خانه / نمازجمعه / متن خطبه ها / مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۰۷/۳۰

مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۰۷/۳۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در خطبه های نماز جمعه بیرجند ۱۴۰۰/۰۷/۳۰ جهت بهره برداری عموم منتشر گردید.

 

 

خطبه اول

 

السلام علیکم و رحمه الله

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ للهِ الأوَّلِ قَبْلَ الاْنْشاءِ وَالاْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه والصلاة والسلام على محمّد (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ علی آلِه الطیبین الطاهرین المعصومین) و بعد اوصیکم عباد اللَّه و نفسی بتقوی اللَّه

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوا که تنها زاد و توشه راه آخرت است در اعمالمان، در رفتارمان، در اخلاقمان، در گفتارمان رعایت کنیم.

تبریک و تهنیت عرض می کنم هفته مبارکه وحدت را که خیلی زیبا بیان کردند و میلاد عقل کل و هادی سبل و خاتم رسل(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وآله وسلم) و میلاد سراسر نور حضرت امام به حق ناطق جعفربن محمدٍ صادق(علیه السلام) بر همه شما مبارک باد.

اما عرضی که دارم این است که این مسئله تبریک و تهنیت صرفا یک بحث لفظی نیست، حواسمان باشد، یا نشانی اش به پرچم و چراغانی نیست، آن ها باید باشد، همه این ها باید باشد اما موضوع یک معنی و مفهوم متعالی است و باید به آن توجه داشته باشیم.

حالا بنده که اهلیت آن را ندارم، زبانش بیانش را هم ندارم، شرایطش را هم ندارم ولی به عنوان استارت ورود پیدا می کنم بقیه اش را به هوشیاری شما واگذار می نمایم.

خیلی ها تصور می کنند که دین و دنیا از هم جداست، می گوید دنبال دین هستی یا دنبال دنیا؟ خب، نظر شما چیست؟ بنده می خواهم عرض کنم که نه تنها از هم جدا نیست بلکه معنی حقیقی دنیا با دین تفسیر می شود والا مساوی است با هیچ، مساوی است با وزر و وبال

ببینید ما برای رسیدن به مفهوم دنیا یا دین و شناخت آن به هر حال از طریق علم باید وارد شویم، شما همه علومی که مربوط به دنیا است به نظر شما که تعبیر می کنید دنیا، همه علومی که مربوط به دنیا است در همه رشته ها، چه رشته های که تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد و تصور کنید صدها رشته دیگرهم، خب، شما همه آن علومی که تصور می کنید مربوط به دنیا است را روی هم بریزید و در مقام آثار و نتایجی که از علوم می گیرید بفرمایید که کاربردش چیست؟ دقت می کنید چه عرض می کنم؟ بالاخره از دو مرحله تجاوز نمی کند، یا نتیجه آن علوم به اصطلاح به جنبه حیاتی کمک می کند، دو، به جنبه رفاهی کمک می کند، غیر از این است؟ بالاخره نتایج همه علوم را که به کار بگیریم کاربردش یا جنبه حیاتی دارد مثل مثلا علم کشاورزی، مثل طب، یا جنبه رفاهی دارد، مثل علومی که از آن انواع و اقسام ابزار رفاهی می سازید، دیگر بیش از این کاربرد ندارد، نمی تواند هم داشته باشد، خب، بناعلیه این ها که پاسخگو نیست به جهت اینکه حالا من زنده باشم در رفاه هم زنده باشم اما زندگی برای چیست، فلسفه زندگی چیست؟ هیچ یک از این علوم پاسخ ندارد، این ما و این میدان، هیچ یک از این علوم پاسخ فلسفه زندگی را ندارند، نه فیزیکش، نه ریاضی اش، نه جغرافیاش، نه شیمی اش، نه هسته ای، هیچکدام، پاسخ اینم را ندارند که خب فلسفه زندگی چیست؟، برای چیست؟ نمی داند، جهل محض، این یک، دیگر این که این چه ارزش  دارد، همه علوم این عالم را روی هم بریزید پاسخ این دو سوال را ندارد، نه فلسفه اش را می فهمد و نه ارزشش را می فهمد.

خب، برای فهمیدن فلسفه حیات که می گوییم ارزش حیاتی به کجا باید مراجعه کنیم؟ و برای ارزش حیات از کجا باید بپرسیم؟ اینجا است که دین پاسخ می دهد، ببین این ها از هم از هم جدا نیستند، نه تنها جدا نیستند بلکه با دین دنیا معنی می دهد و الا نه فلسفه اش معنی می دهد و نه ارزشش، حتی ارزش کلیه علوم را هم علم دین معین می کند، این ها گوتره نیست می گویم، ها، آنان که منکرند بگو روبرو کنند، آن وقت دنیا در پای دین معنی و ارزش پیدا می کند به طوریکه شما خب عنایت دارید بعضی از چیزها است که خود به خود معنی نمی دهد و باید اضافه شود و یک دیگری شود.

جنین در رحم چشم دارد، گوش دارد، دست دارد، پا دارد، شما این را معنی کنید، معنی می دهد؟ در رحم این ها معنی نمی دهد که، دست و پا می خواهد چه کار کند؟ چشم و گوش می خواهد چه کار کند؟ اما به عالم بعد گره می زنید همه اش معنی پیدا می کند، اینجا هم همین است، خواسته های انسانی انسان در دنیا با تعبیری که جهال می کنند اصلا این ها معنی نمی دهند که، اما وقتی وصل می شود به عالم ابدی، هم معنی پیدا می کند هم ارزش پیدا می کند آن هم چه ارزشی.

حالا خواسته های انسانی انسان چیست؟ حدود سی و پنج تا چهل شاخصه خاص انسانی داریم که وقتی این ها را خوب بفهمیم و اضافه کنیم به عالم بعد، آن وقت زندگی دنیا تازه ارزش پیدا می کند.

در این برنامه بسیار زیبایی که در ماه رمضان پارسال و امسال بود به عنوان” زندگی پس از زندگی” خب رفته بودند آن عالم را تجربه کرده بودند و برگشته بودند، خیلی هم برنامه خوبی بود، حتما دیدید، به خاطر دارم از برخی سوال کردند خب حالا که شما رفتید آنجا حالا این دنیا برای شما ارزش هم دارد؟ آن ها گفتند حالا ارزش پیدا کرده است، آن هم چه ارزشی، این در حالی است که این زندگی به اصطلاح جاهلانه توی رفاه این عالم با معنی بدی که می کنند می بینیم که همراه با افسردگی است و همراه با محرومیت و همراه با شکست است، اصلا آنجا این ها معنی ندارد، چرا؟ به جهت اینکه زندگی یک چیز ارزشمندی است برای رشد شاخصه های انسانی مربوط به عالم بعد، دیگر فرقی نمی کند صحت باشد یا مرض، آزمایش که شد که فرقی نمی کند، فقر باشد یا غنا، برایش فرقی نمی کند، شکست باشد یا پیروزی، پیروزی در اینجا معنی نمی دهد، پیروزی این است که او بر اصل مسئله حیات خودش و ارزش حیات خودش موفق در بیاید نه اینکه در فلان جریان شکست بخورد یا پیروز شود، فرقی نمی کند، وَبَلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَالسَّيِّئَاتِ[۱]، وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً[۲]، دیگر اینجا فرقی نمی کند، بسیاری از این مرض های روان تنی و این مرض های روانی و افسردگی و این محرومیت هایی که هست متاسفانه همه علامت کم معرفتی است والا این ها همه حل شده است، خب، در شاخصه های انسانی دو تا هستند که این ها نقش اساسی دارند که باید بشر به آن توجه داشته باشد.

یکی انتخاب، انتخاب شاخصه های انسانی است،انتخاب، یعنی چه؟ شاید خود ما هم بی خبریم، حیوانات دیگر یا نباتا، موجودات دیگر حتی جمادات این ها همانطور که خلق شده اند یک ریلی دارند و بر اساس آن ریل حرکت می کنند و یک حرکت کوتاه مدت دارند و به نتیجه هم می رسند، انتخاب ندارند، مجبورند، حالا با غریزه یا با طبیعت،خب حالا ما که از خود بی خبر هستیم، این خبر خوش را بشنوید، ما که از خود بی خبریم، من خودم را عرض می کنم، او این است که در مسئله انتخاب می دانی انسان مثل چه می ماند؟

انسان مثل این می ماند که در یک مرکز دایره ۳۶۰ درجه نشسته و از آنجا به میلیونها راه دسترسی دارد، دقت می کنید چه عرض می کنم؟ جالب اینجاست که باید از همه آنچه که دسترسی دارد یک را انتخاب کند، قبول است؟ یکی را باید انتخاب کنید، دو تا با هم نمی شود، انسان همه چیز خواه نامحدود است دیگر، انسان همه چیز خواه فقط یکی را باید از میان همه چیز انتخاب کند، شما چه را انتخاب می کنید؟ ببین، این شاخصه انسانی است، بناعلیه یکی انتخاب است که در شاخصه های انسانی خیلی کارساز است و دیگری در خواسته های انسانی اراده هست، موجودات دیگر که این را ندارند، خواسته انسان است یا اگر موجوداتی شبیه انسان مکلف باشند، اراده هست که بعد از مقدمات لازم همه موانع را اراده می تواند زیر پا بگذارد، خیلی شاخصه مهمی است، ما اگر کم می آوریم به خاطرضعف اراده ماست اما تا مقام قاب قوسین ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى[۳]، تا آن جایی که محال عقلی است، قاب قوسین یعنی دو ناحیه قوس و کمان که دیگر در آنجا نمی شود، آنجا محال عقلی است، تا قوس قوس است محال است ورود پیدا کند، محال عقلی است که ممکن واجب شود و واجب ممکن، این محال عقلی است اما تا آنجا انسان راه دارد اگر اراده داشته باشد، خب بنده که گفتم اهلیت این ها را ندارم ولی استارتش را می زنم بروید تحقیق کنید، روی آن کار کنید، سرمایه شما خانه و ماشین و این ها نیست، سرمایه شما همین ها است، همینی که عرض کردم، خداوند به همه شما خیر دهد.

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ، قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ، وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ

 

خطبه دوم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُللهِ الأوَّلِ قَبْلَ الاْنْشاءِ وَالاْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه والصلاة والسلام على رسول الله محمّد (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ) وَ علی آلِه آل الله

اللهم صلّ علی محمد ، و علی و فاطمة و الحسن و الحسین و علی علی بن الحسین و  محمد بن علیٍّ  و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیٍّ ابن موسی و محمد بن علی  و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی صلوت الله علیهم اجمعین و بعد اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله، اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ الاحیاء منهم و الاموات

مجدد خودم را و شما را به رعایت تقوا توصیه می کنم، رعایت تقوا حالا بعضی می گویند به معنی پاییدن (به پا)، اگر در یک زمینی که پر از خار است یا خاشاک است یا آتش است یا میخ سه شاخه هست می خواهی عبور کنی چطور عبور می کنی؟ با پای برهنه، خوب دقت می کنی، بعد پایت را یک گوشه ای رد می کنی بعد رد می شوی، تقوا گاهی می گویند به معنی پرهیز از هر ناصلاحیت، گاهی پاییدن یعنی دقت کردن، این حرف هایی که می زنیم، این کارهایی که می کنیم، این موضع سیاسی که می گیریم، این فریادی که می کنیم، این سکوتی که داریم، این اخمی که می کنیم، این تبسمی که می کنیم، این ها همه بازتاب دارد و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم، ببینیم که چه می کنیم، و نعوذ بالله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا

خب از دنیا گفتم و معنی آن را هم گفتم که با آخرت معنی می دهد، با دین معنی می دهد و الا یک جای بی معنی جز وزر و وبال چیزی نیست، والعَصر اِنَ الاِنسانَ لَفی خُسر[۴]، به لازمه همان مطلب این را هم باید بدانیم، هر که هستیم، دنبال هر مذهب و مسلکی هستیم کار ندارم، به عنوان یک انسان این را بدانیم تا جهان دست دنیاپرستان باشد اصلاح نخواهد شد چون اصل شیوه کار او نه توجیه علمی دارد، نه توجیه فلسفی دارد بلکه دنبال منافع شخص و گروه و بالاخره سود و زیان یک عده ای در جمع و نتیجه اش همان چیزی که خودشان می گویند تنازع بقاع و انسان می شود گرگ انسان، شما در یک جامعه گرگ چطور می توانید آرامش پیدا کنید؟ همین که می بینید، شما گذشته های اروپای وحشی را هم ببینید همین بوده و بدتر از این بوده است چون این ها مشکل اساسی دارند، آن ها از آن دورانی که به اسم قاره آمریکا را فتح کردند و در این باب توجیهات و دروغ های عظیمی هم چسباندند وارد شدند، بالاخره گزارشات حاکی از این است و اسناد این را می گوید، بعضی ۶۰ میلیون، بعضی ۸۰ میلیون، بعضی تا ۱۰۰ میلیون از مردم سرخ پوست بومی آمریکا را این ها کشتند و روی قبرشان  ایالات متحده ساختند، این سفیدپوست های ایالات متحده که سرکرده مستکبرین و استعمارگران هستند این ها اروپایی ها هستند دیگر، همان نسخه را در آفریقای جنوبی انجام دادند، منتهی با شکست مواجه شدند، همان نسخه را در فلسطین هم انجام دادند که می بینید در چه شرایطی است و در هر جایی هم راه پیدا کردند این وحشی ها کارشان همین است و دیگر ربطی هم به انقلاب و قبل از انقلاب ندارد، این ها تازه در خود خاک اروپا، بالاخره جنگ جهانی اول را چه کسی ایجاد کرد؟ اروپایی  ها، جنگ جهانی دوم را چه کسی به وجود آورد؟ اروپایی ها، آصلا کارشان همین است، آن ها درنده هستند، این ها ده ها میلیون جمعیت را کشتند، آن زن ها، آن بچه ها، آن خانواده ها، آن ویرانی ها، ببین، این تازه یک گوشه اش است، این یک گوشه اش است، از هر طریقی، از هر شگردی، از هر کلکی، از هر دروغی، از هر وسیله ای تا قتل عام و کشتار و تا سلاح های ممنوعه و شیمیایی، همان ها که شما تجربه کردید که این جانبازان و آزادگان عزیز ما بهتر می دانند یعنی چه، هر جا آدم قالتاقی بر مردم مسلط کنند و به وسیله او خون مردم را در شیشه کنند، فرق نمی کند، او می خواهد قبل از انقلاب رضاشاه باشد، می خواهد آتاتورک باشد، می خواهد دیگران باشند، می خواهد سعد حداد باشد و فرق نمی کند، اصلاً کارشان این است دیگر و شما ملاحظه می کنید بعد از انقلاب هم این ها به همان تعبیر خودشان، حرف خودشان است که می گویند که همه گزینه ها روی میز ما است، این ها که دیگر حد و مرز ندارند بناعلیه حواستان را جمع بگیرید، خدا خیلی شما را کمک کرده است و به وسیله شما خدا به نوع بشر رحم کرده است، انقلاب باید صادر شود، این جهان باید آماده شود، باید حکومت عدل بیاید، نوع بشر نجات پیدا کند، این ها بلافاصله بعد از هر جا آدم دانشمند فهمیده فرهیخته خدمتگذاری یا در هر شغلی، در هر کاری آدم ارزشمندی بود حالا به وسیله منافقین، به وسیله بنی صدر، به وسیله های دیگر، در ایجاد اختلاف بین شهرها، بین استان ها آن مفاسدی که کردند، بعد هم جنگ تحمیلی به وسیله صدام، بعد هم جنگ خلیج فارس راه انداختند و اشغال کشورها و دخالت در کشورها بر خلاف قوانین بین المللی، بیش از ۵۰ کشور آمریکا بعد از جنگ جهانی ورود پیدا کرده، حالا سرشان چه آورده دیگر فرقی نمی کند مسلمان و غیر مسلمان از ویتنام بگیر تا نیجریه و تا یمن، خودشان هم از غفلت و ترس مردم بعد از جنگ های جهانی، از ویرانی بالاخره خشنی که داشتند و مردم نمی توانستند عرض اندام کنند، خودشان به اسم جامعه جهانی ساختند و حقوق بشر ساختند و شورای امنیت ساختند و سازمان ملل ساختند، همه شان سر و ته یک کرباسند، خودشان هستند، خیلی عجیب است، آمدند ائتلافی را بر خلاف همه قوانین، به کشور فقیر یمن از کشورهای غربی، خود آمریکا و کشورهای اروپایی همین ادکلن زده های کرواتی که دم از آن می زنند، جنگی را تحمیل کردند، زن ها از گرسنگی، بچه های کوچک مرده متولد می شوند، دیگر جرمی نبوده که انجام ندهند، ظلمی نبوده که انجام ندهند، آن ها را در محاصره نان و غذا و دارو قرار دادند، به هر حال در عین حال دیدید که شورای امنیت سازمان ملل مردم یمن را محکوم می کند، خیلی عجیب است، ببین، بیش از ۷۰ سال یک کشور اسلامی را، فلسطین مظلوم را اشغال کردند، هر وقت خواستند کشتند، هر وقت خواستند نابود کردند، زمین هایشان را تصرف کردند، این دنیای مسخره، بناعلیه شما چه دنیایتان را می خواهید، چه آخرتتان را می خواهید، این را بدانید تا این بی دین ها بر دنیا حاکم باشند هیچ وقت هیچ انسانی به زندگی نخواهد رسید بناعلیه با توجه به اینکه خدای متعال به شما عنایت کرده و او وعده ای که در روایات داده شده به هر حال که مصداق بارزی می تواند باشد، این انقلاب که امام فرمود معجزه هست اما ببینید در ظرف این چهل سال نسبت به این نعمت الهی ما ناسپاسی داشتیم در عین حالی که آنچه که پیکره مردم ما است الحق با صبرشان، با هوشیاریشان، با تقوایشان پشتوانه بزرگی بودند برای انقلاب اما به هر حال از نفوذ بیگانه، از تصمیم سازی بیگانه، از تصمیم گیری بیگانه ما مصونیت نداشتیم و حتی بسیاری از مسئولین در ظرف این چهل سال که آمدند تحت تاثیر بیگانه بودند و آنچه که باید عمل نکردند و چه مشکلاتی را بر مردم تحمیل کردند امروز به الهام الهی و قلب پاک شما دولتی آمده که ملاحظه می کنید صداقت دارد، دوران دهه شصت و رجایی و باهنر را برای ما تداعی می کنند، آرامش ندارند، می خواهند مشکلات را حل کنند اما چند نفر که نمی توانند مشکلات را حل کنند، اگر می خواهیم پیروز شویم بر بیگانه همه باید همکاری کنیم، همکاری عملی کنیم، آن کسی که در بازار است، آن کسی که در اداره است، آن کسی که در لباس من است، آن کسی که به هر حال در هر شغلی هست، در هر کاری هست، به هر حال کاری کنیم که این انقلاب شکوهمند از این آزمایش به کمک شکا سربلند بیرون بیاید اما خودمان را بی تفاوت نگیریم، تقوا یعنی این، سعی کنیم خدای نکرده به هر نحوی آنچه که آسیب بر اسلام، انقلاب و مردم عزیزمان دارد هم خود ما انجام ندهیم هم دیگران را منع کنیم، اگر خدای نکرده شما ضعیف باشید، امروز شما قوی هستید، اگر استکبار جهانی و غرب ستمگر این کشورهای مجاور ما را حالا عراق بود، سوریه بود، لبنان بود به هر حال با توطئه ها و بیست سال تحمیل بر کشور مظلوم همسایه ما افغانستان بود، این ها همه برای این بود که بتواند بر ایران سلطه پیدا کند اما ایران چون قوی بود نتوانست، کاری کنیم که این قدرت به گونه ای بشود که بشود انسان های دیگر را هم نجات داد.

امروز حتی مردمی که در کشورهای غربی زندگی می کنند خودشان هم با ستمگری دولت های کثیف استکباری مخالف هستند، امروز مردم فرانسه می بینید علیه دولت تظاهرات می کنند، در خود انگلیس و آمریکا مردم از دیدار شوم این مستکبرین جهانی بدشان می آید اما شرطش این است که ما در پایگاه انقلاب خودمان را وفق بدهیم به آنچه که آرزویش کردیم، آرزوی چه کردیم؟ آرزو کردیم که کاش در کربلا می بودیم، خب این کربلا بفرما، آرزو می کنیم که کاش در ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) باشیم، بسیار خب، بفرمایید، در این آزمایش چه می کنیم؟ بنده هم دعا می کنم خداوند به همه شما ان شاءالله توفیق عنایت کند و مومنین و اهل ایمان و اهل انقلاب ان شاءالله در این آزمایش بزرگ پیروز دربیایند و مقدمه ای باشد برای نجات نوع بشر از زیر چکمه های استعمار

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

[۱] . آیه ۱۶۸ اعراف

[۲] . آیه ۳۵ انبیاء

[۳] . آیه ۸ و ۹ نجم

[۴] . آیه ۱ و ۲ عصر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *