در پیش است چه چیزی است آن چیزی که فساد از جامعه زن ها ،آن زن هایی که پیغمبر به آنها ارزش داد آنها را در کنار فرشته قرار داد فرمود یک روزی می آید که این ها متاسفانه در معرض فساد قرار می گیرند.

این فساد اگر به جامعه زنان سرایت کند در او خلاصه نمی شود؛ «فَسَقَ شُبَّانُكُمْ» بلافاصله تاثیر می گذارد در فساد جوان ها ،آن هم متوقف نمی شود به جهت اینکه آدمی که رفت به دنبال گناه،  دیگر با گناه مبارزه نمی کند امر به معروف و نهی از منکر نمی کند چون خودش آلوده شده« ولَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ اَلْمُنْكَرِ» [۸]دیگر بی غیرت و بی حال و بی انگیزه می شود چقدر کارشناسی شده است « كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شُبَّانُكُمْ، وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ اَلْمُنْكَرِ »[۹]  صحابه تعجب کردند عجب بعد از این همه تلاش و بازسازی جامعه بشری چنین خواهد شد «وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ »[۱۰]چنین خواهد شد فرمود : « و شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ » بدتر از این خواهد شد در معرض خطر بدتری قرار خواهد گرفت آن چه چیزی است؟ «كَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ اَلْمَعْرُوفِ»[۱۱] این هم درست معلول بخش قبلی است. وقتی که به فساد و تباهی و این ها بی توجهی شد بعد برای نسل بعد ارزش ها جابجا می شود. جبهه می گیرد برای توسعه فساد امر به منکر می کند نهی از معروف می کند که متاسفانه مشاهده می کنید باز هم بر تعجب آن زیاده شد عرض کردند:  « يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ» [۱۲] آیا چنین خواهد شد.  فرمود : « و شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ ». این شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ ، همان چیزی است که کارشناس دشمن هم منتظر آن است به عنوان یک طرحی که به آنجا بینجامد چه می شود بدتر از آن دیگر چه می شود؟ « كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ اَلْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ اَلْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً»[۱۳] کار به جایی می رسد که اصلا دیدها عوض می شود دیگر بد را بد نمی دانند خوب را هم خوب نمی داند دیدگاه ها عوض می شود یعنی مسخ می شود دیگر انسان نیست دیگر انسان نیست. آن کارشناس دشمن آن هم کارشناس دوست این هم شما این هم میدان آن که مرد میدان است یا علی؛ در این مسائل کوتاه نیایید و الا همان طور که در حدیث دارد قدم به قدم کارتان سخت تر می شود.

اما برکات این انقلاب در مقابل همه مشکلات که ایجاد کرده اند امروز پیام انقلاب در غرب دارد دست به دست می شود و ملاحظه  می فرمایید که وقتی اربعین حسینی می رسد غیر از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی غیر از خیابان ها، نه آن را نمی ایستند همه آن که امکانات دارند در کشورهای مختلف بر اساس یک ظرفیتی که مثل بیست و نه میلیون نفر در کربلای به آن کوچکی، بقیه در کشورهای خودشان در شهرهای خودشان به سراغ اربعین می آیند چرا؟ به جهت اینکه پیام این انقلاب رسا است و عدالت خواهی را بین المللی کرده جهانی کرده، از حال دیگر برای برنامه اربعین نام نویسی می کنند. دیگر منحصر به شیعه نیست و مختص تنها به مسلمان نیست از کشورهای مختلف با نظرهای مختلف دیدگاه‌های مختلف، عقاید مختلف، می آیند بر اساس عدالت‌خواهی، از کربلا چه می خواهند؟ از کربلا آدرس حضرت مهدی صاحب الزمان را می خواهند.

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الآخرة.

 

[۱]  التشريف بالمنن في التعريف بالفتن  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۱۷ 

[۲] سوره مبارکه حشر/ آیه ۱۹

[۳] سوره مبارکه مؤمنون/ آیه ۱۲

[۴] سوره مبارکه مؤمنون/ آیه ۱۳و۱۴

[۵] سوره مبارکه نوح/ آیه ۱۷

[۶]  سوره مبارکه جاثیه آیه ۱۳

[۷] قرب الإسناد  ,  جلد۱  ,  صفحه۵۴

[۸]  الکافي  ,  جلد۵  ,  صفحه۵۹

[۹] قرب الإسناد  ,  جلد۱  ,  صفحه۵۴

[۱۰] همان

[۱۱] همان

[۱۲] همان

[۱۳] همان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *