خانه / متن بیانات / جوانان / مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با دست‌اندرکاران جشنواره عمار استان

مشروح بیانات/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با دست‌اندرکاران جشنواره عمار استان

متن بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در دیدار با  دست‌اندرکاران جشنواره عمار استان مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏

« الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ  عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى آلِهِ آلِ اللَّهِ»

با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

خیلی خوش آمدید. مچکرم. استفاده کردیم. چند دقیقه‌ی وقت شما را می‌گیریم امیدوارم آنچه خیر باشد خدا بر زبانم جاری کند. تمام سخن در حوزه هنر است، و چه حوزه‌ی وسیعی است. هنر یعنی پرورش استعداد. ساده تر آن این است که یک کارگر از خاک و آب گِل می‌سازد و از گِل آجر می‌سازد، هنر است. تا می رسد به اوج هنرهای فنی و حرفه ای، که امروز با ابزار و امکانات دنیا مشاهده می‌کنید همه جا را پر کرده است. دیگر فرق نمی کند که از چه نوع جنس باشد، از جنس سخن باشد می بینید که یک مقاله، یک سخنرانی، یک شعر، یک آهنگ و از این قبیل. جنس صوت را در قالب‌های هنری و مؤثر. می خواهد یک دوات رنگ، یک قلم مویی، یک بوم، انواع و اقسام به هر حال نقاشی‌ها را روی آن پیاده می‌کند. خط، انواع هنرهای خطی را پیاده می‌کند. از انواع اجناس سنگ و فلز ابتکارات جدید بکار می‌برد، به دنیا عرضه می دارد و از این قبیل.

سوال من اینجاست که آیا در این همه حوزه فراگیر که دنیا را پر کرده از اجناس مختلف و اقلام گوناگون می‌توان انگشت گذاشت که بالاترین هنر چیست. و اگر بخواهید نمره دهید به چه هنری نمره می دهید. حالا در ذهن خود همه این‌ها را ردیف کنید و یک نمره دهید. یک پیشنهاد هم بنده دارم که بالاترین هنر- نه هنری که روی خاک انجام شود ،روی فلز انجام شود، روی چوب انجام شود، روی صوت انجام شود و روی رنگ انجام شود- نه، هنری که اصلاً برای آن خلق شده‌اید. و آن عبارت است ساختن خود انسان است . انسان موجودی به عنوان یک حیوان دوپای خطرناک هم درنده است، هم خزنده است. بتواند در این هنر از این جنس، موجودی خداگونه – این سخن بنده نیست این برخواسته از حدیث قدسی است- مَثل خدا بسازد،« عبدي أطعني أجعلك مثلي»۱ بالاترین نمره را این می‌گیرد. همه در مقابل این هنر سرگرمی بیشتر نیستند. جزء آن‌هایی که دست به هر کاری زدند برای ساختن همین هنر اصلی است. یعنی دست به هر کاری زده قرب الهی خواسته است. همه هنرهایی که قبلاً ذکر شد حوزه وسیعی که دنیا را پُر کرده در نظر بگیرید هنری که خودش را ساخته و چون رشد و ساختگی به قرب خدا است، کاری که می کند فقط برای رضای خدا می کند. بنابراین همه هنرهاش رنگ خدایی پیدا می کند، که این بالاترین هنر است. همه هنرهاش رنگ خدایی پیدایی می کند. در هر عملی، در هر کاری، در هر گفته‌ی، در هر نگاهی، در هر سخنی، در هر انفاقی، در هر جهادی فقط یک چیز و آن خدا.

 از اینکه شما به هر حال آرم هنرتان را حضرت عمار یاسر سلام الله علیه قرار دادید، این هم یک هنر است. چرا؟ به جهتی که مسلیمن شیعه و سنی مستند به حدیث رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم عمار را به عنوان تابلوی حق از قول پیامبر اکرم(ص)؛ و آن اینکه عمار با حق است و هرجا حق باشد عمار آنجاست. شهادت عمار هم آنچنان شکستی در روحیه جبهه معاویه ایجاد کرد که دستهای همه شُل شد و شمشیر افتاد. چرا؟ چون یک حدیث هم اینجا بود که مسلمانان همه می دانستند که پیامبر(ص) فرموده به خود عمار« تَقْتُلُكَ الفِئَةُ الباغِیَةُ»۲ یک قوم سرکش تو را شهید خواهند کرد. و این سند هم و آن حدیث دیگر، جبهه مقابل را بهم ریخت. این جبهه تاریخ خاصی ندارد که بگوید مثلاً سال ۴۰ هجری بوده، مقام خاصی هم ندارد، روز خاصی هم ندارد. چرا؟ چون این جریان است، همواره ادامه دارد.

بنابراین انتخاب نام مقدس «عمار» هم با مواضع میدانی که الحمدالله دارید و در مقابل جبهه‌های کفر نفاق مردانه ایستاده اید، به حق که هم شما شایسته آن هستید و هم او آنچه که افتخارش شده است. امروز این تابلو در مقابل هالیوود و انواع حرکتهای انحرافی، در مقابل انواع سرگرمی، دنیا‌پرستی، خودپرستی و شهوات‌پرستی‌ها حرف برای گفتن دارد. البته اتمام حجت است. تمام حق اتمام حجت است که بپذیرد، که نپذیرد آن دیگر به ما ربطی ندارد. به شما ربطی ندارد. آن کسی که راه دارد و بیراهه می رود؛ می داند و بیراهه می رود بگذار تا بیافتد و بیند سزای خویش. اما این تابلو است که رهروان راه خود را گم نکنند. آن کسی که می‌خواهد در گمراهی برود اختیار خودش را دارد. بنابراین آنچه که در این همه هنرهای که دنیا را پُر کرده به هنر شما نرخ ویژه می‌دهد این است که شما در راستای مسئله هدفمند الهی هنر خود را بکار بگیرید. دیگر برای این نمی‌شود نرخ تعیین کرد.

 امروز می بینید در بازارها وقتی هنر خیلی اوج می گیرد دیگر نمی‌شود برای آن نرخ تعیین کرد. هنر شما هم اینطوری است، هنر حسینی است. وقتی برای هنر حسین علیه السلام هیچ نرخی را نتوانستد تعیین کنند؛ دنیا، بهشت، بعد مدال ثارالله به حسین داده شد. این یعنی بی‌نهایت، خون خدا. که این هم یک هنر است. شما به هنرتان به خاطر هنر خودسازی، حق پرستی، خداپرستی، سیر و سلوک الی الله آن هم در دنیا شعبده باز دروغ، مکر و حیله و همه این‌ها هم در قالب هنر سامری گونه دارند به چشم یک عده جهال سرگرمشان می کنند، هنر شما نرخ ویژه دارد. بنده به شما خدا قوت می‌دهم.

 امروز که در بازار روز – که در هر زمانی آنچه که رایج است حالت شاخص دارد آن روزی که شعبده بازی و سحر مسئله روز بود خدا پیامبرش را مجهز به عصای اژدها کرد – خدا بندگان صالح خودش را از جهت هنر در مقابل این همه بیراهه‌ها مجهز  کرده به هنر عمار که تابلو باشد که کسی راه را گم نکند. آن کسی که می‌خواهد گم بشود که خودش می‌خواهد برود، برود. « ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ ۖ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ»۳، به شما خدا قوت می‌گویم. آرزو دارم که به شما خدمت کنم گرچه ضعیفم و از من کاری ساخته نیست و بی‌هنر هستم. خداوند شما را تأیید کند. برای توفیقات هر چه بیشتر همه هنرمندان صالح و صابر الی الله و برای روح مقدس امام بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای صلوات بفرستید.

۱- الجواهر السنية (كليات حديث قدسى) ،ص۷۰۹٫

۲- بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۳۵۱٫

۳- سوره حجر، آیه ۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *