حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه در نظام خلقت سازکاری وجود دارد که هر کسی باید پاسخگوی اعمال خود باشد، گفت: در انسان وجدان، در جامعه بشری قوه قضائیه و در نظام هستی قیامت مصداق آن است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: نفس لوامه یا همان وجدان و انصاف سرمایه ای است که توسط خدای متعال در وجود همه انسان ها تعبیه شده است که همواره در مواقع گناه انسان را سرزنش می کند.
حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی در تبیین آیه ۱۰ سوره روم، گفت: نفس لوامه سرمایه ای است که فرد و اعمال او را توسط خودش زیر سئوال می برد و اگر گناه و خلاف زیاد شود آن تضعیف می شود و در اثر تکرار گناهان پی در پی وجدان انسانی از بین می رود و انسان تبدیل به حیوان درنده و گزنده می شود.
وی افزود: با توجه به مضمون روایت (اتزعم انك جرم صغير و فيك انطوي العالم الاكبر) ارتباطی بین انسان و جهان وجود دارد که به عنوان مثال جهان هستی در هم پیچیده شده و در درون و روح انسان جای پیدا کرده است، که جهان هستی همه در ذات انسان است و همه این جهان برای اوست.
امام جمعه بیرجند گفت: در طول تاریخ و عرف جامعه بشری در تشکیلات بین المللی و کشورها برای همه افراد وجود یک قوه قضائیه لازم است که طبق آن برای افراد همانگونه که تشویق باید باشد، تنبیه نیز وجود داشته باشد و اگر جامعه بشر در آن قوه قضائیه نباشد ناقص است در غیر این صورت جامعه فسیل میشود، فطریات را نمی شود از صحنه خارج کرد.
وی ادامه داد: به همان میزانی که یک جامعه بشری ایجاب میکند قوه قضاییه داشته باشد، در نظام کل هستی نیز همینطور است که ایجاب میکند در روزی باید افراد پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند و خدای متعال نظام خلقت را بر اساس قیامت قرار داده و بهشت، دوزخ ، تشویق و تنبیه نعمت های خدا هستند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در تبیین آیه ۱ و ۲ سوره قیامت، گفت: این آیات کریمه به زیبایی بین قیامت و نفس لوامه ارتباط ایجاد نموده و این دو را به یکدیگر گره زده است که طبق آن در نظام خلقت یک نظام و سازکاری وجود دارد که هر کسی باید پاسخگوی اعمال خود باشد، در انسان وجدان، در جامعه بشری قوه قضائیه و در نظام هستی قیامت مصداق آن است.
وی اظهار داشت: خدایی که این هستی را برافراشته است میزان هم قرار داده که البته چون ما در جهان مادی قرار داریم، ذهن ما نسبت به معنی میزان به سمت ترازو های بازاری می رود، اما اصل کلمه میزان به معنای ابزار سنجش است، اما سنجش چیزی که معیار و مبنای آن از جنس و نسبت خودش باشد.
وی ادامه داد: علم منطق نیز یک اسم دیگر دارد که به آن علم میزان گفته می شود، به جهت اینکه سنجش سخن را در منطق می شود مشخص کرد که سخن فرد چقدر ارزش دارد، افرادی همچون علامه مصباح، شهید مطهری و…. در گفتارشان منطق دارند و سنجیده حرف میزنند و افرادی که قدر و منزلت این بزرگان را ندانستند روزی پشیمان خواهند شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با اشاره به آیه ۴۷ سوره انبیاء ، گفت: میزان عمل انسان؛ عقل، فطرت و پیشوا است، اما آیا واقعا کارهایی که انسان انجام می دهد بر اساس عقل و شرع است؟ اگر غیر از این باشد در روز قیامت که میزان ها آماده است پشیمان خواهیم شد.
وی ادامه داد: قرآن، پیامبراسلام(ص) و حضرت علی(ع) میزان و ترازوی اعمال هستند و انسان باید پیش از قیامت از خودش حساب بکشد و بفهمد اعمالش در کجا قرار دارد و بسنجد و ببیند که اعمال و رفتارش به چه میزان با اعمال نبی مکر اسلام(ص) و امام علی (ع) شباهت داشته و به یک اندازه بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی اظهار داشت: کسی که ظلمی و گناهی کرده و یا حق کسی را ضایع نموده، وجدان او را آزاد نمی گذارد حتی گاهی ممکن است فاسد هم باشد اما یکمرتبه وجدانش بیدار می شود و اقرار به گناه می کند و می گوید که من این کاره هستم، جنایتکاران غربی در سوریه، عراق، افغانستان و یمن چه کردند؟ در گزارشات چقدر مسئله خودکشی و بیماری های روانی سراغ این ستمگران(بهتراست بگوییم حیوانات دو پا درنده) آمده است؟ چون وجدان درونی انسان که در واقع خودش یک قیامت است از درون آنها را آزار داده است، یک قیامتی در درون است و یک قیامتی در برون، و این دو بهم وصل هستند.
وی در ادامه به جریان زندگی خلبان بمب افکن حادثه اتمی هیروشیما و ناگازاکی اشاره کرد و گفت: خلبان این جنایت تاریخی در مراسمی از وی تقدیر نیز کردند، اما مشاهده کردید که عذاب وجدان او را راحت نگذاشت و از شدت فاجعه روانی و دیوانه شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله توبه در دین اسلام اشاره کرد و بیان داشت: در اسلام فرموده است توبه کنید، توبه ای که به آن معنی صحیح باشد بهترین راه حل برگشت به زندگی و تجدید حیات ایمانی و انسانی است و مجدد راه کمال را پیش روی انسان می گذارد، اسلام همانطور که اصل طرح را به صورت علمی و زیبا تبیین می کند راه خروجش را هم مشخص می کند.
حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی در پایان با اشاره به دعای(اللَّهُمَّ ارْزُقنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالإِنابَةَ إِلَىٰ دارِ الْخُلُودِ، وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوتِ)، گفت: خدا کند پیش از آن که اجل ما برسد خودمان را درست کنیم و برای آن حساب، میزان، صراط و قیامت آماده باشیم و پیش از آنکه فرصت از دست برود آمادگی برای این سفر داشته باشم.