متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در نشست ائمه جمعه خراسان جنوبی که در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ برگزار شد جهت بهره برداری منتشر گردید.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله و الصلاۀ والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله،
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب، و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان، و همه سنگر نشینان علم و ایمان
اي رُفته آستان تو رضوان به آستين جاروب فرش مسند تو، زلف حور عين
اي بر سرير «كُنتُ نبيّا» نهاده پاي آدم هنوز بوده مخمّر به «ماء و طین»
وي سالك مسالك « إِيّاكَ نَعْبُدُ » اي مالكِ ممالكِ « إِيّاكَ نَسْتَعينُ »
از لعل آبدار تو ارواح را شفا وز زلف تابدار تو حبل المتین متین
نسبت به کفر میدهدم خصم بدمنش حاشا چه کفر، کفر کدام و کدام دین؟
گر حب اهل بیت تو کفر است کافرم هم آسمان گواه بر این قوم و هم زمین[۱]
عرض تبریک و تهنیت میلاد عقل کل و هادی سبل و خاتم رسل و حضرت امام جعفر الصادق (ع) و عرض خیر مقدم به محضر همه شما عزیزان و سردار عزیز «فرشید» که با افتخار فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی از سالی که به اینجا منتقل شدند الحق با تلاش زیاد و انواع و اقسام خدماتی که داشتهاند و دارند که الحمد لله در سطح کشور نیروی انتظامی، پلیس مقتدر و امین و مظلوم، اما به هرحال آن کاری که برای رضای خدا ودر اجرای فرمان خداست، آن را به خدا میسپاریم ان شاء الله که همه آنها ماجور باشند و در این جهاد شب و روزی که در حال انجام هستند.
شما میفرمایید فتنه اخیر، چهل و چند سال شده است که انقلاب شده است، از لحظه اول، برنامههای فتنه بالاخره بیشتر در غرب و در آن موقع در شرق، و اتحاد لیبرال با کمونیسم علیه جمهوری اسلامی بوده، هست و خواهد بود، هر روز روز فتنه است، دشمن همه گزینهها روی میز اوست، اینکه ما به صورت مقطعی میگوییم مثلا کودتای نوژه، حمله صحرای طبس، فتنههای۷۸، ۸۸، ۹۶، ۹۸ یا این فتنه یا موارد دیگر، این یعنی در این فرجه، فرصت پیدا کرده است فتنه اش ظهور پیدا کرده است، و الا دشمن هرروز فتنه دارد منتها نمیتواند، فتنه هایی هم که میکند در نهایت رسوایی و شکست و افتضاح به خودشان برگشت میکند که بارها خودشان هم اعتراف کردند.
بالاخره این نظام الهی در آستان ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان (ع) این پشتوانه الهی دارد، درحالیکه همه ما موظف هستیم به وظایف خودمان، واز جمله آنها بررسی مسائل فرهنگی جامعه هست، ببینید، الحمد لله اکثریت جامعه انقلابی ایران ما هوشیارند، آن جریاناتی که گاهی هم بر آنها در قضایای بسیار پیچیدهای مانند فتنه ۸۸ که بحث رای و انتخابات را دشمن، تشخیصش برای عموم مردم مشکل بود۷-۸ ماه طول کشید اما در باقی جاها ملاحظه میکنید روز به روز این فاصلهها کم میشود یعنی از لحظه فتنه تا مقابله مردم با فتنه این خیلی فشرده تر میشود، روزها وساعات آن کمتر میشود، این اکثریت مردم ماست، اما این مردم عزیز یا این نیروهای عزیز آسیب میبینند، آسیب از ناحیه چه کسی میبینند؟ از ناحیه انسانهای نادان، نادانی دردی است که باید علاج شود، نادانی یک بیماری است باید مداوا شود، چه طرحی میخواهد که آن قشر نادان حال یا به خاطر کم تجربگی سنی است یا نه اصولا اینطور است سن هم بالا هست، توقع است که بداند اما نمیداند تا برسد به آن کسی که مغرضانه عمل میکند،
چرا نمیداند؟ ما موارد مشابه آنچه که در بحثهای فرهنگی پیش میآید در زندگی روزمره مردم مشاهده میکنیم که کاملا میدانند، چطور شد اینجا خوب میدانند همه میدانند، به مسائل ارزشی و دینی و به مسائل فرهنگی که رسید نمیداند، اینها حداقل است، شما چه سنتان پایین باشد چه بالا باشد اگر از نیازهای روزمرهاش، حال نظر علمی میخواهد، نظر کارشناسی میخواهد، نظر مهندسی میخواهد یا یک کالا میخواهد، فرق نمیکند، یا به هرچه نیاز دارد از خانه که بیرون میشود به هیچ جای دیگر نمیرود مستقیم میرود به محل کار آن مهندسی که با او کار دارد یا کارشناسی که با او کار دارد، یا آن کالایی که در فلان مغازه است، چرا جای دیگری نمیرود؟ میفهمد که نیاز او جای خاصی دارد هرجایی نباید برود، بنابراین اگر اینها را خوب میفهمند چطور شد نمیدانند درحالیکه میگوید من مسلمانم، خوب اگر در مسلمانی نیاز دارد به دین کجا باید برود؟ نمیفهمد کجا برود؟ و ما چگونه میتوانیم همین مطلب را به مستمع و مخاطبمان تفهیم کنیم که کجا میروی؟!، بالاخره هر موضوعی تخصصی دارد، اهلی دارد، که آن اهل هم دانشش را باید داشته باشد و هم باید امین باشد و فاسد نباشد و این را همه جا متوجه میشوید، یک کیلو پنیر هم که میخواهد بخرد دنبال این حرف میرود و کاملا میفهمد اما اینجا نی فهمد، این خیلی بیماری است.
وقتی میگوییم متدین است ببینید ما برای اینکه حقیقت دین را در بحثهای مختلفی که دارد مثلا در بحثهای کلامی، دین باید مستند به آیات و احادیث و روایات معصومین و عقل و خبرگان این میدان مانند شیخ طوسی طبقه بندی میکند نظرات عقیدتی یک مسلمان را و در مقابل نوع بشر قرار میدهد.
فقیه، در انواع و اقسام مسائل تکلیفی، به هرحال با استناد به مسائل اربعه احکام دین را استنتاج میکند، تنظیم میکند و در اختیار قرار میدهد، با صرف این عقیده ناب و این اسلام شناخته شده میشود به دین عمل کرد؟ خیر چرا؟ به جهت اینکه مهارت در صحنه میدانی میخواهد، آن فقیه مسائل حکمی را در مبحث تجارت مو را از ماست کشیده است، اما در هنگام انجام کار چه کسی است؟ حکم آن است اما مصداق شرعی و غیر شرعی در بازار کدام است؟ این مهارت میخواهد و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، انواع مسائل اینطور است.
حال اسلاممان را وقتی بخواهیم در میدان پیاده کنیم آن هم در مقابل ما انواع تقلب ها، انواع تحریف ها، انواع شگردها، انواع مکر و حیلهها، انواع فضاهای حقیقی و مجازی منافقین و … هست، مساله حکمی شرعی رساله این است، حکم مساله کلامی آن است اما در صحنه میدانی برای اینکه گول نخوریم باید چه کاری انجام دهیم؟ مصداق را چطور باید تشخیص بدهیم؟ اگر همه آن کلیات خوب، هم حفظ داریم و هم میدانیم و هم متعهد به آن هستیم اما در مصادیق تحریف برما تحمیل میشود، به نظر خودم من به رساله عمل میکنم من به بحث کلامی عمل میکنم اما مصداقا آن نیست، منافق من را دنبال خطی برده است که ناکجا آباد من به عنوان دین او را تعقیب میکنم.
بنابراین در این موارد هم ما باید دینمان را از کجا بگیریم؟ سیاستمان را از کجا میگیریم؟ وقتی مسائل سیاسی این همه پیچیده میشود، وقتی دشمن در هر بوقی میدمد، این نه تنها آقای کارگری که وقتش در کارش پر شده است، کاسب همه وقتش در کسبش پر است، نه تنها او در تحلیلش میماند بلکه بسیاری از خواص هم در تحلیلش میمانند، برای این جهت باید مشخص کنیم که کسی اگر واقعا میخواهد دینش حفظ شود، صداقت داشته باشد، با مردم خودش خیانت نکند، اشتباه نکند، خون به ناحق نریزد، شهادت به ناحق ندهد و انواع و اقسام مسائل میدانی را مسلمانی عمل کند، باید از نظر مصداق ما راهنما داشته باشیم، به کجا مراجعه کند؟ تحلیل این مسائل استاد فن در این چهل سال انقلاب کیست؟ و همانطور که به اصل فتوا را مطابق با رساله میکنیم، اصل اجرا را هم مطابق با تحلیل آن کنیم و جایی اینچنین قضیهای نه اینکه وجود ندارد، وجود دارد اما به عنوان شبکهای که قابل معرفی باشد به جوان عزیزیمان، به دانشجویمان، به نوجوان ما به آموزش و پرورشمان، این کار نشده است، وقتی نشد دشمن از فرزند شما علیه شما استفاده میکند.
در طول تاریخ هم همین بوده است، یعنی دشمن در مقابل آن همه مسائل مسلم عقیده کتاب و حدیث وسنت پیامبر، دشمن آنقدر در تحریف میکوشد، که وقتی در شام میگویند امیرالمومنین علی(ع) در مسجد شهید شد میگویند: «مگر علی هم نماز میخواند؟!» این الان هم هست مگر نیست؟ دوستش را نمیفهمد کیست؟ دشمنش را نمیفهمد کیست؟ برای اجرای قانون میرود به او اهانت میکند، چون نمیفهمد دوستش کیست؟ دنبال چه کسی میرود؟ دنبال کسی میرود که یک لحظه اگر بر او مسلط شود نابودش میکند، باقی امور هم همینطور است.
بنابراین ما باید در این جهت حال به هرحال میخواهد کانال باشد میخواهد اشخاص باشد، میخواهد به صورت دیگر چیزی باشد که مردم ما کاملا بتوانند، این در حالی است که دشمن در جهت تبلیغاتی و در جهت تبلیغ و در جهت مکر و حیله آنقدر قوی است که ابلیس هم باید برود استعفا دهد و یا بازنشست شود، چون کارهایی که اینها میکنند شیطان هم نمیکند، یعنی دشمن وقتی مطالعه میکند در اتاقهای فکر خودش که این فتنه را در فلان تاریخ انجام دهد، همه لوازمش را میسنجد وبرای لوازم بعدی طیف درست میکند همین الان هنوز فتنه اخیر هیچ چیز نشده به زبان عدهای میاندازد که بالاخره با اینها سخت برخورد نکنند، بسیار عجیب است! شما تخصصتان چیست؟ شما مسائل حقوقی را میدانید؟ مسائل سیاسی را میدانید این کار سیاسی و حقوقی و تخصصی است، اهل دارد در کشور هم قانون مسئول دارد، بیش از ۴۰ نفر از بهترین افراد را به بدترین وجه به شهادت رساندند، اموال عمومی را، اهانتها را، قرآن را، حال او میگوید خیلی به اینها سخت نگیرید، عجب، اصلا من و تو باید اظهار نظر کنیم؟ اظهار نظر را چه کسی به ما القاء میکند؟ همان کس که فتنه را القاء کرده است، بله آنگاه که و برای کسانی که نیروی قضایی که مسئولش هست و کارش هست تشخیص بدهد که شخص واقعا توبه کرده است خودش میداند چون کار اوست، کار من نیست من نباید اظهار نظر کنم، گاه با یک اظهار نظر، گاه با یک سکوت ما برنامه دشمن را امضاء میکنیم و متوجه نیستیم.
اینجاست که باید به مخاطبمان تفهیم شود با صحبتی که از منبعی میآید بلافاصله کسی که اهلیتش را ندارد آن را نگوید و القاء نکند، دیگران موج میسازند و بر موج سوار میشوند، هم مردم را میکشند و هم پلیس را میکشند، هم مسجد آتش میزنند و هم قرآن را میسوزند و… ببینید این کار دشمن است، دشمن طرح که دارد لوازمش را هم کاملا مطالعه کرده و حساب شده کار میکند، باطل است، ظلم است اما تمام برنامه کارشناسی شده است و آن دستهای که در میان مردم ما آگاهی لازم را ندارند همینها میشوند بوق و بلندگوی بیگانه میشوند و متوجه هم نیستند.
بنابراین شما مسلّم بهتر از بنده میداند، روی این قضایا کار کرده و خواهید کرد، اما بالاخره از طریق شورای سیاستگذاری اگر برای اینکه این جایی که مختصر است در جلسه جداگانه میشود مواردش را مفصلاً با قلم و بیان آورد و تعقیب شود و به هرحال نمازهای جمعه از آنچه که هست چون بلندگوی نماز جمعه، این تشریع الهی در مقابل انواع و اقسام مفاسد برای حفظ جامعه، این چه تشریع مقدسی است که از ۱۴۰۰ سال قبل که تشریع شده هنوز بعد از این همه توسعه ابزارهای تبلیغاتی باز هم پاسخگو است در عین حالیکه همانطور که آقا فرمودند ما تا جایگاهی که آن نماز جمعه مطلوب را پیاده کنیم بسیا ر فاصله داریم اما در عین حال عظمت تشریع این فریضه را ببینید، امیدواریم که به اقتضاء زمان طرح نویی در افتد و ریز مسائل را جمعیت اندیشه ورز بررسی کنند و بعد از آنکه قابل اجرا شد به اجرا در بیاورند، و از آنچه که هست تاثیر نماز جمعه ان شاء الله چند برابر شود ، خداوند همه شما را حفظ کند. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
واژگان کلیدی:
فتنه، رجوع به کارشناس، نماز جمعه، نفوذ
[۱] محمد بن حسام خوسفی