خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: تخصص و تعهد نویسنده نشانه کتاب خوب است/ از بستر فضای مجازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده کنید

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: تخصص و تعهد نویسنده نشانه کتاب خوب است/ از بستر فضای مجازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده کنید

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه  کتاب خوب هم دوا و هم غذا است، ابراز داشت: نشانه کتاب خوب این است که اولا نویسنده کتاب در هر رشته ای که کتاب می نویسد مهارت کافی و تخصص لازم در آن رشته را داشته باشد، دوم اینکه نویسنده توجه داشته باشد به مخاطب خودش خیانت نکند و آنچه می نویسد تحریف نکند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از دست اندرکاران یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی خراسان جنوبی، گفت: مسئولیت شما، مسئولیت مهمی است و به دلیل همین اهمیت باید شما و همکارانتان که در این سمت قرار دارند خیلی احساس مسئولیت کنند که الحمدلله توجه دارید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، ابراز داشت: کتاب یک خوراک است، همانطور که بدن در بُعد حیوانی نیاز به خوراک دارد هم در بعد روح هم نیاز به خوراک دارد، منتها بدن از نوع سخت افزار است و خوراک روح از نوع نرم افزار است.

وی ادامه داد: خوراک سه گونه است، خوراکی هست که غذاست و باید انرژی بدن را متناسب با نیاز تامین کند، خوراکی هست که دواست و بسیاری از بیماری ها با  این خوراک علاج می شود، بعضی از خوراک ها هم سم است.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، اظهار داشت: امروز در استان، کشور و سطح بین الملل فرق نمی کند دو نوع تفکر ۱۸۰ درجه مختلف عرضه و القا می شود، یکی بر گمراهی، گناهکاری و ظلم مردم، یکی هم بر اساس حق و عدل و وجدان است.

وی افزود: بر اساس تعهد انسانی و اسلامی کتاب خوب هم دوا و هم غذا است و شاخصه و نشانه کتاب خوب این است که اولا نویسنده کتاب در هر رشته ای که کتاب می نویسد مهارت کافی و تخصص لازم در آن رشته را داشته باشد، دوم اینکه نویسنده توجه داشته باشد به مخاطب خودش خیانت نکند و آنچه می نویسد تحریف نکند چون بسیاری از جاها می شود متخصص خیانت می کند لذا کتاب خوب کتابی است که نویسنده آن تخصص و تعهد کافی داشته باشد.

امام جمعه بیرجند در ادامه، خاطر نشان کرد: در عین حالی که یک کتاب خوب است تناسب هم شرط است، اگر تناسب نباشد و مثلا نوشته های ابوعلی سینا را، فارابی را، ارسطو را در اختیار فردی بی سواد قرار دهند تاثیر آن شاید منفی باشد چون کتاب خوب است اما تناسبی با آن فرد ندارد چون او متوجه مطالب آن کتاب نمی شود.

وی افزود: کتابخانه ها ضمن اینکه کتاب های خوب را ارائه می دهند باید برای هر شرایط، سطح سواد و سن کتاب متناسب عرضه کنند، اگر چنانچه این تناسب رعایت نشود کتاب خوب هم باشد باز هم بهره کافی ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، گفت: کار خیری که به عنوان جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته است، یک مشوق می باشد و باعث می شود تا از این حالت رکود(وضعیت کنونی مطالعه کتاب) بیرون بیاییم، در مردم ما مطالعه و کتابخوانی جایگاه خودش را ندارد و مطالعه به صورت عمومی در میان ما خیلی کم است، طبعا جزو وظایف شما است که تشویق کنید و در این جهت برنامه داشته باشید.

وی ادامه داد: این ها بخشی مربوط به شما است اما همه مسئول هستند، حتی مدیریت هایی که اصلا به ظاهر با کتاب سنخیتی ندارند در حوزه کتاب و کتابخوانی مسئول هستند، مثلا مدیریت اقتصادی کشور، مدیریت اقتصادی کشور چه ربطی دارد به کتاب و کتابخوانی، ربطش اینجاست برای کتابخوانی اصولا باید بهره ای از آرامش برای هر انسان باشد که در سایه آرامش بگوید من این کتاب را هم می خوانم، اما اگر چنانچه شرایط اقتصادی را به گونه ای کردند که فرد همواره برای نان شب دلهره دارد نمی تواند مطالعه کند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، اظهار داشت: همه ما در حوزه کتاب و کتابخوانی مقصر هستیم، ما و خانواده ها باید به جای اینکه نحوه کسب پول، مال و ثروت در آینده را به فرزندان خود آموزش می دهیم، مطالعه و کتابخوانی را به بچه های خود تفهیم کنیم اما این کار را نمی کنیم.

وی ادامه داد: کسب و آموزش نیازهای زندگی که امر دنیوی است باید انجام شود اما باید در حد ضرورت باشد ولی سرمایه انسان که این پول و خانه ها نیست، ما همه این ها را می گذاریم و می رویم، سرمایه انسان علم است به همین دلیل خانواده ها باید در کنار انواع زمینه سازی برای به دست آوردن پول و ثروت یک مقدار هم به بچه های خود به مطالعه و کتابخوانی توصیه کنند.

نماینده مقام معظم رهبری، ابراز داشت: رسانه ها نیز باید در قالب برنامه های مختلف نسبت به اهمیت کتاب و کتابخوانی اطلاع رسانی کنند، رسانه ملی که برنامه های سرگرم کننده دارد که بعضی از آن ها برنامه هایی مسخره هستند و عمر افراد را هم می گیرند، عوض این ها باید مردم را به مطالعه و کتاب خواندن کمک و تشویق کنند.

وی افزود: انگیزه شما خوب است ولی یک دست صدا ندارد، باید شرایطی فراهم شود که همه در زمینه ترویج کتاب و کتاب خوانی فعالیت کنند که امیدواریم این زمینه در دولت جدید فراهم شود، شرایطی که ما در چند سال گذشته گذراندیم شرایط مساعدی برای کتابخوانی نبوده است.

امام جمعه بیرجند، گفت: کتابخانه تا به حال در همان کتاب و آرشیو و مجلدات خلاصه می شده است،  امروز با شرایط خوبی که با وجود اینرنت فراهم آمده ابزار خوب ایجاد شده است در حالی که یک عده به ضرر خود و جامعه از اینترنت و فضای مجازی سوء استفاده می کنند، نوع بهره برداری بد است اما اصلش که خوب است.

وی ادامه داد: باید طرح هایی داشته باشید تا ضمن اینکه کتابخانه مجهز است فضای مجازی هم مجهز باشد که اگر جوانانی در خانه امکاناتی ندارند و مطالعه کتاب هم برایشان سختی دارد از کتابخانه مجازی بتوانند استفاده کنند، الحمدلله شرایط امروز با سابق خیلی فرق می کند، امکاناتی که امروز وجود دارد و یک کتابخانه در یک موبایل جا می شود خیلی نعمت بزرگی است به شرطی که استفاده خوب باشد، کتابخانه ها اگر مجهز نیست باید مجهز شود که مردم از فضای مجازی هم بتوانند حداکثر استفاده را بکنند

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان، بیان کرد: کار شما، کار بسیار شایسته و مقدسی است، انسان برای کسب علم خلق شده است، ما عمرمان راضایع کردیم، در حدیثی داریم که پیغمبر در مسجد در برابرگروهی که عبادت می کردند و گروهی که مطالعه می کردند گفت هر دو گروه کار خوبی انجام می دهند اما من برای دانا کردن مردم مبعوث شدم چون وقتی انسان دانا شد خداپرست هم می شود، هواپرست های انسان ناشی از نادانی او است، اگر انسان دانا شود خداپرست و حق پرست هم می شود و دیگر نفس پرست نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *