به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند،مشروح بیانات حجت الاسلام والمسلمین عبادی نماینده مردم شریف بیرجند دوره پنجم و هفتم مجلس شورای اسلامی برای اولین بار جهت علاقه مندان منتشر می گردد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيمِ
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و عرض تبریک ایام متبرک گذشته و توفیقات پیروزی در جبهه های علمی و سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سال ۸۵ سپری شد و پرونده اش تا قیامت بسته گشت ، پرونده ۸۶گشوده شد و اگر زنده بودیم از اختیار و انتخاب خوب و بد برخوردار خواهیم بود ، عامه مردم بیشتر مصداق « أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ»[۱] که مسئول کار خویش هستند نه دیگران و خواص بیشتر مصداق « لِيَحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ» [۲] که وزر دیگران را نیز به دوش می کشند« أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ»[۳] جور جرم تاریخ گذشته را ما میکشیم باشد که به جرم خود جوری بر تاریخ آیندگان تحمیل نکنیم،فراموش نباید کرد که سلامت انسان در فکر و فرهنگ سالم است و تنها از این راه سلامت و سعادت انسان قابل تامین است،انواع مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و همه دانش و علوم تخصص های بشری که شرط لازم زندگی و تمدن انسانی است اما خود مشروط به اصل تفکر فکر و فرهنگ سالم است وگرنه بلای جدیدی به جامعه انسان خواهد شد «العلم و الدین توأمان إذا افترقا احترقا» [۴] و همچون آتش زندگی بشر را خواهد سوخت شیوه و نسخه درست همان بوده که انبیاء (ص) از اصلاح فکر و فرهنگ دل و درون شروع فرمودند،و دلیل آن پر واضح است،چون انسان در ماهیت انسانی خود تنها اندیشه است ، چون اگر اندیشه سالم بماند همه ی پیرامون آن سالم خواهد ماند و اگر اندیشه تباه شود هر چه پیش بیاید تباهی است اگر چه به ظاهر غیر این باشد . اسلام یک حرکت فرهنگی است و قرآن کریم خود یک نسخه فرهنگی که چون در جان رفت جان دیگر شود ، جان که دیگر شد جهان دیگر شود،انقلاب ما نیز مبتنی بر اسلام انقلابی فرهنگی است ، وقت آن است که خود با سازه فرهنگی خویش را انجام دهیم ، آثار شوم استبداد داخلی بیش از هزار سال و نفوذ استعمار خارجی ۲۰۰ساله بر فرهنگ مسلمین آسیب های سنگین وارد نموده،و موجب بیماری های حاد و مزمن گردیده است که علاج آن تلاش مضاعف می طلبد ، امروز که به یومن انقلاب اسلامی شاهد بیداری اسلامی و جهانی و بر ملا شدن وروسوایی مکتب های الحادی و انحرافی هستیم و ایران و جهان و مخصوصا نسل جوان تشنه بازگشت به فطرت انسانی و فرهنگ اسلامی است ایجاب می کند که مسئولین اجرایی فرهنگی خیزش مناسبی بر دارند اما با همه تلاشی که دارند تناسبی با این فرصت طلایی ندارند،ما هنوز در جغرافیای فرهنگی خطوط و مرز های خودی و بیگانه را مشخص و ترسیم نکرده ایم،و چه بسا خود موجب سرگشتگی و سرگردانی سالکان راه شده ایم. رسانه های ما فیلم های ما نمایش نامه های ما،مطبوعات ما و حتی رسانه بزرگ ملی ما با همه زحمات و کار های خوبی که دارد اما در این باب و با توجیهات خاصی که می کند گویی دست نسل مارا میگیرد و تا نصف راه ظلالت می آورد و از آنجا به شیطان می سپارد که تاناکجاآباد ببرد ،وا حسرت ها که جای خالی سید بزرگ اهل قلم آوینی ارزشگرا شدیدا احساس می شود،ما هنوز در مهندسی فرهنگی زیرساختی که کاروان مشتاق راهیان نور را عبور دهد تدارک ندیده ایم و چه بسا خود ایجاد بن بست و خروج اضطزازی می کنیم هنوز پیش از آنکه فرزندان ما را با اندیشه مطهری آشنا کنیم و سلوک امام و حکم و فتوای رهبر انقلاب را نصب العین آنها قرار دهیم فرضیه های فروید صهیونیست و اندیشه های الحادی شرق و غرب را در سر راه آنها قرار می دهیم،ما حتی در اول راه با یک حساب سر انگشتی به فرزندان خود تفهیم نکردیم،که چه از دست داده ایم و چگونه باید بازیابیم و بیگانگان برای ما چه آورده اند که باید باز پس دهیم،تا نسل ما خود سازو کار موضوع را تدارک میدید،۲۸ سال در خیلی از امور فقط با معلول مقابله می کنیم،مبارزات ما با مظاهر تمدن وحشی تریاک سیگار هرویین بدحجابی ،بی عفتی، نا امنی،خیانت ،فقر، فساد، قساوت، تبعیض ، عانت ظلمه ، تائید سیفلیس ،همواره صورت فیزیکی دارد که گرچه لازم است ولی کارسارز نیست ، از آن زمان که دشمن در فکر و اندیشه ما رسوخ کرد،تا عادات و ادب و ادبیات مارا تغییر داد،و تا مرزهای خاکی ما و منابع مالی ما پیش آمد،ما مشخص نکردیم که آن زمان که ما خواب بودیم دشمن از کجا وارد شد،جسم و جان جامعه ما پس از دوران پر درد استعمار هنوز دوران نقاهت به سر می برد، هنوز دشمن با اندک تلنگر حساسیت های قومی و نژادی ،رنگ، زبان و انواع تعصبات ناسیونالیستی بخشی از جامعه مارا بهم میریزد که حاکی از عدم تعمق تفکر عقلانی و دینی است و عجب آنکه مزدوران بی مزد و یا بامزد داخلی در اینگونه ماجرا شدیدا تحرک دارند و بدتر آنکه بعضی خواص گاه آتش بیار معرکه می شوند،همچنان که سیاه نمایی ها ایجاد یاس،خودزنی های دشمن شاد کن،تفرقه و تنازع های حزبی و گروهی و نسبت های به چپ و راست که رسما از اصطلاحات دشمن است، و از روز اول انقلاب رهبر ما و مردم ما با شعار نه شرقی نه غربی آن را حذف کرده اند دوباره بعضی از خواص آن را به میدان می آورند ولی آن را طفیلی چپ و راست قلمداد می کنند و وابسته به سیاست های آنان قلمداد می کنند ، اما با همه ی حال جامعه ما مستحکم است و منشا این استحکام من و تو نیستیم.توفیقات وسیع موجود منشاء دیگر دارد یک خدایی و دو مردمی اول آنکه دست نامرئی خداست که در همه خطرات مخاطرات در دست مردم مااست « فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ» [۵] و دوم پیشرو بودن خود مردم ما به وراثت کریمه فرهنگ دینی که از خود داشته اند،که در انقلاب و تداوم آن به عشق و دل دادگی تاسی به رهبر دینی این بار بزرگ را به دوش می شکند و مجاهدت می کنند،« أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»[۶] وَسَلَام
[۱] سوره نجم، آیه ۳۸؛ که هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمیگیرد،
[۲] سوره نحل، آیه ۲۵؛ آنها باید روز قیامت، (هم) بار گناهان خود را بطور کامل بر دوش کشند؛ و هم سهمی از گناهان کسانی که بخاطر جهل، گمراهشان میسازند! بدانید آنها بار سنگین بدی بر دوش میکشند!
[۳] همان
[۴] رسول اکرم «ص»
[۵] سوره مبارکه المائدة آیه ۵۴،؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمیرساند؛ خداوند جمعیّتی را میآورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد میکنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) میدهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.
[۶] آیه ۵۴ سوره مائده، ای کسانی که ایمان آوردهاید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمیرساند؛ خداوند جمعیّتی را میآورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد میکنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) میدهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.