خانه / تاپ خبر / مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۹۹/۱۰/۲۶

مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۹۹/۱۰/۲۶

خطبه اول

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بَاعِثِ الأنبِیَاءِ وَ المُرسَلینَ و الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ و علی خاتَمَ النَّبِیِّینَ محمّد (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه الطیبین الامجدین  الهدات المهدیین) و بعد اوصیکم یا عباد اللَّه و نفسی بتقوی اللَّه

خودم و همه شما عزیزان را به تقوای الهی در همه امور زندگی؛ فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، فرهنگی توصیه می کنم ( وفقکم الله لما یحب و یرضی)

 

شکر خدا را که بعد از ۱۰ ماه و با رعایت بهداشت عمومی بعد از این مدت مجدد به فیض حضور در عبادت سیاسی، عبادی جمعه خداوند توفیق داد و جای خیلی شکر و دعا برای شما مردم بصیر است حالا چه در امر رعایت پروتکل های بهداشتی که در طول این مدت در ایام عزاداری درخشیدید به خاطر انضباطی که از خود نشان دادید.

در مساجد و نمازهای جماعت همینطور، نسبت به نماز جمعه همینطور، رعایت آنچه را که ستاد کرونا ارائه داد از ناحیه متدینین و مذهبیون بسیار خوب رعایت شد و بسیار قابل تقدیر و تشکر است.

البته آنچه را که واقعا نظر علمی است برای هر عالمی لازم الاتباع است، گرچه گاهی هم مسائل سلیقگی حالا اگر نگوییم سیاسی، هم نفوذ داشت اما به هر حال رعایت این امور برای حفظ جان مردم یک امر لازم و واجب است و الحمدلله شما رعایت کردید.

دردیدگاه های نسبت به شناخت جهان و انسان درباره انسان سه دیدگاه متفاوت است، تمیز و تشخیصش هم آسان است به هر حال به صورت کلی سه دیدگاه وجود دارد در شناخت انسان، دیدگاه اول آنهایی هستند که حالا چه در طول تاریخ، چه به اسماء گوناگون، چه در زمان معاصر در دنیا هستند که برداشت آنها نسبت به انسان این است که تمام ارزش ها خلاصه می شود در جنبه های روحی انسان اما با یک دید افراطی، یعنی چه؟ یعنی نظر آنها این است که کلیه امور مادی و انسان هم از نظر جسمانی محال است به کمالی برسد مگر اینکه بر همه شئون جسمی و مادی فشار وارد کند، زندگی با ریاضت های سخت، با شکنجه بدن به طوریکه میبینید غذایش خلاصه می شود در یک مغز بادام یا حتی زیر خاک با یک بخش کوچکی از اکسیژنی که همراه است و بقیه آنچه که در جا به جای زندگی عرصه را بر جنبه های مادی چنان تنگ می کند و معتقد است که تنها راه نجات این است، حالا گاهی جوکی ها هستند، تارکین دنیا هستند، صوفی ها مذهبی نه صوفی های سیاسی، تفکر این تفکر است.

خوب از این تفکر، که گفتم تشخیصش و تمیزش خیلی آسان است، مسلم ذهن مبارکتان است که این یک معنی زیرساختی دارد، معنی زیر ساختی آن چیست؟ معنی زیرساختی آن این است که نصفی از هستی جهان و انسان که مربوط به امور مادی و امور زندگی و انواع و اقسام کمالات مادی است و خداوند متعال بر اساس حکمت آفریده همه این ها را کان لم یکن فرض کند، همه این ها را شر انگارد، خوب این خیلی ادعای بزرگیست و ادعای بدی هم هست، خدای عالم که هستی را آفریده، نصف این هستی را عبث آفریده، خوب این یک دیدگاه بود.

دیدگاه مقابل آن که متاسفانه غالبا شامل اکثر انسان ها هست حالا چه در ماده پرستی چه در هوا پرستی که به اسم دیانت هم دارد اما دنبال هوای نفس است و در این دیدگاه متاسفانه بعد معنوی و ارزش های روحی انسان کلا ندیده گرفته می شود و انسان خلاصه می شود در زندگی حیوانی که آن هم از این اطلاق باکی ندارد، می گوید انسان یک حیوان اقتصادی است و اگر در زندگی انسان فرض شود که حالا ارزش و کمالی است، صرفا همان است که به هواهای نفسانی خودش و شکم و شهوتش و اقتصادش برسد و بالاخره نتیجه اش این است که همه ارزش های والای انسانی  و کرامت های انسانی و الهی متاسفانه همه ریزش پیدا می کند و در این تفکر از انسان یک موجود به هر حال تصور می شود که پست ترین حیوان است، چرا؟ به دلیل اینکه حیوانات در چارچوبه زندگی خودشان موفق هستند و انسان برای هر مسئله ساده ای که از زندگی خود بخواهد حل کند، چقدرها باید دنبالش برود و چه پیچ و خم هایی طی کند، همین که میبینید، معنی آن این است که اگر انسان یک موجود صرفا اقتصادی است و اگر کمال او صرفا مسائل اقتصادی و اشباع شکم و شهوت و بالاخره آرامش و زندگی مادی است، خوب اگر این است بنا علیه سوسک های در چاه مبال از انسان بسیار پیشرفته تر هستند، چرا که آنها از نظر اقتصادی بسیار تامین هستند، از جهت مسائل ناامنی هم در امن به سر می برند، برای وصول به خواسته هایشان هیچ مشکلی ندارند و از هر جهت زندگی آرامی دارند، ازدواجشان هم از نوع ازدواج سفید است و باز هم مشکلی ندارند.

خوب این انسان است که مشکل دارد، یعنی عقب مانده ترین حیوان این می شود که متاسفانه اندیشه های امروز دنیای غرب و دیروز دنیای شرق کمونیست  سر از اینها در آورد حالا خودشان هم گاهی حرف هایی می گویند که معنی آن را نمی فهمند و لوازمش را توجه ندارند اما خواه و ناخواه در دنیا هم از نوع اولش و هم از این نوع به عنوان دو افراط و تفریط بسیار ناپسند در مسئله تشخیص در دیدگاه شناخت انسان و جهان.

اما در دین خدا، دین خدا مظهر حکمت خداست و آن به این معنی است که خدای حکیم هیچ چیز را عبث نیافریده، همه امور مادی فلسفه حکیمانه ای دارد که خدای متعال این عالم را بر اساس آن آفریده و بالاتر از آن خدای متعال انسان را که آفریده به عنوان اشرف مخلوقین این شرافتش  و این کرامتش که (لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا)[۱] این به خاطر آن کمالات سیر الی الله است اما این سیر الی الله مانع نمی شود از انواع و اقسام ابعاد مادی که بهره بگیرد، چرا؟ چون در بسیاری از این ها خود سیر الی الله ابزراش را خداوند مادی قرار داده است، شما اگر انفاق می کنید، اگر دست ضعیفی را می گیرید، شما اگر به محرومی کمک می کنید، شما اگر با باطلی جنگ می کنید، شما اگر در احقاق حق کار می کنید، این ها مگر مادی نیست؟ این ها همه مادی است اما همه اینها استخدام شده در سیر الی الله یعنی کمالات را از همین امور مادی کسب می کنید، ببینید این دیدگاه را و  بر اساس این است که تمام زندگی انسان اگر از نظر اندیشه دین الهی خودساخته باشد تمام زندگی حتی خوابش و خوراکش عبادت است که سیاق آیه کریمه (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ)[۲] که حرف نفی و الای استثناء انحصار را می فهماند معنی آن همین است که تمام زندگی عبادت باشد.

زندگی معصومین با دیگران فرقش همین است که تمامش عبادت است، شما هم می توانید این کار را انجام بدهید که حتما انجام می دهید اما مسلم بر اساس بینش، در این دیدگاه و در این جهان شناسی و انسان شناسی همه امور در نظم خاص خودش و هر یک جای خودش قرار دارد و گناه آن است که جا به جا کردن هر امری را در غیر آنچه که فلسفه خلقتش است آن را به کار بردن، این گناه است، این تحریف است، این انحراف است اما آنچه را که در دین خدا تشریع شده عالمی است تمامش بر اساس نظم و حمت و تمامش وسیله کمال و عبادت که خوب انسان هایی که توانستند خودشان را بسازند که کم هم نبودند، تنها بحث ائمه معصومین و پیغمبران مرسلین نیست، آنهایی که راه اینها را رفتند و کرامت ها را به دست آوردند در هیچ زمانی کم نبودند.

شما مرحوم آقای شیخ رجبعلی خیاط را به عنوان یک انسان با کرامت ببینید، مگر ایشان خصوصیتش چه بوده؟ خصوصیتش این بوده که در عبودیت کار کرده، مرحوم کربلایی کاظم ساروقی بی سواد به چه کرامت هایی می رسد؟ مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی، بسیاری از مراجع تقلید، از بزرگان صاحب کشف و کرامت و وصول و عرفان، به هر حال این در به روی همه باز است در عین حالی که امور مادی محترم است و در دین هر یک در جای خودش احکام خاص خودش را دارد، خداوند بر توفیقاتتان بیفزاید.

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم، إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ﴿۱﴾فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ﴿۲﴾إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾

 

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بَاعِثِ الأنبِیَاءِ وَ المُرسَلینَ و الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ علی خیر خلقه و اشرف بریته محمّد (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه الاطیبین الطاهرین المعصومین) و بعد اوصیکم یا عباد اللَّه و نفسی بتقوی اللَّه، اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع اللهم بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ

در خطبه دوم بر همان مبنایی که در دین خدا گذشته از اینکه اصالت با روح است و سیر، سیر الی الله است اما امور مادی  از نظر احکام شرعی هر یک در جای خودش دارای احکام خمسه است، واجب است، مستحب است و غیره

فردی باشد، خانوادگی باشد، اجتماعی باشد، سیاسی باشد، نظامی باشد، فرقی نمی کند ما بسیاری از مسائلی که امروز در دنیا درگیریم بالاخره بر اساس همین امور مادی است اما آنقدر اهمیت دارد که نسبت به حقوقش، نسبت به مالش، نسبت به (مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ)[۳] اگر در مقام دفاع از مالش دفاع کرد، یک دزدی شب آمده به مال و ناموسش و غیره حمله کرده خوب در مقابل دفاع می کند و کشته می شود، این کشته شهید است، امور مادیست، باشد اما در دین این هست دیگر

الحمدلله مردم ما با بصیرتی که دارند و رهبر ما با ویژگی های خاص کرامت و الهامات و هدایت های الهی که دارد در مقابل انواع شگردها و شیطنت هایی که امروز علیه اسلام و انقلاب و مظلومین انجام می شود در مقابل استکبار یک جبهه دفاعیست، این دفاع از نوع انسان است، امروز بشر مظلوم است و این نظام مقدس جمهوری اسلامی است این دفاعیات به هر حال از کیان انسان و اسلام است.

الحمدلله برای بازگشت به غنی سازی ۲۰ درصد به رغم آنهایی که سازش کردند، به رغم آنهایی که در برابر دشمن کوتاه آمدند، به رغم آنهایی که دشمن را بزک کردند اما بعد از یک تجربه تلخ ولی آموزنده مسئله غنی سازی ۲۰ درصد الحمدلله مجدد شروع شد.

در مقابل آنهایی که دشمن را بزک کردند و با دشمن نرمش نشان دادند و دشمن را پررو کردند و در عین حال مستحضرید که امروز دشمنشان دچار مرگ تدریجی شده و به او دارند تنفس مصنوعی می دهند.

مانورهای پهبادی، مانورهای دریایی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام داد و خیلی به جا انجام داد و  در مقابل یک سری صحنه سازی هایی که دشمن می کرد یا دشمن پرستان می کردند این خیلی به جا و به موقع بود کما اینکه در پررویی های وابستگان به غرب توقیف کشتی کره جنوبی به موقع انجام شد و خط و نشان خوبی بود و شما در ۱۹ دی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را ملاحظه فرمودید، چقدر حکیمانه و به موقع، چقدر حساب شده و اینکه به هر حال مسئله برجام اصلا برای ما مسئله نیست، آنچه که باید انجام شود باید تحریم ها برداشته شود که خوشبختانه مجلس شورای اسلامی هم در این راستا مصوبه خیلی خوب داشت و دولت را هم موظف کرد و در جهت اجرای آنچه که نسبت این باید انجام شود دولت را مکلف کرد.

امیدواریم که ان شاءالله همانطور که ما به لطف خدا ویروس کرونا را پشت سر میگذاریم ویروس های بدتر از کرونا، ویروس های استکباری، ویروس های مظلوم کشی، اینهایی که به هر اسمی کارشان ویرانگری است (إِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ)[۴] امیدواریم که این ویروس های بدتر از ویروس کرونا را هم پشت سر بگذاریم و ان شاءالله برای گام دوم انقلاب شرایط کشور، شرایط منطقه، شرایط بین المللی که شما ملاحظه می فرمایید تغییراتی حاصل شود و آن فیض بزرگ الهی برای زمینه سازی و برای ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) فراهم شود و مظلومین و مستضعفین از شر این غول های بیابانی که بر نوع بشر مسلط شده اند نجات پیدا کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿۱﴾، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾، وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾، وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾، وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾، لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿۶﴾

و السّلام عليكم و رحمة الله

 

 

[۱] . آیه ۷۰ اسراء

[۲] .آیه ۵۶ ذاریات

[۳] . كنز العمّال : ۱۱۲۳۷

[۴] .آیه ۲۰۵ بقره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *